معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

یادداشت همکاری سنگال-چین در زمینه احیای اکوسیستم

همزمان با بازدید هیئت چینی از پروژه تقویت تاب آوری اکوسیستم ها که در فاز اول آن، انتقال 530 میلیون متر مکعب آب در هر روز از دریاچه Guiers تا Linguère به طول 115 کیلومتر انجام می‌شود، دفتر دریاچه‌ها و رودخانه‌های سنگال و کمیسیون مدیریت منابع آب رودخانه یانگ تسه جمهوری خلق چین یادداشت تفاهمی را برای همکاری در زمینه حکمرانی  امضا کردند. بر اساس این یادداشت تفاهم چینی‌ها روش انتقال آب را با دفتر دریاچه‌ها و رودخانه‌های سنگال به اشتراک خواهند گذاشت. تجربه آنها از انتقال آب در چین از جنوب به شمال به طول 1400 کیلومتر طولانی ترین تجربه در جهان است.

APS 5 نوامبر 2023

ارزش فعالیت های بدون دستمزد معادل 14 درصد تولید ناخالص داخلی سنگال

النا رویز، معاون مدیر منطقه ای سازمان ملل متحد برای زنان، در سفر به سنگال اعلام کرد که ارزش فعالیت های بدون دستمزد در سنگال معادل 14 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. او در حاشیه کارگاهی برای تبادل و بحث با موضوع: مسائل، چالش ها و چشم اندازهای کار مراقبتی بدون دستمزد زنان در سنگال که بخشی از اولین روز بین المللی مراقبت و کمک است که در سال 2023 با قطعنامه سازمان ملل متحد تصویب شد و 29 اکتبر را به عنوان روز جهانی مراقبت اعلام کرد، یادآور شد که در سنگال، نتایج اولین نظرسنجی ملی در سال 2021 انجام شد، این نظر سنجی نشان میدهد که زنان به طور متوسط و در هر روز، 4 ساعت و 9 دقیقه را به کارهای خانه و مراقبت از کودکان اختصاص میدهند، در حالی که این میزان برای مردان 27 دقیقه است. به گفته النا رویز سرپرست معاون مدیر منطقه ای UN-WOMEN، این شکاف ها حتی در مناطق روستایی بیشتر قابل توجه است. او از مطالعه ای که توسط سازمانش انجام شد،  گزارش داد که زنان روستایی روزانه 12 ساعت وقت خود را به این فعالیت های بدون مزد اختصاص می دهند. بر اساس این مطالعه، 45 درصد از آنها به طور روزانه از یک کودک یا والدینی که از یک مشکل مزمن سلامت یا ناتوانی رنج می‌برند مراقبت می‌کنند. وی با این حال، تأکید کرد که سنگال در حال حاضر به لطف تلاشها برای برابری جنسیتی در استراتژیهای ملی برای توانمندسازی اقتصادی زنان و برابری برای مردم، پیشگام در منطقه غرب آفریقا است. او همچنین از تعهدات کشور در چارچوب اهداف توسعه پایدار و نقشه راه اصلاحات مراقبتی بدون دستمزد که در آوریل گذشته در  وزارت بهداشت و وزارت زنان، خانواده و حمایت از کودکان اتخاذ شد، ستایش کرد.

لوکوتیدین ، 6 نوامبر 2023

ایجاد یک بانک دولتی سنگال برای حمایت از بخش خصوصی گردشگری

نخست وزیر سنگال از ایجاد یک مدل بانک سرمایه گذاری عمومی حمایت کرد که تمام اقدامات دولت را به منظور حمایت از بخش گردشگری خصوصی انجام می دهد. وی در یک نشست اقتصادی با سهامداران گردشگری در امبور گفت: آنچه به طور کلی به بخش خصوصی کمک می‌کند این است که دولت در حال کار بر روی ایجاد یک بانک است، ما سهام زیادی در مورد گردشگری در بانک های مختلف داریم که باید آنها را در یک بانک تجمیع کنیم. وی در این خصوص به بانک هایی مانند کردیت آگریکول که دولت 70 تا 80 درصد سهام آن را در اختیار دارد، بانک مسکن سنگال، بانک ملی توسعه اقتصادی و سپرده و صندوق اشاره کرد.

داکاراکتو ،6 نوامبر 2023

ارسال تجهیزات کشت مکانیزه برنج از کره جنوبی به جنوب سنگال

مدیر کل مؤسسه تحقیقات کشاورزی سنگال ISRA، مومار تالا سک ، روز سه شنبه، در زیگن شور اعلام کرد که تجهیزات کشاورزی در نظر گرفته شده برای کشت برنج ارائه شده توسط کره جنوبی از طریق برنامه کشاورزی بین المللی کره (KOPIA) را دریافت کرده است. مومار تالا سک اظهار داشت که این حمایت موجب مکانیزه شدن کشاورزی خواهد شد. تجهیزات کشاورزی نقش بسیار مهمی در کشت برنج دارند و این امکان را به ما می دهد که سطح زیر کشت را افزایش داده و برداشت بسیار خوبی داشته باشیم. وی افزود: امروز ما در حال دریافت تجهیزات متناسب با انواع تولیدکنندگان هستیم. این تجهیزات کشاورزی به عنوان بخشی از پروژه « بهبود درآمد مزارع کوچک و امنیت غذایی در منطقه کازامانس»  توسط ایسرا زیگن شور با هدف کاهش زحمت و هزینه‌های نیروی کار  تهیه شده است. وی افزود : "این اولین بار در سنگال است که ما این نوع تجهیزات را داریم که تمام مراحل زنجیره ارزش برنج را به شکل فنی تحت کنترل دارد." در این دیدار همچنین جی جون کیم، سفیر کره جنوبی، مقامات منتخب محلی و عوامل توسعه حضور داشتند. جون سفیر کره جنوبی گفت: ما این تجهیزات را به ISRA واقع در منطقه زیگن شور آوردیم تا به خودکفایی برنج در سنگال کمک کنیم. در حاشیه این مراسم، حدود 30 تکنسین از موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال، SODAGRI و اپراتورهای خصوصی بذر پس از دو هفته آموزش در زمینه مدیریت و نگهداری تجهیزات کشاورزی گواهینامه دریافت کردند.

APS 6 نوامبر 2023

حضور وزیر نفت و انرژی سنگال در سومین کنفرانس-نمایشگاه منطقه ای نفت ، گاز و نیرو در موریتانی

 وزیر نفت و انرژی، آنتوان فلیکس دیوم ، در 21 و 22 نوامبر، در نواکشوت، در سومین کنفرانس-نمایشگاه نفت ، گاز و نیرو شرکت خواهد کرد.  "توسعه فرصت های انرژی در مرز جدید آفریقا" موضوع این کنفرانس است. آنتوان فلیکس دیومه در پنل وزیران با عنوان " پیوندها، محرک رشد" شرکت خواهد کرد. بحث های این پنل بر روی «همکاری منطقه ای، زیرساخت های انرژی، چارچوبهای نظارتی و پیشرفتهای فناوری» متمرکز خواهند بود. طبق اعلام برگزار کنندگان این کنفرانس در نواکشوت، بحث ها بر " ضرورت تقویت یکپارچگی منطقه ای در بخش انرژی (...) در راهبردهایی با هدف تسهیل تجارت فرامرزی، منطقی کردن دسترسی به بازار و همسویی با سیاست های انرژی" متمرکز خواهد شد. شرکت کنندگان در این جلسه همچنین به «فرصت های کاهش هزینه‌های عملیاتی از طریق پروژه‌های زیرساختی مشترک منطقه ای و همچنین ایجاد زیرساخت های مشترک، از جمله پروژه‌هایی مانند خط لوله گاز نیجریه - مراکش و شبکه‌های سیستم های حمل و نقل یکپارچه مانند سیستم ریلی منطقه ای در غرب آفریقا نگاه خواهند کرد که می‌تواند حرکت منابع را تسهیل کند. MSGBC Oil , Gas and Power، سازمانی است که موریتانی، سنگال، گامبیا و گینه بیسائو و گینه را پیرامون مسائل انرژی در منطقه فرعی غرب آفریقا گرد هم می آورد. کنفرانس - نمایشگاه نفت ، گاز و نیرو قبلی از 1 تا 2 سپتامبر 2022 در داکار با موضوع "آینده گاز طبیعی: رشد به لطف سرمایه گذاری‌های استراتژیک و مقررات " برگزار شده بود.

لوکوتیدین ، 7 نوامبر 2023

چشم انداز: 40 درصد کاهش واردات گندم سنگال ظرف پنج سال

مدیرکل مؤسسه تحقیقات کشاورزی سنگال در حاشیه یک کارگاه ظرفیت سازی مشاوره کشاورزی در شمال سنگال گفت که سنگال در حال حاضر حدود 700000 تن گندم در سال وارد میکند،  و واردات این کشور با افزایش 100 میلیارد فرانک سیفایی، تراز تجاری این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. مومار تالا سک تصریح کرد که این امر با این واقعیت توجیه می‌شود که "جنگ در اوکراین، کووید-19 و تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد چندین کشور از جمله سنگال تأثیر گذاشته است." وی خاطرنشان کرد که با ساماندهی بذرهای اصلاح شده ، بذرهای وارداتی از مصر در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد. " این تجربه، قبلاً نتایج باکیفیت با عملکرد شش تن در هکتار ارائه کرده است." وی با تاکید بر پتانسیل و تجربه در این فرهنگ در دره رودخانه سنگال تاکید کرد: با توجه به این نتایج قانع کننده، اکنون باید به مقیاس بزرگتر حرکت کرد و دولت امیدوار است که در 5 سال آینده 40 درصد از واردات گندم خود را کاهش دهد.

سنه وب، 7 نوامبر 2023

تنها 9 درصد از زنان روستایی دسترسی مطمئن به زمین دارند

به عنوان بخشی از جشن روز جهانی زنان روستایی، زنان روستایی از مناطق کولدا، سدیو، زیگن شور و تامباکوندا در سدیو گرد هم آمدند تا بر این موضوع تمرکز کنند که «زنان روستایی محصول خوبی برای همه می‌کارند.» این پروژه تحت رهبری "زنان و کشاورزی تاب‌آور (فار)، «تاب‌آوری» و پروژه آینده که توسط امور جهانی کانادا (Amc) تأمین مالی می‌شود، اداره می‌شود." Amc با استفاده از فرصت پیش آمده در برابر مسئولان محلی و اداری که برای رونق بخشیدن به مراسم آمده بودند مشکلاتی را که زنان روستایی با آن روبرو هستند را مطرح کردند. خانم دانفا نی سینابو درام، انیماتور در منطقه سدیو، از دسترسی ضعیف زنان به زمین ناراحت بود. به گفته وی اگر نگوییم 95% ، 100% تولیدات موجود در بازار توسط زنان تولید می‌شود. اما آنها دسترسی ضعیفی به زمین دارند. مردان بیشتر از زنان مورد توجه هستند. دانفا نی سینابو درام، یکی از سه رهبر زن است که به دلیل تعهدشان به مناطق روستایی جایزه دریافت کرده اند. برگزارکنندگان از طریق بزرگداشت این روز نه تنها می خواستند نشان دهند که زنان روستایی نیازهای متفاوتی با زنان شهری دارند، بلکه از تصمیم گیرندگان نیز بخواهند که از زنان روستایی که نیازهای خاصی دارند حمایت بهتری کنند. به گفته الیزابت تیون، هماهنگ کننده پروژه تاب آوری، انتخاب منطقه Sédhiou برای میزبانی این روز اتفاقی نیست. زنان روستایی در سطوح مختلف با محدودیت‌هایی مواجه هستند. محدودیت‌های فرهنگی- اجتماعی، محدودیت‌های اقتصادی، محدودیت‌های سیاسی و غیره وجود دارد. امروز ما سدیو را به روشی پیش پا افتاده انتخاب نکردیم، زیرا منطقه بسیار خاص است. هماهنگ کننده پروژه تاب آوری تاکید کرد: زن سدیو بیشتر در معرض این محدودیت ها قرار دارد که بیش از هر چیز به مسئله دسترسی به عوامل تولید و همچنین مشارکت آنها در سطح تصمیم گیری مرتبط است. مجریان یادآوری کردند که دسترسی زنان روستایی به زمین 13 درصد است. در این مراسم نمایندگان وزارت زنان و زراعت از تلاش های زنان روستایی در توسعه اقتصادی قدردانی کردند و در نظر دارند حمایت های این بانوان شجاع را افزایش دهند.

لوکوتیدین 6 نوامبر 2023

نوسازی سیستم های اطلاعاتی فرودگاه بین المللی داکار

به عنوان بخشی از برنامه بازسازی برای فرودگاه‌های منطقه ای در سنگال، Aibd Sa و سنگال دیجیتال Sa روز گذشته در فرودگاه بین المللی Blaise Diagne در دیاس (Aibd)، یک قرارداد مشارکت برای نوسازی سیستم های اطلاعاتی 13 فرودگاه سنگال امضا کردند. عبدالله دیه، مدیر عامل عیب سا، این مشارکت بین نهادهای دولتی را که به گفته وی، باید در یک هم افزایی کامل کار کنند، بزرگ خواند. به گفته وی  "عیب سا" شبکه ای از 13 فرودگاه منطقه ای دارد، به همین دلیل است که منطقه سیستم های فناوری اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ما باید برای اتصال فرودگاه‌های خود با سنگال Numerique کار کنیم، اما همچنین سیستم فناوری اطلاعات خود را دیجیتالی کنیم. در زمینه دیجیتالی سازی و همچنین در زمینه پشتیبان گیری از داده‌ها کار سخت است. امروز، "عیب‌سا" نقشی حیاتی در ایمنی و امنیت فرودگاه‌های ما دارد. از چالش‌های پیش روی آن می‌توان به ارتقای استاندارد فرودگاه‌ها و مدرن‌سازی آنها با یک سیستم فناوری اطلاعات و پشتیبان‌گیری از داده‌ها به منظور ایمن سازی اشاره کرد. وی اضافه کرد: ما باید بر داده‌های خود حاکمیت داشته باشیم. جهان تحت تأثیر حملات سایبری قرار گرفته است، امروزه این نقش دیجیتال سنگال است که از ساختارهای دولتی پشتیبانی کند، از داده‌ها محافظت کند، و همچنین بر داده‌ها حاکمیت داشته باشد. شیخ باخوم، مدیر عامل Sénégal Numérique Sa به نکات اصلی این قرارداد اشاره کرد. آقای باخوم گفت: "ما در چارچوب اتصال، امنیت سایبری، میزبانی داده‌ها و به طور کلی در ایجاد سیستم های اطلاعاتی کار خواهیم کرد و به کاربران فرودگاه‌های سنگال در زمینه دیجیتال خدمات ارائه خواهیم داد." با توجه به اجرای این قرارداد که مدت زمان آن 3 سال است، سنگال Numerique تعدادی زیرساخت مانند اتصال با فیبر نوری، تولید دیتاسنترهای پیشرفته و همچنین تمام تخصص خود را در اختیار Aibd قرار خواهد داد. " ما قصد داریم یک سیستم مهم را نصب کنیم که از نظر امنیت سایبری مطابق با نیازهای Aibd کالیبره شود. این تخصص ماست که امکان ممیزی سیستم اطلاعاتی، پشتیبانی از منابع انسانی Aibd، داشتن ابزارهای بسیار بیشتر برای نظارت بر تاسیسات و همچنین تضمین امنیت این سیستم ها در مواقع حمله را فراهم می‌کند. آنها بیشتر و منظم تر شده اند، اما ظرفیت پاسخ وجود خواهد داشت، انعطاف پذیری که بدون توجه به آلفا تضمین می‌شود." علاوه بر این، پس از امضای این قرارداد، نقشه راه بین دو تیم و تمامی فعالیت‌هایی که در نظر دارند طی سه سال آینده انجام دهند در نظر گرفته می‌شود تا فرودگاه‌هایی داشته باشند که بتوانند از این زیرساخت‌های دیجیتالی بهره‌مند شوند.

لوکوتیدین 7 نوامبر 2023

نوسازی اداره گمرک: بازرسان و افسران برنامه را بررسی می‌کنند

انجمن بازرسان و افسران گمرک (Aiod) در مجمع عمومی خود که آخر هفته گذشته در شهر سالی برگزار شد، برنامه نوسازی اداره گمرک را بررسی کردند. اجرای برنامه ای که از دو سال پیش آغاز شده است. "به عنوان مثال، رئیس Aiod بر "استقرار سیستم Gaindé در مناطق مرزی، به ویژه در دفتر Rosso که در اوت آغاز شد" تاکید می‌کند. به گفته عثمان کین، این نوسازی «در سطح ادارات مرزی مانند Kidira و Keur Ayip ادامه خواهد یافت. که نشان می دهد سیستم ترخیص کالا از گمرک دیگر محدود به داکار نیست، بلکه به سایر شهرهای سنگال نیز کشیده شده است. این امر مبارزه با قاچاق را تشدید کرده و اقتصاد را تقویت خواهد کرد. این برنامه نوسازی که شامل تجهیز بیشتر کلیه واحدهای گمرکی، ساخت یا بازسازی واحدهای موجود برای قرار دادن ماموران گمرک در بهترین شرایط کاری است، مورد استقبال کارشناسان اقتصادی در سنگال قرار گرفته است. سرهنگ کین در این جلسه اظهار داشت مسلم است که اگر عوامل در شرایط کاری خوب قرار گیرند، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت و این همان چیزی است که ما طی دو سال با افزایش منظم درآمد گمرکی و نتایج دعاوی شاهد آن بودیم. " بنابراین، این یک دلیل برای رضایت است و ما از همه مقامات دولتی که برای اجرای این پروژه بلندپروازانه به گمرک اعتماد کرده اند تشکر می‌کنیم." علیرغم این رضایت، بازرسان و مأموران گمرک معتقدند که تلاش های بیشتر باید در این زمینه صورت گیرد. در همین ارتباط آنها از رئیس کل گمرک و وزیر دارایی و بودجه تشکر و تقدیرکردند. " ما می دانیم که این دو مسئول نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند و از هیچ تلاشی برای کسب رضایت دریغ نمی‌کنند. بنابراین، ما به آنها اعتماد داریم و منتظر اتفاقات بعدی هستیم. ما همیشه پیشنهاداتی را ارائه می دهیم که مورد توجه رئیس کل گمرک قرار می‌گیرد و او در توسعه سیاست های عمومی‌ به وزارت مالیه گزارش می دهد. همه این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد و در اولویت توجه مسئولان قرار گیرد." دبیرکل انجمن کمیسرهای تحقیقات اقتصادی نیز با دعوت به این جلسه بر لزوم همکاری صریح بین دستگاه‌های مختلف تاکید کرد. او اشاره می‌کند که این ایده چند سال است که مطرح شده است، اما زمان تحقق آن فرا رسیده است. در پایان این مجمع عمومی، رؤسای انجمن‌های مختلف را گرد هم خواهیم آورد تا زمینه این ابتکار را فراهم کنیم و این فقط مثبت خواهد بود، زیرا به ما این امکان را می دهد که تلاش های خود را به نفع دولت برای رفاه سنگال جمع کنیم.

لوکوتیدین 8 نوامبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما