معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۱۰:۴۵ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نشست اضطراری مقامات فراه: آمادگی برای اسکان مهاجرین اخراج شده از پاکستان را داریم

به گزارش خبرگزاری وطن24 (15آبان)، مقامات فراه نشست اضطراری به منظور اسکان مهاجران اخراج شده افغانستانی از پاکستان در این استان و روند کمک رسانی به آنان برگزار نمودند. در این نشست، مولوی عبدالکریم جهادیار، معاون استاندار فراه گفت: مکان مناسبی برای مهاجران در فراه انتخاب و خدمات مناسب بهداشتی و آب آشامیدنی برای مهاجران ارائه شود. وی همچنین خواستار همکاری و کمک‌ رسانی به موقع از سوی موسسات خارجی و نهادهای خیریه شد. در پایان این نشست مصوب شد که مهاجران برگشته از پاکستان به شهرک ویژه مهاجرین در فراه منتقل شوند. همچنین برای ارائه خدمات و کمک رسانی بهتر به مهاجران کمیته «حالت اضطرار برای مهاجران» ایجاد می‌گردد. روند اخراج مهاجران افغانستان از کشور پاکستان با شروع ماه جاری میلادی از سوی این کشور آغاز گردیده است. طبق گزارشات روزانه هزاران تن مهاجر افغانستانی از مرز تورخم به صورت اجباری بازگردانده می‌شوند.

استاندار هرات: به زودی انتقال کالا به طور کامل از طریق راه آهن صورت خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری وطن24 (15آبان)، استاندار هرات در نشستی در مورد مشکلات حمل و نقل کالا گفت: تلاش‌ها برای حمل و نقل کالا از طریق خط آهن جریان دارد. این نشست به منظور حل مشکلات بازرگانان و صنعتکاران در حوزه حمل و نقل کالا با استاندار هرات برگزار شده است. در این نشست تجار خواستار حل مشکلات مربوط به نوبت‌دهی رانندگان کامیون از سوی مقامات شدند. نوراحمد اسلام‌جار استاندار هرات گفت: از این پس فرآیند نوبت‌ دهی در گمرک اسلام قلعه وجود نخواهد داشت.

تولید زعفران هرات امسال افزایش خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری وطن24 (11آبان)، همزمان با فصل برداشت زعفران در هرات اداره زراعت این استان اعلام کرد: تولید این فرآورده در سال جاری پنج درصد افزایش خواهد یافت. در سال جاری سطح زیر کشت زعفران حدود 2 هزار و 700 هکتار بوده است.

کشت و برداشت زعفران برای حدود 21 هزار نفر از کشاورزان هراتی اشتغال ایجاد نموده است.

ده‌ها تانکر فرآورده‌های نفتی در گمرک آقینه متوقف است

به گزارش وطن 24 (4آبان)، عارف عرفانی مسئول اداره استاندارد گمرک آقینه علت توقف تانکرها فرآورده‌های نفتی را بی کیفیت بودن آنها عنوان کرد. او اضافه کرد: این موضوع را با مرکز در میان گذاشته ایم و پس از تصمیم مرکز، به کشور ترکمنستان مسترد خواهند شد.

ازبکستان: حجم تجارت با افغانستان را تا 3 میلیارد دلار افزایش می دهیم

به گزارش شفقنا (8آبان)، مشید خوجائف معاون صدراعظم ازبکستان گفت: مقامات ازبکستان قصد دارند حجم تجارت با افغانستان را تقریباً چهار برابر، یعنی تا 3 میلیارد دلار افزایش دهند.

در پایان سال 2022 حجم تجاری بین ازبکستان و افغانستان به 760 میلیون دلار رسید. بنابراین، رشد برنامه ریزی شده می‌تواند تقریبا چهار برابر باشد. خوجایف همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی محصولات افغانستان در تاشکند و همچنین افتتاح یک مرکز تجاری بزرگ برای تجار افغانستانی در ترمز در جنوب ازبکستان خبر داد.

درآمد های زغال سنگ افغانستان 50 درصد افزایش داشته است

به گزارش شفقنا (4آبان)، زغال سنگ در شش ماه گذشته افغانستان 133 میلیون افغانی درآمد کسب کرده است، درحالی که این رقم در شش ماه نخست سال گذشته چیزی در حدود 65 میلیون افغانی بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما