معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴۵

قیمت بالای برق در آلمان

قیمت برق در آلمان با 41.25 سنت در هر کیلووات ساعت، در مقیاس اروپایی بسیار بالا است که عمدتا به دلیل هزینه‌های بالای شبکه است.

به گزارش اشپیگل، قیمت برق خانوارها در آلمان بالاتر از همه کشورهای اروپایی می‌باشد و خانوارهای کوچک و متوسط با مصرف سالانه کمتر از 5 هزار کیلووات ساعت، متحمل هزینه‌های بالایی هستند؛ البته قیمت برق در دو کشور لیختن اشتاین و بلژیک، فقط در نیمه اول سال جاری -آن هم برای خانواده یک نفره- مختصری بالاتر از آلمان بود. توضیح اینکه خانوارهای آلمانی با مصرف سالانه کمتر از 2500 کیلووات ساعت (معمولا یک نفره یا دو نفره)، به ازای هر کیلووات ساعت، 45.36 سنت یورو پرداخت کرده‌اند، ولی در لیختن اشتاین هزینه هر کیلووات ساعت برق به 46.35 سنت یورو بالغ گردیده است، در حالی که برای نمونه در اسپانیا، تعرفۀ برق کمتر از نصف این مقدار بوده است.

در بازۀ مصرفی بین 2500 تا 5000 کیلووات ساعت که به خانواده‌های متوسط مربوط می‌شود، از بین کشورهای همسایه آلمان، تنها بلژیک قیمت‌های بالاتری نسبت به آلمان دارد که 45.59 سنت یورو در هر کیلووات ساعت است. در حالی که قیمت‌ها در لهستان برابر با 19.92 سنت یورو در هر کیلووات ساعت، فرانسه 27.35 سنت یورو در هر کیلووات ساعت و اتریش نیز 29.88 سنت یورو در هر کیلووات ساعت می‌باشد که تا حد قابل‌ توجهی پایین‌‌تر از قیمت‌های آلمان بودند.

میانگین قیمت برق در اروپا در سال جاری، 31.88 سنت در هر کیلووات ساعت و در نیمه اول سال جاری نیز، 28.9 سنت به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. قیمت برق در آلمان با 41.25 سنت در هر کیلووات ساعت، در مقیاس اروپایی بسیار بالا است و فقط در هلند، لیختن اشتاین، بلژیک و رومانی برق خصوصی برای مصرف‌کنندگان گران‌تر از آلمان بوده است. این واقعیت که برق در آلمان نسبتا گران است، به دلیل هزینه‌های بالای شبکه است. به خصوص مشتریان در ایالت‌های شمالی آلمان مانند شلسویگ-هلشتاین، که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر و در نتیجه خطوط انتقال نیز به طور فزاینده‌ای در حال گسترش هستند، از این مشکل رنج می‌برند. اگر چه دولت فدرال برای مقابله با این مشکل (بالا بودن قیمت) تلاش می‌کند ولی کارشناسان انتظار دارند تحت تاثیر عوامل مختلف، هزینه‌های برق حتی بیش از این افزایش یابند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما