معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آبان‌ ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته 33 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. نمایندگان تجاری کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان، محصول کاربامید و گاز مایع تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» و تجار افغانستانی گاز مایع تولید شده توسط کنسرن‌های دولتی «ترکمن نفت» و «ترکمن گاز» را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، محصولاتی همچون الیاف نخ پنبه و پارچه پنبه‌ای، الیاف بازیافتی، ضایعات تولیدات ریسندگی، اسیدهای چرب خام تقطیر نشده، محلول ریشه گیاه شیرین بیان و آسافیتید به تجاری از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، صربستان و هنگ کنگ فروخته شده است. براین اساس ارزش کل معاملات بیش از 15 میلیون و 668 هزار دلار گردیده است .

همچنین بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، فرش دستباف، محصولات نساجی ساده رنگی و ژاکارد و پارچه‌های نخی را به ارزش کل بیش از 54 میلیون و 947 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://tdh.gov.tm/tk/post/38309

افزایش گردش مالی غیرنقدی در ترکمنستان در بازه زمانی ژانویه تا اگوست

حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا اگوست سال جاری از مرز 11 میلیارد و 435 میلیون منات گذشت. این مطلب در مجله الکترونیکی "بانک هابارلاری" بانک مرکزی ترکمنستان منتشر شده است. حجم کل پرداخت‌های غیرنقدی انجام شده از طریق پایانه‌ها در همین مدت، 10 میلیارد و 463 میلیون و 422 هزار و 931 منات بوده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکمنستان، میزان پرداختی که در ماه‌های ژانویه تا اگوست از طریق سامانه «تجارت الکترونیک» انجام شده، بیش از 699 میلیون و 537 هزار منات و از طریق سامانه «موبایل بانک» بالغ بر 11 میلیون و 647 هزار منات بوده است.

همچنین مجموع پرداخت های غیرنقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیش از 240 میلیون و 897 هزار منات و از طریق سامانه «اینترنت بانک» یک میلیون و 424 هزار منات بوده است. بر اساس این گزارش، بالغ بر 18 میلیون و 851 هزار منات پرداخت غیرنقدی نیز از طریق سامانه « Halkbank terminal » انجام شده است.

https://business.com.tm/ru/post/10847/yanvaravgust-beznalichnyi-oborot-v-turkmenistane-prevysil-1143-milliarda-manatov

 

نخستین پرواز باری هواپیمایی «Geosky Airlines» گرجستان به ترکمن‌آباد

یک هواپیمای باری متعلق به شرکت هواپیمایی «Geosky Airlines» گرجستان ، اولین پرواز باری خود را به مقصد فرودگاه بین‌المللی ترکمن آباد انجام داده است. این خبر را سفارت ترکمنستان در گرجستان منتشر نموده است. در حال حاضر شرکت هواپیمایی ژئوسکی حمل و نقل بار را در مسیر تفلیس (گرجستان) - ژنگژو (چین) – ترکمن‌آباد (ترکمنستان) - ساراگوسا (اسپانیا) - تفلیس انجام می‌دهد.

براساس این گزارش ایجاد حمل و نقل هوایی بین ترکمنستان و گرجستان به توسعه همکاری در بخش حمل و نقل کالا در مسیرهای قفقاز، آسیا و اروپا کمک خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی «Geo Sky» که در سال 2017 تأسیس شد، از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مجوز پرواز به 28 کشور عضو این سازمان و چهار کشور عضو اتحادیه آزاد تجاری اروپا را دریافت کرده است. این شرکت دارای گواهینامه CCAR-129 چین است که به شرکت هواپیمایی اجازه می‌دهد تا پروازهای بدون محدودیت به کشور چین انجام دهد.

https://business.com.tm/tm/post/10899

ایجاد مسیر چین-قزاقستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا

ترکمنستان در کنفرانس آنلاینی که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقل و حوزه راه آهن قزاقستان، ازبکستان، ایران و ترکیه برگزار شد، شرکت کرد. در این دیدار موضوعات مهمی در زمینه تسریع در امضای موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی «چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، اروپا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این خبر را وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرده است.

در این نشست که توسط وزارت حمل و نقل ازبکستان برگزار شد، موضوعات مربوط به توسعه مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی بین کشورها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در این نشست خاطر نشان کردند که توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی برای همه طرف‌ها مفید خواهد بود و فرصت‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. هدف از این همکاری توسعه تجارت در منطقه، افزایش حجم حمل و نقل بین‌المللی، افزایش میزان ترانزیت و درآمد حاصل از آن‌ها است.

شایان ذکر است که در سال گذشته خط ریلی ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به طول بیش از 4500 کیلومتر به بهره برداری رسید. این کریدور به کوتاه‌ترین و راحت‌ترین مسیر برای انجام عملیات صادرات و واردات بین ازبکستان و ترکیه تبدیل شده است.

https://business.com.tm/tm/post/10900

  

قصد ترکمنستان و ترکیه جهت افزایش تجارت فیمابین به 5 میلیارد دلار

ترکمنستان و ترکیه قصد دارند حجم مبادلات تجاری دو کشور را به 5 میلیارد دلار افزایش دهند. این موضوع در دیدار روز چهارشنبه در آنکارا بین معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور مجموعه تجاری، صنایع نساجی و ساختارهای کارآفرینی آقای باتیر آتدایف و معاون رئیس جمهور ترکیه جودت ییلماز اظهار شد.

رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، اعلام کردند که در این دیدار بر انجام اقداماتی در راستای کاهش مالیات، ارائه خدمات ویزای بلندمدت و ساده سازی اموری که موجب توسعه تجارت می‌شوند، برای دستیابی به اهداف تعیین شده ، تاکید گردیده و از تلاش‌های انجام شده برای تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور قدردانی شده است.

جودت ییلماز بر لزوم تسریع در روند انعقاد توافقنامه برای توسعه متقابل و حمایت از سرمایه گذاری‌ها و همچنین بر اهمیت نشست‌های منظم کمیسیون اقتصادی بین دولتی ترکمنستان و ترکیه تأکید کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که همایش تجاری ترکمنستان و ترکیه که در آنکارا برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای تجار و سرمایه گذاران خواهد بود تا در مورد امکان اجرای پروژه‌های مشترک گفتگو کنند.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ترکیه در سال 2022 از مرز 2 میلیارد دلار گذشته و این رقم 21.9 درصد بیشتر از سال 2021 است.

https://business.com.tm/tm/post/10943

 

حمایت مرکز تجارت بین‌المللی اتحادیه اروپا از پیوستن ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی

مرکز تجارت بین المللی اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای را با هدف راه اندازی پروژه‌ای به منظور حمایت از ورود ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی و عضویت این کشور در این سیستم تجاری چندجانبه امضاء کرد. نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکمنستان در این باره خبر داده است.

مراسم امضای قرارداد مربوطه با حضور سردار جورایف وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان برگزار شد. وی تأکید کرد که مجامع بین‌المللی در راستای پیوستن ترکمنستان به این سازمان معتبر همکاری و حمایت می‌کنند. این توافقنامه توسط پاملا کوک همیلتون مدیر اجرایی مرکز تجارت جهانی و میریام فراند معاون مدیر کل همکاری‌های بین‌المللی امضاء شد. قرار است در چارچوب فعال سازی همکاری‌های دوجانبه 6 میلیون یورو اختصاص یابد. این بودجه تنها بخشی از قرارداد امضاء شده برای اختصاص 11 میلیون یورو برای دوره 2024-2021 است.

این پروژه که توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود، با هدف حمایت از توسعه اقتصادی ترکمنستان و افزایش توان رقابتی مشاغل کوچک و متوسط انجام می‌شود. در چارچوب این پروژه، انجام اقداماتی جهت اجرای سیاست تجاری و تطابق مبانی حقوقی و کار آن با استانداردها و الزامات بین‌المللی در نظر گرفته شده است. خود ترکمنستان نیز برای پیوستن به سیستم تجارت جهانی، افزایش کارایی تجاری و جذب سرمایه خارجی تلاش می‌کند. در چارچوب اجرای وظایف مربوطه، فضای کسب و کار در ترکمنستان بهبود یافته، شرایط برابر برای تجار داخلی و بین‌المللی فراهم شده و توان رقابتی کسب و کارهای کوچک و متوسط افزایش می‌یابد.

https://business.com.tm/tm/post/10951

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما