معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۴:۲۲ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامۀ نروژ برای کاهش وابستگی در تامین مواد غذایی

کارل ایریک شوت-پدرسن، حسابرس کل نروژ، طی گزارشی، نگرانی‌هایی را در مورد میزان آمادگی نروژ برای مقابله با بحران احتمالی در تامین مواد غذایی این کشور مطرح کرده است. این گزارش، آسیب‌پذیری زنجیره تامین مواد غذایی نروژ را به ویژه در واردات این محصولات نشان می‌دهد؛ در حال حاضر نروژ فقط به میزان 40 درصد از نظر مواد غذایی خودکفا است و دولت قصد دارد این میزان را به 50 درصد برساند، اما شوت-پدرسن عنوان می‌کند که اگر چندین بحران به طور همزمان اتفاق بیفتد، یا اگر یک بحران برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، برنامه‌های موجود ممکن است ناکافی باشد.

در این گزارش، از نهادهای ذیربط خواسته شده است تا به مسائل مرتبط با آمادگی بلندمدت، از جمله بازسازی انبارهای ذخیره غلات و در نظر گرفتن منابع جایگزین پروتئین برای خوراک دام رسیدگی کنند. این گزارش همچنین بر نیاز به مدیریت بهتر خاک سطحی و استفاده موثرتر از زمین برای کشاورزی تاکید می‌کند. لازم به ذکر است همه‌گیری کووید-19 و درگیری در اوکراین باعث تمرکز مجدد بر تامین مواد غذایی شده و مقامات را به سمت کار بر روی طرح‌های بحران و برنامه‌ریزی اضطراری سوق داده است.

https://www.sciencenorway.no/agriculture-diet-food/what-will-norwegians-eat-if-the-planes-ships-and-lorries-stop-coming/2276121

استفاده از هوش مصنوعی برای کاربری بهتر سرمایه‌ها

به گفته نیکلای تانگن، مدیر عامل صندوق 1.4 تریلیون دلاری ثروت (بازنشستگی) نروژ، این صندوق (که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان است)، از هوش مصنوعی (AI) برای بهبود مدیریت سرمایه‌گذاری خود استفاده خواهد کرد. این صندوق که درآمدهای نفت و گاز نروژ را مدیریت می‌کند، در بیش از 9200 شرکت که 1.5 درصد از کل سهام فهرست‌شدۀ جهان را در اختیار دارند، سهام دارد. به گفتۀ تانگن، استفادۀ صندوق ثروت نروژ از هوش مصنوعی، در زمینه‌های بهینه‌سازی استقرار سرمایه، کاهش معاملات و افزایش بهره‌وری خواهد بود. وی گفت: یک هدف داخلی برای دستیابی به 10 درصد افزایش بهره‌وری از طریق هوش مصنوعی در 12 ماه آینده تعیین شده است. این صندوق همچنین شرکت‌هایی را که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند، به‌ویژه در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، مالی و بخش‌های بزرگ فناوری تشویق می‌کند تا به شکل مسئولانه با هوش مصنوعی کار کنند.

https://www.reuters.com/technology/norway-wealth-fund-ceo-says-it-is-using-ai-deploy-capital-2023-11-08/

 توسعۀ خودروهای الکتریکی در نروژ

نروژ که از کشورهای پیشرو در زمینۀ خودروی الکتریکی محسوب می‌شود، قصد دارد قابلیت شارژ خودروهای برقی خود را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خودروهای الکتریکی در این کشور افزایش دهد. این طرح شامل نصب ایستگاه‌های شارژ بیشتر، با تاکید بر شارژ با توان بالا برای کاهش زمان شارژ است. دولت نروژ به طور فعالانه، گذار به حمل‌و‌نقل با وسایل نقلیه الکتریکی را ترویج می‌کند و افزایش زیرساخت‌های شارژ را یکی از جنبه‌های مهم حمایت از این تغییر می‌داند. تعهد این کشور به حمل‌و‌نقل پایدار با هدف آن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج جایگزین‌های انرژی پاک نیز هماهنگ است.

اقبال موفقیت‌آمیز به خودروهای الکتریکی (EVs) در نروژ، به مشوق‌های مؤثر از جمله معافیت‌های مالیاتی و کاهش عوارض، شبکه برق قابل اعتماد و کارزارهای آگاهی عمومی نسبت داده می‌شود. این کشور دارای بیش از 22 هزار ایستگاه شارژ عمومی است، اما این توسعه با چالش‌هایی از جمله سیستم غیریکپارچه با تامین‌کنندگان متعدد روبرو بوده است. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو در نروژ، احداث سایت‌های شارژ بزرگ‌تر با موقعیت راهبردی پیشنهاد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما