معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

گزارش سازمان ملل در مورد مغایرت برنامه‌های نفتی برخی کشورها با تعهدات سبز آنها

سازمان ملل در گزارش «شکاف تولید سالانه برنامه محیط زیست سازمان ملل برای سال 2023» هشدار داده که برنامه‌های توسعه تولید نفت و گاز و زغال سنگ از سوی کشورهای جهان بسیار فراتر از حد توافق شده برای مقابله با پدیده گازهای گلخانه ای است.

این گزارش که هر چهار سال یکبار منتشر می‌شود، نشان می دهد که تعهدات 20 کشور مورد بررسی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با اقدامات آنها برای توسعه تولیدات انرژی فسیلی مغایرت دارد. این گزارش به طور مثال در مورد کویت آورده است که اقدامات کویت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 7.4 درصد تا سال 2035 و دستیابی به کربن صفر در بخش نفت و گاز تا سال 2050 با برنامه‌های سازمان نفت این کشور برای افزایش ظرفیت تولید روزانه به 3.5 بشکه تا سال 2025 و 4 میلیون بشکه تا سال 2035 متناسب نیست. 

این گزارش حاکی است که افزایش برنامه ریزی شده تولید در 20 کشور تولید کننده سوخت های فسیلی منجر به افزایش 460 درصدی زغال سنگ، 82 درصدی گاز و 29 درصدی نفت می‌شود و در سال 2030 منجر به تولید 110 درصدی سوخت فسیلی (بیش از آنچه که متناسب با درجه حرارت 1.5 درجه سانتیگراد و 69 درصد بیش از میزان متناسب با درجه حرارت 2 درجه سانتیگرادی) می‌گردد. این گزارش تاکید دارد که کشورهای شرکت کننده و ذیربط در کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP28 باید برای رهایی تدریجی منظم و عادلانه از زغال سنگ، نفت و گاز متحد شوند تا بتوان اختلالات آینده را کاهش داد. لذا نمی‌توان به فاجعه تغییرات آب و هوایی بدون پرداختن به علل ریشه ای آن از جمله وابستگی به سوخت های فسیلی رسیدگی کرد.

این گزارش تاکید دارد که کنفرانس سازمان ملل برای تغییرات آب و هوایی COP28 باید سیگنال روشنی را ارسال کند که دوره سوخت فسیلی پایان یافته و سرانجام آن موضوعی ناگزیر است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار داشت که ما نیازمند تعهدات قابل اعتماد برای افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر و رهایی تدریجی از سوخت فسیلی و تقویت بهره وری انرژی همراه با تضمین یک گذار عادلانه و منصفانه هستیم.

شایان ذکر است در این گزارش مرور گسترده ای بر وضعیت 20 کشور تولید کننده سوخت های فسیلی از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، چین، کلمبیا، آلمان، هند، اندونزی، قزاقستان، مکزیک، نیجریه، نروژ، قطر، روسیه، انگلیس، امارات، آمریکا ، عربستان، افریقای جنوبی و کویت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما