معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نامیبیا از روابط سرمایه گذاری قوی تر با ترکیه استقبال می‌کند

خانم ورنا سینیمبو، معاون وزیر صنعت و تجارت نامیبیا روز دوشنبه طی برگزاری مراسم جشن یکصدمین سالگرد جمهوری ترکیه گفت که دو کشور باید روابط دوجانبه را تقویت نمایند.

خانم سینیمبو در سخنرانی اصلی خود تاکید کرد که فضایی برای بهبود سرمایه گذاری تجاری بین دو کشور وجود دارد.

نامیبیا به ویژه از آژانس بین المللی همکاری و هماهنگی ترکیه (TİKA) به علت کمک های ارائه شده جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و همچنین بهبود زندگی تعداد زیادی از مردم نامیبیا بوسیله پروژه‌های مختلف سپاسگزار است. معاون وزیر گفت: ما از 15 پروژه ای که در سراسر نامیبیا تکمیل شد، از ساخت و ساز گرفته تا اهدای مواد آموزشی بسیار قدردانی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که "سرمایه گذاری بین دو کشور در سطح پایینی است، اما می خواهم از تلاش شما برای تغییر این وضعیت با راه اندازی چندین انجمن تجاری مجازی تشکر کنم."

علاوه بر این، خانم سینیمبو گفت که نامیبیا از ابتکارات و تلاش های بیشتر دولت ترکیه در این راستا استقبال می‌کند.

فرال چکرک اوروچکاپتان، سفیر ترکیه در نامیبیا، در این مراسم گفت که ترکیه برای روابط خود با نامیبیا ارزش قائل است و از سال 1960 در حمایت از استقلال نامیبیا ایستاده است.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ ص 5

 

نامیبیا فقط 4 درصد از تقاضای میوه‌های محلی را برآورده می‌کند

این بر اساس مطالعه ای است که توسط هیئت کشاورزی نامیبیا انجام شده است، بخش تولید میوه نامیبیا برای پاسخگویی به تقاضای داخلی تنها 732 تن در مقایسه با 20282 تن وارداتی از کشورهای دیگر یعنی حدود 4 درصد از تولید محلی را به خود اختصاص می دهد.

آقای هنکس سایسای، مشاور فنی آگریبانک برای محصولات کشاورزی و طیور گفت که بیشتر میوه‌های مصرف شده در نامیبیا مانند سیب، گلابی و موز به ندرت در اینجا تولید می‌شوند. و میوه‌هایی مانند پرتقال و انگور از جمله میوه‌های عرضه شده توسط تولیدکنندگان داخلی هستند.

او گفت که کالاهای میوه ای که عمدتاً از نامیبیا صادر می‌شود شامل حدود 28483 تن انگور و 81 تن انبه است. علاوه بر این، در سال‌های اخیر، زغال اخته یکی از میوه‌های محبوب صادراتی به بازار اروپا بوده است.

آقای سایسای گفت که رشد و پرورش میوه جات همچنان یکی از زمینه‌ها کشاورزی دست نخورده در نامیبیا است که ممکن است فرصت های مختلفی را برای بسیاری از مردم این کشور فراهم نماید.

او گفت که ایجاد یک نهالستان که در تولید درختان میوه گواهی شده تخصص دارد ممکن است بازار مناسبی برای سیب، گواوا، موز، پرتقال، انبه و لیمو باشد.

اگر هر درخت میوه به طور متوسط برای نهال های پیوند نشده حدود 40 دلار نامیبیا و برای نهال پیوندی حدود 120 دلار نامیبیا هزینه داشته باشد و یک کشاورز 200 نهال پیوند نشده تولید کند، می‌توان درآمدی در حدود 8000 دلار نامیبیایی در سال به دست آورد.

وی گفت: اگر یک کشاورز 200 نهال پیوندی را در یک دوره یک ساله تولید کند و به ازای هر نهال 120 دلار نامیبیا بفروشد، 24000 دلار نامیبیا  درآمد حاصل می‌شود.

به گفته آقای سایسایی، فرصت دیگری که می‌توان از آن بهره برد، پرورش درختان میوه به صورت تجاری برای عرضه به بازارهای محلی با درختان میوه مرغوب است.

او گفت که چندین سناریو تجاری برای کشاورز وجود دارد که شروع به تولید میوه‌هایی مانند پرتقال، گواوا و لیمو می‌کند.

سایسایی ابتدا توضیح داد که اگر کشاورز یک هکتار را تهیه کند و درخت پرتقال بکارد تا پرتقال تازه مرغوب تولید کند و به بازارهای رسمی عرضه شود. اگر کشاورز فاصله پیشنهادی پنج متری بین ردیف ها و سه متری در ردیف ها را رعایت کند، می‌توان 667 درخت را کاشت.

این درختان حدود سه سال طول می‌کشد تا میوه بدهند و هر درخت پرتقال حدود شش تن در هکتار تولید می‌کند. هنگامی‌که درختان به اوج تولید می رسند، یعنی حدود سال های هشت تا 15، عملکرد به حدود 20 تن در هکتار افزایش می یابد.

او گفت که با متوسط قیمت دروازه مزرعه 25 دلار نامیبیا برای هر کیلوگرم، یک کشاورز می‌تواند درآمد سالانه ای در حدود 500000 دلار نامیبیا از درآمد حاصل از فروش پرتقال کسب کند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ ص 3

 

بودجه 84.6 میلیارد دلاری مورد بررسی قرار می‌گیرد

انتظار می رود وزیر دارایی، ایپومبو شیمی، بررسی بودجه میان مدت را امروز برای سال مالی (سال مالی) 23/24 ارائه نماید. بودجه 84.6 میلیارد دلاری برای دوره مالی جاری ابتدا در فوریه ارائه شد. کل مخارج متشکل از 66.1 میلیارد دلار نامیبیا در هزینه‌های عملیاتی، که 78.2 درصد از کل بودجه را تشکیل می دهد. علاوه بر این، 10.2 میلیارد دلار نامیبیا نیز برای پرداخت سود اختصاص یافت که 11.9 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داد.

بودجه توسعه تنها 6.5 میلیارد دلار نامیبیا دریافت کرد که 9.9 درصد از کل بودجه را تشکیل می دهد.

از سوی دیگر، درآمد کلی 74.4 میلیارد دلار نامیبیا پیش بینی شده بود. برآورد می‌شود بدهی دولت به 150.9 میلیارد دلار افزایش یابد که 70 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را در دوره مالی جاری نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ریپابلیکان ص 1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما