تأکید بوتسوانا و نامیبیا بر ساخت راه آهن ترنس- کالاهاری (TKR)
در جلسه مشترک وزرای حمل و نقل و زیرساخت بوتسوانا و وزیر کار و حمل و نقل نامیبیا که در 15 آگوست در بوتسوانا انجام شد، دو طرف بر ساخت راه آهن میان بوتسوانا و نامیبیا تأکید کردند. هدف اصلی از ایجاد خط ریلی میان بوتسوانا و نامیبیا اتصال دو کشور است و تلاش برای ادغام شبکههای حمل و نقل جنوب آفریقا است. این پروژه آمادگی این را دارد که با بهبود زیرساختهای حمل و نقل برای جابجایی کالا و مسافر در سراسر منطقه، توسعه اجتماعی-اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش تجارت را تقویت نماید.
امضای توافق نامه برای پیشبرد راهآهن ترنس-کالاهاری میان بوتسوانا و نامیبیا
به منظور افزایش ارتباطات منطقهای و تحریک توسعه اقتصادی، دولت های بوتسوانا و نامیبیا بر تعهد خود برای حمایت از پیشبرد پروژه راهآهن ترنس-کالاهاری (TKR) تأکید نمودند. در همین رابطه پس از جلسه مشترک کمیته وزیران در شهر ماون بوتسوانا، در 15 آگوست 2025، نوح سالاکائه، وزیر حمل و نقل و زیرساخت بوتسوانا، و ویکو نکوندی، وزیر کار و حمل و نقل نامیبیا، توافقنامه جدیدی را برای پیشبرد پروژه بلندپروازانه راهآهن برای بوتسوانا و نامیبیا امضا کردند.
راهآهن ترنس-کالاهاری: تقویت ارتباط جنوب آفریقا
راهآهن ترنس-کالاهاری، که هدف آن اتصال ریلی دو کشور است، بخشی از تلاش گستردهتر برای ادغام شبکههای حمل و نقل جنوب آفریقا به شمار می رود. این پروژه آمادگی آن را دارد تا با بهبود زیرساختهای حمل و نقل برای جابجایی کالا و مسافر در سراسر منطقه جنوب آفریقا، توسعه اجتماعی-اقتصادی، ایجاد اشتغال و تجارت را تقویت نماید.
چشمانداز برای تنوع اقتصادی و رشد فراگیر
نکوندی وزیر راه نامیبیا این پروژه را به عنوان کلیدی برای ایجاد تنوع اقتصادی در هر دو کشور توصیف کرد که فرصتهای جدیدی را در بخشهای مختلف مانند آموزش، گردشگری و انرژی ارائه میدهد. وی در همین رابطه اظهار داشت: «TKR چیزی بیش از یک خط آهن است. این پروژه در ایجاد شغل، توسعه مهارتها و حمایت از رشد فراگیر در منطقه بسیار تأثیر گذار است.» با پیوند هرچه بیشتر دو کشور، پروژه TKR نه تنها اقتصادهای منطقهای را تقویت میکند، بلکه ارتباط جهانی را نیز افزایش میدهد.
تأکید بر توسعه پایدار به عنوان هدف اصلی این پروژه
در این اجلاس هر دو وزیر بر اهمیت توسعه پایدار به عنوان هدف از اجرای پروژه تأکید کردند. همچنین دو طرف بر ملاحظات زیستمحیطی در پروژه TKR و تعهد برای اجرای شیوههای سازگار با محیط زیست در طول مراحل طراحی، ساخت و بهرهبرداری آن تأکید نمودند. وزیر نکوندی افزود که این پروژه باید به اهداف بلندمدت زیستمحیطی و اجتماعی منطقه کمک کند. این پروژه در نظر دارد با ادغام دقیق برنامهریزی کاربری زمین، مسکن و توسعه صنعتی در امتداد مسیر راهآهن، مزایای مورد توجهی را که با پایداری اقتصادی و زیستمحیطی برای مردم محلی همسو باشد ارائه نماید.
تقویت چشمانداز تجارت و سرمایهگذاری آفریقا
در نگاه جامع تر، راهآهن ترانس-کالاهاری، اهداف گستردهتری از جمله ادغام قارهی آفریقا اشاره نمود. این طرح همچنین با تأسیس منطقه آزاد تجاری قارهای آفریقا (AfCFTA) همسو است. به گفته سالاکائه وزیر حمل و نقل بوتسوانا، این راهآهن نه تنها جابجایی کالا را تسهیل میکند، بلکه جریان آزاد ایدهها، سرمایهگذاریها و مردم را در سراسر منطقه نیز تشویق خواهد کرد. ادغام این راهآهن در کریدور ترانس-کالاهاری، که در حال حاضر آفریقای جنوبی، بوتسوانا و نامیبیا را از طریق جاده به هم متصل میکند، یک کریدور چندوجهی متشکل از زیرساختهای ریلی، جادهای و مرزی برای تجارت بدون وقفه ایجاد خواهد کرد.
انتظار میرود این شبکه حملونقل بههمپیوسته، کارایی و بسامد تجارت در منطقه را بهطور قابلتوجهی افزایش، و هزینههای حملونقل را کاهش دهد و سرمایهگذاران بینالمللی بیشتری را که به دنبال یک پلتفرم لجستیکی قابل اعتماد در جنوب آفریقا هستند، جذب کند.
تقویت جایگاه جهانی آفریقا از طریق توسعه زیرساختها
پروژه راهآهن ترانس-کالاهاری با ارائه یک سیستم حملونقل سریعتر و قابل اعتمادتر برای مشاغل و بازرگانان، پتانسیل متحول کردن اقتصاد جنوب آفریقا را دارد. در همین رابطه وزیر حمل و نقل بوتسوانا تأکید کرد که با هماهنگ کردن پروژههای زیرساختی ریلی و جادهای، جنوب آفریقا میتواند یک ستون فقرات اقتصادی در منطقه ایجاد کند که به نفع هر شهر و روستایی در مسیر راهآهن خواهد بود. «این پروژه همچنین با بهبود دسترسی به بازارهای جهانی، اقتصاد منطقهای را ارتقا خواهد داد. انتظار میرود این راهآهن، گرههای حملونقل را کاهش داده و یک راهحل یکپارچه و مقرونبهصرفه برای جابجایی کالا در سراسر منطقه ایجاد کند و به کشورهای جنوب آفریقا اجازه دهد تا در تجارت جهانی به طور مؤثرتری رقابت کند.»
گام استراتژیک برای همکاریهای منطقهای در آینده
راهآهن ترانس-کالاهاری نه تنها گامی موثر در حوزه حملونقل محسوب میشود، بلکه در ایجاد روابط منطقهای قویتر بین بوتسوانا و نامیبیا نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. این پروژه ریلی بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای تقویت ادغام منطقهای، تشویق تجارت فرامرزی و ایجاد فرصتهای جدید برای همکاری در سراسر جنوب آفریقاست. بوتسوانا و نامیبیا متعهد هستند که اطمینان حاصل کنند که این پروژه برای همه بخشهای جامعه، از صنایع گردشگری و کشاورزی گرفته تا تولید و خدمات، مفید خواهد بود. این ابتکار یک سرمایهگذاری بلندمدت در زیرساختهای منطقه است که بر ایجاد منطقه جنوب آفریقای متصلتر و مرفهتر تمرکز دارد.
حذف موانع نرم افزاری در کشورهای منطقه جنوب
در راستای کارآمد سازی حداکثری این خط ریلی، کشورهای منطقه جنوب غرب آفریقا اقدام به کاهش موانع در رفت و آمد شهروندان خود نیز نموده اند. نامیبیا و زامبیا قرار است با اجازه دادن به شهروندان خود برای استفاده از کارت شناسایی ملی به جای گذرنامه، سفرهای مرزی بین کشورهای خود را آسانتر کنند. این تصمیم پس از توافق مشابهی بین نامیبیا و بوتسوانا در اوایل سال جاری انجام شد. کمیسر عالی زامبیا در نامیبیا بر روابط تاریخی قوی بین دو ملت تأکید کرد.
دکتر آلبرت کاوانا، وزیر امور داخلی، مهاجرت و امنیت نامیبیا، این خبر را در پنجاه و نهمین جشن روز استقلال زامبیا در ویندهوک اعلام کرد. دکتر کاوانا اظهار داشت: "به زودی، شهروندان زامبیا میتوانند فقط با استفاده از کارت شناسایی خود وارد نامیبیا شوند. ما در تلاشیم تا استفاده از گذرنامه را بین کشورهای خود لغو کنیم."
این توافق پس از امضای توافق مشابهی که اوایل امسال بین نامیبیا و بوتسوانا حاصل شد، به تصویب رسید. این توافق آنها را به اولین کشورهای جنوب آفریقا تبدیل کرد که اجازه سفر بین مرزی را فقط با استفاده از کارت شناسایی ملی میدهند. استفان کاتوکا، کمیسر عالی زامبیا در نامیبیا، نیز با یادآوری حمایت زامبیا از مبارزه آزادیبخش نامیبیا، از روابط عمیق بین دو ملت تمجید کرد. این دو کشور همچنین توافق استرداد مجرمین را عملیاتی خواهند نمود.
نتیجهگیری: ایجاد چشمانداز برای تحول در جنوب آفریقا
راهآهن ترانس-کالاهاری حرکتی مهم به سوی جنوب آفریقای یکپارچهتر و متصلتر است. از طریق این پروژه، میتوان تجارت را افزایش داد، اشتغال ایجاد کرد و ادغام منطقهای را تقویت کرد و سطح کلی زندگی مردم را بهبود بخشید. پیشرفت پروژه TKR، قطعاً بخشی از آینده آفریقا و معیاری برای توسعه پایدار زیرساختها خواهد بود. بوتسوانا و نامیبیا از طریق سرمایهگذاری در زیرساختهای ریلی و فرصتهای مشارکت، زمینه را برای آیندهای بهتر فراهم خواهند نمود.
منابع:
https://nambusinessexpress.com/
https://africa.businessinsider.com/local/lifestyle/namibia-and-zambia-to-scrap-passports-for-border-travel/8py43jj