معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

چشم انداز اقتصادی و تجارت استان کامپانیا ایتالیا

استان کامپانیا در جنوب ایتالیا واقع شده و مرکز آن شهر ناپل است. در این گزارش به مهمترین شاخصهای اقتصادی و جغرافیایی این استان، کالاهای اصلی صادراتی و وارداتی، سهم بخشهای گوناگون از اقتصاد استان، مقاصد صادراتی و وارداتی در تجارت خارجی استان، مهمترین شرکتها بر اساس میزان درآمد و ... پرداخته شده است.

استان کامپانیا در جنوب ایتالیا واقع شده و مرکز آن شهر ناپل می­باشد. مساحت این استان 13,670 کیلومتر مربع است و 5,592,175 نفر جمعیت دارد. استان کامپانیا یکی از پرجمعیت­ترین مناطق ایتالیا است که در امتداد سواحل تیرنی (Tyrrhenian) از دهانه گاریلیانو (Garigliano) تا خلیج پولیکاسترو (Policastro) امتداد دارد و با استانهای لاتزیو (Lazio)، مولیزه (Molise)، پولیا و باسیلیکاتا (Basilicata) مرز مشترک دارد. آولینو (Avellino)، بنونتو (Benevento)، کازرتا (Caserta)، ناپل (Naples)، سالرنو (Salerno) شهرهای استان کامپانیا می­باشند. وینچنزو د لوکاVincenzo De Luca) ) ریاست این استان را برعهده دارد.

مشخصات شهرهای کامپانیا

نام شهرها

 

جمعیت

 

مساحت

(کیلومتر)

تراکم

(تعداد در کیلومتر مربع)

تعداد

شهرداری­ها

آولینو

397889

2806

142

118

بنونتو

262413

2080

126

78

کازرتا

903663

2651

341

104

ناپل

2969571

1179

2519

92

سالرنو

1058639

4954

214

158

استان کامپانیا منطقه­ای با آثار باستانی پمپئی (Pompeii)، هرکولانیوم (Herculaneum)، ساحل آمالفی (Amalfi Coast)، کاخ سلطنتی کازرتا (Caserta)، کلیسای سانتا سوفیا (Santa Sofia) در بنونتو (Benevento)، پس از استانهای لمباردیا (Lombardia)، لاتزیو (Lazio)، ونتو (Veneto) و توسکانی (Tuscany)، در رتبه پنجم ایتالیا و در بین استان­های جنوبی در رتبه اول از نظر گردشگری قرار دارد و جزء 20 منطقه پر بازدید اروپا است. گردشگری کشاورزی در کامپانیا از یک سو به دلیل توجه بیشتر کارآفرینان و مدیریت منطقه­ای به این نوع از گردشگری و از سوی دیگر اجرای مقررات جامعه که منابع مالی را برای این فعالیت در دسترس قرار داده است، رونق زیادی گرفته است.

ناپل به معنای نئاپلیس (Neapolis) یا شهر جدید، یکی از شهرهای استان کامپانیا است که بیش از 2500 سال پیش توسط یونانی­ها تاسیس شد و یکی از قدیمی­ترین شهرهای اروپاست. ناپل یک مرکز مهم فرهنگی و هنری است که موزه‌ها، تئاترها، موسیقی و هنرهای معاصر متنوعی دارد. جمعیت آن حدود 2969571 نفر است که سومین شهر پرجمعیت ایتالیا محسوب می­شود. بندر ناپل یکی از مهم­ترین بنادر ایتالیا و دریای مدیترانه می­باشد. شهر ناپل با تولید ناخالص داخلی در حدود 62 میلیارد دلار، سومین شهر اقتصادی ایتالیا بعد از میلان و رم است. استان کامپانیا یکی از استان‌های ایتالیا است که کشاورزی و دامداری (پرورش خوک و گوسفند) در آن بیشترین شکوفایی را دارد. این ناحیه بزرگ­ترین پرورش دهنده گاومیش در ایتالیا محسوب شده که از شیر آن برای تهیه پنیر موزارلا (Mozzarella) استفاده می­شود. این استان از نظر تولید سبزیجات (سیب­ زمینی، گوجه­ فرنگی، بادمجان، فلفل، لوبیا و نخود)، میوه (انجیر، فندق، زردآلو، گیلاس و آلو)، تنباکو رتبه اول را در ایتالیا دارد. درختان زیتون و انگور محصولات سنتی این استان هستند که کشاورزی را در دشت­های ساحلی و کنار رودخانه‌ها بسیار توسعه داده است. کامپانیا بیش از 50 درصد آجیل ایتالیا را تولید می­کند و به یکی از مناطق پیشرو در تولید گل­های گلخانه ­ای ایتالیا تبدیل شده است، به طوری که مقام اول تولید گیاهان گلدار در جنوب ایتالیا (45 درصد) و رتبه پنجم در کل کشور ایتالیا (9 درصد) را دارا می­باشد.

در بخش صنعت نیز صنایع مواد غذایی، مکانیکی، خودرو سازی، نساجی، مد، شیمیایی و الکترونیکی، توسعه یافته­ ترین بخش­ها در این استان است. همچنین کارخانه ­های کشتی­ سازی، شیشه ­سازی، سیمان، صنایع تبدیلی چرم و کارخانه ­های تولید کفش نیز از اهمیت ویژه ­ای در بخش صنعت آن برخوردار است.

بخش خدمات این استان شامل دو بخش خدمات بازار (خدمات درنظر گرفته شده برای فروش مانند تجارت، مشاغل عمومی، حمل و نقل، ارتباطات، اعتبار، بیمه، خدمات املاک و مستغلات، تحقیقات و مراقبت­های بهداشتی خصوصی) و خدمات غیربازار (شامل فعالیت‌هایی مانند آموزش، عدالت، دفاع، بهداشت و خدمات عمومی) است. حدود 68 درصد از جمعیت فعال استان کامپانیا به دلیل زیبایی­ های طبیعی و تاریخ غنی این استان، در بخش گردشگری فعالیت دارند.

اشتغال در استان کامپانیا برحسب بخش­های فعالیت، شامل خدمات عمومی و مدیریت دولتی (30.7 درصد)، تولید (18 درصد)، تجارت (14 درصد)، حمل و نقل (8.2 درصد)، ساخت و ساز (9.5 درصد)، خدمات مالی، بانکی و املاک (7.4 درصد)، کشاورزی (5.1 درصد)، هتل­داری (3.7 درصد) و سایر فعالیت­ها (3.4 درصد) می­باشد. در سال 2022، رشد 0.94 درصدی مشاغل در کامپانیا در مقایسه با سایر استان­های جنوب ایتالیا (0.89 درصد) و کل استانهای ایتالیا (0.79 درصد) بیشتر بوده است.

در استان کامپانیا حدود17000 شرکت با 3 کارمند یا بیشتر وجود دارد که در بخش­های صنعتی و خدماتی فعال هستند، بیش از 9 هزار واحد محلی در زمینه فعالیت­های مالی و بیمه­ای، بیش از 10 هزار واحد در حوزه املاک، حدود 5 هزار واحد در زمینه خدمات پشتیبانی مشاغل و بیش از 24 هزار نفر در بخش بهداشت و درمان فعالیت دارند. در سال 2020، تولید ناخالص داخلی استان کامپانیا حدود 103 میلیارد یورو و تولید سرانه ناخالص داخلی 18260 یورو بوده است که در سال 2021، افزایش 5.5 درصدی و در سال 2022 افزایش 3 درصدی داشته است. کشورهای پیشرفته از جمله ایالت متحده آمریکا، سوئیس، فرانسه، آلمان و انگلستان و کشورهای با اقتصاد نوظهور از قبیل ترکیه، تونس و برزیل مقصد اصلی صادرات این استان هستند.

شکل 2- عملکرد فعالیت اقتصادی استان کامپانیا و ایتالیا[1]

شکل 3- صادرات به قیمت فعلی براساس بخش­ها (سهم تغییرات سالانه، مقادیر بر اساس درصد)

در فایل پیوست زیر داده‌های مربوط به شاخص های مختلف اقتصادی این استان در جداول به تفصیل آمده است.

[1]- ایتر یک شاخص پویایی سه ماه فعالیت اقتصادی سرزمینی (ملی) که توسط بانک مرکزی ایتالیا مورد توجه قرار گرفته است.

 

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما