معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۱:۳۹ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هند در حال حاضر شریک اصلی بنگلادش در زمینه اعتبار و تجارت است ( پروتوم آلا)

روابط اقتصادی بنگلادش با هند در 15 سال گذشته بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است. در این مدت حجم مبادله تجاری بین این دو کشور سه برابر افزایش یافته است. حجم واردات بنگلادش از هند در سال مالی 2022-2021 به حدود 14 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، تراز تجاری بین دو کشور تا حد خیلی بالایی به نفع هند است. صادرات از بنگلادش یک هفتم ارزش کالاهای وارداتی از هند است. علاوه بر این، 62 کشوری که هند به آنها وام می دهد، بیشترین آن برای بنگلادش در نظر گرفته شده است. در چند سال گذشته، بنگلادش موافقت نامه ای امضاء کرده است که 7 میلیارد دلار از بانک اگزیم هند وام بگیرد. علاوه بر این، قرارداد وام دیگری به مبلغ 500 میلیون دلار برای خرید تجهیزات نظامی در حال حاضر اجرا می‌شود. با این حال، انتقادات گسترده ای وجود دارد که این وام ها با نرخ سود بالا گرفته می‌شود.

اسکوئر فارما 1 میلیون دلار در فیلیپین سرمایه گذاری می‌کند ( بیجنس استاندارد)

Square Pharmaceuticals Limited، شرکت داروسازی پیشرو در بنگلادش، تصمیم گرفته است تا یک میلیون دلار در فیلیپین سرمایه گذاری کند تا شرکتی به نام Samson Pharma Inc احداث کند. این شرکت داروساز بنگلادشی در بیانیه ای اعلام کرد که سامسون فارما به عنوان یک شرکت در فیلیپین تاسیس خواهد شد. در مجموع 2.5 میلیون دلار برای احداث آن شرکت سرمایه گذاری خواهد شد که سرمایه گذاری اولیه 1 میلیون دلار است.

 کاهش تقاضا باعث کاهش بیشتر ارزش دلار می‌شود ( بیجنس استاندارد)

بانک مرکزی بنگلادش اعلام کرد که تقاضا برای ارز در این کشور به دلیل کاهش واردات کاهش یافته است و ممکن است قیمت دلار در آینده کاهش یابد. انجمن مدیران ارشد بانک های دارای مجوز برای معامله ارز موسوم به «انجمن معامله گران ارز بنگلادش» و انجمن مدیران ارشد بانک های تجاری موسوم به «انجمن بانکداران بنگلادش» کاهش قیمت 0.50 تاکا در هر دلار خبر داد. بانک مرکزی بنگلادش از این تصمیم استقبال کرد. اما این تصمیم تاثیری بر قیمت دلار در سطح میدانی نداشته است.

 بدهی دولت با پول وام پرداخت می‌شود؟ ( بانیک بارتا)

بنا به گزارش ها، در حالی که هزینه‌های دولت رو به افزایش است، اما وصول درآمدهای دولتی بر این اساس افزایش نمی یابد. با این حال، دولت مجبور است برای تامین کسری بودجه از منابع داخلی و خارجی وام بگیرد. در نتیجه، میزان بدهی‌ها در حال افزایش است. بر اساس این گزارش، وضعیت بدهی دولت در یک سال مالی 2 تریلیون و 740 میلیارد تاکا افزایش یافته است.

حداقل دستمزد کارگران صنعت پوشاک 12500 تاکا نهایی شده است ( بیجنس استاندارد)

وزارت کار بنگلادش حداقل حقوق ماهانه کارگران صنعت پوشاک را 12500 تاکا تعیین کرده است. در حالی که کارگران  از مدتی پیش برای افزایش حد اقل دستمزد تا 23 هزار تاکا دست به تظاهرات می زنند.

وزارت انرژی بنگلادش یادداشت تفاهمی‌با ژاپن امضا کرد ( یو ان بی)

وزارت انرژی و منابع معدنی بنگلادش برای همکاری راهبردی در بخش انرژی، یادداشت تفاهم (MOU) با بانک همکاری بین‌المللی ژاپن (JBIC) امضا کرده است. بر اساس این توافق نامه ای که روز دوشنبه (27 نوامبر) توسط وزارت نیرو، انرژی و منابع معدنی بنگلادش امضا شد، بانک ژاپنی حمایت های لازم را برای بهبود فضای سرمایه گذاری در بخش انرژی بنگلادش ارائه خواهد کرد. نصرالحمید، وزیر دولت در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش گفت: این تفاهم نامه نقش موثری در توسعه نیروگاه‌های برق گازسوز و زیرساخت های تبدیل انرژی با استفاده از فناوری ژاپنی خواهد داشت.

ذخایر ارزی قابل استفاده به کمتر از 16 میلیارد دلار رسید ( پروتوم آلا)

بحران دلار که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در بنگلادش آغاز شد هنوز پایان نیافته است. میزان ذخایر ارزی که بانک مرکزی بنگلادش در هفته گذشته منتشر کرد دقیق نیست، بلکه در واقع کمتر از آن است. به گفته منابع بانک مرکزی، میزان ذخایر قابل استفاده هم اکنون 16 میلیارد است. آقای مصطفی کی مؤجری، اقتصاددان ارشد سابق بانک بنگلادش به روزنامه پروتوم آلا گفت که میزان ذخیره به سطحی کاهش یافته است که نمی‌توان وضعیت بحرانی توصیف کرد اما نگران کننده است. با این ذخایر حداکثر سه ماه تعهدات وارداتی را می‌توان تامین کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما