معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات رتبۀ سرمایه‌گذاری مجارستان

وزارت دارایی مجارستان اعلام کرد که موسسۀ رتبه‌بندی S&P، رتبه سرمایه‌گذاری این کشور را با وجود بحران انرژی ناشی از سیاست‌های تحریمی، تایید کرده است. به گفته این وزارتخانه، موسسۀ S&P رتبه دولتی «-BBB» مجارستان را با چشم‌اندازی باثبات تأیید کرد که نشان‌دهنده اعتماد مداوم آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری به اقتصاد مجارستان است. این آژانس همچنین ارزیابی مثبتی از کاهش سریع تورم و بهبود تراز حساب جاری مجارستان ارائه کرد. آژانس رتبه‌بندی S&P همچنین به خطرات مربوط به آسیب‌پذیری تامین انرژی مجارستان اشاره کرد، اما تلاش‌های این کشور در راستای متنوع‌سازی منابع انرژی را تصدیق کرد.

WWW.HUNGARYMATTERS.HU

مستثنی شدن مجارستان از بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در حاشیه نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام داشت: مجارستان با دریافت معافیت از مفاد بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا، تهدیدهای خطرآفرین برای تامین انرژی را دفع کرده است. به گفتۀ وی، در پیش‌نویس بسته تحریمی، مهلت پایان دادن به معافیت خرید نفت خام روسیه از طریق خط لوله دروژبا لغو شد؛ زیرا به علت محدود بودن ظرفیت ترانزیتی کرواسی، بدون خط لوله دروژبا، انرژی مجارستان و اسلواکی به اندازه کافی تامین نمی‌شود. مجارستان علاوه بر این، تمدید قانونی را که بر اساس آن، شرکت نفت و گاز مجارستانی مول را قادر می‌سازد تا به صادرات نفت خام روسیه به بازارهای چک و کرواسی ادامه دهد، تضمین کرده است. سیارتو گفت: علاوه بر این، تمامی‌پیشنهادات تحریمی مرتبط با صنعت هسته‌ای رد شد، زیرا چنین پیشنهادهایی توسعه نیروگاه اتمی «پاکش» را که برای امنیت انرژی مجارستان نقش حیاتی دارد، غیرممکن می‌ساخت.

 https://dailynewshungary.com/orban-cabinet-hungary-exempt-from-the-provisions-of-the-new-eu-sanctions-package/

دولت درپی تسریع پروژه راه‌آهن بوداپست-بلگراد

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اعلام داشت: پروژه ساخت راه‌آهن بلگراد-بوداپست، پرچم‌دار سرمایه‌گذاری‌های اروپای مرکزی در توسعه زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و مجارستان را در موضعی پیشگام قرار می‌دهد. بنا به گزارش پارلمان مجارستان، دولت در پی قرار دادن این طرح و طرح‌های مرتبط با آن در مجموعه طرح‌های اقتصادی مهم ملی می‌باشد. طرح مزبور بنا به اعلام دولت مجارستان در سال 2025 و بنا بر اعلام دولت صربستان در سال 2026 به بهره‌برداری خواهد رسید.

https://hungarytoday.hu

کشاورزی مجارستان در تهدید بیابان زایی

مدیر مؤسسه آب و هوای مجارستان اعلام کرد: مجارستان که همیشه به عنوان کشوری با منابع آبی کافی شناخته می‌شد، اکنون به شدت در حال تاثیرپذیری از خشکسالی‌های شدید و گرمایش جهانی می‌باشد. در بخش‌های مختلف مجارستان، زمین‌های کشاورزی با خشکی فزاینده‌ای روبه‌رو هستند و تقریبا برای هر منطقه سبز نیاز به آبیاری وجود دارد. کارشناسان می‌گویند این مناطق به زودی به بیابان تبدیل خواهند شد. وی افزود: ما به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، سیل ناگهانی و بارندگی‌های شدید هستیم و انتظار می‌رود گرم شدن کره زمین بر بخش قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی مجارستان تأثیر منفی بگذارد. خشکسالی در حال حاضر منجر به از بین رفتن بیش از نیم میلیون تن محصول در مجارستان شده است که خسارت چند میلیون دلاری برای کشاورزان را در پی داشته است.

https://newseu.cgtn.com/news/2023-12-09/Hungary-s-rich-agriculture-is-under-threat-from-desertification-1plO9hiwrzq/index.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما