معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب بودجه 7003.6 میلیارد فرانک سیفا سنگال برای سال 2024 توسط مجلس ملی

 مجلس ملی شامگاه پنجشنبه ماراتن بودجه سال 2024 را با رأی گیری در مورد قانون مالی اولیه (LFI) به پایان رساند که مبلغ آن به 7003.6 میلیارد فرانک سیفا  در مقایسه با 6411.5 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 می رسد. در بودجه سال آینده افزایش 592.1 میلیارد فرانک سیفا  در ارزش مطلق و 9.2٪ در ارزش نسبی وجود دارد. مامادو مصطفی با وزیر اقتصاد و بودجه طی سخنانی گفت: در این بودجه 1248.2 میلیارد فرانک سیفا مربوط به استهلاک بدهی است. وی در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان گفت: برخی مایلند 1248.2 میلیارد فرانک سیفا مربوط به استهلاک بدهی در سال 2024 را کم کنیم تا بودجه 5755.4 میلیارد فرانک سیفا نمایش داده شود. او با اغماض از ارائه توضیحات فنی خاطر نشان کرد تصویب بودجه ای که شامل بازپرداخت سرمایه بدهی نمی‌شود، گمراه کننده است. آقای مصطفی با اظهار داشت که در سال 1981، آخرین بودجه تهیه شده توسط رئیس جمهور لئوپولد سدار سنگور، 191.6 میلیارد فرانک سیفا شامل پرداخت بدهی بود. او اضافه کرد که در سال 2000، رئیس جمهور عبدو دیوف قدرت را ترک کرد با بودجه ای معادل 831.5 میلیارد فرانک سیفا  شامل بدهی. وی در ادامه گفت: برخی مایلند از ما انتقاد کنند که ترجیح دادیم به مجلس ملی بگوییم که با تصویب این قانون مالی، شما در واقع اجازه پرداخت 7003.6 میلیارد فرانک سیفا  از جمله استهلاک بدهی را می دهید. وزیر تاکید کرد واقعیت این است که مکی سال جانشین خود را با بودجه 7003.6 میلیارد فرانک سیفا  ترک خواهد کرد.

APS 1 دسامبر 2023

افتتاح فاز دوم شهرک صنعتی جمنیاجو توسط مکی سال

پنج سال پس از اتمام فاز اول شهرک صنعتی جمنیاجو فاز دوم در حال تبدیل شدن به واقعیت است. این تاسیسات که دیروز توسط مکی سال افتتاح شد، با هزینه‌های بالغ بر 60 میلیارد فرانک سیفا ساخته شده است که به این پلت فرم ابعاد جدیدی می‌بخشد و از سنگال در فرآیند صنعتی سازی آن در محور 1 PSE پشتیبانی می‌کند. پارک صنعتی جمنیاجو با امکانات جدید در حال گسترش بوده و فاز دوم شهرک صنعتی در زمینی به مساحت 40 هکتار ساخته شده است که از جمله دارای امکانات رفاهی، 17 سوله با 17 رستوران در هر سوله و انبار به مساحت 1800 متر مربع. در این مراسم رئیس جمهور مکی سال گفت: مجموع دو فاز حدود 60 شرکت را در خود جای داده و  23000 شغل ایجاد می‌کند. این دستاورد بخشی از اجرای برنامه صنعتی سازی کشور مطابق با محور 1 طرح سنگال در حال ظهور بوده که به تحول ساختاری اقتصاد ما اختصاص یافته است. وی افزود: در حال تشدید فرآیند صنعتی شدن در سراسر کشور با بهره‌ برداری از پتانسیل‌های موجود هستیم. صنعت و زیر ساخت ‌ها دو عامل اصلی در نوسازی تولیدی کشور ما هستند، زیرا به رشد اقتصادی برای توسعه کمک می‌کنند. رئیس جمهور در همین راستا توصیه‌هایی را در خصوص راهبرد ملی صنعتی سازی و قانون ترویج صنعتی شدن ارائه کرد. به همین منظور وی از نخست وزیر خواست از به روز رسانی استراتژی ملی صنعتی سازی طی سالهای 2021 تا 2035 برای تراکم بافت صنعتی با در نظر گرفتن زمینه جدید بهره برداری از منابع معدنی، گازی و صنایع نفت اطمینان حاصل کند. همچنین با همه بازیگران این بخش، توسعه فراگیر قانونی را برای ترویج صنعتی شدن نهایی کند. وی در ادامه گفت: ثمره همکاری چین و سنگال و ایجاد این پلتفرم بار دیگر ثابت می‌کند که بدهی زمانی که در اقتصاد مولد برای ایجاد شغل و ثروت و در نتیجه ارتقای توسعه اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌شود نه تله است و نه باری به دوش مردم. رئیس جمهور از بخش خصوصی ملی خواست تا با بهره گیری از مزیت هایی که ارائه می دهد، این پلت فرم را توسعه دهد. لازم به ذکر اینکه فاز اول که با اعتبار 25 میلیاردی انجام شد، امکان ایجاد چهار سوله و یک ساختمان اداری را فراهم کرد.

    لوکوتیدین 6  دسامبر 2023

برگزاری دوره عملی آموزش حرفه ای حسابداری و امور مالی با مشارکت بانک جهانی و اتریش توسط سازمان ملی حسابداران خبره

سازمان ملی حسابداران خبره (Onecca) با مشارکت بانک جهانی و همکاری اتریش، دیروز اولین دوره عملی آموزش حرفه ای حسابداری و امور مالی(Cppcf-1)  را راه اندازی کرده است. هدف این دوره بهبود مهارت های عملی فارغ التحصیلان رشته‌های حسابداری ،  امور مالی و یا مدرک معادل می‌باشد. همچنین تکنسین‌های حسابداری برای رفع نیازهای شرکت های حسابداری دولتی و خصوصی فعالیت خواهند کرد. مور دینگ، رئیس Onecca گفت: راه اندازی این دوره یک نقطه عطف تعیین کننده برای توسعه آموزش عملی حسابداری خواهد بود. این دوره با همکاری بانک جهانی، 3 Fpt و موسسه حسابداری دانشگاه کاتولیک غرب آفریقا (Isg Saint-Michel)، دانشگاه علم و فناوری تامارو توره (US3T) برگزار می‌شود. وی افزود: به تکنسین‌هایی که دوره را بگذرانند و دارای گواهینامه شوند در این برنامه پیشنهاد می‌شود که در مراکز مدیریت تایید شده (Cga) که توسط Onecca در سراسر کشور وجود دارد مشغول بکار شوند. درس ها عمدتاً توسط حسابداران در یک دوره 9 ماهه تدریس می‌شود که شامل 6 دوره تمرین عملی در یک شرکت حسابداری یا در یک شرکت است. به گفته رئیس سازمان، رویکرد اتخاذ شده به نفع واقعیت های عملی حرفه حسابداری است. در واقع سازمان خاطر نشان می‌کند، حسابداران جوانی که وارد شرکت ها می‌شوند، همه دانش نظری دارند، اما از دانش عملی بسیار کمی‌برخوردارند. فارغ التحصیلی که دارای Bts (گواهی فنی عالی) یا Bac+3 است و نمی داند چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه مالیاتی و ... را تکمیل کند، مشکل ایجاد می‌کند. ولی این دوره‌ها توان کار عمل این افراد را بالا خواهد برد. وزارت مالیه و بودجه نیز به نوبه خود فرصتی برای تقویت ابزارهای بسیج برای رسمی‌کردن اقتصاد غیررسمی می داند. ژان کونه، کمیسر دولتی و نماینده وزیر دارایی و بودجه در مراسم راه اندازی دوره گفت: دولت قصد دارد به عنوان بخشی از اجرای برنامه‌ها، به افزایش تعداد تکنسین‌های حسابداری واجد شرایط و عملیاتی در سنگال کمک کنند. وی گفت: از دید شرکای فنی و مالی، این دوره‌ها امکان تقویت اشتغال پذیری جوانان و قابلیت اطمینان اطلاعات مالی را که به عنوان مبنایی برای مالیات در کشورها عمل می‌کند، ممکن می سازد. SMEها باید توسط تکنسین‌های حسابداری آموزش دیده و عملیاتی برای حسابداری حمایت شوند تا بتوانند از بانک ها وام دریافت کنند.

    لوکوتیدین 6  دسامبر 2023

درخواست جهت افزایش بودجه برای توسعه شرکت معادن سنگال

سه سال پس از ایجاد انجمن معادن سنگال( Somisen ) دیروز طی برگزاری جلسه ای در مورد بررسی برنامه توسعه استراتژیک 2023 الی 2027 معادن سنگال با حضور اعضا برگزار گردید. این امر فرصتی برای رئیس هیئت مدیره انجمن جهت درخواست اختصاص منابع مالی بیشتر به منظور توانمندسازی انجمن در انجام صحیح مأموریت‌های خود بود. مامادو بامبا ندایه توصیه کرد، بودجه فعلی باید افزایش یابد تا به انجمن اجازه دهد به اهداف خود دست یابد. به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک وی تأکید کرد که جاه طلبی دیگر ما بهینه سازی سازمان و عملکرد آن بر اساس بهترین شیوه‌های سازماندهی و مدیریت شرکت های معدنی ملی در قاره آفریقا و جهان، همچنین از سوی دیگر کمک موثر برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای بخش معدن است. به گفته او در واقع انجمن باید با ایفای نقش خود به عنوان یک شرکت معدنی ملی در مدیریت اقتصادی، تجاری و مالی بخش معدن، در تقویت موقعیت دولت در عملیات معدنی کمک نماید و نیز با استفاده از تجارب بهترین شیوه‌های شرکت‌های معدنی ملی در قاره و سراسر جهان به بازیگر مهمی در بخش تضمین توسعه اقتصادی این بخش تبدیل شود. به گفته ابراهیم سک، هماهنگ کننده انجمن‌های مدنی، بودجه انجمن تنها 300 میلیون فرانک سیفا بوده که در مقایسه با برنامه راهبردی که برای پنج سال آینده ارائه شده و باید اجرا شود اندک است. وی افزود: برنامه مذکور حول 4 محور با بیش از 57 اقدام تدوین شده است که باید اجرا گردد. در این راستا، عمر سار وزیر معادن و زمین شناسی اطمینان داد که دولت از هیچ تلاشی برای اطمینان از تقویت منابع انجمن دریغ نخواهد کرد. دکتر عثمان سیسه، مدیر عامل انجمن نیز گفت: ما در حال حاضر یک استراتژی توسعه داریم که به ما اجازه می دهد از طریق مشارکت با بخش خصوصی با بازیگرانی که به منابع معدنی سنگال علاقه مند هستند، سرمایه گذاری‌های مشترک ایجاد کنیم و خود را از منابع دولتی رها کنیم. وی افزود: انجمن نباید بار اضافی برای کشور سنگال باشد. ما باید در مورد پروژه‌ها و مشارکت ها فکر و نوآوری داشته باشم تا منابع دولتی برای هزینه‌های عمومی استفاده شود و انجمن منابع اضافی تولید کند که توسعه اقتصادی کشور را ممکن سازد.

لوکوتیدین 1 دسامبر 2023

ضرورت اتحادهای ملی و پایدار برای اجرای مطلوب مصوبات منطقه آزاد تجاری آفریقا

سلیمان بارو مدیر مرکز آفریقایی تجارت و توسعه بین المللی (Cacid) گفت: ایجاد اتحادهای ملی پایدار و مؤثر برای اجرای موفقیت آمیز منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlecaf)، آرزوی مسئولان این مرکز است. برای این منظور، اتاق فکر وابسته به شبکه Enda Tiers Monde در 27 و 28 نوامبر 2023 یک مجمع گفتگوی سیاسی ملی چند حزبی در مورد این منطقه ترتیب داد. گفت‌وگویی که پلتفرم‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی ملی، سازمان‌های کارفرمایی، شرکت‌های صادرکننده، سازمان‌های تجاری زنان، نمایندگان رسانه‌ها و ساختارهای جوانان را گرد هم آورد. وی افزود: ما درگیر موضوعی هستیم که توجه تمام آفریقا را جلب می‌کند و آن منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا بوده و می‌بینیم که مذاکرات به سرعت پیش می رود، پروتکل هایی در حال تصویب است اما روندها به کندی پیش می رود. بر اساس این مشاهدات است که ما تصمیم گرفتیم زمینه گفتگو بین بازیگران را ایجاد کنیم تا به جامعه مدنی، بخش خصوصی و نهادهای دولتی اجازه دهیم تا گرد هم آیند، بحث کنند و راه حل ها را شناسایی نمایند. مونیرو کین نیز گفت: سنگال باید در بازار قاره متمایز شود. مدیر پروژه در مرکز مذکور همچنان معتقد است که اگر بازیکنان دست به دست هم بدهند، سنگال می‌تواند این بازار را فتح کند. بازار بالقوه‌ای که بیش از 1.2 میلیارد نفر برآورد می‌شود و تولید ناخالص داخلی 2500 میلیارد دلاری که یک فرصت بی‌سابقه برای کشورهای آفریقایی است. حذف موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای تحت AfCFTA می‌تواند تنوع اقتصادی، صنعتی شدن و جذب سرمایه گذاری‌های فرامرزی در کشورهای عضو را موجب شود. همچنین ادغام در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای می‌تواند به عنوان یک جاذبه برای جریان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از داخل و خارج از قاره عمل کند. از نظر بینتو دیا مانگا، رئیس بخش همکاری و ادغام در وزارت توسعه صنعتی، این سرمایه‌ای بادآورده است که می‌توانیم از آن بهره ببریم، اما به شرطی که همه درگیر شوند. ایجاد اتحادهای منطقه‌ای پایدار و مؤثر برای اجرای خوب منطقه آزاد تجاری بخشی از پروژه گسترده‌تری است که Enda Cacid با Twn-Africa از غنا و بخش اطلاعات تجاری آفریقای جنوبی و شرقی اجرا می‌کنند. به گفته وی این همگرایی‌های محکم و پایدار به قاره آفریقا و مناطق این امکان را می دهد که سریعتر به سمت مذاکرات موثر و همچنین اجرای مصوبات منطقه تجارت آزاد قاره ای حرکت کنند، زیرا این به قاره آفریقا امکان می دهد چارچوبی داشته باشد که به بازیگران طرف های مختلف اجازه دهد از منطقه بهره مند شوند. اما اگر هرکس راه خودش را برود، خودش مذاکره کند، خودش ابتکار عمل کند، در صفوف پراکنده پیش می رویم و در نهایت ممکن است در هماهنگی و همگرایی دیدگاه‌ها و رویه‌ها دچار مشکل شویم. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم از این بازیگران دعوت کنیم و یک گفتگوی دو روزه ترتیب دهیم تا در مورد سؤالات اساسی فکر نماییم و توصیه‌هایی ارائه کنیم. شایان ذکر است تا به امروز از 54 کشور آفریقایی 47 کشور توافق نامه تاسیس منطقه تجارت آزاد افریقا را تصویب کرده اند.

لوکوتیدین 12دسامبر 2023

پرداخت 9.3 میلیارد یارانه از سوی دولت برای اجرای پروژه‌های تامین برق روستایی در سال 2024

دولت سنگال برای جبران نرخ تعرفه برق روستایی جهت هماهنگی با تعرفه‌های شرکت برق سنگال برای سال 2023 به میزان 6.6 میلیارد فرانک سیفا یارانه پرداخت کرده است. این مبلغ در سال 2024 بیشتر خواهد شد و به 9.3 میلیارد فرانک سیفا خواهد رسید. این مطلب در امبور و در رابطه با بازنگری در شرایط تعرفه برق روستایی برای دوره 2023 تا 2027 اعلام گردید. از سوی دیگر دولت قراردادهای ویژه با اپراتورهای برق روستایی امضا کرده که مدت این قراردادها 25 سال است. قیمت‌های اعمال‌شده توسط اپراتورهای برق روستایی به مذاق کاربرانی که خواهان استفاده از برق تولید شده توسط دولت بودند خوشایند نبود. برای حل این مشکل، دولت در سال 2018 تصمیم گرفت تا تعرفه‌ها را با همسویی تعرفه‌های برق روستایی با تعرفه‌های اعمال شده توسط Senelec هماهنگ کند. امروز این امر در روستاها به واسطه یارانه‌های دولتی به نصف کاهش یافته است. ابراهیما نیان، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات بخش انرژی (Crse) گفت: برای بخش امبور یارانه به 1.50 میلیارد فرانک سیفا خواهد رسید. وی افزود: در مجموع بیش از 12000 مشتری در بخش امبور از این یارانه بهره مند می‌شوند و در 5 سال آینده با احتساب بازنگری در شرایط قیمت گذاری که در حال حاضر در حال انجام است، این رقم می‌تواند به 21 هزار مشتری در بخش برسد. در سطح کشور بیش از 70 هزار مشتری ذینفع تحت تاثیر این یارانه قرار دارند. تعداد روستاهایی که در این بخش توسط Scl Energie Solutions برق رسانی شده اند حدود 89 روستا است که به آنها 28 روستا اضافه می‌شود. در مجموع در سال 2022 5301 منطقه روستایی برق رسانی شدند. بنا براین 5.4 میلیون نفر به برق دسترسی خواهند داشت. نرخ برق رسانی در سال 2022 نیز به 60 درصد در مقایسه با 24 درصد در سال 2012 رسیده است. به گفته عمر تیام، مدیر تامین مالی برق رسانی روستایی در آژانس برق سنگال (آسر)، 11969 محل هنوز برق رسانی نشده اند که دارای جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر هستند که در آینده تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

    لوکوتیدین 2  اکتبر 2023

 

حمایت لوکزامبورگ از برنامه توسعه آموزش الکترونیکی و ایمنی مواد غذایی برای شرکتهای کوچک و متوسط

چگونه می‌توانیم به کسب و کارهای کوچک و متوسط کمک کنیم ؟ لوکزامبورگ از طریق نمایندگان خود در پایتخت سنگال می خواهد راه حلی را ارائه دهد. در این خصوص سفیر این کشور ، جورج ترنس، طی مراسمی فراخوان پروژه‌های صندوق چالش LuxAid را راه اندازی کرد که در آن شرکت‌های کوچک و متوسط که بخش‌های فعالیتشان در زمینه ایمنی مواد غذایی و آموزش الکترونیکی است هدف قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند از 70 درصد نیازهای مالی خود بهره مند شوند. صندوق چالش LuxAid یک ابتکار همکاری جدید لوکزامبورگ است که هدف آن تسریع نوآوری‌های تأثیرگذار توسط شرکت های جوان در سنگال است. بنابراین، استارت‌آپ‌های سنگالی که  در زمینه امنیت غذایی یا آموزش از راه دور فعالیت می‌کنند، می‌توانند در چارچوب این برنامه از 30 تا 90 میلیون فرانک سیفا (50000 تا 140000 یورو) وام دریافت کنند. هدف تسهیل دسترسی به آموزش از طریق توسعه راه حل های دیجیتالی است که آموزش از راه دور را ترویج می‌کند یا روش های آموزشی جدید را پیاده سازی می نماید. در این راستا سفارت لوکزامبورگ در داکار توضیح داد که هدف این است که برای مثال از توسعه تولید پروتئین‌های جایگزین یا رویکردهای نوآورانه برای تولید مواد غذایی مانند هیدروپونیک حمایت شود. همچنین این صندوق شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که برای مدت 1 تا 5 سال ثبت شده‌اند و حداقل دو کارمند دارند و قبلاً محصول یا خدمات خود را در بازار عرضه کرده اند، درآمد به دست آورده‌اند و می‌توانند تا حدی پروژه خود را تامین مالی کنند. همچنین هدف نهایی جذب سرمایه‌های دیگر است که امکان گسترش راه حل ها و در نتیجه تاثیر ده برابری به نفع مردم محلی را فراهم می‌کند. مدیر پروژه مذکور نیز تاکید کرد که به عنوان بخشی از این فراخوان برای پروژه‌ها، از شرکت‌های علاقه‌مند دعوت می‌شود تا پرونده درخواست خود را قبل از 8 ژانویه 2024 در پلت فرم ارسال ارسال کنند. خانم گویه گفت که صندوق چالش LuxAid در بورکینافاسو و مالی نیز راه اندازی شده است. رهبران پروژه انتخاب شده در سه کشور سپس در مقابل یک کمیته بین المللی انتخاب حاضر خواهند شد که برندگان فراخوان برای پروژه‌ها را انتخاب می‌کند. او گفت همچنین یک بسته کمک یک میلیون یورویی برای سه کشور زیر منطقه صحرا در نظر گرفته شده است.

    لوکوتیدین 4  اکتبر 2023

برگزاری دومین دوره « روزهای بیت کوین داکار »  

دومین دوره «روزهای بیت کوین داکار» در تاریخهای 1 و 2 دسامبر در تئاتر ملی Doudou Ndiaye Coumba Rose  برگزار شد که فرصتی برای معرفی بهتر اکوسیستم بیت کوین در سنگال بود. به مدت دو روز، معامله‌گران و کارآفرینان طیف وسیعی از راه‌حل‌هایی را که بیت‌کوین ارائه می‌دهد معرفی نمودند.« روزهای بیت کوین داکار» به رویدادی غیرقابل چشم پوشی برای بیت کوینرها تبدیل شده است. این جلسه که صرفاً به ارز دیجیتال بیت کوین اختصاص دارد، اولین جلسه در آفریقای غربی فرانسوی زبان است. در این دوره با موضوع « سهم بیت کوین در افتتاحیه بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقایی» حدود صد نفر شرکت کرده بودند. آمات سن یک تولید کننده و فرآوری کننده محصولات کشاورزی است. وی مدیر یک واحد تولید بذر در امبور می‌باشد. تعاونی آقای سن گندم غلات تولید می‌کند و مازاد آن فروخته می‌شود. به گفته این کشاورز، بیت کوین می‌تواند به آنها کمک کند تا فعالیت های کشاورزی خود را سودآورتر کنند. در دنیایی که با سرعتی تصاعدی در حال رشد است، دانستن همه چیز مربوط به دیجیتال به شما این امکان را می دهد که با تغییراتی که به صورت روزانه اتفاق می افتد هماهنگ باشید. آقای سن می‌گوید: بیت‌کوین ابزاری است که می‌تواند از طریق فروش آنلاین محصولات ما و همچنین از طریق ایجاد ثروت با خرید و فروش ارزهای دیجیتال به مناطق روستایی کمک کند. او می افزاید که بیت کوین می‌تواند به حل «چالش اشتغال جوانان» که برای دولت مشکل بزرگی است کمک کند. این پردازنده دانه انتظارات خاصی در مورد بیت کوین دارد. به گفته وی، این دارایی رمزنگاری باید امکان خرید و فروش محصولات را در مقایسه با سیستم مالی سنتی با دشواری کمتری فراهم کند. وی افزود: با بیت کوین، اگر به تجهیزاتی نیاز داریم که در چین، ژاپن، فرانسه یا ایالات متحده فروخته می‌شود باید بتوانیم آن را با هزینه کمتری بخریم و با تاخیر کوتاهی خریداری کنیم. به گفته برگزارکنندگان از سوی دیگر کلاهبرداران وجهه بیت کوین را خدشه دار کرده اند، به همین دلیل است که باید برای افزایش آگاهی واکنش فوری نشان دهیم. به گفته سباستین راموس، یکی از برگزارکنندگان این رویداد، اهداف این نشست «آموزش و آگاهی درباره بیت کوین و فرصت‌های آن» است. در آفریقا، نرخ بانکی بسیار پایین است. به همین دلیل به گفته آقای راموس، بیت کوین باید راه حلی باشد که شمول مالی را در نظر بگیرد. در طول پنج سال گذشته، بیت کوین در غرب آفریقا جای خود را به دست آورده است. در کشورهایی مانند نیجریه و غنا که نرخ تورم و نوسانات ارز بسیار بالا بوده بیت کوین بسیار شناخته شده است. البته ما با کشورهای انگلیسی زبان در یک رتبه نیستیم، اما در مقایسه با کشورهای فرانسوی زبان، به ویژه کشورهای زیر منطقه، می‌توانیم به خود ببالیم، زیرا جلوتر هستیم. در سنگال چندین مؤسسه وجود دارد که بیت کوین را می‌پذیرند. همچنین سازمان‌دهندگان در فعالیت‌های آگاهی‌بخشی و آموزشی خود، «بیتیک» را بیش از سه ماه پیش افتتاح کرده اند. این فروشگاه فیزیکی برای تسهیل بیشتر خرید و فروش بیت کوین در داکار بوجود آمد. با این حال، پس از یک ماه فعالیت، بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (Bceao) شکایتی را به دلیل "فعالیت مبادله ای غیرقانونی" به بخش تحقیقات جنایی (Dic) ارائه کرد. به گفته آنها بانک مرکزی می‌گوید که بیت کوین یک ارز نیست. زمانی که فعالیت خود را راه اندازی کردیم گفتیم که بیت کوین یک «کالا» است، یعنی کالایی مانند طلا یا برنج می‌باشد.

    لوکوتیدین 4  دسامبر 2023

اعطای وام 48 میلیارد سیفا بانک توسعه آسیایی به سنگال برای حمایت از برنامه توسعه صنعتی

بانک توسعه آفریقا (AfDB) روز جمعه اعلام کرد که وامی‌به ارزش بیش از 74.5 میلیون یورو به سنگال برای حمایت از اجرای مرحله اول برنامه حمایت از توسعه صنعتی (PAMRDI-I)اعطا کرده است. هیئت مدیره گروه بانک توسعه آفریقا در 1 دسامبر 2023 در ابیجان وام مذکور را تصویب نمود. این مؤسسه بانکی پان آفریقایی تصریح می‌کند که برنامه چندین هدف را دنبال می‌کند: افزایش پایه مالیات، بهبود کارایی در کنترل و جمع‌آوری مالیات، جذاب‌تر کردن کشور برای سرمایه‌گذاری خصوصی، ارتقای بخش خصوصی و رسمی‌ سازی آن، تقویت صنعتی و رقابت پذیری. PAMRDI-I "  همچنین اجرای استراتژی توسعه بخش خصوصی، سیاست و استراتژی صنعتی کشور و همچنین راهبرد ملی یکپارچه برای رسمی‌کردن اقتصاد غیررسمی را امکان پذیر خواهد کرد. بر این اساس تعداد فعالان اقتصادی در بخش غیررسمی از طریق کارآفرینی باید به 30000 نفر در سال 2024 افزایش یابد که 30 درصد آنها زنان هستند. همچنین پیش بینی می‌شود سهم بخش تولید در تولید ناخالص داخلی کشور از 15.6 درصد در سال 2021 به 17.6 درصد در سال 2024 افزایش یابد. محمد شریف، رئیس دفتر کشوری بانک توسعه آسیایی در سنگال تأکید می‌کند: این برنامه جدید با هدف بهبود چارچوب اقتصاد کلان و مالی سنگال از طریق بهبود بسیج منابع داخلی است. او گفت که هدف آن این است که به دولت اجازه دهد منابع بیشتری برای تامین مالی پروژه‌های ساختاری و برنامه‌های طرح سنگال در حال ظهور و در نتیجه بهبود شرایط زندگی مردم داشته باشد. سنگال دارای پتانسیل بالقوه ای است که چشم اندازهای قابل توجهی را برای توسعه صنعتی به ویژه از طریق مناطق ویژه اقتصادی و قطب های کشاورزی ارائه می دهد. این موسسه مالی یادآوری می‌کند از 31 اکتبر 2023، گروه بانک توسعه آفریقا دارای 35 پروژه فعال در سنگال با تعهداتی بالغ بر 2.1 میلیارد یورویی بوده است.

APS 1 دسامبر 2023

کمک مالی بنیاد آب و هوای آفریقا به صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک جهت ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر

صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک (FONSIS) توافق نامه ای را با بنیاد آب و هوای آفریقا (FAC) امضا کرد که بر اساس آن این ساختار مبلغ 100000 دلار آمریکا ( تقریباً 60,678,650 فرانک سیفا )  به صندوق کمک مالی می دهد تا پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر را توسعه دهد. عبدالله دیوف سار، مدیر کل FONSIS  گفت: این توافق تنها یک توافق مالی نیست، بلکه موافقتنامه تامین مالی در عین حال انطباق استراتژی‌های صندوق با واقعیت ها و نیازهای رو به رشد کشور از نظر بهره وری انرژی است و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را ممکن می سازد. الن دیویس، مشاور ارشد مسئول تحقیقات در ACF نیز گفت: بر اساس توافق امضا شده، دو طرف باید منابع مالی را با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با مشارکت بخش خصوصی بسیج کنند. بنیاد گال جایگاه مهمی در سیاست‌های ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقا دارد و 30 درصد انرژی مصرف ‌شده در کشور را تشکیل می‌دهند. وی افزود: مقامات دولتی سنگال می خواهند اطمینان حاصل کنند که انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال  2030 به میزان 40 درصد از ترکیب انرژی کشور را اشغال می‌کنند. او در مورد مأموریت بنیاد آب و هوای آفریقا توضیح داد که کاری که ما انجام می دهیم جمع آوری وجوه و توزیع آنها به پروژه‌های اجرا شده در این قاره است . آسانا آلیو، نماینده موسسه جهانی انرژی در سنگال رشد سبز در سخنانی گفت: علیرغم حضور گسترده این موسسه در افریقا، بانک ها ظرفیت تامین مالی این نوع پروژه‌ها را برای ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر ندارند. به گفته وی، موسسه رشد سبز جهانی می خواهد با حمایت سنگال به ترویج طرح های مشابه در آفریقا کمک کند، زیرا این کشور پیشگام در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است. باباکار گنینگ، معاون مدیر کل فونسیس هم اظهار داشت که سنگال از مزیت تامین مالی سبز برای تامین مالی SME ها و SMI های فعال در بخش انرژی‌های تجدید پذیر برخوردار خواهد بود. آقای گنینگ افزود: در عین حال، این کشور قادر خواهد بود پروژه‌هایی را که تاثیر بسیار قوی بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، تامین مالی کند.

APS 5 دسامبر 2023

برگزاری نشست کاری دولت های سنگال و فرانسه در پاریس

نخست وزیر سنگال، آمادو با و همتای فرانسوی اش الیزابت بورن پنجمین دوره سمینار بین دولتی فرانسه و سنگال را در روز پنجشنبه در پاریس برگزار خواهند کرد. آخرین جلسه این سمینار در دسامبر 2022 برگزار شد. این جلسه در سال های 2020 و 2021 به دلایل مرتبط با بیماری همه گیر کووید-19 برگزار نگردید. سال گذشته برگزاری این نشست بین طرفین به عنوان چارچوبی برای دو کشور بود تا علاقمندی توسعه روابط خود که بر پایه دوستی و اعتماد استوار است مستحک کنند. اداره اطلاعات دولت در این رابطه گفت: این فرصتی برای فرانسه و سنگال بود تا اهداف بلندپروازانه ای را از طریق تقویت مشارکت خود در همه زمینه‌های مورد علاقه دنبال کند. با اعطای 1.5 میلیارد یورو معادل 935 میلیون و 500 هزار فرانک سیفا کمک های توسعه ای در دوره 2019 الی 2023، فرانسه به عنوان شریک اصلی سنگال محسوب می‌گردد. در زمینه  تجاری نیز فرانسه یکی از تامین‌کنندگان پیشرو سنگال بوده و مقدار کمک ها در این زمینه در سال 2021 حدود 632.8 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده است.

APS 6 دسامبر 2023

افتتاح فرودگاه بین‌المللی عثمان ماسک اندایه در سن لوئی

فرودگاه بین المللی عثمان ماسک اندایه روز پنجشنبه در سن لوئی افتتاح گردید. این فرودگاه برای توسعه صنعت هوایی سنگال به طور کلی و منطقه سن لوئی (شمال) به طور خاص بسیار راهگشا خواهد بود. عبدالله دیه، مدیر کل فرودگاه بین المللی بلز دیاگن (AIBD) گفت: امروز این بندر که در درجه اول یک شهر توریستی است، با بهره برداری از منابع نفت و گاز به یک شهر اقتصادی تبدیل خواهد شد. وی در حاشیه یک پنل اختصاص داده شده به بحث در مورد نوآوری در سیستم هوانوردی غیرنظامی در سنگال اظهار داشت که ایجاد فرودگاه عثمان ماسک اندایه فرصت هایی را برای توسعه حمل و نقل هوایی ایجاد خواهد کرد. عبدالله دیه گفت: پروازهای ایر سنگال و ترانس ایر، داکار را به سن لوئی متصل می‌کند. فرودگاه مذکور به نام شهردار فقید سن لوئی، وزیر سابق و رئیس سابق شورای اقتصادی و اجتماعی نامگذاری شده و هزینه ساخت این فرودگاه 23 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده است.

APS 7 دسامبر 2023

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما