معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۹:۳۴ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در بلغارستان

داده‌های اولیۀ بانک مرکزی بلغارستان (BNB) نشان می‌دهد جریان خالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در بلغارستان از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، به بیش از 3.173 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 1.034 میلیارد یورو (48.4 درصد) افزایش یافته است.

هلند (با مبلغ 691.6 میلیون یورو)، اتریش (با مبلغ 288.9 میلیون یورو) و سوئیس (با مبلغ 246.4 میلیون یورو) به عنوان کشورهای دارای بیشترین جریان مثبت خالص سرمایه‌گذاری مستقیم به بلغارستان در دورۀ ژانویه تا سپتامبر 2023 بوده‌اند و در مقابل، بیشترین جریان منفی خالص سرمایه‌گذاری مستقیم بلغارستان به سمت رژیم صهیونیستی (با مبلغ 15.6 میلیون یورو) و روسیه (با مبلغ 15.5 میلیون یورو) بوده است.

https://www.economy.bg/economy/view/56829/BNB-Chuzhdite-investicii-u-nas-s-ryst-ot-blizo-50%25-za-godina-

افزایش میانگین حقوق ناخالص در بلغارستان

در سه ماهه سوم سال 2023، متوسط حقوق ناخالص ماهانه در بلغارستان، 2.2 درصد نسبت به سه ماهه دوم سال 2023 افزایش یافت و به بیش از 1022 یورو رسید. دستمزد فعالیت‌های اقتصادی با بیشترین افزایش مواجه بوده و افزایش دستمزدها در بخش دولتی برابر با 13.4 درصد، در آموزش و پرورش برابر با 12.2 درصد و در بخش کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات نیز 7.5 درصد بوده است. همچنین در ماه سپتامبر، بالاترین میانگین حقوق در پایتخت (صوفیه) با 1417.3 یورو و کمترین حقوق در کیوستندیل با 723.5 یورو ثبت شده است.

https://bnr.bg/en/post/101907136/the-average-gross-salary-in-bulgaria-reaches-102258-eur

بلغارستان و صربستان به دنبال تکمیل اتصال گازی

اپراتور انتقال گاز بلغارستان (Bulgartransgaz) و اپراتور سیستم انتقال گاز جمهوری صربستان (Transportgas Srbija)، یک توافقنامه اتصال برای نقطه جدید Kalotina امضا کردند. این نقطۀ جدید، ظرفیت انتقالی به میزان 1.8 میلیارد مترمکعب گاز در سال با قابلیت جریان معکوس دارد. ولادیمیر مالینوف، مدیر اجرایی بولگارترانس‌گاز در این خصوص اظهار کرد: تلاش‌های این شرکت برای بهبود ارتباط با کشورهای همسایه و اطمینان از دسترسی به منابع متنوع گاز از منابع قابل اعتماد، از جمله گاز مایع از طریق ترمینال در الکساندروپلیس، برای کل منطقه است. وی افزود: امضای قرارداد اتصال جدید، گام دیگری برای ادغام بهتر بازارهای انرژی و تعمیق همکاری‌های انرژی و اقتصادی بین دو کشور است. بلغارستان به لطف این اتصال گازی، به منابع گاز از غرب اروپا از طریق یک مسیر جدید دسترسی پیدا می‌کند و صربستان نیز به پایانه‌های گاز طبیعی مایع و منابع جایگزین دیگر در منطقه دسترسی پیدا می‌کند.

به عنوان بخشی از پروژه‌های اولویت‌دار برای اروپا، اتصال بلغارستان و صربستان به عنوان یک زیرساخت کلیدی شناخته می‌شود که سهم قابل توجهی در بهبود اتصال انرژی خواهد داشت. این پروژه، 28 میلیون یورو تحت تسهیلات اتصال اروپا و 2.8 میلیون یورو تحت برنامه عملیاتی «نوآوری و رقابت‌پذیری» بودجه دریافت کرده است. طول کل این خط لوله حدود 170 کیلومتر است که از شهر نووی ایسکار در نزدیکی صوفیه شروع و در نزدیکی نیس در صربستان به پایان می‌رسد که بیش از 62 کیلومتر از آن در خاک بلغارستان قرار دارد. اخیرا صربستان قراردادی را با آذربایجان برای خرید سالانه 400 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از سال 2024 امضا کرده است که تکمیل خط لولۀ مابین صربستان و بلغارستان کلید تحقق این قرارداد است.

https://www.investor.bg/a/518-energetika/384704-balgariya-i-sarbiya-napraviha-oshte-edna-krachka-kam-zavarshvaneto-na-gazovata-vrazka

کاهش تولید شیر در بلغارستان

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، میانگین سالانۀ تولید شیر در بلغارستان به حدود 3621 کیلوگرم به ازای هر گاو رسیده است که پایین‌ترین میزان در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و پس از آن، رومانی با میانگین تولید سالانۀ 3367 کیلوگرم به ازای هر گاو قرار گرفته است. در مقابل، دانمارک و استونی با تولید سالانۀ کمی‌بیش از 10 هزار کیلوگرم به ازای هر گاو، جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، گرچه مزارع اتحادیه اروپا در مجموع حدود 160 میلیون تن شیر خام در سال 2022 تولید کرده‌اند که نشان‌دهنده یک کاهش جزئی 0.3 میلیون تنی نسبت به سال گذشته است، اما مسیر کلی میزان تولید از سال 2010، با رشدی پایدار همراه است. همچنین میانگین تولید سالانه شیر به ازای هر گاو شیری در سرتاسر اتحادیه اروپا همچنان در حال افزایش است و به 7653 کیلوگرم در سال 2022 افزایش یافته است.

https://www.novinite.com/articles/222473/Milk+Production+Plummets%3A+Bulgaria+Ranks+Bottom+in+EU+Dairy+Farms%21

انتظار افزایش ورود گردشگران خارجی به بلغارستان در فصل زمستان

رومن دراگانوف، مدیر مؤسسه تحلیل و ارزیابی گردشگری می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود که در فصل زمستان امسال، تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از بلغارستان نسبت به سال 2019 افزایش یابد و به بیش از 1.7 میلیون نفر برسد. بالاترین تعداد گردشگران ورودی به بلغارستان در زمستان امسال، از کشورهای اتحادیه اروپا خواهند بود که حدود 62 درصد از مجموع گردشگران را تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن، بریتانیا و ترکیه نیز جزو مبادی اصلی خواهند بود.

https://www.investor.bg/a/522-turizam/384888-balgariya-ochakva-nad-17-mln-chuzhdi-turisti-prez-zimniya-sezon

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما