معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۳۱ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شولگینوف از بررسی لغو ممنوعیت صادرات بنزین خبر داد

 8 نوامبر 2023، 17:22_اربکا

به نقل از خبرگزاری تاس، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، به خبرنگاران اعلام کرد که دولت در حال بررسی امکان لغو ممنوعیت جزئی صادرات بنزین AI-95 و AI-92 و همچنین عدد اکتان پایین تر است.

شولگینوف در پاسخ به سوال مربوطه اظهار داشت:« ما در حال بحث و گفت‌وگو هستیم.»

پیش تر در هشتم نوامبر، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از منابعی گزارش داد که مقامات در حال بحث و گفت‌وگو با شرکت های نفتی برای لغو احتمالی ممنوعیت صادرات بنزین AI-92 هستند. به گفته این مقامات، بازار روسیه به اندازه تولیدات این کشور به بنزین با عدد اکتان 92 و کمتر نیازی ندارد، بنابراین آنها به امکان کاهش محدودیت ها همراه با حفظ ممنوعیت صادرات AI-95 می اندیشند. با این حال، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

منبع اربکا تأیید کرد که مقامات با تولیدکنندگان نفت در خصوص لغو ممنوعیت صادرات بنزین AI-92 گفتگو کرده اند، اما این را هم تأکید کرد که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

https://www.rbc.ru/economics/08/11/2023/654b91409a79475921b8a040

 

مبادلات تجاری محصولات شیلات میان روسیه و چین طی مدت زمان ده ماه با 35 درصد افزایش به 2 میلیارد دلار رسید

 8 نوامبر 2023، 14:35_اینترفاکس

به گزارش Rosrybolovstvo به نقل از داده‌های سرویس گمرک فدرال، مبادلات تجاری محصولات شیلات میان فدراسیون روسیه و چین در ده ماه سال جاری به 2.045 میلیارد دلار رسید که 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

از نظر حجم فیزیکی این رقم به یک میلیون تن رسید که به میزان 1.9 برابر افزایش داشته است.

در همین زمان، صادرات محصولات شیلات روسیه به چین دو برابر شده و به 944 هزار تن به ارزش 1.79 میلیارد دلار (41 درصد رشد) رسیده است. موقعیت های پیشرو در ساختار صادرات به چین شامل، ماهی آلاسکا منجمد به میزان 504 هزار تن (53٪ از کل حجم عرضه)، ساردین منجمد به میزان 130 هزار تن (14٪)، شاه ماهی منجمد به میزان 108 هزار تن (11٪)، پودر ماهی به میزان 61 هزار تن (6٪) و خرچنگ زنده، تازه یا سرد نیز به میزان 24 هزار تن (3٪) بوده است.

حجم واردات محصولات شیلات از چین به فدراسیون روسیه از ماه ژانویه تا اکتبر بالغ بر 46 هزار تن به ارزش 257 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022 به ترتیب به میزان 9 و 1 درصد افزایش داشته است. بیشتر از همه، ماهی منجمد وارد شده که حدود 25 درصد از کل حجم واردات بوده است. سهم ماهی مرکب و سپیداج 15٪، محصولات دریایی آماده و کنسرو شده به میزان 13٪، سخت پوستان و نرم تنان 11٪ و میگو به میزان 10٪ بوده است.

https://www.interfax.ru/business/929618

ارزیابی پوتین از رشد اقتصاد روسیه

9 نوامبر 2023، 15:30,_لنتا

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیان کرد که رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری حدود سه درصد خواهد بود.

رئیس دولت روسیه در اظهار نظر خود در خصوص نتایج مذاکرات روسیه و قزاقستان، این رقم را مناسب خواند و خاطرنشان کرد که این رقم در دو ماه اخیر از مرز پنج درصد فراتر رفته است.

چند روز پیش، پوتین در جلسه ای با ترکیب جدید اتاق اجتماعی فدراسیون روسیه، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را به میزان 2.8 یا 3 درصد برآورد کرد.

بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد روسیه، تولید ناخالص داخلی این کشور در 9 ماهه نخست سال به میزان 2.8 درصد رشد داشته است. به گفته نخست وزیر روسیه، میخائیل میشوستین، تا اواسط سال 2023 اقتصاد روسیه تقریباً به طور کامل بهبود یافته است. او در خصوص ادامه ی برخی از کاهش‌ها در حوزه نفت و گاز توضیح داد: « برای تغییر جهت گیری در عرضه و انجام مذاکرات با خریداران جدید به زمان بیشتری احتیاج است».

https://m.lenta.ru/news/2023/11/09/putin-otsenil-rost-ekonomiki-rossii/amp

 

به گفته پوتین، روسیه به بزرگترین صادرکننده مواد غذایی تبدیل شده است

9 نوامبر 2023، 13:00,_ریانووستی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیان کرد که این کشور مفتخر است که در سال های اخیر از یک کشور وارد کننده به بزرگترین صادرکننده مواد غذایی تبدیل شده است.

پوتین در مذاکرات روسیه و قزاقستان اظهار داشت:« ما به اتفاقی که طی هشت تا ده سال گذشته در زمینه کشاورزی برای ما در روسیه رخ داده است، افتخار می‌کنیم، زمانی که روسیه از یک کشور واردکننده مطلق محصولات کشاورزی، به بزرگترین کشور صادرکننده تبدیل شد و در صادرات گندم رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد.»

وی افزود که امسال روسیه پتانسیل خود را در این زمینه حفظ خواهد کرد و قادر خواهد بود حدود 60 میلیون تن گندم را به بازارهای جهانی مواد غذایی عرضه کند.

https://ria.ru/20231109/prodovolstvie-1908374648.html

 

تورم سالانه روسیه افزایش یافت

 10 نوامبر 2023، 19:51_پرایم

در بررسی‌‌های وزارت اقتصاد روسیه "در خصوص وضعیت فعلی قیمت‌ها" آمده است، تورم سالانه در این کشور از 6.69 درصد در 30 اکتبر، به 6.99 درصد در 7 نوامبر افزایش یافته است.

در این سند آمده است: «در هفته اول نوامبر (از روز 31 اکتبر لغایت 7 نوامبر 2023 - 8 روز)، تورم به 0.42 درصد رسید و تورم سالانه به میزان 6.99 درصد بوده است.

همانطور که در این بررسی نشان داده شد، در بخش محصولات غذایی، تورم به میزان 0.47 درصد بوده است که عمدتاً در بازار میوه‌جات و سبزیجات بوده است. نویسندگان این سند می نویسند:« قیمت میوه‌جات و سبزیجات به میزان 2.62 درصد افزایش داشته است و سایر محصولات غذایی نیز تقریباً در همان سطح هفته قبل باقی مانده اند. در عین حال روند رشد قیمت فرآورده‌های گوشتی و فرآورده‌های روغنی کاهش یافته و کاهش قیمت شکر نیز تسریع شده است.»

در بخش محصولات غیرخوراکی، با در نظر گرفتن افزایش قیمت خودروهای سواری، قیمت ها به میزان 0.63 درصد افزایش یافته است (طبق گزارش  Rosstat، هزینه یک خودروی داخلی جدید به میزان 5.49 درصد افزایش یافت و خودرو خارجی به میزان 0.36 درصد کاهش یافته است).

در این وزارتخانه همچنین بیان شد:« کاهش قیمت‌های لوازم برقی و خانگی همچنان ادامه یافت و کاهش قیمت مصالح ساختمانی نیز از سر گرفته شد. قیمت بنزین به کاهش (0.21 درصدی) خود ادامه داد و قیمت سوخت دیزل نیز تقریباً بدون تغییر باقی ماند (افزایش 0.01 درصدی پس از کاهش تورم در پنج هفته گذشته). در بخش خدمات نظارتی، توریستی و معیشتی نیز رشد قیمت‌ها به 0.06 درصد کاهش یافت.»

وزارت اقتصاد روسیه تورم در سال 2023 را به میزان 7.5 درصد و بانک مرکزی روسیه نیز آن را حدود 7 تا 7.5 درصد پیش بینی می‌کند.

https://1prime.ru/macroeconomics/20231110/842237344.html

نرخ بیکاری در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان

 11 نوامبر 2023، 10:11_کامرسانت

بر اساس آخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول( World Economic Outlook برای ماه اکتبر)، نرخ بیکاری در فدراسیون روسیه در سال 2023 در مقایسه با 3.9 درصد در سال گذشته، به 3.3 درصد خواهد رسید.  این تقریبا نصف میانگین جهانی است.

تایلند بر اساس داده‌های مربوط به سال 2023 ( با 1.2 درصد) کمترین نرخ بیکاری را از میان بیش از صد کشور به خود اختصاص داده است. نرخ پایین بیکاری (زیر 3 درصد) در چند اقتصاد بزرگ آسیایی دیگر نیز از جمله ژاپن، کره جنوبی و ویتنام پیش بینی می‌شود. در میان کشورهای اروپایی نیز، کمترین نرخ بیکاری در سوئیس، جمهوری چک و آندورا (کمتر از 3 درصد) است. میانگین این نرخ در منطقه یورو به میزان 6.6 درصد است، این در حالی است که از 3.3 درصد در آلمان تا 11.8 درصد در اسپانیا، پراکندگی بسیار زیادی وجود دارد. نرخ پایین بی سابقه‌ای (به میزان 3.6 درصد) نیز در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است. به طور کلی همچنین برای کشورهای گروه هفت نیز، این نرخ در سطح 4.1 درصد پیش بینی شده است.

بیشترین نرخ بیکاری در سال 2023 در کشور سودان ( 46 درصد) است. آفریقای جنوبی با نرخ 32.8 درصد در رتبه دوم قرار دارد که بالاترین سطح در میان کشورهای عضو بریکس را به خود اختصاص داده است. در حالی که پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول فاقد داده‌های مربوط به کشور هند است، منابع دیگر می‌گویند که نرخ بیکاری در این کشور در ماه اکتبر به 10 درصد افزایش یافته است که این بالاترین رقم در دو سال اخیر برای این کشور است، اما همچنان به طور قابل توجهی کمتر از نرخ آفریقای جنوبی است.

باید اشاره کنیم که بانک مرکزی روسیه اخیراً نسبت به کمبود پرسنل در زمینه اقتصادی ابراز نگرانی کرده است.  همانطور که رئیس بانک مرکزی روسیه، الویرا نابیولینا، اخیراً اظهار داشت:« نرخ بیکاری به میزان 3 درصد و در برخی مناطق حتی کمتر از این است. این بدان معنی است که عملاً هیچ نیروی کاری در اقتصاد باقی نمانده است.»

https://www.kommersant.ru/doc/6335167

سود کلان هند از خرید نفت روسیه

 12نوامبر 2023، 17:17_پرایم

به گزارش Akharin Khabar، هند علیرغم تحریم های ضد روسی اعمال شده توسط غرب، از خرید منابع انرژی روسیه سود غیرمنتظره ای دریافت کرد.

هند پیش تر اعلام کرده بود که قصد افزایش حجم خرید انرژی از روسیه را دارد، اگرچه اخیراً به دلیل افزایش قیمت نفت و هزینه تعمیرات مجبور به کاهش خرید شد و در نتیجه، در ماه سپتامبر تخفیف قیمت فروش نفت روسیه به صورت نقدی افزایش یافت.

بر اساس محاسبات رویترز، طبق داده‌های وزارت بازرگانی هند، پالایشگاه‌های این کشور در ماه سپتامبر نفت را با قیمت متوسط حدود 82 دلار از روسیه خریداری کردند، در حالی که در ماه آگوست قیمت هر بشکه نفت به مبلغ 86 دلار بوده است. آنها همچنین از مزایای گسترده‌ای برخوردار هستند؛ فروشندگان انرژی امور حمل و نقل و بیمه را انجام می دهند.

هند برای تامین تقاضای انرژی در داخل کشور، باید حدود 80 درصد آن را از منابع انرژی خریداری کند. پس از شروع درگیری‌ها در اوکراین، امکان خرید نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافت و هند خرید نفت خام خود از روسیه را افزایش داد و به خریدار عمده نفت روسیه که از طریق دریا عرضه می‌شد، تبدیل شد.

علیرغم سقف قیمت نفت که به مبلغ 60 دلار در هر بشکه توسط کشورهای گروه هفت تعیین شده است و همچنین اقدامات محدود کننده کشورهای اوپک پلاس برای کاهش عرضه، میانگین قیمت نفت خامی‌ که هند در ماه سپتامبر از روسیه خریداری کرد به طور قابل توجهی کمتر از قیمت نفت خام عراق ( به مبلغ 83.56 دلار) و عربستان سعودی (به مبلغ 96.16 دلار) بوده است.

https://1prime.ru/oil/20231112/842244110.html

 

میلر به ماهیت طولانی مدت همکاری با کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد

 12 نوامبر 2023، 23:35_ایزوستیا

فدراسیون روسیه در نظر دارد با قزاقستان، ازبکستان و سایر کشورهای آسیایی در زمینه صنعت گاز همکاری کند. الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، این موضوع را در دوازدهم نوامبر اعلام کرد.

خاطرنشان می‌شود که قرار است تا به افق 15 ساله همکاری در صنعت گاز برسند.

وی در پاسخ به سؤالات خبرنگار پاول زاروبین در برنامه "مسکو، کرملین، پوتین" در شبکه یک روسیه بیان کرد:« اگر اخیراً می‌توانستیم همکاری خود در صنعت گاز را کوتاه‌مدت بنامیم، در حال حاضر وظیفه داریم تا به یک افق 15 ساله برسیم. »

در نهم نوامبر گزارش شد که شرکت گازپروم قصد دارد تا سیستم خط لوله گاز آسیای مرکزی را توسعه دهد و مناطق دورافتاده قزاقستان را گازی کشی نماید. همچنین خاطرنشان شده است که تفاهم نامه‌هایی برای توسعه این سیستم با قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان به امضا رسیده است.

به گفته میلر، اجرای این پروژه باعث افزایش عرضه گاز روسیه به این کشورها می‌شود و همچنین می‌تواند ترانزیت به دیگر کشورهای منطقه را تامین کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که پس از اتمام بازسازی خط لوله گاز، عرضه گاز باید حداکثر تا اول نوامبر 2025 آغاز شود.

پیش از این، در 22 اکتبر، میلر بیان داشت که چین در حال بررسی افزایش احتمالی حجم عرضه از طریق خط لوله گاز پاور آو سیبری، پس از دستیابی به ظرفیت نهایی 38 میلیارد متر مکعب در سال 2025 است. به گفته وی، از سال 2021 تا 2022، فدراسیون روسیه حدود 400 میلیون متر مکعب گاز اضافی به چین عرضه کرده است و در سال 2023 نیز این حجم اضافی به 600 میلیون متر مکعب رسیده است.

پیش از این، در هفتم اکتبر، مراسم باشکوه افتتاح عرضه گاز روسیه به ازبکستان برگزار شد و عرضه به آسیای مرکزی برای اولین بار در تاریخ انجام شد. گاز روسیه از طریق قزاقستان به ازبکستان ترانزیت می‌شود و بخشی از این سوخت نیز به خود قزاقستان عرضه می‌شود.

https://iz.ru/1604258/2023-11-12/miller-otmetil-dolgosrochnyi-kharakter-sotrudnichestva-so-stranami-srednei-azii

 

افزایش قیمت نفت پس از انتشار پیش بینی اوپک شتاب گرفت

 13نوامبر 2023، 18:23_اینترفاکس

رشد قیمت نفت در عصر روز دوشنبه پس از انتشار پیش بینی به روز شده‌ اوپک در خصوص تقاضای جهانی برای سوخت شتاب گرفت‌.

معاملات آتی ماه ژانویه برای نفت برنت در بورس لندن (ICE Futures) تا ساعت 18:04 به وقت مسکو با 0.77 دلار (0.95 درصد) افزایش به 82.20 دلار در هر بشکه رسید.

مظنه معاملات آتی ماه دسامبر برای نفت WTI در معاملات بورس کالای نیویورک (NYMEX) تا همان زمان با 0.7 دلار (0.91 درصد) افزایش، به 77.87 دلار در هر بشکه رسید.

در پایان هفته گذشته، قیمت نفت برنت به میزان 4.1 درصد و نفت WTI نیز به میزان 4.2 درصد کاهش یافت. هر دو نوع نفت برای سومین هفته متوالی به صورت منفی پایان یافتند.

اوپک روز دوشنبه پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال 2023 را به مقدار 50 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 2.46 میلیون بشکه در روز رساند. بنابراین، اکنون اوپک انتظار دارد که تقاضا برای نفت در سال 2023 به 102.1 میلیون بشکه در روز برسد. برآورد رشد تقاضا در سال 2024 در سطح 2.25 میلیون بشکه در روز حفظ شد و به 104.36 میلیون بشکه در روز رسید.

در گزارش تصریح می‌شود:« بازنگری جزئی و نزولی داده‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  برای سه فصل اول سال میلادی، با بازنگری صعودی داده‌های OECD برای مناطقی که جزء این سازمان نیستند، جبران شده است. انتظار می رود که تقاضا برای نفت در منطقه OECD در سال 2023 به میزان 82 هزار بشکه افزایش یابد و به 45.8 میلیون بشکه در روز برسد. این تقاضا در کشورهای غیر OECD نیز با افزایش 2.4 میلیون بشکه ای در روز ، به 56.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.»

ادوارد گاردنر از شرکت کپیتال اکونومیکس نوشت:« به طور کلی، ما معتقدیم که بازار نفت در ماه‌های آینده به تعادل خواهد رسید. همچنین این ریسک وجود دارد که اوپک پلاس تصمیم به کاهش بیشتر عرضه در صورت ادامه کاهش قیمت ها بگیرد.» او همچنان معتقد است که قیمت نفت برنت در پایان سال جاری و پایان سال آینده به 85 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

https://www.interfax.ru/business/930336

روسیه ثبات نرخ روبل را ارزیابی کرد

 13 نوامبر 2023، 19:14_لنتا

ولادیسلاو آنتونوف، تحلیلگر مالی BitRiver به خبرگزاری ایزوستیا اعلام کرد که به زودی به دلیل نرخ بهره بالا و هجوم درآمدهای صادراتی ارزی، نرخ روبل ثبات خود را حفظ خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی وی، کاهش قیمت نفت هنوز فشار قابل توجهی را بر نرخ روبل وارد نمی‌کند، اما تقویت در حال ظهور ارز روسیه به دنبال کاهش قیمت هیدروکربن‌ها، ناپایدار به نظر می رسد.

این کارشناس از انتشار آتی داده‌های تورمی در ایالات متحده آمریکا به عنوان دیگر عوامل حائز اهمیت برای نرخ ارز نام برد، گزارش تولید ناخالص داخلی روسیه برای سه ماهه سوم در 15 نوامبر منتشر می‌شود و همچنین این واقعیت که با نزدیک شدن به اوج پرداخت های مالیاتی، فروش ارز توسط صادرکنندگان افزایش می یابد نیز وجود دارد.

در جریان معاملات روز 13 نوامبر در بورس مسکو، نرخ دلار در بعدازظهر همان روز به زیر 92 روبل رسید که پایین ترین موقعیت خود از پایان ماه ژوئیه را داشته است. بانک مرکزی روسیه رشد روبل را با تصمیم اتخاذ شده قبلی در زمینه اعمال بازگشت اجباری و فروش درآمد های ارزی توسط صادرکنندگان توضیح می دهد.

https://m.lenta.ru/news/2023/11/13/rossiyanam-poobeschali-ustoychivyy-kurs-rublya/amp/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما