معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

کریدور لوبیتو آنگولا

بندر لوبیتو در اقیانوس آتلانتیک، همراه با راه‌آهن بنگوئلا، کریدور لوبیتو (Lobito) را تشکیل می دهند که در عمق ۱۳۰۰ کیلومتری قاره پیش می رود. این سریعترین مسیر صادراتی برای فلز مس، کبالت و دیگر سنگ‌های معدنی از زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو و فراتر از آن است.

اهمیت این کریدور درآن است که بوسیله خط آهنی که در میسر تجاری احداث می‌شود، مناطق و کشورهای غنی از مواد معدنی مانند جمهوری دمکراتیک کنگو و زامبیا را به سواحل اقیانوس اطلس در آنگولا (بندر لوبیتو)متصل می‌کند. بندرلوبیتو در اقیانوس آتلانتیک، همراه با راه‌آهن بنگوئلا، کریدور لوبیتو را تشکیل می دهند که در عمق ۱۳۰۰ کیلومتری قاره پیش می رود. این سریعترین مسیر صادراتی برای فلز مس، کبالت و دیگر سنگ‌های معدنی از زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو و فراتر از آن است.

کارشناسان می‌گویند، با بازسازی راه‌آهن، بندر لوبیتو یک رنسانس اقتصادی در منطقه ایجاد می‌کند.

در این چارچوب، دولت آنگولا درحال خصوصی کردن بندر لوبیتو با امتیاز۲۰ ساله است تا سرمایه گذاری‌های جدید را جذب کرده و اقتصاد را تقویت کند. بانک جهانی نیز از این ایده حمایت می‌کند.گفته می‌شود این منطقه می‌تواند جایگزین یا رقیبی جدی برای ساحل اقیانوس هند شود.

بطورکلی  این پروژه، درفاز اول تلاش دارد تا آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا و تانزانیا را به یکدیگر و در ادامه آفریقای جنوبی را به شبکه ریلی متصل کند. پیش بینی می‌شود این اتفاق می‌تواند ژئوپلیتیک اقتصادی ساحل غربی آفریقا را با شرق آن متوازن کند.

بعبارتی دیگر زنجیره‌های ارزش کریدور Lobito یک مسیراستراتژیک جایگزین جهت بازارهای صادراتی زامبیا و کنگو ارائه می دهد و کوتاهترین مسیری است که مناطق معدنی کلیدی در این دو کشور را به دریا متصل می‌کند.

از طرف دیگر در آنگولا، کریدور۴۰درصد از جمعیت کشور را به هم متصل می‌کند. همچنین کریدور راه‌آهن لوبیتو دارای بخش مهم و بزرگ کشاورزی است و این می‌تواند امتیاز بزرگی برای توسعه بندر باشد.

بررسی‌ها نشان می دهد، زیرساخت های بندرلوبیتو پیشرفت های خوبی داشته است تا جائیکه گفته می‌شود، درحال حاضر این بندر با یک ترمینال جدید جهت بارگیری از قطار به کشتی، برای محموله‌های بزرگ معادن آماده شده است.

همچنین مسیر راه‌آهن از منطقه ای عبور می‌کند که ۳۲ تا ۳۴ درصد تولید کشاورزی آنگولا را تشکیل می دهد و در این چهار استان (استان‌های بنگوئلا، هوامبو، بی و موکسیکو) آنگولا که در مسیر راه‌آهن است، ۶ میلیون جمعیت زندگی می‌کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما