معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۱:۲۵ - مشاهده: ۱۶۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی کارخانه شرکت اقتصادی آک بولوت در لباب(20 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: در آستانه روز جهانی بی طرفی در شهر دوستلوک بخش کویتنداگ کارخانه شرکت اقتصادی آک بولوت با تولید 50 هزار تن مخلوط ساختمانی خشک در سال به بهره برداری رسید.

این بنگاه قدرتمند با وسعت پنج هکتار توسط سازندگان شرکت اقتصادی توسعه یافته است. سالانه 50 هزار تن مصالح ساختمانی خشک و 4 میلیون متر مربع ورق گچ خشک در اینجا تولید می‌شود. این شرکت مجهز به فناوری‌های مدرن از کشورهای چین، آلمان و ترکیه است. تولید در کارخانه توسط سیستم دیجیتال کنترل می‌شود. شرکت جدید اکنون صدها متخصص را استخدام می‌کند. مواد خام اصلی مورد نیاز برای تولید از بخش معدن کویتنداگ تامین می‌شود. این شرکت قصد دارد محصولات خود را نه تنها به بازار داخلی، بلکه به کشورهای خارجی نیز صادر کند.

از سال 2015 سقف های کاذب فلزی آک بولوت، گچ ساختمانی و سایر محصولات ساختمانی مطابق با استانداردهای بین المللی  به کشورهایی مانند روسیه، آذربایجان، ازبکستان و قرقیزستان صادر می‌شود. در آینده ده‌ها نوع جدید از محصولات ساختمانی در اینجا تولید خواهد شد.

https://jeyhun.news/ak-bulut-zapustil-pervyj-krupnyj-zavod-v-lebape/

 

کمپین سبزسازی در حفاظتگاه طبیعی ترکمنستان(20 آذر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: روز شنبه، کمپین محوطه سازی در قلمرو اداری منطقه حفاظت شده دولتی کوتنداگ برگزار شد.

این اقدام به مناسبت جشن بیست و هشتمین سالگرد بی طرفی دائمی ترکمنستان با مشارکت سازمان عمومی "طبیعی کووات" و مرکز آرهوس ترکمنستان برگزار شد. به گزارش ashgabat.in، حدود 25 نفر در محوطه سازی شرکت کردند.

برای اجرای این کمپین، "طبیعی کووات" 200 نهال از گونه‌های مختلف درخت را به صورت رایگان ارائه کرد.

منطقه حفاظت شده طبیعی کویتنداگ در استان لباب ترکمنستان بیش از 200 هزار هکتار وسعت دارد. این بنا در سال 1986 با هدف حفاظت از مناظر منحصر به فرد کوهستانی و حفظ جمعیت بزهای وحشی افتتاح شد.

https://turkmenportal.com/blog/71165/v-zapovednike-turkmenistana-provedena-ozelenitelnaya-akciya

 

تولیدمحصولات کارخانه شیمیایی نیازوف به ارزش بیش از 94 میلیون منات (21 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه شیمیایی به نام نیازوف در ترکمن آباد در ژانویه تا نوامبر سال جاری به ارزش 94 میلیون و 147 هزار منات محصول تولید کرد.

به‌طور دقیق‌تر، این شرکت در این مدت 246 هزار و 535 تن کود معدنی فسفاته تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100.6 رشد داشت. طی 11 ماه گذشته 89 هزار و 560 تن اسید سولفوریک و 197 تن سفید کننده تولید شده و طرح ها با موفقیت اجرا شده است.

https://jeyhun.news/proizvedeno-produkcii-na-summu-bolee-94-millionov-manatov/

 

ساخت 14 حلقه چاه جدید در میدان گازی غول پیکر گالکینیش(22 آذر)

خبرگزاری اورینت: شرکت دولتی ترکمن گاز مناقصه بین المللی را برای انتخاب پیمانکار برای ارائه خدمات ساخت 14 حلقه چاه تولیدی در میدان غول پیکر گالکینیش اعلام کرد. این پیام در مطبوعات رسمی ترکمنستان پخش شد.

برای شرکت در مناقصه باید درخواست کتبی مربوطه ارائه دهید، فاکتور پرداخت وجه برای شرکت در مناقصه را دریافت کنید و همچنین با قوانین کشور ترکمنستان در این زمینه آشنا شوید.

بسته‌های اسناد ظرف مدت 30 روز کاری از تاریخ انتشار آگهی به نشانی: شهر عشق آباد، خیابان ارچبیل، 56 (ساختمان شرکت دولتی "ترکمن گاز"، اداره روابط اقتصادی خارجی) پذیرفته می‌شود.

شماره تماس: 0099312403240.

https://orient.tm/ru/post/65280/14-novyh-skvazhin-postroyat-na-gigantskom-gazovom-mestorozhdenii-galkynysh

 

میدان گازی کانسار گالکینیش و اهمیت اقتصادی و سیاسی بالا در سطح جهان(23 آذر)

خبرگزاری اورینت: میدان گازی گالکینیش که از نظر ذخایر انرژی یکی از جایگاه‌های پیشرو در جهان را به خود اختصاص داده است، برای کشور ما از اهمیت سیاسی و اقتصادی بالایی برخوردار است. سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان این سخنان را خطاب به کارگران صنایع نفت، گاز و زمین شناسی بیان کرد.

متن پیام تبریک به مناسبت روز کارگر صنعت نفت و گاز و زمین شناسی امروز در مطبوعات رسمی ترکمنستان منتشر شد.

راهبرد ترکمنستان برای توسعه صادرات گاز طبیعی به صورت یکپارچه مبتنی بر افزایش قابلیت‌های استخراج منابع هیدروکربنی است. در کشور ما به فرآوری گاز طبیعی و تولید محصولاتی که تقاضای زیادی در بازار جهانی دارند توجه فراوان می‌شود.

رئیس جمهور در خصوص افزایش تولید سوخت، بر انجام کار در میادین با استفاده از دستاوردهای علمی و همچنین رعایت استانداردهای حفاظت از محیط زیست تاکید کرد. در این زمینه تعهد ترکمنستان به همکاری با ساختارهای بین المللی با توجه به مشارکت اخیر این کشور در بیست و هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی‌که در امارات متحده عربی در دبی برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://orient.tm/ru/post/65349/mestorozhdenie-galkynysh-imeet-bolshoe-ekonomicheskoe-i-politicheskoe-znachenie

 

100 تن ابریشم خام فرآوری شده در ترکمن آباد(23 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: کار در انجمن تولید ابریشم ترکمن آباد با سرعت بالایی انجام می‌شود. طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال جاری بیش از 102 تن ابریشم خام در اینجا تولید شد.

این شرکت در مدت مشابه 8 میلیون و 980 هزار متر مربع پارچه نخی، 35 هزار متر مربع پارچه ابریشم، 29 متر مربع فرش ابریشم تولید کرده است. حجم کل محصولات تولیدی در حساب نقدی 101 میلیون و 930 هزار منات بوده است. برنامه کاری یازده ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل 148.8 درصد محقق شد.

https://jeyhun.news/v-turkmenabate-pererabotano-100-tonn-shelka-syrca/

 

استفاده از پنل های خورشیدی در کارخانه تولیدی جدید(24 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: باتری‌های خورشیدی در شرکت تولیدی جدید شرکت اقتصادی آک بولوت که در شهر دوستلوک، بخش کویتنداگ افتتاح شد، استفاده می‌شود. نشریه استانی این را گزارش می دهد.

شرکت قدرتمند و مدرن بخشی از محصولات خود را از طریق پنل های خورشیدی با برق تامین می‌کند و این امکان را می دهد در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

استفاده از پنل های خورشیدی در حال گسترش است. قبلاً گزارش داده بودیم که از چنین پانل هایی برای محافظت از واکسن‌های ارزشمند در مرکز بهداشت روستای پلورت، بخش حلچ استفاده می‌شود.

https://jeyhun.news/solnechnye-batarei-ispolzuyutsya-na-novom-proizvodstvennom-predpriyatii/

 

مجمع بین المللی بهره وری انرژی در شهر ماری(25 آذر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: کنفرانس بین المللی "بهره وری انرژی در ترکمنستان: موفقیت ها و چشم اندازهای به دست آمده" در انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در ماری برگزار شد.

در این مجمع دو روزه کارشناسان صنعت، کارشناسان متخصص در حوزه سیاست انرژی از ترکمنستان، اتحادیه اروپا، سایر کشورهای آسیای میانه، نمایندگان علاقه مند از سازمان‌های بین المللی و موسسات مالی و همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه حضور داشتند.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر"، ارائه‌های موضوعی به دستاوردهای صنعت برق ترکمنستان اختصاص داشت.

شرکت کنندگان در مجمع بهترین شیوه‌ها را در اجرای پروژه‌های هدفمند در زمینه بهره وری انرژی و منابع انرژی تجدید پذیر تبادل کردند.

تاکید شد که در ترکمنستان دستیابی به امنیت انرژی از اولویت های اصلی است. در اینجا فرصت های فراوانی برای توسعه اقتصاد سبز و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر ایجاد می‌شود.

این رویداد در چارچوب روزهای انرژی پایدار 2023 برگزار شد. این مجمع توسط هیئت اتحادیه اروپا در چارچوب پروژه "اتصالات انرژی پایدار در آسیای مرکزی (SECCA)" با همکاری پروژه برنامه توسعه ملل متحد "شهرهای پایدار در ترکمنستان: توسعه یکپارچه شهرهای سبز در عشق آباد و آوازه" با حمایت وزارت انرژی ترکمنستان، وزارت آموزش ترکمنستان و استانداری ماری برگزار شد.

 https://turkmenportal.com/blog/71386/v-mary-proshel-mezhdunarodnyi-forum-po-energoeffektivnosti-v-turkmenistane

 

تولید چهار نوع محصول در کارخانه پنبه چارجو (27 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: این روزها، برداشت پنبه سال جاری در کارخانه پنبه پاک کنی بخش چارجو در حال پردازش است.

برای رسیدن به این هدف، نگهداری از پنبه پاک کن‌ها در تابستان به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت. تراکتورها و تریلرها برای آنها که محصول "طلای سفید" را حمل می‌کنند، با در نظر گرفتن همه الزامات فراهم می‌شوند. رویدادهای مشابهی نیز در 3 کارخانه دریافت پنبه تحت کنترل این شرکت انجام شد.

در نتیجه، کارگران این شرکت به موقع شروع به پردازش محصولات از جمله  تولید الیاف پنبه، نخ، کرک و ضایعات پنبه کردند.

الیاف پنبه به بیش از 12 شرکت نساجی در کشور ارسال می‌شود. محصولات تولید شده در این شرکت ها در بازارهای داخلی و خارجی تقاضای زیادی دارد.

https://jeyhun.news/na-xlopchatobumazhnoj-fabrike-v-chardzheve-proizvodyat-chetyre-vida-produkcii/

 

تولید 200 هزار تن بنزین در پالایشگاه نفت سیدی (27 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: پالایشگاه نفت سیدی سال گذشته بیش از 420 هزار تن مواد اولیه فرآوری کرده است.

به این ترتیب 200 هزار تن بنزین، 107 هزار تن گازوئیل، 20 هزار تن قیر جاده ای و بیش از 26.8 هزار تن نفت گاز وکیوم سنگین از مواد اولیه فرآوری شده تولید شد.

دلیل بر کیفیت محصولات این شرکت، صادرات برخی از فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور است.

https://jeyhun.news/sngiz-proizvel-200-tysyach-tonn-benzina/

 

حجم بالای تولید نان در نانوایی کرکی(29 آذر)

خبرگزاری جیحون نیوز: نانوایی کرکی قصد داشت 2 هزار و 538 تن نان و فرآورده‌های نانوایی تولید کند که این رقم از مرز 5 هزار و 780 تن گذشت. این نشان می دهد که نان و فرآورده‌های نانوایی 3 هزار و 242 تن بیشتر از برنامه تولید شده است.

حجم محصولات تولید شده در این شرکت برای دوره مشابه 10 میلیون و 645 هزار و 315 منات بوده است. نرخ رشد به 114 درصد رسید.

همانطور که از داده‌ها مشاهده می‌شود، این شرکت در تولید نان و محصولات نانوایی به نتایج خوبی دست یافته است. تقاضا برای نان و محصولات نانوایی باکیفیت تولید شده در اینجا، مانند "روحوبلنت"، "آلتین دیان"، "آلتین عصیر"، "هووسلی" در حال افزایش است.

https://jeyhun.news/v-kerki-zagotovleno-25-tys-tonn-i-57-tys-tonn-xleba/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما