معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۰- ۱۵:۵۱ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اجرای برخی پروژه‌ها به‌منظور مدیریت آب در ننگرهار

مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار که اکبر شیر، کارشناس مقام استان و سرفراز مسئول موسسه‌ای او ایم (IOM) حضور داشتند در رابطه با مدیریت آب و اجرای برخی از پروژه‌های در این زمینه ملاقات کرد. آقای سرفراز، مسئول موسسه‌ای او ایم (IOM) از اجرای برخی از پروژه‌ها در بخش ساخت شبکه‌های آب‌رسانی، سربند، پل‌ها و دیوارهای ضد سیل در شهرستان‌های اچین، بتی کوت، بهسود، چپرهار، ده بالا خبر داد و از معاون استاندار ننگرهار خواهان همکاری در این زمینه شد. مولوی سعید احمدبنوری، معاون استاندارننگرهار از مسئولین (IOM) به خاطر اجرای پروژه‌های برای مدیریت آب در شهرستان‌های مذکور تشکر نموده و در اجرای آن اعلام همکاری نمود، معاون استاندار ننگرهار از کارشناس مقام استان ننگرهار خواست تا بر اساس اعلام مکتوب به‌تمامی ادارات شهرستان‌های مذکور به خاطر بررسی‌ها با مسئولین سازمان (IOM) همکار کنند و در اجرای پروژه‌ها به آن‌ها همکاری نمایند. در پایان این مطلب آمده است که قرار است به‌زودی بررسی‌های همه‌جانبه جهت اجرای عملی این پروژه‌های آغاز شود.

https://t.me/nmic96/103760

 معاون استاندار ننگرهار: توجه ویژه به بخش زراعت و دامپروری و تولید خواهد شد

مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار که مولوی فضل هادی احمد نماینده وزارت خارجه نیز حضور داشت، در دیدار با مسئولین اتاق زراعت و تولیدات دامپروری گفت بخش خاطر تقویت بخش زراعت و دامپروری در این استان تلاش‌های بیشتری را انجام داده‌اند و این تلاش‌های ادامه خواهد داشت. اجمل رحمانی، رئیس اتاق زراعت و دامپروری گفت در این استان میلیون‌ها دلار در بخش زراعت، دامپروری و باغ داری سرمایه‌گذاری شده است که تولیدات آن‌ها به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود، نامبرده اظهارداشت که در بخش مرغداری استان ننگرهار به خودکفایی رسیده و از این استان به‌تمامی استان‌های کشور صادرات دارند، آقای رحمانی خواهان از مسئولیت دولتی در بخش جلوگیری از واردات مرغ از کشورهای همسایه شد و همچنان آقای رحمانی، در بخش صادرات اموال تجاری‌شان به پاکستان و حل مشکلات در بخش رویدادهای آن کشور خواهان همکاری معاون استاندار ننگرهار شد. معاون استاندار ننگرهار گفت، اداری ولایتی ننگرهار به خاطر تقویت بیشتری بخش زراعت، دامپروری و باغ داری تلاش دارد و به مسئولین بخش دامپروری از همکارهای همه‌جانبه مقام استان ننگرهار اطمینان داد، آقای بنوری گفت، فشارهای کشورهای همسایه در این اواخر نشان می‌دهد که افغانستان در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی رسیده که به همین خاطر فشارهای آن‌ها و ایجاد موانع به تجار افغانستان افزایش‌یافته است. معاون استاندار ننگرهار از تجار خواست تا مشکلاتشان را به‌موقع به مقام استانداری شریک سازند.

https://t.me/nmic96/103816

 ده‌ها جریب باغ در 10 شهرستان ننگرهار ساخته می‌شود

مسئولین ریاست زراعت، آب‌رسانی و دامپروری ننگرهار از ساخت باغ‌های جدید برای کشاورزان در شهرستان‌های بهسود، رودات، چپرهار، گوشته، سرخ‌رود، غنی خیل، لعل‌پور، بتی کوت، کوزکنر و کامه ننگرهار آغاز خبر داده‌اند. مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت، آب‌رسانی و دامپروری این استان گفت، وزارت زراعت کار ساخت مزارع متیاگل، مرکبات و خرما را در 10 شهرستان این استان با هزینه مالی 2 میلیون و 250 هزار افغانی آغاز کرده است. به گفته نامبرده، سالانه در ده‌ها جریب زمین با هماهنگی مسئولین ریاست زراعت ننگرهار درخت کاشت می‌شود.

https://www.spogmairadio.com/81404/?fbclid=

 کارخانه فرآوری زیتون در ننگرهار دوباره به فعالیت آغاز کرد

کارخانه فرآوری زیتون پس از وقفه نسبتاً طولانی دوباره آغاز به فعالیت کرده و به گفته مسئولین این استان در حال حاضر، ۴۰ نفر در آن مشغول کار هستند. این کارخانه برای نخستین بار شش دهه قبل به فعالیت آغاز کرده بود. در این کارخانه علاوه بر روغن‌زیتون، رب رومی، ترشی و صابون نیز تولید می‌شود که قرار است صادرات آن به دیگر کشورها نیز به‌زودی آغاز شود.

عتیق الله، مسئول تولیدترشی این کارخانه گفت، در هر ماه میزانی از انتقال زیتون آغاز می‌شود و کارگران، زیتون خوب و خراب را از هم جدا می‌کنند.

بعداً دانه‌های معیاری آن را در خم می‌اندازیم و محلول سودیم هایدروکساید را با آن یکجا می‌کنیم تا تلخی آن کم شود و برای فرآوری آماده شود. مسئولین این کارخانه همچنان از کمبود شیشه و دیگر مواد لازم شاکی‌اند و از سرمایه‌گذاران می‌خواهند تا در این عرصه کمک کنند. برخی از اقتصاددانان می‌گویند اگر در عرصه فرآوری زیتون توجه صورت گیرد، ممکن فرصت‌های زیاد کاری برای جوانان در افغانستان ایجاد شود. کارگران این کارخانه می‌گویند این زیتون نه‌تنها ضروریات خانواده‌ها را حل می‌سازد، بلکه اگر توجه صورت گیرد، صادرات آن نیز قوی‌تر خواهد شد.

منور شاه، کارگر این کارخانه گفت، اینجا، مشکل لوازم وجود دارد. قیمت شیشه‌ها بالا است و درنهایت به همین دلیل قیمت یک شیشه زیتون به ۴۵۰ افغانی می‌رسد. من از سرمایه‌گذاران می‌خواهم تا در اینجا سرمایه‌گذاری کنند که با این کار هم جوانان صاحب‌کار خواهند شد و هم کسی وطن را ترک نخواهند کرد. متخصصان اقتصادی، فرآوری زیتون در ننگرهار را خوب توصیف می‌کنند و می‌گویند اگر حکومت در بخش احداث باغ‌ها و رسیدگی به ضروریات این کارخانه توجه کند، برای جوانان فرصت‌های کاری زیاد فراهم می‌شود. شبیر بشیری، متخصص امور اقتصادی گفت، فرآوری زیتون در ننگرهار نسبتاً خوب است و این جای خرسندی است.

هر قدری که کیفیت محصولات و تولید ما خوب می‌شود، به همان اندازه توجه را به خود جلب می‌کند و در ایجاد فرصت‌های کاری با جوانان کمک می‌کند. با آغاز فعالیت این کارخانه در ننگرهار، در ۳۱۰۰ هکتار زمین، باغ‌های زیتون احداث‌شده بود. ولی به دلیل اضافه‌تر از چهار دهه جنگ در این کشور، یک بخش بزرگ آن از بین رفته است و اکنون در حدود ۱۷۰۰ هکتار زمین، باغ‌های زیتون باقی‌مانده است.

https://www.darivoa.com/a/nangarhar-olive-factory/7366065.html

نشستی جهت کمک و تأمین تسهیلات لازم برای مهاجرین در لغمان

نشستی تحت ریاست استاندار لغمان و با شرکت مسئولین ادارات ذی‌ربط و مؤسسات کمک‌رسان برگزار شد. دفتر رسانه‌های وزارت امور مهاجرین با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است،‌ در این نشست استاندار لغمان از شرکت‌کنندگان خواست تا برای خدمت‌رسانی و اسکان مهاجرین تدابیر لازم را اتخاذ و بیشتر تلاش نمایند، نامبرده همچنان از نهادهای امدادرسان خواست تا کمک‌های لازم خود را بیشتر ارائه دهند. معاون استاندار لغمان نیز در این نشست تأکید کرد و گفت، مردم باید تا حد امکان با خانواده‌های برگشت کننده همکاری کنند تا آن‌ها بتوانند در وطن خود در آرامش زندگی را بسر رسانند. همچنین نمایندگان مؤسسات اطمینان دادند بر اساس برنامه‌ریزی‌های جدید کمک‌های زیادی را به برگشت کنندگان اختصاص داده‌اند و به‌زودی پس از بررسی کمک‌ها را تحویل خواهند داد. به گفته منبع،‌ تاکنون 2 هزار و 35 خانواده برگشت کننده اجباری به لغمان بازگشته‌اند که در اردوگاه‌های موقت مختلف مرکز و شهرستان‌ها مستقرشده‌اند.

https://www.bakhtarnews.af/اخبار/اجتماعی/نشستی-جهت-کمک-و-تأمین-تسهیلات-لازم-برای/

 ساکنین کنر با افزایش ارزش پول افغانی، اجناس همچنان به قیمت زیاد به فروش می‌رسد

تعداد از مردم در کنر می‌گویند، باوجود این‌که ارزش افغانی در برابر دلار افزایش‌یافته است اما قیمت مواد در بازار مانند قبل بالا است و آن‌ها توان خریدن آن را ندارند. سنگر رحمانی، ساکن منطقه دمکلی اسعدآباد مرکز کنر گفته است ارزش دلار در برابر پول افغانی در بازار کاهش‌یافته‌ اما قیمت اجناس همچنان بالا است. وی می‌افزاید، درگذشته تجار می‌گفتند خریدوفروش را به دلار انجام می‌دهند، اکنون ارزش دلار نیز پایین آمده است، پس باید قیمت‌های مواد غذایی و غیر غذایی نیز کاهش یابد. به گفته نامبرده حکومت باید قیمت‌ اجناس را در بازارها کنترل کند و مغازه‌داران را مکلف سازد تا بر اساس نرخ نامه تعیین‌شده خریدوفروش کنند. از سوی دیگر مسئولین اتحادیه اصناف در کنر می‌گویند اجاره‌های انتقال مواد افزایش‌یافته است، بنابراین قیمت‌ها نیز افزایش‌یافته است. سیدعظیم رئیس اتحادیۀ اصناف شهر اسعدآباد می‌گوید، پس از بسته شدن بزرگ‌راه سالنگ به روی ترافیک و معطل شدن اموال تجار افغان در تورخم، قیمت مواد نیز افزایش‌یافته است. به گفته نامبرده قیمت سوخت و مواد غذایی نیز بالا است و کاهش ارزش دلار هیچ تأثیر بر قیمت‌ها نداشته است. از سوی دیگر، قاری ضیاءالله، رئیس اتاق تجارت کنر دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و سایر مواد را به دلیل بسته شدن مسیر سالنگ و عدم تعیین قیمت‌های ثابت از سوی حکومت در این استان عنوان می‌کند. به گفته نامبرده، حکومت باید قیمت‌های اموال تجار را از بندرها گرفته تا جریان انتقال از یک استان به استان دیگر، تعیین کند و ثابت نگه دارد. مولوی عتیق‌الله، شهردار اسعدآباد می‌گوید، باوجود این‌که آن‌ها همه‌روزه قیمت‌های مواد را از طریق کمیسیون ویژه کنترل می‌کنند اما به گفته وی، بزرگ‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های مواد معطل شدن کالا‌های تجار افغان و بسته شدن بزرگ‌راه سالنگ است. گفتنی است، دراین‌اواخر، ارزش یک‌دلار در برابر افغانی از ۸۰ به ۶۶ افغانی کاهش‌یافته است.

https://pajhwok.com/fa/2023/11/25/a-number-of-kunar-residents-with-the-increase-in-the-value-of-the-afghani-currency-goods-continue-to-be-sold-at-a-high-price/

 واکسیناسیون فلج اطفال برای بیش از یک و نیم میلیون کودک در ننگرهار

به یک و نیم میلیون کودک واجد شرایط در استان ننگرهار قطره واکسینه فلج اطفال داده می‌شود. مولوی امین‌الله شریف سرپرست ریاست بهداشت استان ننگرهار در مراسم افتتاحیه کارزار اجرا واکسینه بیماری فلج اطفال گفت، آمادگی‌های لازم برای اجرای بهتر این کارزار در نظر گرفته‌شده و در هیچ نقطه‌ای از این استان، کودکان واجد شرایط بدون قطره‌های واکسینه نخواهند ماند. دکتر حکم خان گلاب‌زی، مسئول معافیت ریاست بهداشت استان ننگرهار می‌گوید، در این دور برای حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار کودک کمتر از ده سال، قطره‌های واکسینه فلج اطفال داده خواهد شد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i232208-واکسیناسیون_فلج_اطفال_برای_بیش_از_یک_و_نیم_میلیون_کودک_در_ننگرهار

وزارت شهرسازی و مسکن برای مهاجرین در تورخم اردوگاه موقت می‌سازد

ریاست شهرسازی و مسکن ننگرهار در هماهنگی شهرداری شهر جلال‌آباد، برای اسکان مهاجرین بازگشته از پاکستان در تورخم، اردوگاه موقت می‌سازد. دفتر مطبوعاتی وزارت شهرسازی و مسکن با ارسال این خبر به آژانس باختر نگاشته است، مسئولین ریاست شهرسازی و مسکن ننگرهار می‌گویند که طرح ساخت این اردوگاه نهایی شده است. پیش‌بینی می‌شود خانواده‌های که از پاکستان می‌آیند برای مدت کوتاهی در این اردوگاه مستقر شوند و سپس با همکاری و هماهنگی سایر نهادها به مناطق خود منتقل خواهند شد. قرار است این اردوگاه در مساحت 238،63 هکتار زمین با ظرفیت 2050 خیمه با تسهیلات لازم ساخته ‌شود.

https://www.bakhtarnews.af/اخبار/اجتماعی/وزارت-شهرسازی-و-مسکن-برای-مهاجرین-عودت/

 فراهم شدن آب آشامیدنی برای صدها خانواده در استان ننگرهار

مولوی قسمت الله مبارز رئیس احیا و توسعه‌ای دهات استان ننگرهار می‌گوید، در شهرستان دورافتاده حصارک این استان برای حدود هشت‌صد خانواده آب آشامیدنی بهداشتی فراهم‌شده است. به گفته‌ی نامبرده، این پروژه‌های آب آشامیدنی با استفاده از انرژی آفتابی مورداستفاده قرارگرفته، به هزینه 22 میلیون افغانی کمک اداره صندوق حمایت کودکان سازمان ملل، در مدت شش ماه اجرا نموده است. رئیس احیا و توسعه‌ای دهات ننگرهار می‌گوید این خانواده‌ها قبل از این به هیچ صورت به آب آشامیدنی پاک دسترسی نداشتند. مسئولین اداره اجراکننده این پروژه‌ها می‌گویند، این سیستم آب‌رسانی هفت کیلومتر طول دارد و چاه آب آن نود متر حفرشده که برای بیست‌وپنج سال مورداستفاده قرار خواهد گرفت. ساکنین منطقه با استقبال از راه‌اندازی پروژه‌های آب آشامیدنی پاک خواستار اجرای همچون پروژه‌های دیگر عام‌المنفعه در مناطقشان شدند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i232414-فراهم_شدن_آب_آشامیدنی_صحی_برای_صدها_خانواده_در_ننگرهار

 ملاقات معاون استاندار ننگرهار با رئیس موسسه DRC بخش آسیا و اروپایی

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار با جیری فدریک، رئیس بخش آسیایی و اروپایی موسسه DRC به خاطر جلب کمک‌ها برای مهاجرین افغان ملاقات کرد که در این ملاقات مولوی فضل هادی احمد، نماینده وزارت خارجه، اکبر شیر، آگاه مقام استان ننگرهار نیز حضور داشتند. جیری فدریک، رئیس مؤسسه DRC و محمد ایوب شینواری، رئیس این موسسه در منطقه مشرقی و همکارانش نامبرده در مورد فعالیت‌های این سازمان و برنامه خود برای کمک به خانواده‌های بازگشته گزارشی را به معاون استاندار شریک ساخت. آقای جیری، گفت به تورخم سفرکرده و وضعیت مهاجرین را از نزدیک مورد بررسی قرار داده است و درزمینه از اقدامات مسئولین امارت اسلامی درزمینه ایجاد تسهیلات لازم برای خانواده‌های مهاجرین افغان در تورخم متأثر شده است نامبرده اظهارداشت که در تورخم با خانواده مهاجرین افغان صحبت نموده و به دست آورده‌اند که آن‌ها به کمک‌های زیاد نیاز دارند و اطمینان داد به خانواده مهاجرین مساعدت‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت صورت خواهد گرفت. در ادامه این مطلب آمده که معاون استاندار ننگرهار از مسئولین موسسه DRC تشکر کرد که به خاطر بررسی وضعیت مهاجرین افغان به گذرگاه تورخم سفرکرده‌اند، معاون استاندار ننگرهار گفت، مهاجرین افغان که از پاکستان برگشته‌اند در تمامی موارد نیاز به کمک دارند و در کنار مساعدت‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت نیاز به ساخت سرپناه، فراهم ساختن زمینه کار و سایر موارد نیاز دارند. معاون استاندار ننگرهار گفت، ممکن است میزان مهاجرین افغان بار دیگر افزایش یابد و نیاز به کمک‌های مبرم داشته باشند.

https://t.me/nmic96/104055

 ملاقات استاندار ننگرهار با مسئولین موسسه UNOPS

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، حاجی ملامحمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار در جلسه‌ای که مولوی سعید احمد بنوری، معاون وی حضور داشت با نیک جورج، رئیس سازمان یو ان او پی اس (UNOPS) کیتی ویبلی، مسئول برنامه‌های این سازمان و همکاران نامبرده به خاطر اجرای پروژه‌ها در شهرستان‌های دوردست و کمک‌های لازم با خانواده‌های مهاجر افغان ملاقات کرد. استاندار ننگرهار به خاطر فراهم ساختن زمینه کار برای مردم و اجرای برخی از پروژه‌های مهم در شهر جلال‌آباد و شهرستان‌های این استان از مسئولین سازمان مذکور تشکر کرد، در ادامه این مطلب آمده که آقای اخند، برای اجرای برخی از پروژه‌ها در مناطق دورافتاده این استان و همچنان درزمینه ساخت سرپناه برای خانواده‌های مهاجر و کمک با آن‌ها پیشنهاد‌هایی را ارائه کرد و همچنان به مسئولین سازمان مذکور در تمامی موارد قانونی اعلام همکار کرد. مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار گفت، افغان‌ها در حالی از پاکستان به گونه اجباری اخراج می‌شود که اموال آن‌ها در پاکستان باقی می‌ماند، آقای بنوری در کنار مساعدت‌های نقدی خواهان همکاری درزمینه ساخت سرپناه و فراهم ساختن زمینه کار با خانواده مهاجر افغان شد. معاون استاندار ننگرهار در سخنانش خواهان بازسازی منازلی که از سوی گروه داعش در شهرستان‌های حصارک، شیرزاد، اسپین غر، اچین،‌ دوربابا، نازیان و دیگر شهرستان‌های ننگرهار تخریب‌شده گردید. مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت و مولوی قسمت‌الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه دهات استان ننگرهار به خاطر اجرای پروژه‌ها درزمینه‌های مختلف به درخواست مردم از مسئولین سازمان UNOPS تشکر کرد و اظهار داشتند که شهروندان ننگرهار نیز از پروژه‌های سازمان مذکور خرسند هستند. نیک جورج، رئیس سازمان (UNOPS) در افغانستان از استاندار ننگرهار و مسئولین ادارات ذی‌ربط به خاطر فراهم ساختن زمینه‌های مناسب کاری به خاطر پروژه‌ها در این سازمان تشکر کرد و گفت، همین اکنون در شهر جلال‌آباد و برخی از شهرستان‌های این استان پروژه‌های از سوی این سازمان در حال اجرا است که صدها نفر از ساکنین ننگرهار مشغول کار هستند و اطمینان داد که بر اساس درخواست مردم در شهرستان‌های دوردست این استان پروژه‌های دیگر را نیز به اجرا خواهد رسانیدند. نامبرده اظهار داشت، به خاطر حمایت از خانواده‌های مهاجرین افغان برنامه‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت جهت کمک به آن‌ها از سوی مؤسسات تأمین‌کننده به اجرا خواهد رسید.

https://t.me/nmic96/104075

 کار ساخت یک دیوار ضد سیل در استان ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، وزارت رفاه کار ساخت یک دیوار ضد سیل در شهرستان ده بالا استان ننگرهار را تکمیل و کار ساخت یک دیوار دیگری را در منطقه تور راغه این استان آغاز کرد. دفتر مطبوعاتی وزارت رفاه با انتشار خبرنامه نوشته، این دیوارهای ضدسیل به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر جاده حلقوی که ساکنین ۹ شهرستان از آن تردد می‌نمایند، احداث می‌گردد. هزینه این پروژه‌ها بیشتر از ۳ میلیون افغانی تخمین شده است که از سوی وزارت رفاه پرداخت می‌گردد.

https://www.bakhtarnews.af/کار-ساخت-یک-دیوار-استنادی-در-ننگرهار-تک/

تلاش مردم برای ساخت و توسعه‌ برخی جاده‌ها در استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، مردم در کنر تلاش‌های را برای ساخت و توسعه‌ای برخی جاده‌ها آغاز کردند. این جاده‌ها، چندین روستا را باهم و با بازار شهرستان غازی آباد وصل می‌کند. مولوی قدرت الله ابوحمزه استاندار کنر، برای گشایش کار این پروژه و تشویق مردم برای سهم گیری در پروژه‌های توسعه‌ای به غازی آباد رفت و از همه افراد خیر و دارا خواست تا در بازسازی کشورشان شریک باشند. به گفته نامبرده، اداره‌های ذی‌ربط، با مردم برای ساخت و توسعه‌ای این جاده‌ها، همکارند. روستانشینان در غازی آباد کنر می‌گویند که با ساخت و توسعه‌ای این جاده‌ها در ترددشان تسهیلات ایجاد می‌شود و همچنان می‌توانند به‌راحتی فراورده‌های زراعتی و بیماران را به بازارها و بیمارستان‌های شهر انتقال دهند.

https://www.bakhtarnews.af/تلاش-مردم-برای-ساخت-وتوسعه-ی-برخی-سرک-ها/

 اقدام مردم برای ساخت یک جاده در استان لغمان

روزنامه باختر در مطلبی نوشته، کار ساخت یک جاده از سوی مردم در لغمان آغاز شد. این جاده به درازای دو هزار مترو عرض چهارمتر، مناطق منگو و ادهار در شهرستان الینگار را باهم وصل می‌کند. الحاج قاری زاهدالله فاتح، فرماندار الینگار لغمان گفت مردم برای ساخت این جاده سه میلیون افغانی هزینه می‌کنند. قرار است با این پل، یک پل کابلی نیز درامتداد این جاده ساخته شود تا ماشین‌های کوچک توانایی تردد از آن را داشته باشد. مسئولین محلی لغمان از اقدام مردم برای سهم گیری در پروژه‌های توسعه‌ای استقبال کردند و از همه انسان‌های خیر و دارا خواستند تا سهم خود را در آبادی کشورشان ادا کنند.

https://www.bakhtarnews.af/اقدام-مردم-برای-ساخت-یک-جاده-درلغمان/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما