معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری پنجمین نشست کاری بین دولتی میان سنگال و فرانسه در پاریس

نخست وزیر آمادو با و الیزابت بورن، نخست وزیران سنگال و فرانسه، از نشست کاری بین دولتی بین طرفین در پاریس ، برای ارزیابی مکانیسم های همکاری بین دو کشور استفاده کردند. در این جلسه  موضوعات مختلف از جمله اقدامات آژانس توسعه فرانسه (Afd) که پروژه‌های مختلفی را در بخش‌های کشاورزی، آب، بهداشت، انرژی، آموزش، ورزش و مسکن را تامین مالی خواهد کرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به عنوان بخشی از سرمایه گذاری استراتژیک دولت سنگال در بخش ساختارهای زیر بنایی، نخست وزیر سنگال به اجرای فاز دوم قطار سریع السیر منطقه ای(Ter)  اشاره نمود و خاطر نشان کرد تا 30 نوامبر 2023، سنگال 56 قرارداد مالی با فرانسه به مبلغ کل 2.35 میلیارد یورو یا 1541.4 میلیارد فرانک  سیفا امضا کرده است. وی همچنین از واگذاری زمینی برای ساخت پردیس دانشگاهی فرانسه - سنگال (Cfs) استقبال کرد و افزود: در این راستا بیش از 1000 دانشجو در 25 دوره آموزشی ( نزدیک به نیمی در مقطع کارشناسی ارشد ) در رشته‌های فناوری دیجیتال، مهندسی، کشاورزی و بهداشت آموزش خواهند دید که این امر موجب رفع نیازهای اقتصادی و ارتقای حرفه ای شدن و اشتغال پذیری جوانان خواهد شد. وی در مورد استراتژی حاکمیت غذایی سنگال تاکید کرد که در این راستا مبلغ 100 میلیون یورو طی سه سال از 2024 الی 2026 از این نهاد فرانسوی کمک مالی دریافت می نماید. در این نشست طرفین همچنین بر اهمیت توافق در مورد راهبردهای آینده به ویژه برای انجام مهاجرت های قانونی کاری و بر اجرای برنامه‌های مشترک تاکید کردند.

لوکوتیدین 9 دسامبر 2023

تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط با افزایش سرمایه بانک توسعه اقتصادی از سوی دولت

سهامداران بانک ملی توسعه اقتصادی(Bnde) به ویژه دولت سنگال، تصمیم به افزایش سرمایه بی‌سابقه آن از 11 میلیارد به 62 میلیارد فرانک سیفا گرفته‌اند. دکتر عبدالله نیان گفت: این افزایش سرمایه نشان‌ دهنده  اهمیتی است که دولت به این بانک می‌دهد. این بانک به دستور رئیس‌جمهور ایجاد شده و امروز نقش اصلی را در توسعه  SMEs/SMIs ایفا می‌کند و دولت قصد دارد این بانک را به عنوان یک بانک معیار قرار دهد. این منابع و همچنین منابع بسیج شده از شرکای مالی سنتی به Bnde این امکان را می دهد که علاوه بر تامین مالی مشتریان SME-SMI  خود، کیفیت کار خود را به عنوان یک بانک توسعه ای از طریق تامین مالی پروژه‌های ساختاری تثبیت کند. همچنین بانک قصد دارد دارایی‌های خود را تجمیع نماید. یادآوری می‌کنیم که بانک مذکور فعالیت خود را در سال 2014 با هدف پوشش نیازهای مالی شرکت های کوچک و متوسط آغاز کرد.  

لوکوتیدین 8 دسامبر 2023

همکاری شرکتهای نستله و ملی مدیریت یکپارچه زباله سنگال برای حفاظت از محیط زیست

شرکت چند ملیتی نستله سنگال دیگر خواهان آلودگی محیط زیست از طریق تولید زباله نخواهد بود. در این راستا این شرکت با شرکت ملی مدیریت یکپارچه زباله سنگال Sonaged همکاری می‌کند. در زمانی که اجلاس Cop28  در دبی در حال برگزاری است و در جهت اینکه چه اقداماتی باید فوراً برای حفظ محیط زیست به ‌ویژه با سریع‌ترین و مؤثرترین نحو ممکن برای کاهش دی اکسید کربن و اثرات گلخانه‌ای باید انجام شود دو شرکت در سنگال راهی سریع و عملی در سطح اقتصاد خرد یافته اند. در این خصوص نستله سنگال متعهد به نابودی کامل بسته بندی‌های پلاستیکی در زنجیره تولید خود است. در همین حال می خواهد پلاستیک هایی را که در حال حاضر در بسته بندی محصولاتش استفاده می‌شود، بازیافت کند. در این زمینه، شرکت تابعه این شرکت چند ملیتی مستقر در سوئیس، روز پنجشنبه، توافقنامه قبلی خود با شرکت ملی مدیریت یکپارچه زباله Sonaged را  تمدید کرد. مدیران این دو شرکت، عیسی سانوگو، مدیر کل نستله سنگال و ماس تیام، مدیرعامل سوناژد، به همین مناسبت اسناد تمدید همکاری را امضا کردند. در نتیجه  نستله سنگال تجهیزاتی به شرکت ملی زباله می دهد تا بتواند تمام زباله‌های تولید شده را بازیافت کند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود. این جاه طلبی برای تمیز کردن محیط زیست علاوه بر جمع آوری زباله‌های پلاستیکی و بازیافت آن، شامل افزایش آگاهی مردم به گونه ای که زباله‌های خود را به شیوه ای نامناسب دور نریزند نیز می‌شود. توافق نامه ای که پنج شنبه گذشته امضا شد، پس از اولین توافق نامه ای است که در سال 2021 به امضا رسیده بود. توافق با نستله باعث می‌شود تا سایر شرکت های بزرگ به ویژه شرکت هایی که در فرآیند تولید خود به طور قابل توجهی به تخریب محیط زیست کمک می‌کنند نیز در این جهت حرکت کنند. در همین حال، ماس تیام  گفت: این همکاری مجدد می‌تواند منجر به سرمایه گذاری در حوزه‌های دیگر حتی گسترده تر شود. عیسی سانوگو، مدیر کل نستله سنگال نیز گفت: هدف توسعه صنعت کشاورزی و مواد غذایی است و ما برای بهبود شرایط زندگی مردم غذاهای سالم ارائه می‌کنیم. برای اینکه اقدامات ما تاثیر قابل توجهی داشته باشد، بهتر است شریکی داشته باشیم که در این زمینه تجربه داشته باشد.

لوکوتیدین 9 دسامبر 2023

برگزاری دوره آموزشی مدیریت استراتژیک بانکی توسط مرکز آموزش و مطالعات بانکی آفریقای غربی

گروهی متشکل از 12 نفر از مسئولان بخش بانکی و مالی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) به تازگی پس از گذراندن برنامه‌های آموزشی Cofeb و Hec از پاریس موفق به طی دوره‌های مدیریت استراتژیک بانکی  (Cemstrat 2)شدند. این افراد مدیران بانک ها و مؤسسات مالی در  کشورهای بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه بیسائو، مالی، نیجر، سنگال و توگو هستند. در این رابطه جبریل ایبا کا، مدیر عملیات اعتباری مرکز مذکور گفت: دانشی که ما به دست آورده‌ایم، پایه محکمی را تشکیل می‌دهد که بر اساس آن می‌توانیم استراتژی‌های مرتبط با فعالیتهای مؤسساتی که نمایندگی می‌کنیم را تدوین نماییم.  برتراند کوئلین، مدیر آکادمیک برنامه و استاد دائمی استراتژی در هک پاریس نیز گفت: موسسات مالی و بانکی باید استانداردهای جهانی بین المللی از جمله بازل 2 و 3 را رعایت کنند. به گفته وی این برنامه‌ها همچنین فرصتی برای آشنایی با مکانیسم‌هایی در زمینه‌های انواع تأمین مالی، دیجیتالی کردن اقتصاد و تأمین مالی مشترک فراهم می‌کند. این دوره به رهبری تیمی متشکل از ده نفر از اساتید و کارشناسان از هک پاریس از 12 جولای تا 8 دسامبر 2023 به صورت مجازی و حضوری در داکار برگزار شد. چهار موضوعی که در این دوره‌ها ارائه شد عبارتند بودند از: تحول استراتژیک، مالی، استراتژی دیجیتال، رهبری و توسعه منابع استراتژیک. از سال 2013 تاکنون چند صد مدیر بانکی دوره‌های مربوطه را در زمینه‌های مدیریت عمومی فعالیت های بانکی (Pmg و Pmg+)، مدیریت منابع انسانی (Cemrh)، مدیریت بانکداری استراتژیک و مدیریت تحول دیجیتال (Cemstrat و Ceb2d) با موفقیت به پایان رسانده اند.

لوکوتیدین 11 دسامبر 2023

اعطای کمک مالی به مبلغ 260 میلیارد فرانک سیفا از سوی بانک توسعه آفریقا به سنگال

هیئت مدیره بانک توسعه آفریقا اعلام کرد که کمک مالی به مبلغ 260 میلیارد فرانک سیفا ( 400 میلیون یورو ) با هدف تسهیل دسترسی به بازارهای مالی پایدار بین المللی و تحت شرایط بسیار مطلوب از موسسه بانکداری پان آفریقایی برای سنگال اخذ کرده است. بانک توسعه آفریقا این خبر را در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد (Cop28) در دبی اعلام کرد. این امر مستلزم اعطای ضمانت 500 میلیون یورویی به مؤسسات مالی است که قصد تأمین مالی این عملیات را دارند تا در برابر خسارات ناشی از عدم پرداخت این وام به میزان 400 میلیون یورو محافظت شوند. ضمانتنامه اعطا شده توسط بانک همچنین به دولت سنگال اجازه می دهد تا بخشی از تأمین مالی این عملیات را فراهم کند و همچنین امکان بهبود مشخصات پایداری بدهی کشور نیز فراهم گردد. سند چارچوب تامین مالی پایدار سنگال توسط  بانک مذکور در ژوئن 2023 تصویب شد و در آن خاطر نشان گردید درآمد حاصل از این کمک باید به طور انحصاری به سرمایه‌گذاری‌های سبز و اجتماعی اختصاص یابد  .سند مذکور به ویژه به بخش هایی مانند کشاورزی، حمایت اجتماعی و مبارزه با فقر، آب، بهداشت و سلامت، آموزش، اشتغال و شمول مالی جوانان و ترویج استفاده از انرژی کم کربن اشاره دارد.

لوکوتیدین 11 دسامبر 2023

برگزاری جلسه دبیران کل اتاقهای بازرگانی منطقه ای وابسته به اتحادیه ملی اتاق‌های بازرگانی، صنایع و کشاورزی سنگال در داکار

دبیران کل هفت اتاق بازرگانی منطقه ای دیروز در داکار برای تدوین برنامه اقدام استراتژیک برای انجام فعالیت های خود در سال آینده گرد هم آمدند. این نشست که به ابتکار اتحادیه ملی اتاق‌های بازرگانی، صنایع و کشاورزی سنگال (Unccias) ترتیب یافت با هدف اتخاذ رویه‌های واحد برای انجام فعالیتهای این نهادها و هماهنگ کردن قوانین مدیریت اداری بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار عبدالله سو گفت:  دبیران کل اتاق های بازرگانی باید خط مشی تعریف شده توسط روسای اتاق ها را توسعه دهند. هامات بنویت گایه، سرپرست اتحادیه مذکور نیز توضیح داد که مهمتر از همه ما باید یک برنامه اقدام استراتژیک برای سال 2024 تدوین کنیم. به گفته آقای گی با اجرای این برنامه، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند شیوه‌های خود را هماهنگ کنند و در یک جهت با هم همکاری نمایند. به گفته وی برنامه اقدام استراتژیک به رؤسای اتاق های بازرگانی عضو اتحادیه در سن لوئی نیز پیشنهاد خواهد شد. وی یادآور شد که ماموریت این اتاق ها نمایندگی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است. در این نشست هفت تن از دبیران اتاق های بازرگانی حضور داشتند که از شهرهای لوگا، سن لوئی (شمال)، کولدا، زیگنشور (جنوب)، کافرین (مرکز)، تامباکوندا (شرق) و داکار هستند. 

لوکوتیدین 12 دسامبر 2023

اجرای پروژه تقویت مدیریت مشترک بخش شیلات در کشورهای غرب آفریقا ( کوپائو )

پروژه تقویت مدیریت مشترک بخش شیلات در کشورهای غرب آفریقا (کوپائو) که هدف آن بهبود مدیریت ماهیگیری در سنگال و سایر کشورهای غرب آفریقا برای بهره برداری پایدار از منابع شیلات می‌باشد در حال پایان است. این پروژه که چهار سال به طول انجامید ( از 2019 الی 2023  ) توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جیکا)  به مبلغ 300 میلیون فرانک سیفا تأمین مالی شده است. پس از چهار سال از اجرای پروژه، ذینفعان از نتایج آن راضی بودند و خواستار گسترش آن به دیگر مناطق هستند. در همین راستا کارشناس آژانس اعلام کرد که کشورش در حال مذاکره با دولت سنگال برای توسعه این پروژه است. وی افزود: مدیریت بخش شیلات یک مبارزه بی پایان است، بنابراین ما در حال گفتگوی کامل با سنگال برای گسترش آن هستیم. این یک مرحله آزمایشی بود و ما می‌خواهیم این پروژه همه مناطق را در بر بگیرد. این پروژه باید اقدامات کلیدی را انجام می داد که تأثیر مثبتی بر اداره بخش شیلات در این کشورها داشته باشد از جمله ایجاد ظرفیت برای ذینفعان در مورد مدیریت مشترک، به اشتراک گذاری تجربیات شیوه‌های خوب در مدیریت مشترک، توسعه و عمومیت راهنمای مدیریت مشترک منابع شیلات و آزمایش پرورش سیمبیوم در آکواریوم ها. به این فعالیت‌های انجام ‌شده، دستاوردهای دیگری مانند شناسایی روش‌ها و ابزارهایی برای کمک به عمومی‌سازی، توسعه برنامه‌ها و مواد آموزشی، شناسایی فعالیت‌های اولویت‌دار همراه با اقدام مدیریت مشترک و طرح عمومی‌سازی برای هر کشور اضافه می‌شود. کشورهای مورد نظر کوپائو عبارتند از: دماغه سبز، ساحل عاج، گامبیا، گینه بیسائو، جمهوری گینه، سیرالئون، موریتانی و سنگال.

لوکوتیدین 15 دسامبر 2023

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما