معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

نقش اروگوئه در تامین جهانی برنج

کشور اروگوئه با تولید سالانه حدود یک و نیم میلیون تن و سرانه مصرف بین 11 تا 12 کیلوگرم (که تنها 5% از میزان کل تولید برنج این کشور است) در رتبه بین هفتمین و هشتمین صادرکنندگان برنج جهان قرار دارد. در فصل کشاورزی سال 23-2022، حدود 147 هزار هکتار زمین در اروگوئه مورد کاشت برنج قرار گرفت و بازدهی آن 9400 کیلوگرم در هر هکتار بود که این رقم یکی از بالاترین ارقام تولید در هر هکتار در سطح جهانی محسوب می‌شود.

اخیرا شاهد برگزاری روز جهانی برنج بودیم که در آن از اروگوئه خواسته شد نقش بیشتری در بازار جهانی برنج داشته باشد، چرا که برنج تولیدی اروگوئه امروزه به یک محصول با کیفیت، پایدار و ایمن برای مصرف غذایی تبدیل شده است و این کشور در حال حاضر به عنوان یکی از معروفترین تولیدکنندگان این بخش در سطح جهانی  شناخته می‌شود.

در روز جهانی برنج که از سال 2004 به توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد فائو (FAO) و در راستای اهمیت برنج در تغذیه انسان، در سطح جهانی جشن گرفته می‌شود، بخش برنج کاری اروگوئه بر تعهد خود به تامین امنیت پایدار غذایی تاکید کرد.

اروگوئه با تولید سالانه حدود 1.5 میلیون تن و سرانه مصرف بین 11 تا 12 کیلوگرم (که تنها 5 درصد از میزان کل تولید برنج این کشور است) در رتبه بین هفتمین و هشتمین صادرکنندگان برنج جهان قرار دارد. در فصل کشاورزی سال 23/2022، حدود 147000 هکتار زمین مورد کاشت برنج قرار گرفت و بازدهی آن 9400 کیلوگرم در هر هکتار بود که این رقم یکی از بالاترین ارقام تولید در هر هکتار در سطح جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا آقای آلفردو لاگو، رئیس انجمن برنج‌کاران (ACA) گفت:" اروگوئه کشوری پیشرو در تجارت جهانی برنج است و بر امنیت غذایی جهان تأثیرگذار می‌باشد. وی افزود: کیفیت برنج اروگوئه در جهان منحصر به فرد است و این کشور توانسته در روند تولید محصولات ایمن، پایدار و در تعامل با محیط زیست، گام های بزرگی بردارد که این موضوع اروگوئه را به معدود کشورهای تولیدکننده محصولاتی با چنین ویژگی‌هایی تبدیل کرده است. وی تاکید کرد:  این ویژگی‌ها در توسعه تولید برنج، نقش اروگوئه را در جهان برجسته کرده و با توجه به نیازهای بازار جهانی برای دستیابی به محصولات سالم، ایمن و با کیفیت، ما را به تلاش و تفکر در خصوص آینده فراخوانده است."

تولیدکنندگان اروگوئه ای معتقدند شاخص های مطلوب مرتبط با پایداری، کیفیت و ایمنی محصول، نیازمند تقویت دائمی هستند و از طریق تحقیقات و تعامل با تولیدکنندگان می‌توان این روندها را به طور فزاینده‌ای ارتقا داد. اروگوئه ظرفیت های فراوانی برای گسترش تولیدات خود در بخش های مختلف خصوصا در بخش برنج کاری دارد و با توجه به درخواست رو به رشد بازار جهانی برای دسترسی به محصولات غذایی ایمن، برای اروگوئه موقعیت مناسبی است تا با برنامه ریزی‌های درست به فکر آینده اقتصادی کشور باشد.

انجمن برنج گاران اروگوئه اشاره دارد که این کشور محیط ایده‌آلی برای تولید برنج محسوب می‌شود و ظرفیت رشد و تامین تقاضای بیشتر برای امنیت غذایی جهانی علی الخصوص در عرصه برنج در اروگوئه وجود دارد. برنج کاران اروگوئه در نظر دارند با افزایش حجم تولید و سطح زیر کشت برنج، نقش بیشتری را در اقتصاد این کشور ایفا نمایند.

شایان ذکر است:

- حجم تولید برنج در جهان در حدود 420 میلیون تن است که تنها 25 میلیون تن آن خرید و فروش می‌شود. اروگوئه با تولید حدود یک و نیم میلیون تن برنج، حدود پنج درصد از تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده است. اروگوئه همچنین هفتمین صادر کننده بزرگ برنج در جهان به حساب می آید.

- در میان اقلام مختلف تجاری اروگوئه، صادرات برنج در اکتبر سال جاری عملکرد قابل ملاحظه ای داشت، بطوری که به مبلغ 69 میلیون دلار به ثبت رسید که نشانگر افزایش 86 درصدی در مقایسه با اکتبر سال گذشته است. رشد صادراتی محصول مذکور در ده ماه ابتدای سال 2023 به میزان 25 درصد محاسبه شده است.

- حدود 27 درصد از کل صادرات برنج اروگوئه در ماه اکتبر به مقصد کوبا  انجام گرفت. این میزان صادرات برنج به آن کشور کارائیب از سوی اروگوئه تاکنون بی سابقه بوده است.

- کاهش موقتی تعرفه واردات برنج از سوی اکوادور، اروگوئه را ترغیب نمود تا نسبت به تخصیص حدود 70 هزار تن برنج به بازار مذکور اقدام نماید. شایان ذکر است کمیته تجارت خارجی اکوادور در تاریخ یازدهم جولای سال جاری تصمیم گرفت تعرفه واردات بر برنج را به صورت موقت از 38 درصد کنونی به صفر کاهش دهد و بدین ترتیب زمینه را برای واردات نزدیک به 70 هزار تن برنج تا پایان سال میلادی جاری فراهم آورد. اکوادور از هجده سال پیش در عرصه تولید برنج به خودکفایی رسیده است، اما به دلیل فاصله و وقفه ای که در فصل برداشت بوجود آمد، آن کشور را بر آن داشت تا نسبت به تأمین نیاز خود (طی شش ماه آینده) از بازارهای خارجی اقدام نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما