معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۳۷

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته چهارم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات گوشت گاو در سال جاری

نستور هوانکا وزیر توسعه ی تولیدی اعلام نمود که میزان تولید گوشت گاو در سال جاری 316 هزار و 103 تن می‌باشد که از این میزان در حدود 290 هزار تن مخصوص تامین نیاز داخلی و در حدود 26 هزار تن مخصوص صادرات به چین یا کشورهای دیگر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: «در سال های اخیر حجم صادرات افزایش یافته است. در سال 2021، 18300 تن، در سال 2022، 20300 تن و در نیمه ی نخست سال جاری نیز 10 هزار تن به ارزش 52 میلیون دلار صادر شد».

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/bolivia-dispone-de-26-mil-toneladas-de-carne-bovina-para-exportacion-este-ano

میزان تورم تا ماه اکتبر

وزارت برنامه ریزی برای توسعه در بیانیه ای منتشر نمود:« به لطف طرح اقتصادی- اجتماعی – تولیدی دولت بولیوی، ثبات قیمت و تورم  کنترل شده است.

تورم در 10 ماه نخست سال جاری 1.48 درصد بود. بولیوی دارای کمترین میزان تورم در منطقه و یکی از پایین ترین‌ها در سطح جهان است».

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/inflacion-a-octubre-mantiene-el-liderazgo-de-bolivia-en-america-del-sur-con-1-48

پیش بینی صادرات در سال جاری

اتاق ملی صادرکنندگان بولیوی (کانب) پیش بینی نمود که سال 2023 بدون مازاد تجاری و با درآمدی میزان پیش بینی شده در ابتدای سال به پایان برسد.

دانیلو ولاسکو رئیس اتاق مذکور اعلام نمود:«پیش بینی می‌شود که ارزش صادرات بولیوی تا پایان سال جاری به 11 میلیارد دلار برسد که نسبت به میزان صادرات در سال گذشته به ارزش 13 میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش یافته است».

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/16/la-caneb-preve-terminar-el-ano-con-us-11-000-millones-en-valor-de-exportaciones-menos-de-lo-proyectado/

تولید آزمایشی لیتیوم در بولیوی

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت لیتیوم بولیوی (YLB)، کارخانه کربنات لیتیوم در استان پوتوسی در جنوب سالار دو اویونی، وارد مرحله ی تولید آزمایشی لیتیوم شده است.

لازم به ذکر است که ساخت کارخانه ی مذکور در سال 2019 با هدف دستیابی به تولید 15 هزار تن در سال آغاز شد.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/ylb-ya-produce-litio-y-pone-a-prueba-su-planta_347511

تاثیر پیروزی خاویر میلی در انتخابات آرژانتین بر تجارت بولیوی

به گفته گاری رودریگز مدیر موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE)، آرژانتین شریک تجاری بزرگ بولیوی است و انتخاب خاویر میلی به عنوان رئیس جمهور آن کشور می‌تواند پیامدهایی برای بولیوی مانند کاهش صادرات و حواله‌های ارسالی داشته باشد.

وی اظهار داشت در سال گذشته بولیوی در حدود 100 نوع کالا به ارزش 3 میلیارد دلار به آرژانتین صادر نمود.  مارسلو اولگین، مدیر کل اتاق ملی صادرکنندگان بولیوی (Caneb) در این رابطه گفت که بخش صادرات تجاری از دلاری شدن اقتصاد آن کشور استقبال می‌کند، زیرا هزینه‌های تولید آن را افزایش می دهد و پیامدهایی در کاهش قاچاق به کشور در پی خواهد داشت.

وی در ادامه اظهارات خود افزود:« ما آن را از این منظر که به نفع یک کشور همسایه است، نکته ی مثبتی می‌بینیم ».

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/20/para-el-ibce-la-eleccion-de-milei-puede-provocar-recesion-y-menos-exportaciones-y-remesas-para-bolivia/

اعطای وام به بولیوی از سوی بانک جهانی

هیئت اجرایی بانک جهانی (WB) طی بیانیه‌ای با اعطای 125 میلیون دلار وام به منظور حمایت از بولیوی در گسترش و بهبود دسترسی به خدمات برق برای جوامع روستایی در آن کشور موافقت نمود.

فرانکلین مولینا وزیر مشتقات نفتی و انرژی در این رابطه گفته است:

« وام مذکور به نفع خانه‌ها، مؤسسات مختلف مانند مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی، همچنین واحدهای تولیدی در مقیاس کوچک در بخش های کشاورزی، تجاری و صنعتی خواهد بود. هدف ما افزایش پوشش برق از 84 به 95 درصد در کشور است».

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/20/el-banco-mundial-confirma-credito-de-us-125-millones-para-mejorar-el-acceso-a-electricidad-en-el-area-rural/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما