معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ سوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز دانسکه بانک از اقتصاد فنلاند

دانسکه بانک (Danske Bank) در آخرین پیش‌بینی اقتصادی خود، برآورد نمود که تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال جاری 0.5 درصد کاهش خواهد یافت، در حالی که پیش از این، انقباض 0.2 درصدی را پیش‌بینی کرده بود. این بانک پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای سال آینده را نیز از 0.8 درصد قبلی، به 0.3 درصد کاهش داد. دانسکه بانک همچنین پیش‌بینی کرد که نرخ بیکاری در سال 2024 به 7.8 درصد برسد که نسبت به پیش‌بینی 7.3 درصدی نرخ بیکاری برای سال 2023، بالاتر است. این بانک پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد فنلاند به وضوح در سال 2025 شروع به بهبود خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی این کشور 1.9 درصد رشد نموده و نرخ بیکاری نیز به 7.2 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را در سال آینده به 3.25 درصد و در پایان سال 2025 به 2.25 درصد کاهش دهد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010036109.html

امکان افزایش نرخ تورم در آینده

مارککو لهموس، رئیس سیاست پولی بانک فنلاند و دفتر اقتصاد منطقه یورو می‌گوید: این احتمال وجود دارد که تورم در پایان سال و در ابتدای سال آینده کاهش پیدا نکند، زیرا قیمت انرژی اخیرا گران‌تر شده یا در همان سطح یک سال گذشته بوده است. اگرچه وزن انرژی در شاخص قیمت مصرف‌کننده (شاخص اندازه‌گیزی تورم)، تنها کمی‌بیش از ده درصد است، اما تأثیر آن نسبتا زیاد بوده است، زیرا قیمت‌ها به شدت نوسان کرده‌اند. Päivi Puonti، رئیس پیش‌بینی مؤسسه تحقیقات اقتصادی می‌گوید: تأثیر کاهش قیمت انرژی در کاهش تورم نسبتا زیاد بوده است و وقتی این اثر دیگر وجود نداشته باشد و تورم اصلی (Core Inflation) چهار درصد باشد، ممکن است تورم در منطقه یورو در ماه‌های آینده شتاب بگیرد. ایزابل اشنابل، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا روز نیز افزایش نرخ تورم در آینده نزدیک را محتمل دانست، البته، به گفته او به احتمال زیاد افزایش نرخ بهره پایان یافته است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010033956.html

کاهش سفارشات جدید در صنعت

طبق گزارش  اداره آمار فنلاند، ارزش سفارشات جدید در صنعت در ماه اکتبر تقریبا 16 درصد کمتر از سال قبل بوده است که نهمین ماه متوالی است که سفارشات کاهش می‌یابد. همچنین بین ژانویه و اکتبر، سفارشات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 11 درصد کاهش یافته است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010044078.html

وضعیت تراز تجاری فنلاند

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری این کشور در ماه اکتبر 15 میلیون یورو مازاد داشته است. بر اساس این گزارش، ارزش صادرات فنلاند در ماه اکتبر با کاهش 10.4 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به 6.2 میلیارد یورو رسید که حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد و قیمت صادرات 6.4 درصد کاهش داشته است. ارزش واردات فنلاند در ماه اکتبر نیز با کاهش 21.9 درصدی نسبت به اکتبر سال قبل، به 6.2 میلیارد یورو رسید ک قیمت واردات به میزان 8.5 درصد و حجم واردات 13.3 درصد کاهش یافته است. همچنین از ژانویه تا اکتبر، کسری 1.3 میلیارد یورویی در تجارت خارجی فنلاند به ثبت رسیده است و ارزش کل صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد و ارزش واردات 17.9 درصد کاهش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/35336/Trade-balance-posts-%E2%82%AC15m-surplus-in-Oct

رکورد تعداد ورشکستگی در فنلاند

فنلاند تعداد بی‌سابقه‌ای از ورشکستگی کسب‌ وکار را در چهل و هشتمین هفته سال 2023 تجربه کرده است و 85 شرکت در این هفته ورشکسته اعلام شده‌اند. این رقم بالاترین مجموع هفتگی از زمانی است که Asiakastieto Oy فنلاند ردیابی هفتگی ورشکستگی‌ها را در سال 2019 آغاز کرد. طبق گفتۀ یاکو نورس، مالک این پلتفرم، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، بیش از 2700 شرکت درخواست ورشکستگی بدهند. نورس خاطرنشان کرد که فراتر رفتن از 2 هزار ورشکستگی در یک سال یک اتفاق نادر بوده است و سال 2023 را به یک سال چالش برانگیز برای مشاغل فنلاندی تبدیل کرده است. به گفتۀ وی، بخش ساخت‌وساز به طور ویژه در لیست بزرگترین ورشکستگی‌های سال قرار دارد. همچنین افزایش نگران کننده در ورشکستگی‌ها، حتی نگرانی‌هایی را در مورد ثبات کسب و کارهای بزرگ در فنلاند ایجاد کرده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010035223.html

انتظارات سازمان‌های تجاری شمال اروپا از مذاکرات COP28

کنفدراسیون صنایع فنلاند گفت که سازمان‌های تجاری فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک و ایسلند در یک بیانیه مطبوعاتی سه انتظار از مذاکرات کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28) را بیان کرده‌اند. این خواسته‌ها شامل آغاز مکانیسم‌های تجارت جهانی، تعیین قیمت جهانی کربن و حمایت از تعهد جهانی انرژی است. این سازمان‌ها از توافق پاریس و اهداف اقلیمی 2030 اتحادیه و نیز دستور اتحادیه اروپا و «تعهد انرژی جهانی» برای سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر کردن نرخ بهره‌وری انرژی جهانی حمایت می‌کنند. سازمان‌های تجاری شمال اروپا همچنین از تلاش‌های اقلیمی اتحادیۀ اروپا حمایت می‌کنند و اتحادیه اروپا را تشویق می‌کنند تا رهبری اقلیمی خود را حفظ کند، با این حال، آنها معتقدند نیاز به اجرای اقداماتی ملموس، شفاف و قابل اعتماد وجود دارد تا امیدی به دستیابی به هدف پاریس وجود داشته باشد.

https://www.dailyfinland.fi/business/35294/Nordic-business-Orgs-place-3-demands-at-COP28-negotiations

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما