معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نگرانی ایتالیا درباره مقررات جدید بسته‌بندی در اتحادیه اروپا

ایتالیا در حال تلاش برای جلوگیری از تصویب مقررات اروپایی است که به گفته مقامات این کشور می‌تواند به صنایع بسته‌بندی و کشاورزی این کشور آسیب برساند. هدف این مقررات که در ماه نوامبر توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده است، کاهش زباله‌های بسته‌بندی است. این مقررات شامل ممنوعیت برخی از اقلام بسته‌بندی یکبار مصرف مانند کیسه‌های پلاستیکی و الزامات جدیدی برای بازیافت و استفاده مجدد از مواد بسته‌بندی می‌باشد. ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه بازیافت است و در سال گذشته، 86 درصد از بسته‌بندی‌های خود را بازیافت کرده که بالاتر از هدف 75 درصدی اتحادیه اروپا است، اما مقامات ایتالیایی می‌گویند که مقررات پیشنهادی اتحادیه اروپا با سیستم بازیافت موفق این کشور مغایرت دارد. آنها نگرانند که این مقررات منجر به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش اشتغال در صنایع بسته‌بندی و کشاورزی شود.

موارد اصلی نگرانی ایتالیا شامل الزام به بازیافت اجباری (که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش اشتغال در صنایع بسته‌بندی گردد)، ممنوعیت بسته‌بندی یکبار مصرف (که این ممنوعیت‌ها برای برخی از اقلام بسته‌بندی، مانند ظروف شیشه‌ای و فلزی، غیرضروری است) و لزوم استفاده مجدد (که برای برخی از اقلام بسته‌بندی، مانند ظروف غذاخوری، غیرقابل انجام است) می‌باشد. اگر پارلمان اروپا مقررات پیشنهادی اتحادیه اروپا را تصویب کند، این مقررات برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم الاجرا خواهد بود.

https://www.ilsole24ore.com/art/imballaggi-battaglia-voto-europa-emendamenti-pioggia-salvare-imprese-AFhLnOiB

سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید باتری در اروپا

ستلانتیس، چهارمین گروه خودروسازی جهان و CATL، غول چینی تولید باتری توافقنامه همکاری امضا کردند. بر اساس این توافق، CATL سلول‌ها و ماژول‌های باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) برای خودروهای برقی ستلانتیس (ساخته شده در اروپا) را تولید می‌کند. هدف شرکت خودروسازی فرانسوی-ایتالیایی، تولید باتری‌های ارزان‌تر است تا ساخت خودروهای برقی را مقرون‌به‌صرفه کند. به عنوان مثال، Citroen ë-C3 که در سال 2024 عرضه خواهد شد، قیمت 23300 یورویی خواهد داشت، اما قیمت آن برای یک نسخه اقتصادی باید تا زیر 20 هزار یورو کاهش یابد.

خودروسازان و دولت‌های اروپایی تصمیم دارند میلیاردها یورو در ساخت کارخانه‌های باتری برای کاهش وابستگی به آسیا (چین، کره‌جنوبی و ژاپن) سرمایه‌گذاری کنند. پروژه‌های تعریف شده تا سال 2030 ظرفیت کلی 1.8 تراوات ساعت را پیش‌بینی می‌کنند. در همین حال، تولیدکنندگان باتری چینی مانند کتل نیز در حال ساخت کارخانه‌هایی در اروپا برای خودروهای برقی تولید شده در داخل سرزمین‌های اروپایی هستند.

https://www.ilsole24ore.com/art/stellantis-e-catl-patto-la-fornitura-batterie-lfp-europa-AFkl85iB

کاهش سرعت ساخت مراکز تجاری جدید در ایتالیا

به گزارش خبرگزاری «ایل سول 24 اوره»، روند توسعه مراکز تجاری در ایتالیا در حال کند شدن است. بر اساس این گزارش، در 12 ماه گذشته، تنها سه مرکز تجاری جدید در ایتالیا افتتاح شده و پنج مرکز تجاری کوچک در این مدت تعطیل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، فعالیت سرمایه‌گذاران در این حوزه بیشتر بر روی توسعه مراکز تجاری موجود متمرکز باشد و تعداد افتتاحیه‌های جدید کاهش یابد.

روند کند شدن توسعه مراکز تجاری در ایتالیا به عوامل مختلفی از جمله تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان و افزایش هزینه‌های زندگی مربوط می‌شود. در سال‌های اخیر، مصرف‌کنندگان ایتالیایی خرید پوشاک کمتری انجام داده‌اند که بخشی از آن، ناشی از کاهش نیاز به پوشاک به علت افزایش دورکاری است. همچنین، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی دیگر به عنوان جاذبه اصلی مراکز تجاری محسوب نمی‌شوند و این نقش به رستوران‌ها، مراکز تفریحی و سینماها اختصاص یافته است. نتیجه بارز این روند، افزایش تعداد مراکز تجاری خالی در ایتالیا است. بر اساس آخرین داده‌ها، تعداد این مراکز خالی در حال افزایش است، اما تنها در مراکز تجاری کوچک است که این افزایش قابل توجه است. در عین حال، روند بازدید از مراکز تجاری در ایتالیا برای دومین سال متوالی افزایش یافته است. این افزایش 5.8 درصدی در سال 2023 نسبت به سال 2022 ثبت شده و نشان می‌دهد که مراکز تجاری همچنان محبوب هستند، اما باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. در همین راستا، «ماریو رسک»، رئیس انجمن ملی مراکز تجاری ایتالیا از تصمیم این نهاد برای تعریف خط‌مشی‌های جدید بین مستاجران و مالکان مراکز تجاری خبر داده است.

https://www.ilsole24ore.com/art/rallentano-investimenti-centri-commerciali-AFuFXYjB?refresh_ce

افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت در ایتالیا

به گزارش خبرگزاری ایل سول 24، گردشگری سلامت در ایتالیا در سال 2023 به سطح قبل از همه‌گیری کووید رسیده است. بر اساس گزارش Federterme-Confindustria، این بخش بیش از 3 میلیون مشتری جدید جذب کرده و شاهد افزایش 18 درصدی گردشگران خارجی بوده است. ماسیمو کاپوتی، رئیس فدراسیون فدرترم، گفت: «بخش گردشگری سلامت در حال تکامل است و به سمت خدمات پیشگیری و تناسب اندام حرکت می‌کند. گردشگری سلامت در ایتالیا یک دارایی مهم است که به تنوع‌بخشی در صنعت گردشگری کمک می‌کند».

در اولین دوره کنفرانس گردشگری سلامت که اخیرا برگزار شد، بر این نکته تأکید شد که نقطه قوت گردشگری سلامت در ایتالیا، تمرکز آن بر خدمات لوکس است. بر اساس آمار شرکت Thrends، در ایتالیا 395 هتل پنج ستاره با اسپا وجود دارد که 26 مورد از آنها دارای اسپا درمانی هستند. گروه هتلداری روکو فورت با هفت هتل، بیشترین تعداد هتل‌های پنج ستاره با اسپا درمانی در ایتالیا را دارد.

https://www.ilsole24ore.com/art/il-turismo-termale-torna-livelli-2019-crescono-stranieri-18percento-AFWgpEkB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما