معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۲۷ - مشاهده: ۲۰۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 بررسی موضوع تبادل تجارب کارشناسان بخش کشاورزی تاجیکستان و ایران

خبرگزاری خاور: علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان با قربان حکیم زاده، وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 5 دسامبر سال 2023 ملاقات کرد. در این دیدار، طرف ها در خصوص تبادل تجارب بین کارشناسان بخش کشاورزی اظهار علاقه مندی نمودند. طرف ها در این ملاقات جهت توسعه سودمند همکاری‌ها و اجرای مفاد یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی بین وزارت کشاورزی تاجیکستان و وزارت جهاد کشاورزی ایران در بخش تولید بذر، دامداری، مرغداری، شیلات، جلب نوآوری ایرانی جهت بسته بندی محصولات کشاورزی، اظهار علاقه مندی کردند.

همچنین در این دیدار مسائل واردات ماشین آلات کشاورزی و سایر مسائل ذیربط مورد بررسی طرف ها قرار گرفت. 

خبرگزاری خاور، مورخ 15 آذر

https://khovar.tj/rus/2023/12/v-dushanbe-obsudili-obmen-opytom-spetsialistov-selskogo-hozyajstva-tadzhikistana-i-irana/

 

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر مالیه (دارایی) تاجیکستان

داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران که برای انجام سفر رسمی در شهر دوشنبه می‌باشند، با فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) تاجیکستان در تاریخ 17 آذر سال 1402 (8 دسامبر سال 2023) ملاقات کرد.

طرف ها در این دیدار به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری، از جمله در خصوص مسائل بانکداری، جلب شرکت های ایرانی جهت همکاری در مناطق آزاد اقتصادی، توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های  اقتصادی و سایر مسائل مهم مورد توجه، تبادل نظر نمودند. طرف ها در پایان ملاقات مذکور به منظور توسعه همکاری‌ها، اعلام آمادگی نمودند.

سایت وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان، مورخ 20 آذر

http://moliya.tj/mulo%d2%9bot-bo-%d2%b7anobi-dovud-manzur/

اختصاص 100 میلیون دلار از سوی صندوق توسعه عربستان جهت اجرای پروژه نیروگاه برق آبی راغون

خبرگزاری خاور: قرارداد اعطای وام از سوی صندوق توسعه عربستان جهت تکمیل پروژه نیروگاه برق آبی “راغون توسط فیض الدین قهارزاده، وزیر دارایی تاجیکستان و سلطان عبدالرحمان المرشد، رئیس صندوق توسعه عربستان سعودی امضا شد. هدف اصلی این قرارداد مشارکت در تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی “راغون” به منظور افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر در راستای توسعه انرژی “سبز” و ترویج اقتصاد “سبز” در تاجیکستان توصیف شد.  

ارزش این قرارداد 100 میلیون دلار آمریکا است و به طور کامل از محل وام های صندوق توسعه عربستان تامین مالی می‌شود. در دیدار فیض الدین قهارزاده و سلطان عبدالرحمان المرشد موضوعات مهم سرمایه گذاری به ویژه در حوزه انرژی و سایر بخش های واقعی اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آمادگی برای توسعه بیشتر همکاری‌ها اعلام شد.

سلطان عبدالرحمان المرشد، رئیس صندوص توسعه سعودی در تاریخ 4 دسامبر سال جاری با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان ملاقات نمود. مقام عربستانی در دیدار مذکور ابعاد مختلف همکاری‌های صندوق توسعه سعودی با جمهوری تاجیکستان را مورد بررسی قرار داد و گفت: این صندوق  از سال 2002 در جمهوری تاجیکستان فعالیت می‌کند. در این دوره 12 طرح  که برای تاجیکستان مهم ارزیابی می‌شوند، از سوی صندوق تامین مالی شده است. میزان کل سرمایه گذاری صندوق توسعه سعودی در بخش های مختلف جمهوری تاجیکستان در حال حاضر حدود 300 میلیون دلار می‌باشد. سرمایه گذاری در این طرح مهم منطقه ای اهمیت زیادی دارد زیرا در آینده، این نیروگاه با ظرفیت کامل تولید نیروی برق 3.6 گیگاوات سهم چشمگیری در توسعه نه تنها تاجیکستان، بلکه به آسیای مرکزی و سایر کشورهای مجاور تاجیکستان خواهد گذاشت.

وی در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که صندوق توسعه سعودی در آینده جهت سرمایه گذاری سایر طرح های مهم تاجیکستان شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری خاور، مورخ 13 آذر

https://khovar.tj/rus/2023/12/sulton-abdulrahmon-al-marshad-saudovskij-fond-razvitiya-podpishet-soglashenie-o-vydelenii-100-millionov-dollarov-na-stroitelstvo-ges-rogun/

افزایش 2 برابری انرژی سبز در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: رئیس جمهور تاجیکستان در نشست جهانی آب و هوا از عزم این کشور برای افزایش 2 برابری تولید انرژی سبز و اجرای استراتژی توسعه اقتصاد سبز با جذب سرمایه‌گذاری و فناوری خبر داد. امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در نشست جهانی آب ‌و هوا در دبی اظهار داشت: تاجیکستان استراتژی ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی را تا سال ۲۰۳۰  اجرا می‌کند و به دنبال کاهش اثرات منفی بر حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی است. وی در ادامه به مزیت‌های کشورش در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی از جمله انتشار کم گازهای گلخانه‌ای، جایگاه پیشرو در تولید «انرژی سبز» و رتبه ششم در جهان از نظر درصد تولید از منابع تجدیدپذیر(نیروگاههای برق- آبی) اشاره کرد. این کشور قصد دارد تولید «انرژی سبز» را دو برابر کند و در حال اجرای استراتژی توسعه اقتصاد سبز برای سال‌های 2037-2023با جذب سرمایه‌گذاری و فناوری است. رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش منابع آبی به دلیل آب شدن سریع یخچال‌ها اشاره کرد. وی افزود:  تاجیکستان یک قطعنامه سازمان ملل در مورد حفاظت از یخچال‌های طبیعی پیشنهاد داده و به ابتکار این کشور «صندوق بین‌المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» ایجاد شد.امامعلی رحمان با ابراز اطمینان از حمایت جامعه جهانی برای دستیابی به اهداف مرتبط با آب، بر آمادگی تاجیکستان برای ادامه همکاری در دستورکار جهانی آب و اقلیم تاکید کرد.

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس گروه بانک جهانی

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان در حاشیه بیست و هشتمین کنفرانس کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات اقلیم در دبی با آجای بانگا، رئیس گروه بانک جهانی ملاقات و گفتگو کرد. در این دیدار موضوع همکاری تاجیکستان و بانک مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور تاجیکستان  مشارکت بانک مذکور در تامین مالی پروژه‌های تولید انرژی سازگار با پیامدهای تغییرات اقلیم و پیشگیری از اثرات سوء آن را مهم دانست.

امامعلی رحمان بانک جهانی را یکی از شرکای اصلی تاجیکستان در عرصه توسعه دانست و از همکاری  آن با تاجیکستان ابراز رضایت کردند. در این دیدار طرفین در مورد وضعیت فعلی همکاری‌ها در زمینه‌های آب و انرژی، کشاورزی، محیط زیست و توسعه روستایی، سیاست های اقتصادی، توسعه بخش بهداشت، آموزش، برنامه‌ریزی شهری و کاهش فقر بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان در این گفتگو بر اجرای پروژه خط انتقال فشار قوی “کاسا-1000” که شبکه برق آسیای میانه و جنوب آسیا را از طریق افغانستان به هم متصل می‌کند، تاکید کرد. در حال حاضر بانک 28 پروژه را در تاجیکستان با مجموع 1.5 میلیارد دلار تامین مالی می‌کند.

اجرای اصلاحات همه جانبه در تاجیکستان به ویژه در زمینه‌های ارتباطات برق، دیجیتالی شدن، هوانوردی غیرنظامی و بهبود فضای سرمایه گذاری یکی از زمینه‌های مهم همکاری با بانک می‌باشد که در این دیدار طرفین بر علاقه مندی همکاری تبادل نظر کردند. رئیس جمهور تاجیکستان در پایان این گفتگو از آجای بانگا، رئیس گروه بانک جهانی برای سفر به تاجیکستان دعوت کرد که پذیرفته شد.

 

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس بانک توسعه و بازسازی اروپا

خبرگزاری اوستا: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سفر به دبی جهت شرکت بیست و هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، در تاریخ دوم دسامبر با خانم اودیل رنو باسو رئیس بانک توسعه و بازسازی اروپا  ملاقات کرد. در این دیدار موضوع همکاری تاجیکستان و بانک توسعه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امامعلی رحمان از مدیریت بانک به دلیل همکاری مستمر و مثمر ثمر قدردانی و ابراز اطمینان کرد که طرفین همکاری خود را در خصوص پروژه‌های دارای اولویت از جمله تامین مالی پروژه‌های استراتژیک در تاجیکستان ادامه دهند. همچنین بر نقش چشمگیر بانک در تقویت بخش مالی، توسعه بخش خصوصی، حمل و نقل، انرژی، تامین آب و ارتقای سطح خدمات عمومی تاجیکستان تاکید شد. با عنایت به روند تأثیر سوء تغییرات اقلیمی‌بر تمامی ابعاد اجتماعی-اقتصادی کشورهای جهان، ابراز امیدواری شد که طرفین توجه ویژه ای به اقدامات مشترک برای مقابله با این تهدیدات داشته باشند. از دیگر زمینه‌های همکاری می‌توان به افزایش فعالیت های اقتصادی، توسعه بازار مالی و حمایت از کارآفرینی تولیدی به ویژه در حوزه فرآوری نهایی محصولات کشاورزی، معادن و سایر مواد اولیه داخلی اشاره کرد.

https://avesta.tj/2023/12/02/emomali-rahmon-vstretilsya-s

 

افزایش 2.6 درصدی ساخت واحدهای مسکونی در تاجیکستان

آسیا پلوس: طی 10 ماه سال جاری، یک میلیون و 302.7 هزار متر مربع مسکن در تاجیکستان به تکمیل و بهره برداری رسید که 2.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. ساخت واحد های مسکونی برای مردم تاجیکستان کمتر از استاندارد تعیین شده توسط قانون است. ساخت و ساز مسکن بیشتر در شهر دوشنبه و منطقه سغد در حال رونق است. بر اساس آمار آژانس آمار تاجیکستان، بیش از 400 هزار متر مربع خانه در پایتخت ساخته شده که حدود 31 درصد از کل مساحت مسکونی تاجیکستان را تشکیل می دهد. ساخت و ساز مسکن در منطقه سغد در حال انجام و386 هزار متر مربع خانه در سغد به بهره برداری رسیده است. در نواحی تابعه مرکز هم  این شاخص برابر با 314 هزار متر مربع است.

اگرچه ساخت و ساز مسکن در تاجیکستان در سال های اخیر تقویت شده، اما عرضه مسکن برای مردم کمتر از استاندارد تعیین شده توسط قانون است. تامین مسکن به طور متوسط  برای یک نفر معادل 12 متر مربع است. به این ترتیب تاجیکستان از نظر سطح تامین مسکن برای جمعیت در سطح پایین تری نسبت به سایر کشورهای اسیای مرکزی قرار دارد.

افتتاح کارخانه تولید دارو و تبدیل گیاه‌های دارویی در شهر خاروغ

خبرگزاری خاور: کارخانه تولید دارو و تبدیل گیاه‌های دارویی در شهر خاروغ افتتاح خواهد شد. کارخانه مذکور توسط تاجر موفق نگینه وطن بیک اوا در ماه اوت سال 2024 مورد بهره بردای قرار خواهد گرفت. در این کارخانه از 33 نوع گیاهان‌های دارویی بیش از 65 نوع مواد دارویی تهیه خواهد شد. انتظار می رود، ظرفیت تولیدی کارخانه به تدریج افزایش یابد.

شایان ذکر است که ولایت خود مختار بدخشان دارای گیاهان دارویی زیادی می‌باشد. در تاجیکستان از 3500 تا 5000 نوع گیاه موجود می‌باشد که هر کدام آن دارای ویژگی درمانی می‌باشند.

خبرگزاری اوستا، مورخ 15 آذر

https://avesta.tj/2023/12/06/predpriyatie-po-pererabotke-lekarstvennyh-trav-otkroetsya-v-horoge/ Avesta.tj   

آمادگی شرکت Masdar امارت برای اجرای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 1000 مگاوات در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: دلیر جمعه، وزیر انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان در حاشیه کنفرانس بین المللی کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیم که در دبی امارات برگزاری شد، با محمد جمیل الرحمی، مدیر کل شرکت “Masdar” امارات دیدار و در خصوص تقویت همکاری با این شرکت در حوزه انرژی گفتگو کرد. در ماه سپتامبر سال جاری، تفاهم نامه ای بین وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان و شرکت “Masdar”  امارات متحده عربی امضا شد. بر اساس یادداشت تفاهم مذکور  شرکت “Masdar” پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر (نیروگاه‌های برق آبی و بادی) را با ظرفیت مجموع 1000 مگاوات در تاجیکستان اجرا می‌کند.

افزایش تولید عسل تاجیکستان به 14 هزار تن در سالهای آینده

اسپوتنیک: به گفته مقامات بخش کشاورزی تاجیکستان، در حال حاضر تولید سالانه عسل 4.6 هزار تن است و این کشور در نظر دارد تولید سالانه عسل را به 14000 تن افزایش دهد. قانون جدیدی در مورد "زنبورداری" در تاجیکستان به اجرا گذاشته شده که طبق آن به افراد اجازه می دهد تا 30 کندوی زنبور را نگهداری کنند. مقامات تاجیکستان مصمم هستند تعداد خانوارهای زنبور عسل را به 600 هزار و تولید عسل را به 14 هزار تن در سال افزایش دهند. این رقم بیش از 3 برابر بیشتر از رقم فعلی است. برای توسعه صنعت زنبورداری در تاجیکستان،  رشته زنبورداری در دانشگاه کشاورزی این کشور ایجاد شده است.

همکاری تاجیکستان و آلمان در زمینه انرژی سبز

شرکت‌کنندگان در همایش اقتصادی سفارت تاجیکستان در برلین، گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی سبز را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در این رویداد در باره ظرفیت تاجیکستان برای توسعه نیروگاه‌های آبی و فرصت‌های همکاری در زمینه انرژی‌های سبز و  تجدیدپذیر گفت‌ وگو کردند. در این همایش بر اهمیت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بهره گیری از آخرین فناوری‌ها در همکاری‌های دو کشور تاکید شد.

امام‌الدین ستاری سفیر تاجیکستان در برلین از شرکت‌های انرژی آلمان خواست، برای اجرای پیشنهادهای مطرح شده در نشست سران کشورهای «آسیای مرکزی و آلمان» (29 سپتامبر در برلین) مشارکت فعال داشته باشند.

افزایش 20 درصدی قیمت شمش طلا در تاجیکستان

شمش طلا بانک ملی تاجیکستان در شرایط افزایش رکورد جهانی، از آغاز سال جاری به اندازه 20 درصد افزایش یافته است.  نرخ شمش 5 گرمی طلا در حال حاضر 3 هزار و 576 سامانی می‌باشد که 617 سامان بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. نرخ شمش 100 گرمی طلا به اندازه 12 هزار و 133 سامانی افزایش یافته و بالغ بر 72 هزار و 637 سامانی شده است.  همچنین قیمت شمش 10، 20 و 50 گرمی نیز افزایش یافته است. هر چه وزن شمش بالاتر باشد برای خریدار همان قدر ارزانتر خواهد بود. به عنوان مثال هر شمش 5 گرمی‌برای خریداری به اندازه 751 سامانی (حدود 69 دلار) و هر گرم شمش 100 گرمی‌به مبلغ 726 سامانی (حدود 66 دلار) خواهد بود.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 20آذر

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20231211/stoimost-zolotih-slitkov-v-tadzhikistane-vzletela-na-20

 

افزایش تولید برنج در تاجیکستان

طی سه سال اخیر میزان تولید برنج در تاجیکستان 47 درصد افزایش داد. یافته و از 90 هزار تن در سال 2018 کشور به 130 هزار تن سالانه در سه سال اخیر افزایش یافته است.

در تاجیکستان، انواع برنج کاشت و عملکرد برخی تا 8 تن در هر هکتار  می رسد. بر اساس میزان تولید برنج در هکتار، تاجیکستان در ردیف کشورهای نظیر استرالیا، آمریکا، مصر، کره و جزء 10 کشور اول جهان قرار دارد.

تاجیکستان با افزایش تولید داخلی، واردات برنج را به تدریج کاهش می دهد. این کشور برنج  از کشورهای چین، ویتنام، تایلند، هند، روسیه و قزاقستان وارد می‌کند. براساس آمار منتشره شده از سوی خدمات گمرک طی ده ماه اول سال 2023 تاجیکستان بیش از 22.4 هزار تن برنج به مبلغ 7.3 میلیون دلار وارد کرده که این میزان در سال گذشته 32.5 هزار تن به مبلغ 11 میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری آسیا پلوس، 16آذر

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20231207/povliyaet-li-na-tadzhikskii-rinok-podorozhanie-risa-v-kazahstane

 

معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان سغد در روسیه

خبرگزاری خاور و اسپوتنیک:  بنا بر اعلام دفتر مطبوعاتی شهر سغد، رجب‌بای احمدزاده، رئیس ولایت مذکور درسفر به شهر مسکو با سِرگِی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه ملاقات و فرصت‌های سرمایه گذاری در آن ولایت را به ایشان معرفی و نامبرده را به همکاری‌های گسترده تر دعوت کرد.

طرفین در خصوص تحکیم روابط دوستانه در چارچوب توافقنامه‌های همکاری منعقده گفتگو و از روند همکاری‌ها اظهار رضایت نمودند. رجب بای احمدزاده، از برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی ولایت سغد و همکاری اتاق بازرگانی و صنایع روسیه برای برگزاری دیدار با کارآفرینان و تجار روسیه سپاسگزاری کرد. رئیس ولایت سغد با اشاره به فرصت های همکاری در این ولایت در بخش های مخلتف از جمله صنایع و کشاورزی، خواستار سرمایه گذاری شرکتهای روس در این منطقه شد. سِرگِی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه توسعه همکاری اقتصادی را به نفع ئو کشور دانست و برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی تاجیکستان و معرفی فرصت های همکاری به سرمایه گذاران و جلب آن‌ها را جهت اجرای طرح های مهم صنعتی مهم توصیف کرد.  

شایان ذکر است در تاریخ  5 دسامبر 2014، با کمک اتاق بازرگانی و صنایع روسیه نمایشگاه محصولات تولیدی تاجیکستان و فرصت های سرمایه گذاری این ولایت با حضور تجار و  سرمایه گذاران دو کشور برگزار شد. سِرگِی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع در سخنرانی خود به سفر خود به ولایت سغد اشاره و برگزاری نمایشگاه محصولات و معرفی فرصت های ولایت سغد در شهر مسکو را گام دیگری در مسیر توسعه مناسبات دوستانه دو کشور ارزیابی کرد. رئیس ولایت سغد تاکید کرد که در این منطقه  بیش از 1200 کارخانه کوچک و متوسط صنعتی فعالیت داشته و بیش از 250 نوع محصولات تولید می‌شود. وی به فضای خوب سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه‌های مشترک با کمک شرکتهای روسی اشاره و خواستار توسعه  همکاری‌های دو کشور در آینده شد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 16آذر

https://sputnik.tj/20231207/ahmadzoda-prezident-palata-savdo-sanoat-rusiya-sarmoyaguzori-sughd-1060771912.html

 

امضای توافقنامه افتتاح خط جدید هوایی بین تاجیکستان و چین

خبرگزاری خاور: شرکت های هواپیمایی تاجیکستان و چین توافقنامه‌ای را در خصوص برقراری پرواز بین دو شهر پامیر و شنجه دو کشور امضا کردند. مرکز مطوعاتی شرکت دولتی «تاجیک اراتناویگاتسیا»، با اعلام این مطلب گفت: این سند در شهر دوشنبه و توسط «لایق بیگی جان‌ زاده»، رئیس شرکت مذکور و «لیو ونچی»، مدیرکل دفتر کنترل ترافیک هوایی منطقه سین کیانگ چین به امضا رسید.

 در پایان این دیدار طرفین خاطر نشان کردند: این اقدام به پویایی مضاعف در همکاری‌های هوانوردی بین دو کشور و به گسترش روابط بین‌المللی هوانوردی کمک می‌کند. این کریدور هوایی جدید نه تنها فرصتی را برای افزایش تعداد پروازها بین کشور، بلکه ایجاد بستری محکم برای توسعه خدمات هوایی بین‌المللی با سایر کشورهای جهان نیز فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر بین دو کشور هفته‌ای 4 پرواز انجام می‌شود. در اوایل فوریه، شرکت ملی هوایی «سامان ایر» تاجیکستان پروازهای خود به چین را که به دلیل بیماری کرونا متوقف شده بود، از سر گرفت. پس از وقفه‌ای طولانی، هواپیمای تاجیکی به سمت «ارومچی» پرواز کرد. همچنین قرار است پرواز‌ها در مسیر «گوانجو و «شیان» از سر گرفته شوند.

شایان ذکر است براساس توافقنامه هوانوردی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین در 17 ژوئن سال 2010، پروازهای هفتگی ایجاد شد. در مراسم امضای سند برقراری پرواز بین پامیر و شنجه تاکید شد طرف چینی پیشنهاد تاجیکستان  برای افتتاح کریدور هوایی جدید را ضروری دانسته و به افتتاح خط جدید علاقه‌مند است. در دیدار روسای جمهور تاجیکستان و چین نتایج خوبی از جمله توسعه همکاری‌های حمل و افتتاح خطوط هوایی جدید و تامین تجهیزات منطبق بر استانداردهای جهانی حاصل شد که نقش اساسی در توسعه همکاری‌های ا قتصادی دو کشور دارد.

 اعزام نیروی کار تاجیکستان  به کره جنوبی

خبرگزاری خاور:  هیئتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کار و مهاجرت، دادگستری، امور خارجه جمهوری، خدمات توسعه منابع انسانی کره و سرویس اطلاعات استخدام کره از 5 الی 8 دسامبر برای انجام سفر کاری به تاجیکستان وارد شهر دوشنبه شدند.  هیئت کره جنوبی در این سفر با گلناره حسن زاده، وزیر کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان دیدار و گفتگو کردند.

وزیر کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان در این دیدار تاکید کرد که موضوع مهاجرت نیروی کار به کشورهای مختلف مورد توجه ویژه دولت تاجیکستان است و فعالیت هایی در این راستا به صورت گسترده اجرا شده است. به ویژه تلاش ها برای الحاق تاجیکستان به سیستم مجوز کار (EPS) در جمهوری کره در جریان است که به شهروندان تاجیک اجازه می دهد بر اساس قرارداد در جمهوری کره مشغول به کار شوند.
در این دیدار، طرفین در مورد امکان آماده سازی متخصصان برای کار در جمهوری کره گفتگو کردند.

 

بررسی صادرات محصولات طبیعی و ارگانیک تاجیکستان به آلمان

خبرگزاری خاور: قربان حکیم‌زاده، وزیر کشاورزی تاجیکستان با «یارک شوگرف» سفیر آلمان در این کشور دیدار و در خصوص صادرات محصولات ارگانیک گفت‌وگو کرد. دراین دیداردر خصوص توسعه همکاری‌های مفید و اجرای پروژه‌هایی از جمله پیشگیری از تغییرات اقلیمی و سازگار در حوزه زراعت، جلوگیری از ذوب یخچال‌های طبیعی، بهبود وضعیت چراگاه‌ها، استفاده از بهترین شیوه‌ها، دیجیتالی‌سازی این حوزه، واردات فناوری‌های جدید و سایر مسائل مرتبط را بررسی کردند.

در سال ۲۰۲۲  تجارت خارجی تاجیکستان و آلمان ۱۱۴ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۶.۶ میلیون دلار (۶.۱ درصد) افزایش داشته است. آلمان ۱.۶ درصد از حجم کلی تجارت خارجی تاجیکستان را به خود اختصاص می دهد و از این منظر در رتبه یازدهم قرار گرفته است. در این مدت ۰.۸ میلیون دلار کالا و محصول به آلمان صادر شده که ۸۷.۵ درصد آن نخ پنبه، ۱۰ درصد را تخمه و دانه‌های روغنی، ۵ درصد میوه، خشکبار و سایر کالاها تشکیل می دهند.

 

برگزاری همایش مالی «همکاری‌های منطقه ای به عنوان عامل تحکیم زیرساخت مالی و دسترسی به بازارهای سرمایه» در شهر دوشنبه

همایش مالی «همکاری‌های منطقه ای به عنوان عامل تحکیم زیرساخت مالی و دسترسی به بازارهای سرمایه» با حضور نظیره گلبهار، معاون رئیس بانک ملی تاجیکستان، خانم سبینه آلتخاف، مدیر GIZ در تاجیکستان، خانم سلامه شتایب، مدیر دفتر سوئیس، کنسول سوئیس در تاجیکستان، جناب هالگِر ویفِل، نماینده دائم بانک توسعه و بازسازی اروپا در تاجیکستان، فرخ سلطان اف، نماینده دائم شرکت بین المللی مالی در تاجیکستان، جناب رافال ترِپکا، مدیر کل “Master card” در آسیای مرکزی، جناب آرچیل باکورَدزه، عضو شورای مدیران MFC، مدیر کل “Crystal Georgia”،  رؤسای سازمان‌های بین المللی مالی و مسئولین سازمان‌های اعتباری کشور، در تاریخ 7 دسامبر سال 2023 در شهر دوشنبه برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه همایش خانم نظیره گلبهار، به میهمانان خیرمقدم گفته، از اتحادیه سازمان‌های سرمایه گذاری کوچک تاجیکستان برای همکاری‌های سودمند و تشکیل همایش سپاسگزاری نمود. همزمان بین IPC GmbH (آلمان) و اتحادیه سازمان‌های سرمایه گذاری کوچک تاجیکستان توافقنامه همکاری مربوط به حمایت از توسعه بخش مالی در جمهوری تاجیکستان به امضاء رسید.

شایان ذکر است که همایش مذکور از سوی اتحادیه سرمایه گذاری کوچک تاجیکستان و با حمایت دولت، بانک ملی تاجیکستان، شرکت بین المللی مالی، GIZ (طرح توسعه فراگیر روستاها/ TREGGER) برگزار شده است.

سایت بانک ملی تاجیکستان، مورخ 17آذر

https://www.nbt.tj/tj/news/556823/

 

ارائه تخفیف برای حمل و نقل ریلی از سوی قزاقستان به تاجیکستان

آسیا پلوس: در دیدار عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات تاجیکستان با توره خان اف، سفیر قزاقستان در تاجیکستان، راه آهن کشور قزاقستان به انتقال کالا بین دو کشور تخفیف 30 تا 50 درصدی ارائه خواهد کرد که به افزایش میزان تبادل کالا بین دو کشور کمک می‌کند. در حال حاضر تاجیکستان با قزاقستان 5 مسیر جاده‌ای  از جمله خجند-چیمکِنت، خجند-اوش-کانیر، باختر-سَریگَش، خجند-ژیبِل ژالی و خجند-ایرگِلی فعال می‌باشد. طی یازده ماه سال جاری تعداد 5259 نفر مسافر بین تاجیکستان و قزاقستان  رفت و آمد کرده اند.  

سفیر قزاقستان با ابراز رضایت از همکاری بین دو کشور اعلام کرد که کشورش برای گسترش همکاری فیمابین در آینده بویژه در بخش حمل و نقل آمادگی دارد. در اوت سال جاری راه آهن قزاقستان اعلام کرد که شرکت مشترک قزاقستان و تاجیکستان تاسیس خواهد شد که افزایش انتقال کالا از طریق راه آهن بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

 با توجه به افزایش همکاری‌های سالانه، کارمندان راه آهن دو کشور تصمیم دارند با تاسیس مرکز حمل و نقل و توزیع در ایستگاه راه آهن ختلان (تاجیکستان)، جهت صادرات تولیدات مواد غذایی از مناطق جنوبی تاجیکستان و صادرات به قزاقستان شرکت مشترک ایجاد نمایند. طرح مذکور به تامین امنیت غذایی دو کشور کمک می نماید و انبار و تاسیسات لازم برای صادر کنندگان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارائه خواهد کرد. سازمان «کِدِن ترانس سِرویس»، شرکت زیرمجموعه راه آهن قزاقستان اولین قطار با کالاهای صادراتی قزاقستان به تاجیکستان را بطور موفق ارسال نمود. از کنستانای قزاقستان تا تاجیکستان بیش از 3 هزار تن آرد و محصولات روغنی، همچنین 2 هزار تن کالاهای مورد نیاز مردم ارسال شده است. میزان انتقال کالا از طریق راه آهن بین دو کشور در سال گذشته بالغ بر 4 میلیون تن و در نیمه اول سال جاری 2.7 میلیون تن بوده است.

 میزان گردش تجارت تاجیکستان و قزاقستان طی ده ماه سال جاری 937 میلیون دلار بوده است که 19.1 درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.  صادرات محصولات تاجیکستان به قزاقستان حدود 225 میلیون دلار و واردات کالا از قزاقستان حدود 718 میلیون دلار برآورد می‌شود.  

قزاقستان در بین شرکای تجاری تاجیکستان بعد از روسیه (حدود 1.4 میلیارد دلار) و چین (حدود 1.2 میلیارد دلار) در مقام سوم قرار دارد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 20/9/1402 (11/12/2023)

 

گسترش همکاری‌های تاجیکستان و پاکستان در حوزه حمل و نقل

سعید سرور سفیر پاکستان در تاجیکستان با عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان در تاریخ 29 نوامبر سال 2023 ملاقات کرد. در این دیدار طرف ها در خصوص تحکیم همکاری‌های دو کشور در بخش حمل و نقل، تبادل افکار نمودند. تمامی انواع وسائل حمل و نقل، شرایط توسعه اقتصادی، ارتقاء رقابت پذیری اقتصاد ملی و کیفیت زندگی مردم در توسعه مناسبات فیمابین کشورها نقش مهم را اجراء می‌کند.

وزیر نقلیات تاجیکستان گفت، همکاری‌های دو جانبه تاجیکستان و پاکستان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بر اساس توافقنامه‌های فیمابین در بخش حمل و نقل بین المللی جاده ای و تجاری-ترانزیتی پیگیری می‌شود. تاجیکستان و پاکستان در چارچوب عضویت در سازمان‌های منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی اقیانوس آرام (ESCAP)، برنامه همکاری اقتصادی آسیای مرکزی، سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و ... همکاری می‌کنند.  تاجیکستان در آینده نیز آماده است همکاری‌ها در بخش حمل و نقل را گسترش دهد.

سعید سرور از پذیرایی صمیمانه اظهار رضایت نموده و بر تقویت همکاری‌ها در آینده تاکید کرد. مناسبات سیاسی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی‌پاکستان در تاریخ 6 ژوئن 1992 برقرار شد. میان دو کشور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فنی فعالیت دارد که  از ساز و کارهای اصلی توسعه همکاری‌های دو جانبه اقتصادی محسوب می‌شود.

در جریان سفر رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان در تاریخ 15-14 دسامبر سال 2022 ، پس از انجام مذاکرات سطح عالی اسناد جدید همکاری میان دو کشور، از جمله اظهارات مشترک امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و محمد شهباز، نخست وزیر جمهوری اسلامی‌پاکستان به امضاء رسید.

امامعلی رحمان ابراز داشت که ما آمده ایم در حوزه حمل و نقل برای توسعه همکاری‌ها، از جمله به منظور دسترسی تاجیکستان به بنادر دریایی کراچی و گوادار پاکستان مجدداً اعلام نمودیم.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 8 آذر

https://www.mintrans.tj/news-page/details/467

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما