معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۰:۵۸ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه‌گذاران خارجی، فروشنده خالص در 16 روز معاملات پیاپی بازار بورس ویتنام

در روز چهارشنبه 20 دسامبر 2023، شاخص اصلی سهام بورس اوراق بهادار ویتنام با افزایش 0.41 درصدی به عدد 1100.76 رسید. در معلامات این روز، سرمایه‌گذاران خارجی در بازار بورس این کشور برای 16ام جلسه متوالی، بطور خالص، فروشنده بوده‌اند. حجم معاملات در بازار بورس اوراق بهادار هوشی‌مین با افزایش 4 درصدی به 13.28 تریلیون دونگ معادل 546 میلیون دلار رسید. شاخص VN-30 سبدی متشکل از سهام 30 شرکت بزرگ بازار 19 واحد افزایش یافت. بیشترین درصد رشد متعلق شرکت Mobile World فعال در زمینه خرده فروشی وسایل الکترونیکی با نماد MWG با 4.3 درصد افزایش و پس از آن گروه بزرگ Masan با نماد MSN با افزایش 2.7 درصد بوده است. همچنین شاخص سهام گروه بزرگ ساخت و ساز و املاک Vinhomes با نماد VHM به میزان 1.6 درصد و شرکت پالایشگاهی و فرآورده‌های سوختی Petrolimex (به عنوان بزرگترین شرکت پالایشگاهی و توزیع سوخت متعلق به دولت ویتنام) با نماد PLX به میزان 1.3 درصد افزایش داشته است. در معاملات این روز، سهام 6 بانک بزرگ ویتنام از جمله HDBank و Techombank کاهش یافت. سرمایه‌گذاران خارجی با فروش عمدتا سهام شرکت فولادی Hoa Phat و شرکت اوراق قرضه شهر هوشی‌مین، بصورت خالص فروشنده سهام در بازار بورس ویتنام در تاریخ مذکور بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/markets/foreign-investors-net-sell-16-sessions-straight-4691302.html

 امضاء یادداشت تفاهم همکاری در زمینه باطری خودرو برقی میان شرکت وین فست ویتنام و شرکت ماروبنی ژاپن

شرکت خودروسازی وین فست ویتنام (تولید کننده خودروهای برقی) و شرکت ژاپنی ماروبنی ژاپن یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بازیافت باطری خودرو برقی امضاء نمودند. یادداشت تفاهم مزبور در تاریخ 5 دسامبر نهایی گردیده بود، اما اعلام عمومی آن در حضور نخست وزیر ویتنام در توکیو و در جریان سفر وی به ژاپن به مناسبت پنجاهمین سالگرد دوستی و همکاری ژاپن و آسه‌آن صورت پذیرفت. به موجب این یادداشت تفاهم دو شرکت در زمینه تحقیق و تولید سیستم‌های باطری ذخیره‌سازی انرژی و با استفاده از بازیافت باطری خودروهای برقی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. شرکت وین فست به تولید و ارائه باطری خواهد پرداخت و نقش شرکت ژاپنی ارزیابی امکانسنجی، مشاوره فنی و مدیریت نصب سیستم‌های باطری ذخیره انرژی خواهد بود. شرکت خودروسازی وین فست ویتنام در سال 2017 آغاز به کار نمود و از سال 2021 تولید خودروی بنزنی را متوقف و تنها بر تولید خودروی برقی متمرکز شده است. این شرکت  قریب به 700 میلیون دلار در زیرساخت شهری و بین‌شهری ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی هزینه کرده است و در حال حاضر بر تولید و عرضه چندین مدل خودرو برقی و به ویژه برای ناوگان تاکسیرانی شهری این کشور متمرکز شده است.

 https://e.vnexpress.net/news/business/companies/son-of-vietnam-s-wealthiest-man-inks-vinfast-collaboration-with-japanese-firm-4690572.html

 توافق ویتنام در صادرات برنج به تایلند و فیلیپین

روسای دولتهای سه کشور ویتنام، تایلند و فیلیپین توافق نمودند به منظور تضمین امنیت غذایی منطقه‌ایی و جهانی، همکاری‌های خود در زمینه صادرات برنج را تقویت نمایند. نخست‌وزیران ویتنام و تایلند توافق نمودند به زودی تجارت دوجانبه میان دو کشور را از طریق ایجاد شرایط مساعد برای واردات و صادرات کالاها از جمله برنج به 25 میلیارد دلار افزایش دهند. در حال حاضر، تایلند بزرگترین شریک تجاری ویتنام در میان کشورهای عضو آسه‌آن می‌باشد. حجم تجارت دو کشور در سال گذشته به 21.5 میلیارد دلار رسید. تایلند، رتبه نهم بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در ویتنام را در اختیار دارد. از میان کشورهای واردکننده برنج از ویتنام، فیلیپین در حال حاضر بزرگترین واردکننده می‌باشد. در 9 ماهه نخست سال جاری، فیلیپن میزان 2.4 میلیون تن برنج به ارزش 1.5 میلیارد دلار از ویتنام وارد نموده است. آمارهای وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نشان می‌دهد در 11 ماهه نخست سال جاری، ویتنام با صادرات 7.75 میلیون تن برنج به کشورهای مختلف جهان، 4.4 میلیارد دلار درآمد کسب نموده است. قیمت متوسط برنج صادراتی ویتنام در سال جاری 568 دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 17 درصد افزایش یافته است. حداکثر قیمت برنج صادراتی ویتنام نیز در سال جاری 650 دلار ثبت شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-cooperate-on-rice-exports-with-thailand-and-philippines-4690429.html

 نقش زیان شرکت برق دولتی ویتنام در کاهش سوددهی‌ شرکتهای دولتی

سود قبل از مالیات شرکتهای دولتی ویتنام در سال جاری با 44 درصد کاهش به رقم 28.66 تریلیون دونگ معادل 1.18 میلیارد دلار رسیده است که دلیل عمده کاهش آن، زیان‌دهی شرکت انحصاری برق دولتی ویتنام می‌باشد. بدون محاسبه زیان 24.5 تریلیون دانگی (1 میلیارد دلاری) این شرکت، سود شرکتهای دولتی ویتنام معادل 53.26 تریلیون دلار خواهد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس اعلام کمیسیون مدیریت سرمایه دولتی در شرکتها (Commission for Management of State Capital at Enterprises ) زبان‌دهی برخی از شرکتهای بزرگ دولتی نظیر شرکت برق دولتی ویتنام و شرکت هواپیمایی ملی ویتنام تاثیر قابل ملاحظه‌ای در سود انباشته 19 شرکت دولتی داشته است. درآمد انباشه 19 شرکت دولتی در سال جاری مبلغ 1.13 کوادرامیلیون دونگ گزارش شده است که 3.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. این شرکت‌ها در مجموع 79.25 تریلیون دونگ به دولت مالیات پرداخت کرده‌اند که از این حیث، 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. سود قبل از مالیات 15 شرکت از مجموع 19 شرکت بیش از میزان هدفگذاری شده برای سال جاری بوده است. شرکت دولتی سازنده قهوه فوری Vinacafe پس از چندین سال زیان‌دهی، به سوددهی رسیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/evn-s-losses-drag-down-public-sector-s-profits-4691490.html

 افزایش شدید انتقال پول ویتنامی‌ها خارج به شهر هوشی‌مین پس از رفع محدودیت‌های کووید

انتقال و ارسال پول ویتنامی‌های مقیم خارج ویتنام به داخل این کشور (Remittances) در سال جاری با 35 درصد افزایش به رقم 9 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس اعلام دفتر هوشی‌مین بانک مرکزی ویتنام، دلیل این افزایش انتقال پول ویتنامی‌به داخل، افزایش نیروی کار ویتنامی در خارجی از این کشور در نتیجه بازگشایی و تسهیل سیاستهای مهاجرتی در دوران پس از شیوع کووید 19 سایر کشورها می‌باشد. این دفتر همچنین انتظار دارد با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی در سال آتی، انتقال پول ویتنامی‌ها به داخل کشور 20 درصد افزایش یابد. همچنین معاون شهردار این شهر اعلام نموده است انتقال پول ویتنامی‌های خارج به شهرهوشی‌مین، به مثابه یک مرکز تامین مالی، به رشد و توسعه این شهر کمک خواهد کرد. میزان انتقال پول ویتنامی‌های خارج به شهر هوشی‌مین تا پایان سپتامبر سال جاری، به رقم 6.6 میلیارد دلار رسید که بصورت سال به سال 40 درصد رشد نشان می‌دهد. بیش از 2.35 میلیارد دلار آن در سه ماهه سوم به این شهر ارسال شده است. بطور معمول، شهر هوشی‌مین، میزبان نیمی از رقم انتقال پول ویتنامی‌ها به داخل این کشور می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/remittances-to-hcmc-rise-sharply-as-countries-reopen-post-covid-4692134.html

واردات برق نیروگاه بادی لائوس به ویتنام

شرکت برق دولتی ویتنام قصد دارد به منظور جلوگیری از قطعی برق در مناطق شمالی این کشور به ویژه در فصول گرم سال، برق تولیدی از نیروگاه بادی از کشور لائوس وارد نماید. شرکت برق دولتی ویتنام در گزارش خود اشاره نموده است با توجه به ظرفیت خوب سرمایه‌گذاری انژری بادی در کشور لائوس به میزان 4149 مگاوات برق، سرمایه گذاران در آن کشور آماده فروش برق به ویتنام هستند. در برنامه هشتم توسعه برق ویتنام، تمرکز بر توسعه نیروگاه‌های گاز مایع طبیعی و منابع انرژی‌های نو گذاشته شده که منابع تامین انرژی گرانتری نسبت به برق تولیدی نیروگاه برق آبی می‌باشند. حداکثر قیمت برق تولیدی نیروگاه بادی در کشور لائوس 6.95 سنت دلار برای هر کیلووات ساعت برای نیروگاه‌های که تا سال 2025 عملیاتی می‌شوند، تعیین شده است که این نرخ بسیار رقابتی‌تر از نرخ 8.5 سنت دلار برای نیروگاه بادی خشکی ویتنام و 9.8 سنت دلار برای هر کیلووات برق تولیدی نیروگاه بادی واقع در دریا می‌باشد که تا قبل از نوامبر 2021 عملیاتی شده باشند. شرکت برق دولتی ویتنام به دولت این کشور پیشنهاد ایجاد خطوط انتقال برق بیشتری برای انتقال برق از لائوس را ارائه داده است. در 11 ماه ابتدای سال جاری میلادی، ویتنام از دو کشور لائوس و چین در مجموع معادل 1.5 درصد کل عرضه برق خود، نیروی برق وارد نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-electricity-eyes-wind-power-import-from-laos-4691034.html

افزایش شدید صادرات سیب زمینی شیرین و فلفل ویتنام به چین

افزایش صادرات سیب زمینی شیرین (Sweet potato) و فلفل ویتنام به چین موجب بیشترین میزان سودآوری کشاورزان ویتنامی این دو محصول گردیده است. بر اساس اطلاعات گمرک ویتنام، صادرات سیب زمینی شیرین با افزایش 9 برابری در 10 ماه ابتدای سال، به 2.1 میلیون دلار و صادرات فلفل به چین با افزایش 6 برابری به 23 میلیون دلار رسیده است. افزایش تقاضا از سوی چین منجر به افزایش صادرات در 10 ماهه ابتدای سال و در نتیجه درآمدزایی برای کشاورزان ویتنامی‌به میزان 5200 الی 12300 دلار در هر هکتار گردیده است. این میزان افزایش پس از امضاء پروتکل میان دو کشور در ماه آوریل سال جاری، صورت گرفته است. علاوه بر آن، اخیرا دولت چین مجوز واردات محصولات از ویتنام پس از وقفه دو ساله به دلیل میزان زیاد آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی ویتنام را صادر نموده است. در حال حاضر، 14 محصول کشاورزی ویتنام اجازه صادرات به چین را دارند. در ده ماه نخست سال جاری، چین مبلغ 3.2 میلیارد دلار سبزیجات و میوه‌ها از ویتنام وارد نموده است که به صادرات 7.5 میلیارد دلاری این اقلام صادراتی ویتنام کمک شایانی نموده است. در حال حاضر، 10 درصد واردات محصولات کشاورزی چین از مبدا ویتنام صورت می‌پذیرد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/sweet-potato-chili-exports-to-china-skyrocket-4691326.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما