معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۱۳ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خروج شرکت اورستد از کنسرسیوم باد فراساحلی نروژ

شرکت اورستد (Orsted)، بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده انرژی بادی فراساحلی جهان، با استناد به اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها در مجموعه خود، از کنسرسیومی‌که قرار بود برای پروژه‌های بادی فراساحلی در نروژ اجرا گردد، کناره‌گیری نمود. اورستد، در سال 2021 همراه با شرکای خود (Bonheur ASA، Fred. Olsen Seawind ASA و Hafslund)، کنسرسیوم Blaavinge را تشکیل داده بود. این تصمیم قبل از مهلت تائید صلاحیت اولیه شرکت‌ها اتخاذ شده است، اما خروج اورستد به این معنی است که شرکای آن نمی‌توانند در مناقصه بادی با کف قیمت bottom-fixed شرکت کنند، اگرچه آنها همچنان قصد دارند در مناقصه‌ای برای توربین‌های بادی شناور دریایی در نروژ همکاری کنند. شرکت اورستد در این زمینه اعلام نمود که در حال تعدیل اولویت‌های توسعه کسب‌و‌کار و فعالیت‌های مناقصه، به ویژه در بازارهای جدید است. نروژ قصد دارد از طریق مناقصه‌های بادی فراساحلی خود، از ایجاد ظرفیت تا 1.5 گیگاوات برق پشتیبانی کند.

https://www.reuters.com/business/energy/orsted-pulls-out-norway-offshore-wind-consortium-2023-11-13/

بی‌توجهی نروژ به ممنوعیت استخراج معادن در اعماق دریا

فرانسه میزبان اولین اجلاس جهان برای حفاظت از قطب‌ها و یخچال‌های طبیعی بود، جایی که کشورهای شرکت‌کننده از جمله آلمان، اسپانیا، هند و شیلی، «فراخوان پاریس برای قطب‌ها و یخچال‌ها» را امضا کردند. با این حال، نروژ نتایج این اجلاس و فراخوان آن را امضا نکرد. در ماه ژوئن، پارلمان نروژ یک ماموریت استخراج معدن در اعماق دریا در اطراف مجمع الجزایر سوالبارد (Svalbard) را تصویب کرد که انتقاداتی را برانگیخت. نشست اخیر در پاریس منجر به انتشار فراخوان‌های نمایندگان مجلس و سازمان‌های غیردولتی شد که از دولت نروژ خواستند این پروژه را متوقف کند. دولت نروژ در حال بحث در مورد استراتژی خود است و تا زمانی که اثرات زیست‌محیطی ارزیابی نشود، عملیات معدن‌کاری جدید در اعماق دریا را در سراسر قطب شمال راه‌اندازی نخواهد کرد. اتحادیه اروپا و نروژ نیز در مورد ماهیگیری در مناطق قطبی اختلاف نظر دارند. صید کریل نروژ به عنوان یک محصول جهانی نیز با نگرانی سازمان‌های غیردولتی در مورد تأثیر آن بر تعادل غذایی اقیانوس‌ها مواجه است.

https://www.euractiv.com/section/circular-economy/news/norway-reluctant-to-ban-deep-sea-mining-in-the-arctic-despite-french-pressure/

کاهش شدید قیمت کرون نروژ در مقابل دیگر ارزهای مهم در سال گذشته

پول ملی نروژ، کرون (NOK) در سال 2023 در برابر یورو، پوند انگلیس و دلار آمریکا با کاهش بیش از 12 درصدی در مقابل هر کدام مواجه شد. این نوسان غیرمنتظره کرون، علیرغم اینکه یک انتخاب متعارف برای معاملات فارکس نیست، به وضعیت آن به عنوان یک ارز کالایی مرتبط با قیمت نفت برنت نسبت داده می‌شود، زیرا واحد پول نروژ به عنوان یک کشور عمده تولیدکننده نفت، به شدت تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت است. کاهش ارزش کرون نروژ، در بازۀ زمانی وسیع‌تر (پس از شروع همه‌گیری کووید) مشهودتر است.

https://www.kitco.com/commentaries/2023-11-14/Norwegian-krone-has-taken-a-hit-against-all-major-currencies-this-year-is-it-time-to-buy.html

امضای موافقتنامه ساخت مخزن ذخیره دی‌اکسید‌کربن

شرکت نروژی کود Yara، اولین توافقنامه تجاری الزام‌آور جهان را در مورد حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی دی‌اکسید‌کربن فرامرزی با شرکت Northern Lights نهایی کرده است. این توافق که برای اولین بار در ماه آگوست با آن موافقت شد، با هدف تقویت بازار تجاری برای جذب و ذخیره کربن (CCS) در اروپا است و به عنوان پیشگامِ کربن‌زدایی صنایع سنگین اروپا توصیف می‌شود. بر اساس این قرارداد، Yara Sluiskil، یک کارخانه آمونیاک و کود در هلند، 800 هزار تن دی‌اکسید‌کربن خالص را از اوایل سال 2025 جذب، فشرده و مایع می‌کند. سپس دی‌اکسید‌کربن به مخزن نورثرن لایت در سواحل غرب نروژ منتقل می‌شود. ذخیره‌‍سازی در زیر بستر دریا توسط این شرکت بخشی از طرح Longship CCS است که 80 درصد بودجه آن از سوی دولت نروژ تامین می‌شود. این اقدام به عنوان یک نقطه عطف مهم در کربن‌زدایی صنایعی که به سختی امکان کاهش انتشار کربن را دارند تلقی می‌شود و با اهداف کاهش انتشار اتحادیه اروپا هماهنگ است.

https://www.montelnews.com/news/1531512/yara-northern-lights-sign-binding-cross-border-co2-deal

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما