معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۰:۱۲ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش سرانۀ درآمد حقیقی خانوار در مجارستان

بنا به گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، مجارستان بعد از 7 کشور عضو این سازمان که عضو G7 نیز هستند، در مقایسه با دیگر اعضا، بیشترین افزایش سرانۀ درآمد حقیقی خانوار را در سه ماهه دوم سال 2023 با رشد 3 درصدی داشته است که تحلیلگران آن را به کاهش فشارهای تورمی نسبت می‌دهند.

تک رقمی‌شدن نرخ تورم در مجارستان

مرکز آمار مجارستان اعلام کرد نرخ تورم در این کشور پس از 18 ماه به زیر 10 درصد (9.9 درصد) رسید. طبق این گزارش، نرخ تورم در مقایسه با دوره اوج آن یعنی 25.7 درصد، به میزان 15.8 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بر مبنای این گزارش، تورم مواد غذایی در مجارستان نیز از 15.2 درصد در ماه سپتامیر به 10.4 درصد در ماه اکتبر کاهش یافت.

افزایش حقوق و دستمزد در سال جدید

گرگی گویاش، رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان در نشست خبری به خبرنگاران گفت: با در نظر گرفتن رشد و شکوفایی اقتصادی کشور، طرح‌هایی برای افزایش حقوق و دستمزد در سال 2024 در نظر گرفته شده است. وی ضمن اشاره به تلاش دولت برای مهار گرانی و تورم و رساندن نرخ تورم به زیر 10 درصد، از تلاش برای افزایش حقوق و مزایای بخش‌های دولتی و غیردولتی با نرخی بیش از نرخ تورم سخن گفت.

شکایت مجارستان از وضع مالیات بر انتقال انرژی روسیه

دولت مجارستان طی نامه‌‍ای به کمیسیون اروپا خواسته است نسبت به نقض قوانین اتحادیه اروپا توسط کشور بلغارستان رسیدگی شود. در این نامه آمده است که رسیدگی به این اقدام، اولین قدم بالقوه‌ای است که اتحادیه اروپا می‌تواند برای اطمینان از اجرای قوانین خود توسط کشورهای عضو بردارد. بنا بر گفتۀ دولت مجارستان، بلغارستان این مالیات را بدون مشورت با مجارستان وضع کرده و این اقدام ناقض قوانین اتحادیه اروپا در مورد گمرک و تجارت می‌باشد. مجارستان اعلام نموده است که آماده است تا قبل از پایان سال جاری، در صورت عدم شروع روند رسیدگی، این موضوع را در بالاترین دادگاه اتحادیه اروپا مطرح کند.

تلاش دولت برای ترویج گردشگری

روگان آنتال، رئیس کابینه نخست‌وزیر مجارستان در نشست با کمیته اقتصادی پارلمان این کشور تاکید کرد: در زمینه توریسم و گردشگری (در مجارستان)، به ارتقا و توسعه کلی نیاز نیست، بلکه به تخصیص منابع به مسائل تخصصی نیاز است. وی به تلاش دولت برای حمایت از ارتقای وضعیت این بخش اقتصادی و انجام 17 هزار پروژه حمایتی به ارزش 920 میلیون یورو نیز اشاره نمود و بر اهمیت تلاش برای جذب توریست در این مرحله (بجای تخصیص بودجه به پروژهای دیگر) تاکید نمود.

طرح‌های جدید توسعه روستایی مجارستان

ایشتوان ناج، وزیر کشاورزی مجارستان گفت: دولت برای حمایت از روند توسعه کشاورزی، صنایع غذایی، توسعه مناطق روستایی و شهرستان‌های کشور با تخصیص 80 درصد بودجه مازاد (در کنار بودجه تخصیص یافته از سوی اتحادیه اروپا) از ارتقا این امور و بهبود شرایط حمایت خواهد کرد. وی بر اهمیت به‌روزرسانی سطح کشاورزی کشور از جمله تولید تکنولوژیک، کاشت دوستار محیط‌زیست و ارتقای ارزش تولید محصولات کشاورزی و ... نیز تاکید نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما