معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۱:۵۶ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ریاست صربستان بر موافقتنامه تجارت آزاد اروپای مرکزی

تومیسلاو مومیروویچ، وزیر تجارت داخلی و خارجی صربستان اعلام کرد که صربستان در سال 2024 ریاست موافقتنامه تجارت آزاد اروپای مرکزی (CEFTA) را بر عهده خواهد داشت و این فرصت را خواهد داشت تا به یکی از مهمترین اهداف خود که افزایش ارتباطات منطقه‌ای و تشدید همکاری‌های تجاری به نفع اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، ادامه دهد. اهمیت بازار CEFTA برای اقتصاد صربستان بسیار زیاد است و به عنوان دومین شریک تجاری صربستان، بیش از 18 درصد کل تجارت خارجی صربستان به این حوزه اختصاص دارد.

https://biznis.telegraf.rs/info-biz/3797326-momirovic-srbija-ce-u-2024-godini-predsedavati-cefta-om

پرداخت اولین بخش از کمک دولتی به شرکت فیات کرایسلر

شرکت Fiat Chrysler Automobiles (FCA) صربستان اولین بخش از کمک دولتی را به ارزش 15.5 میلیون یورو دریافت کرد تا برای رشد تولید در کارخانه کراگویواچ استفاده کند. در آوریل سال گذشته، شرکت FCA و دولت صربستان قراردادی به ارزش 190 میلیون یورو منعقد کردند که طبق آن دولت صربستان می‌بایست 48 میلیون یورو یارانه به این شرکت پرداخت کند، اما پرداخت این یارانه در آن زمان متوقف شد. شرکت FCA و وزارت اقتصاد صربستان نیز هیچ توضیحی درباره علت تاخیر یک و نیم سالۀ پرداخت این یارانه‌ها ارائه نکرده‌اند.

https://biznis.rs/vesti/isplacena-prva-transa-subvencije-kompaniji-fca-srbija

صربستان اولین کشور دارای منطقه زیستی در اروپای جنوب شرقی

صربستان اولین کشور در اروپای جنوب شرقی خواهد بود که منطقه زیستی خود را دارد. منطقه زیستی نشان‌دهنده حوزه خاصی است که در آن تولیدکنندگان محلی، مصرف‌کنندگان، مؤسسات عمومی، انجمن‌ها، سازمان‌های توریستی، رستوران‌داران و سایر افراد برای مدیریت پایدار منابع محلی با تمرکز بر بهینه‌ترین استفاده از پتانسیل آن منطقه خاص با یکدیگر همکاری و ارتباط دارند. اولین ناحیه زیستی در صربستان در منطقه کولوبارا با تبادل تجربیات کشاورزان داخلی، کارشناسان بین‌المللی و نهادهای داخلی تشکیل می‌شود.

منطقه زیستی به عنوان مفهومی از توسعه پایدار است که می‌تواند برای صربستان بسیار مهم باشد، زیرا صربستان با استفاده از دانش بومی، گونه‌های بومی و نژادهای بومی حیوانات اهلی، شرایط طبیعی برای استفاده بهینه، کارآمد و پایدار از منابع محلی را دارد. توسعه بخش کشاورزی خصوصی در صربستان نیز توسط GIZ آلمان اجرا می‌شود که برای تضمین کیفیت محصولات ارگانیک و همچنین عرضه آنها در بازارهای خارجی انجام می‌شود.

https://www.rtv.rs/sr_lat/ekonomija/aktuelno/srbija-ce-biti-prva-zemlja-u-jugoistocnoj-evropi-koja-ce-imati-biodistrikt_1500052.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما