معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۷:۰۱ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

لایحه ی بودجه ی کشور در سال 2024

مارسلو مونته نگرو وزیر اقتصاد اظهار داشت که در لایحه ی بودجه ی کشور در سال 2024، رشد تولید ناخالص داخلی 3.71 درصد، و یارانه ی اختصاصی برای سوخت و مواد غذایی یک میلیارد و 400 میلیون دلاری  پیش بینی شده است. در خصوص میزان تورم وی اشاره نمود که انتظار می رود به 3.6 درصد برسد. سرمایه گذاری دولتی نیز 4 میلیارد و 274 میلیون دلار پیش بینی شده است.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/politica/presidente-califica-de-hito-historico-aprobacion-del-senado-brasileno-de-ingreso-de-bolivia-al-mercosur

افتتاح مرکز پزشکی هسته ای و رادیوتراپی در پایتخت

رئیس جمهور روز سه شنبه 7  آذر 1402  مرکز پزشکی هسته ای و رادیوتراپی واقع در شهر لاپاز، را افتتاح نمود. ساخت و تجهیز مرکز مذکور با سرمایه گذاری 51.7 میلیون دلاری انجام شده است. این سومین مرکز پزشکی هسته ای است که در بولیوی افتتاح می‌شود. دو مرکز دیگر در شهر ال آلتو در استان لاپاز و استان سانتاکروز قرار دارند.

https://erbol.com.bo/gente/inauguran-el-centro-de-medicina-nuclear-y-radioterapia-de-la-paz-valuado-en-us-517-millones

مرکز پرورش ماهی در دریاچه ی تی تی کاکا

رئیس جمهور لوئیس آرسه  روز سه شنبه 7 آذر ماه اعلام نمود که ساخت مرکز پرورش ماهی در دریاچه ی تیتی کاکا با سرمایه گذاری 12.5 میلیون دلاری، تا کنون 49 درصد پیشرفت داشته است.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/la-edificacion-de-la-planta-piscicola-del-lago-titicaca-alcanza-un-avance-fisico-del-49

استقبال بخش خصوصی از الحاق بولیوی به مرکوسور

کارفرمایان بخش خصوصی از تایید برزیل به منظور عضویت کامل بولیوی در بازار مشترک جنوبی (مرکوسور) استقبال نمودند. پابلو کاماچو، رئیس اتاق  صنایع بولیوی (CNI)، گفت که دولت و بخش خصوصی باید به منظور مقابله با چالش‌های پیش رو با یکدیگر همکاری کنند. خایمه آسکاررونز رئیس اتاق بازرگانی بولیوی، نیز ابراز داشت که پیوستن به مرکوسور یک خبر خوب و در عین حال یک چالش بزرگ است. وی افزود:«بولیوی کم کم باید وارد حوزه‌های جدیدی شود، نه تنها در زمینه ی صادرات مواد غذایی و مواد معدنی، بلکه باید در زمینه ی محصولاتی با ارزش افزوده و فناوری نیز وارد شود».

https://www.vicepresidencia.gob.bo/notasprensavista?noticia=6729

کاهش نرخ بیکاری در کشور

گونزالو زامبرانا، معاون اشتغال، وزارت کار گزارش داد که نرخ بیکاری در بولیوی در نیمه ی نخست سال جاری به 3.7 درصد کاهش یافته که کمترین نرخ بیکاری در تاریخ این کشور است. لازم به ذکر است که نرخ بیکاری در پایان سال گذشته 4.1 درصد بوده است.

https://eldeber.com.bo/pais/arce-no-va-a-haber-revocatorio-que-nos-aguante-estamos-dispuestos-a-ir-al-revocatorio_348925

ثابت ماندن قیمت بنزین و گازوئیل

رئیس جمهور بولیوی بار دیگر تاکید نمود که قیمت های بنزین و گازوئیل در کشور، با تلاش های دولت جهت حمایت از  افراد کم بضاعت، افزایش نخواهند یافت. اکنون به دلیل یارانه‌های دولتی قیمت یک لیتر گازوئیل و بنزین در بولیوی در حدود 0.54 دلار است، ولی در کشورهای همسایه قیمت های مذکور عملا دو برابر است. بر اساس گزارش گلوبال پترول، بولیوی در رتبه دوازدهم کشورهای ارزیابی شده از نظر ارزان ترین بنزین در جهان قرار دارد و در آمریکای جنوبی پس از ونزوئلا در رتبه دوم می‌باشد. در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که ارزان ترین بنزین را دارد. قیمت هر لیتر 0.029 دلار است و پس از آن لیبی (0.031) و ونزوئلا قرار دارند. رئیس آژانس مشتقات نفتی بولیوی اظهار داشت که در هفت ماه گذشته حداقل 700 هزار لیتر بنزین که به بازار سیاه و استخراج غیر قانونی معادن ارسال می‌شد، توقیف شده است. آرمین دورگاتن رئیس شرکت ملی نفت نیز اظهار داشت که یک شبکه ی فساد داخل شرکت مذکور، که به سرقت سوخت و آسیب اقتصادی به دولت، می‌پرداخت کشف شده و در حال طی مراحل کیفری هستند. معاون بودجه وزارت اقتصاد، زنون مامانی، اعلام نمود که از سال 2026، بولیوی 60 درصد از واردات سوخت را با سیاست های صنعتی و راه حل های ساختاری از جمله تاسیس کارخانه ی  بیو سوخت که توسط دولت رئیس جمهور لوئیس آرسه ترویج شده است، کاهش خواهد داد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/03/ranking-mundial-bolivia-ocupa-el-puesto-12-de-la-gasolina-mas-barata/

اثر میلی رئیس جمهور آرژانتین: بولیوی پس از ونزوئلا دومین کشور با ریسک بالا در منطقه

در پنج روز باقیمانده به روی کار آمدن خاویر میلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، حضور وی شروع به تأثیرگذاری بر اقتصاد، یا حداقل بر تغییر موقعیت رتبه بندی ریسک بولیوی در منطقه کرده است. پورتال بلومبرگ گزارش داد که بر اساس این نشریه، بولیوی با سطح ریسک 2092 پس از ونزوئلا دومین کشور و اکوادور با سطح ریسک 2059 در مکان سوم کشورهای پر ریسک قرار دارد. معذا آرژانتین سود خوبی برای دارندگان اوراق قرضه ایجاد نمود و ریسک آن کشور از 2416 به 1982 رسید. لازم به ذکر است که ریسک کشور بولیوی در پایان سال 2022 در حدود 563 بود که یک عدد معقول برای منطقه است. با این حال، در سال جاری، با آغاز نگرانی‌های شدید در مورد کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی بولیوی (3 میلیارد و 158 میلیون دلار تا ماه آوریل) شاخص ریسک کشور تقریباً چهار برابر شد و در حال حاضر به 2,092 رسیده است.

https://eldeber.com.bo/dinero/efecto-milei-bolivia-queda-con-el-segundo-riesgo-pais-mas-alto-de-la-region-detras-de-venezuela_349316

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما