معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مازاد تراز تجاری فنلاند در ماه سپتامبر

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند ارائه شد، تراز تجاری این کشور در ماه سپتامبر، 365 میلیون یورو مازاد داشت، اما به صورت تجمیعی از ژانویه تا سپتامبر، دارای کسری 1.2 میلیارد یورویی بود. این در حالی است که در سپتامبر سال قبل، تراز تجاری فنلاند 329 میلیون یورو کسری داشت و از ژانویه تا سپتامبر همان سال نیز دارای کسری تجاری به میزان 9.4 میلیارد یورو بود. بر اساس آمار اولیه، ارزش صادرات فنلاند در ماه سپتامبر، 6.3 میلیارد یورو بوده که 12.3 درصد نسبت به سپتامبر 2022 کاهش داشته است، زیرا حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.7 درصد و قیمت‌های صادراتی نیز 7 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش واردات این کشور در ماه سپتامبر 6 میلیارد یورو بوده است که 21.0 درصد نسبت به سپتامبر 2022 کاهش داشته است، زیرا حجم واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.3 درصد و قیمت‌های وارداتی نیز 11.4 درصد کاهش داشته است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34876/Trade-balance-posts-%E2%82%AC365m-surplus-in-Sep

کاهش سفارشات صنایع فناوری فنلاند

صنایع فناوری فنلاند اعلام کرد که سفارشات اعضای آن در سال جاری به شدت کاهش یافته است و در نتیجه، چشم‌انداز سال آینده برای شرکت‌های بزرگترین بخش صادرات فنلاند ضعیف شده است. این سازمان اشاره کرد که تعداد سفارش‌های جدید و درخواست‌ها برای قیمت‌گذاری به شدت کاهش یافته است و گردش مالی حتی بیشتر از آنها تضعیف شده است. به گفته گروه فناوری، چشم‌انداز سال 2024 نگران‌کننده است و وضعیت شرکت‌های عضو، نشان‌دهنده چالش‌های مهم برای زمستان آینده و اوایل بهار است. البته، شرکت‌ها هنوز سفارشات عقب افتاده زیادی دارند که در حال حاضر از تولید حمایت می‌کنند، اما اگر تقاضا شروع به افزایش نکند، وضعیت شرکت‌های صادراتی به وضوح در اواسط سال آینده بدتر خواهد شد

بر اساس این گزارش، در فاصله جولای تا سپتامبر، ارزش سفارشات جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است. این رقم از ابتدای سال جاری در همه بخش‌ها در حال کاهش بوده است. اعضای گروه فناوری شامل شرکت‌هایی از بخش‌هایی مانند فلزات، مهندسی مکانیک، الکترونیک و فناوری اطلاعات هستند. بزرگترین زیربخش، صنعت ماشین‌آلات و محصولات فلزی است که ارزش سفارش‌های جدید آن در سه ماهۀ سوم سال جاری، 39 درصد نسبت به سه ماهه قبل و 40 درصد نسبت به بازۀ مشابه سال قبل کاهش یافته است.

https://yle.fi/a/74-20058362

دشواری فرایند استخدام کارکنان خارجی

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط اتاق‌های بازرگانی از شرکت‌های عضو، تقریبا نیمی از شرکت‌های فنلاندی، پروسه اجازۀ اقامت برای کارمندان خارجی را دشوار یا بسیار دشوار می‌دانند. این سوال توسط شرکت‌هایی پاسخ داده شد که کارشناسان بین‌المللی را از خارج از اتحادیه اروپا جذب یا استخدام کرده‌اند. تنها شش درصد از شرکت‌ها روند اجازۀ اقامت مبتنی بر کار را آسان می‌دانند. حدود یک سوم از شرکت‌های مشارکت کننده در این نظرسنجی می‌گویند که الزام به اطمینان از در دسترس نبودن نیروی کار مورد نیاز در بازار داخلی، قبل از اینکه بتوان یک نفر را از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا استخدام کرد، جذب کارمندان خارجی را دشوار کرده است و باعث بروکراسی غیرضروری برای شرکت‌ها شده است. همچنین از استخدام نیروی کار ماهر توسط شرکت‌ها جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است بیش از 1100 شرکت از صنایع مختلف از طریق ایمیل در این نظرسنجی که در اوایل سپتامبر انجام شد، مشارکت داشتند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009966541.html

بهره‌برداری از اولین کامپیوتر کوانتومی فنلاند برای استفاده توسط شرکت‌ها

مرکز تحقیقات فناوری VTT در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد اولین رایانه کوانتومی فنلاند برای استفاده توسط شرکت‌ها در دسترس خواهد بود. دسترسی به این رایانه کوانتومی‌پنج کیوبیتی، از طریق ابررایانه لومی (LUMI) واقع در دیتا سنتر مرکز فناوری اطلاعات علوم CSC در کجاانی انجام می‌شود. برای اتصال به این کامپیوتر کوانتومی، از کامپیوتر شخصی استفاده می‌شود. بدین ترتیب که دستگاه ابتدا به رایانه لومی متصل می‌شود و سپس با رایانه کوانتومی ارتباط برقرار می‌کند. اشتراک دسترسی به کامپیوتر کوانتومی، با قیمت ثابت ماهانه قابل خریداری خواهد بود و با کمک این ماشین، شرکت‌ها می‌توانند الگوریتم‌ها و نرم‌‎افزارهای کوانتومی و مناسب بودن آنها را برای حل مسائل محاسباتی عملی ارزیابی کنند.

پیش‌بینی می‌شود که قدرت محاسباتی رایانه‌های کوانتومی‌به‌ویژه برای بخش مالی و صنعت داروسازی مفید باشد، اما رایانه کوانتومی VTT می‌تواند توسط همه شرکت‌ها صرف نظر از اندازه یا صنعت استفاده شود. لازم به ذکر است با افزایش اندازه کامپیوترهای کوانتومی، قدرت محاسباتی و توانایی آنها در حل مسائل به طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009971140.html

شکاف جنسیتی در درآمد

اطلاعات مالیات و درآمد افرادی که بیش از 100 هزار یورو درآمد دارند، منتشر شد که بر اساس آن در سال 2022، تنها 15 درصد از هزار فرد پردرآمد فنلاند، زن هستند و پردرآمدترین زن در این فهرست، در رتبه 23 قرار دارد. زنان در فنلاند به طور متوسط حدود 16 درصد کمتر از مردان درآمد دارند.

https://yle.fi/a/74-20059209

سهم منابع غیرفسیلی در تولید برق فنلاند

بر اساس داده‌های ادارۀ آمار فنلاند، در سال 2022، تولید برق بدون فسیل (منابع انرژی تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای)، 89 درصد از کل تولید برق در فنلاند را به خود اختصاص داده که در این میان، سهم منابع انرژی تجدیدپذیر بیش از 54 درصد بوده است. تولید برق بدون آلایندگی در فنلاند در سال 2022 رشد قابل توجهی داشت؛ میزان برق تولید شده با نیروی باد در سال 2022 تا 41 درصد افزایش یافت و به 11.6 تراوات ساعت رسید. همچنین با شروع تولید نیروگاه هسته‌ای Olkiluoto 3، تولید انرژی هسته‌ای به میزان هفت درصد افزایش یافت.

کل مصرف برق در فنلاند در سال 2022 در حدود 81.7 تراوات ساعت بود که 85 درصد آن توسط تولید داخلی و 15 درصد توسط واردات خالص برق پوشش داده شد. بدین ترتیب در مجموع، کل تولید برق در فنلاند در سال 2022 بالغ بر 69.2 تراوات ساعت بود. از طرفی، توقف واردات برق از روسیه در ماه می 2022، باعث شد که واردات خالص برق فنلاند در مجموع 30 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد که باعث نگرانی از کفایت برق و گرانی آن در داخل کشور شد. این افزایش قیمت برق در فنلاند، منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق نسبت به معمول شد، به طوری که مصرف برق 6.2 درصد کاهش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/34800/Last-year-sees-89-of-power-generation-from-Fossil-free-sources

ادامه واردات گاز طبیعی مایع از روسیه

شرکت دولتی Gasum فنلاند، هنوز هم گاز طبیعی مایع (LNG) را از روسیه وارد می‌کند، اما Kai Mykkänen، وزیر محیط‌زیست و آب و هوا  قصد دارد واردات آن را از طریق قوانین ملی ممنوع کند. وی می‌گوید که در رابطه با اجرای بسته جدید بازار گاز اتحادیه اروپا ممنوعیتی را پیشنهاد خواهد کرد؛ بندی که امکان ممنوعیت را فراهم می‌کند و به یک کشور عضو اجازه می‌دهد در صورت تمایل آن را اجرا کند. در این صورت، این موضوع به طور طبیعی می‌تواند به قوانین ملی فنلاند وارد شود.

به گفته وزیر محیط‌زیست و آب و هوای فنلاند، واردات گاز طبیعی مایع روسیه به فنلاند ممکن است ظرف چند سال پس از اجرایی شدن بسته بازار گاز اتحادیه اروپا ممنوع شود. وی امیدوار است مذاکرات در مورد این بسته در طول سال جاری تکمیل شود. با اینکه شرکت دولتی گازوم، همچنان گاز طبیعی مایع را از روسیه وارد می‌کند، اما پس از شروع جنگ اوکراین، این شرکت حداقل مقدار LNG را از روسیه وارد کرده است که طبق قرارداد خرید بلندمدت با گازپروم روسیه، ملزم به این کار است. تاکنون هیچ دلیل قانونی برای تعلیق خرید گاز طبیعی مایع روسیه وجود نداشته است، زیرا اتحادیه اروپا واردات آن را تحریم نکرده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009973691.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما