معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۵:۵۲ - مشاهده: ۲۵۲

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

توزیع کمک به 45 هزار خانواده از سوی سازمان غذایی جهان در ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار جلسه ای که از  مسئولین ریاست اقتصاد برگزار شده بود با مسئولین سازمان اف جی ای ملاقات کرد. در این نشست مسئولین سازمان مذکور گفته اند در ۵ ماه آتی برای ۴۵ هزار خانواده بی بضاعت و مهاجرین در این استان کمک های لازم را انجام خواهد دادند. در این نشست مولوی امین الله شریف، به نمایندگی ریاست اقتصاد ننگرهار، مولوی قسمت الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه ای دهات، مولوی عطاء الرحمن فاتح، رئیس بخش حکومت داری خوب شهرداری جلال آباد شرکت کرده بودند و در زمینه توزیع و همکاری این کمک های و از همکاری‌های ادارات شان اطمینان دادند. مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار از دکتر اجمل مومند، رئیس برنامه سازمان غذا جهان در منطقه مشرقی به خاطر همکارهای همه جانبه آنها تشکر کرد و نامبرده به مسئولین ادارات دولتی ننگرهار هدایت نمود تا روند بررسی و توزیع کمک های سازمان مذکور را براساس اصول امارت اسلامی انجام دهند. در پایان این مطلب آمده است که ۵۰ درصد از این کمک ها در شهر جلال آباد و شهرستان‌های این استان به خانواده‌های بی بضاعت و ۵۰درصد دیگر آنها در بدل کار توزیع خواهد شد.

https://t.me/nmic96/103438

 درخواست کشاورزان لغمانی برای ساخت گلخانه و توزیع بذر و کود شیمیایی

کشاورزان در استان لغمان از مسئولین می خواهند با ساخت گلخانه‌، توزیع بذرهای اصلاح شده و کود شیمیایی به افزایش محصولات زراعی کمک کنند. قاری زین العابدین عابد، استاندار استان لغمان خواست‌های کشاورزان را بجا خوانده و گفته  تلاش می‌شود تا با همکاری موسسات فعال در زمینه کشاورزی، تسهیلات لازم را برای زارعان این استان فراهم کند. استان لغمان دارای آب فراوان و زمین‌های زراعتی فراوان است و آگاهان امور زراعت بر این باور هستند در صورتی که کشاورزی در این استان مکانیزه شود و برای نگهداری محصولات زراعی گلخانه ساخته شود، این استان می‌تواند نیاز کشور را به محصولات کشاورزی تامین کند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i230828-درخواست_کشاورزان_لغمانی_برای_ساخت_گلخانه_و_توزیع_بذر_و_کود_شیمیایی

 نشست آگاهی عمومی در زمینه اجرای واکسیناسیون فلج کودکان در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، نشست عمومی جهت ارائه برنامه‌های آگاهی همه‌جانبه در زمینه ارائه واکسیناسیون فلج کودکان به ریاست مولوی سعید احمد بنوری، معاون استان ننگرهار برگزار شد. در ادامه این مطلب آمده، در این نشست مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت، رئیس منابع انسانی مقام استان، رئیس امربه‌معروف و سایر مسئولین این استان حضور داشتند و در زمینه جلوگیری و از بین بردن این ویروس نظریات خود را شریک ساختند و در بخش اجرا آن اعلام همکاری نمودند. معاون استاندار ننگرهار گفت، ‌اینکه پولیو یا فلج کودکان یک ویروس است و کودکان را به گونه دائمی فلج می‌سازد، برای جلوگیری از فلج کودکان مسئولیت همه ما است تا بر اساس اصول و مقررات در از بین بردن این ویروس همکارهای لازمی را انجام دهیم. معاون استاندار ننگرهار به همه شرکت‌کنندگان این نشست گفت در زمینه کاربرد واکسینه فلج کودکان برنامه آگاهی، نظارت و سایر موارد باید را مسئولیت خود انجام دهند.

https://t.me/nmic96/103443

 هلال‌احمر افغانی برای مهاجرین برگشته از پاکستان زمینه کار فراهم می‌کند

مولوی مطیع الحق خالص، سرپرست ریاست هلال‌احمر افغانی در بازدید از اردوگاه مهاجرین برگشته از پاکستان در نزدیکی خط تورخم گفته این ریاست برای مهاجرین زمینه کار را فراهم می‌کند، وی از ادامه کمک‌های هلال‌احمر افغانی نیز اطمینان داد. دفتر مطبوعاتی هلال‌احمر افغانی با انتشار مطلبی در ایکس گفته که مولوی مطیع الحق خالص، نخست با ملا محمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار دیدار و در مورد مشکلات و راه‌حل‌های مهاجرین عودت کنندگان گفتگو نمود. سرپرست هلال‌احمر افغانی در بازدید از اردوگاه مهاجرین گفت، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا علاوه بر خدمات درمان مهاجرین از کشورهای همسایه بازگشته‌اند خدمات لازم را ارائه کنیم و کمک‌های اولیه لازم را به پناهندگان فراهم نماییم. نامبرده اظهارداشت، ما علاوه بر استان ننگرهار، تیم‌های بهداشتی را از استان نورستان، کنر و لغمان به تورخم آورده‌ایم، در صورت نیاز، تعداد تیم‌های بهداشت را افزایش‌خواهیم داد، کمک‌های ما به بهداشت بستگی ندارد و در حال حاضر در چند استان دیگر نیز در حال توزیع غذای پخته، آب آشامیدنی پاک و ۵ نوع اجناس ضروری غیرغذایی را برای خانواده‌ها در اردوگاه‌های موقت توزیع می‌کنیم. مولوی مطیع الحق خالص گفت، پس‌ازاین کمک‌های فوری، حتی پس از بازگشت مهاجرین به مناطق خود به مهاجرین نیازمند در خانه‌هایشان کمک‌های لازم و ضروری را ارائه خواهیم کرد، زیرا بسیاری از مؤسسات خیریه در اردوگاه‌های موقت به پناهندگان کمک می‌کنند، اما پس از بازگشت به مناطق خود، کمک به آن‌ها کاهش می‌یابد. سرپرست هلال‌احمر افغانی اظهار داشته که ما در تلاش هستیم تا در پروژه‌های امرار معیشتی به مهاجرین نیازمند سهم بدهیم تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. رادیو پاکستان گزارش داده که درمجموع ۲۲۰ هزار و ۳۹۸ شهروند افغانستان تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند. وزارت کشور پاکستان در سوم اکتبر اعلام کرده بود که همه مهاجرین غیرقانونی، ۲۸ روز، یعنی تا اول نوامبر فرصت دارند که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند و در غیر این صورت با اخراج مواجه خواهند شد.

https://www.avapress.com/fa/news/280305/هلال-احمر-افغانی-مهاجرین-برگشته-پاکستان-زمینه-کار-فراهم-می-کند

 ساخت یک دستگاه انتقال آب از سوی یک سرباز در استان نورستان

مسئولین در سپاه گردان 201 خالد بن ولید می‌گویند یک سرباز آنها دستگاهی ساخته است این دستگاه قادر است آب را تا یک کیلومتر در مناطق کوهستانی انتقال دهد. رحیم الله، سرباز این سپاه می‌گوید دستگاه ساخت وی در 24 ساعت 62 هزار لیتر آب را تا یک کیلومتر انتقال می‌دهد. به گفته این سرباز به دلیل موجودیت این سپاه در بلندی کوه چندین ماه آنان با مشکل انتقال آب مواجه بودند که با ساخت این دستگاه اکنون مشکل آنان حل‌شده است. رحیم‌الله باور دارد در صورت کم و یا زیادشدن مقدار آب رودخانه، دستگاه ساخت نامبرده به یک‌شکل کار می‌کند. رحیم الله می‌گوید که ساخت این دستگاه 550 هزار افغانی هزینه برداشته که از سوی مسئولین این سپاه پرداخت‌شده است. این در حالی است که قبل از این‌یک تعداد از شهروندان وسایل نظامی و ماشین‌آلات جهت حل یک سری از مشکلات در کشور ساخته بودند.

https://www.avapress.com/fa/news/280493/ساخت-یک-دستگاه-انتقال-آب-سوی-سرباز-ولایت-نورستان

 کار ساخت دو باب انتظارگاه در تورخم تکمیل شد

وزارت امور مهاجرین و بازگشت کنندگان از تکمیل شدن کار ساخت دو انتظارگاه در منطقه تورخم تکمیل خبر داد. بر اساس اطلاعات ریاست امور مهاجرین استان ننگرهار، این دو انتظارگاه به کمک مالی کمیته سوئد برای عودت کنندگان ساخته‌شده و کار ساخت یک باب دیگر آن به‌زودی تکمیل خواهد شد. این انتظارگاه‌ها ۵۰ متر طول و ۱۰ متر عرض و ۳۶ دستشویی دارد و در یک‌وقت ظرفیت ۸۰۰ نفر را دارا می‌باشد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/اخبار/اجتماعی/کار ساخت-دو-باب-انتظار-گاه-در-تورخم-تکمی/

 معرفی رئیس جدید گمرک ننگرهار به کارکنان اداره مذکور

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، محمد خالد منظوراحمد، رئیس جدید گمرک این استان از سوی مولوی محمد طاهر جلالی، رئیس نیرو انسانی (منابع بشری) مقام استان ننگرهار به کارکنان اداره گمرک معرفی نمود که در مراسم که به همین مناسبت برگزارش شده بود تعداد از تجار و کارکنان گمرک ننگرهار نیز شرکت کرده‌اند. در این مراسم از فعالیت‌ها و دستاوردهای ملا عبدالهادی ابرار، رئیس قبلی گمرک قدردانی نموده و برای رئیس جدید آرزوی موفقیت نمودند.

رئیس نیروی انسانی ننگرهار به رئیس جدید گمرک برای انجام امور به‌صورت شفاف توصیه کرد و همچنین از همکاری مقام استان ننگرهار به آن‌ها اطمینان داد. رئیس جدید گمرک ننگرهار که قبل از این رئیس گمرک خوست بود و اطمینان داد که با توجه به تجربه‌های قبلی برای انجام امور کارهای گمرک ننگرهار تلاش خواهد کرد. وی به بازرگانان از همکاری خوب و ایجاد تسهیلات در امور آنان اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/103580

 تأمین آب نوشیدنی هشت‌صد خانواده در ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، با ساخت چهار شبکه آب‌رسانی در ننگرهار، آب نوشیدنی هشت‌صد خانواده تأمین شد. این شبکه‌ها به کمک صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، در شهرستان حصارک ساخته شد. این شبکه‌ها، به‌وسیله انرژی آفتاب، آب را از دل چاه تازه حفرشده بیرون کرده توسط شیر آب‌ها در اختیار روستانشینان قرارمی دهد. یک منبع ریاست احیا و توسعه‌ای دهات ننگرهار گفت با ساخت این شبکه‌ها، هشت‌صد خانواده‌ی روستانشین در حصارک به آب نوشیدنی پاک دسترسی پیدا کردند. روستانشینان از تأمین آب نوشیدنی‌شان خرسندند و می‌گویند سال‌ها به دلیل استفاده از آب‌های سرباز و ناپاک، دچار بیماری‌هایی می‌شدند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/اخبار/اجتماعی/تأمین-آب-نوشیدنی-هشت-صد-خانواده-درننگر/

 تأکید مردم ننگرهار تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی

تعداد از ساکنین استان ننگرهار در گردهمایی که از سوی نهاد علمی عزم جوانان در شهر جلال‌آباد برگزارشده بود از دولت مرکزی خواستند طرح‌های بزرگ و حیاتی مانند ساخت سد روی رودخانه کنر و خط دوم جاده‌های کابل - جلال‌آباد و تورخم را اجرا کنند. محمد کریم ناصری، برگزارکننده این گردهمایی گفت، ‌مردم ننگرهار و به‌خصوص مردم منطقه مشرقی مستحق پروژه‌های بزرگی و حیاتی هستند و هدف از برگزاری این گردهمایی از مقامات ارشد حکومت خواستار مشخص ساختن بودجه مخصوصی برای اجرای پروژه‌های مذکور شدند. شرکت‌کنندگان می‌گویند اکنون نفوس این استان افزایش‌یافته و دولت مرکزی باید از پروژه‌های بزرگ حیاتی این استان‌ها را ازنظر دور نگاه ندارد و همچنان دولتی قبلی نیز از اجرا پروژه‌های بزرگ در منطقه مشرقی تعهد کرده بودند که تاکنون عملی نشد. قاری نور محمد حنیف، رئیس اطلاعات و فرهنگ استان ننگرهار گفت، صدای مردم ننگرهار را به گوش مسئولین ارشد رسانیده و تعهدات عملی شدن این پروژه‌ها را نیز از سوی آن‌ها دریافت کرده است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i231572-تاکید_مردم_ننگرهار_تکمیل_طرح_های_نیمه_تمام_عمرانی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما