معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۲۷۰

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کویت : هزینه سالانه 10 میلیارد دلار ظرف 5 سال آینده برای افزایش سطح تولید نفت

شیخ نواف السعود الصباح مدیرعامل شرکت نفت کویت، گفت: کویت به منظور افزایش سطح تولید نفت خود و رساندن آن به روزانه 3.2 میلیون، ظرف پنج سال آینده سالانه حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. وی افزود: کویت از میدان‌های دریایی عظیمی‌برخوردار است که هنوز بکر هستند و هم اکنون در حال حفاری نخستین چاه اکتشافی فراساحلی در آب های کویت می‌باشیم. همچنین کویت به دلیل وجود فشار سفره آب زیرزمینی قوی در میادین خود کمترین هزینه تولید در جهان را دارد.

وی در جریان شرکت در همایش «انرژی اینتلیجنس» در لندن بیان کرد: کویت در حال حاضر میدان مستقلی برای تولید نفت سنگین با ظرفیت بین 50 تا 60 هزار بشکه در روز دارد که به مروز زمان رشد خواهد کرد. از سویی برخلاف استانداردهای جهانی، نفت کویت تا حدودی نفت سنگین تلقی می‌شود و کویت هنوز منابع زیادی دارد که از آنها بهره برداری نکرده است و همین امر کمک خواهد کرد تا به تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت برسند.

مدیرعامل شرکت نفت کویت افزود: دستیابی به ظرفیت تولید 4 میلیون بشکه در روز تا سال 2035 و حفظ آن، حدوداً 410 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت که از این میزان 300 میلیارد دلار آن صرف اکتشاف و تولید خواهد شد و 110 میلیارد دیگر به تلاش برای انتقال انرژی و حفظ رقابت پذیری قیمت نفت کویت اختصاص خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به تلاش های شرکت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و انطباق با قواعد انتقال انرژی، خاطرنشان کرد : این یک تحول است که به مروز زمان اتفاق خواهد افتاد و طی سه مرحله به کاهش انتشار گسترده این گازها و رساندن آن تا سال 2050 به صفر خواهیم پرداخت و یک چشم انداز روشن برای آن داریم و 110 میلیارد دلار برای آن هزینه خواهیم کرد چرا که پیش از این 10 درصد از گاز تولیدی سوخته می‌شود و این امر نه تنها به دلایل زیست محیطی بلکه به دلایل اقتصادی منطقی و به صرفه نیست.

وی درباره پالایشگاه «الزور» گفت : ظرفیت پالایش در آن بالغ بر 615 هزار بشکه در روز است و در حال حاضر با همین روند سریع در حال تولید است و به محض اطمینان از ثبات آن و تکمیل عملیات پالایشگاهی، ظرفیت پالایش آن به 1.4میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تاسیس یک مرکز تحقیقات کویت - چین برای افزایش تولید نفت سنگین

مؤسسه تحقیقات علمی‌کویت و شرکت خدمات میدان نفتی چین (COSL) یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فناوری توسعه صنعت نفت سنگین امضا و در خصوص تاسیس یک مرکز تحقیقات مشترک به منظور توسعه و افزایش تولید نفت سنگین و ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات مربوط به میادین کویت توافق کردند.

منابع آگاه، هدف از تاسیس مرکز تحقیقات مشترک استفاده از تجربیات ارزنده چین در این زمینه دانسته و افزودند: کارگاه‌های متعدد با حضور کارشناسان دو طرف در حوزه نفت سنگین به منظور بررسی راهکارهای همکاری برگزار شد. منابع توضیح دادند: مرکز تحقیقات جدید، تیم های مشترک دوجانبه برای انجام تحقیقات لازم پیرامون نفت سنگین و تبادل فناوری برای مقابله با چالش های مربوط به توسعه میادین و ذخایر آنها تشکیل خواهد داد امری که به افزایش روند تولید کمک خواهد کرد به خصوص اینکه شریک چینی از فناوری پیشرفته و تجربه غنی در این زمینه برخوردار است.

تقویت سرمایه گذاری‌های صنایع معدنی چین در کویت

شرکت صنایع معدنی چین MCC درصدد تقویت سرمایه گذاری‌های خود در کویت در دوره آینده است. وانگشیانگون مدیر شعبه خاورمیانه این شرکت با اشاره به افق های همکاری اقتصادی دو کشور بویژه پس از امضای چند توافقنامه مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ در کویت که توسط شرکت های چینی به اجرا درخواهد آمد، افزود: MCC اهتمام زیادی به اجرای پروژه‌های بزرگ در کویت در زمینه ساخت خانه‌های لوکس، راهها، زیرساخت و پروژه‌های انرژی جدید فتوولتائیک و تصفیه فاضلاب دارد.

وی به پروژه‌هایی که این شرکت تا کنون در کویت اجرا نموده و دیدگاه مثبت طرف کویتی به عملکرد این شرکت اشاره و تصریح کرد که ارزش این پروژه‌ها بیش از 3 میلیارد دلار بوده است.

افزایش درآمدهای نفت و گازی کویت

درآمدهای کویت از صنعت نفت و گاز طی دو سال گذشته با افزایش جهانی بهای نفت بیش از 160 درصد افزایش یافته است. درآمد شرکت های وابسته به سازمان نفت کویت و شرکت های تابعه از فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی، گاز و گاز مایع طی سال مالی 2021-2020 بالغ بر 13.6 میلیارد دینار بود که این رقم در سال مالی 2022-2021 به 27 میلیارد دینار و در سال مالی 2023-2022 به 35.4 میلیارد دینار افزایش یافته است.

میانگین بهای هر بشکه نفت کویت طی سال مالی 2023-2022 حدود 97.1 دلار بود و هزینه‌های بخش نفتی نیز از 13.5 میلیارد دینار در سال مالی 2021-2020 به 32.7 میلیارد دینار در سال مالی جاری رسیده است که از علل آن افزایش هزینه خریداران نفت خام و گاز و پتروشیمی است. امری که موجب شده سود سازمان نفت کویت و شرکت های وابسته تا پایان مارس 2023 به 2.6 میلیارد دینار برسد.

برگزاری کنفرانس اقتصاد دیجیتال در کویت

همزمان با هفته جهانی کارآفرینی، چهارمین کنفرانس مجازی بین المللی حمایت از سیستم ابتکار و هوش مصنوعی و فناوری و کارآفرینی 2023 از تاریه 15-13 نوامبر 2023 با مشارکت 50 کشور در کویت برگزار می‌شود.

هنادی مبارکی رئیس این کنفرانس با بیان این که این کنفرانس همزمان با اولین نمایشگاه مجازی خاورمیانه برگزار می‌شود، از حضور 500 شرکت کننده از 50 کشور جهان در این کنفرانس سه روزه خبر داد

وی افزود: هدف از این کنفرانس تبادل تجربیات موفق و دیدگاه‌های آتی به سمت اقتصاد دیجیتال و تنوع بخشیدن به اقتصاد هوشمند مبتنی بر برنامه‌های جهانی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما