معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۸:۳۳ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه اول آبان ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کنفرانس بین المللی بلوار باتومی

در تاریخ 20 اکتبر برابر با 28 مهر 1402 در هتل هیلتون کنفرانس بین المللی بلوار باتومی افتتاح شده است. کنفرانس علمی "امکانات مدیریت و توسعه پارک های تفریحی" با حضور وزیر دارایی و اقتصاد آجارا، آقای جابا پوتکارادزه، رئیس دپارتمان گردشگری  آجارا، خانم تیناتین  زوئیدزه و مسئولین و نمایندگان قوه مجریه و مقننه جمهوری خودمختار آجارا برگزار شد. در چارچوب این مجمع، متخصصان گرجستانی و خارجی گزارشهای جالبی در زمینه پارک های شهری، طراحی فضای سبز و مناظر، حفاظت از محیط زیست و اکولوژی ارائه کردند. هدف از برگزاری این کنفرانس به اشتراک گذاری رویکردها و تجربیات مدرن پیرامون موضوع پارک های تفریحی در زمینه‌های منطقه ای و بین المللی است. این همایش در چارچوب "جشنواره بلوار باتومی" برگزار شد که در سال جاری برای اولین بار برگزار می‌شود و شامل رویدادهای مختلف فرهنگی، آموزشی و تفریحی است.

https://primetime.ge/news/regioni/batumis-bulvarma-pirvel-saertashoriso-konferentsias-umaspindzla

 

دیدار وزیر کشاورزی آجارا با نمایندگان وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و کارشناسان پرورش ماهی قزل آلا

وزیر کشاورزی آجارا آقای زازا شوادزه با نمایندگان وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA) و کارشناسان پرورش ماهی قزل آلا دیدار نمود. در این نشست، چشم انداز توسعه پرورش ماهی قزل آلا در منطقه آجارا و امکان حمایت از کشاورزان محلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کارشناسان از دانشگاه‌های آیداهو و می سی سی پی به عنوان بخشی از یک پروژه ترویج کشاورزی به آجارا سفر نمودند. هدف از این بازدید بررسی وضعیت موجود در مزارع پرورش ماهی قزل آلا، نمونه برداری از انواع موجودات و بیماری‌های مضر برای تحقیقات بیشتر می‌باشد.

در این دیدار تصمیم گرفته شد که در چارچوب همکاری‌های فیمابین، میکروسکوپ های ویژه و سایر دستگاه‌های کوچک در اختیار کشاورزان روستاهای بخشداری‌ های کبولتی، کادا و خولو قرار گیرد که به آنها امکان مشاهده بیماری‌های آبزیان و پارامترهای کیفیت آب را می دهد. در این نشست معاونان وزیر، رئیس اداره انکشاف ارضی این وزارتخانه و نماینده پلتفرم بخش "کشاورز آینده" نیز حضور داشتند.

https://www.facebook.com/MinistryOfAgricultureOfAjara

 

 کاهش صادرات فندق گرجستان   

به گزارش اداره ملی آمار،  در سال 2023  صادرات فندق از گرجستان 13.4 درصد کاهش یافته است. در ماه‌های ژانویه لغایت سپتامبر 2023، 10 هزار و 537 تن فندق و گردو به ارزش 49 میلیون و 282 هزار دلار از کشور صادر شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ، 12 هزار و 287 تن به ارزش 56 میلیون و 973 هزار دلار از کشور صادر شده بود.

مانند سال گذشته، در سال 2023، ایتالیا رتبه اول صادرات فندق گرجستان را به خود اختصاص داده است که 20.7 درصد از کل صادرات آن به این کشور انجام شده است. به طور دقیق تر، در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر، 2616 تن فندق و گردو به ارزش 10.206 میلیون دلار به ایتالیا صادر شده است.  لیست 10 کشور برتر وارد کننده فندق و گردو از گرجستان به این ترتیب هستند:

ایتالیا – 10.206 میلیون دلار (2616 تن)

آلمان - 6.666 میلیون دلار (1314 تن)

ترکیه – 4.579 میلیون دلار (1088 تن)

اسپانیا - 4.027 میلیون دلار (701 تن)

فرانسه - 2.819 میلیون دلار (483 تن)

روسیه – 2.801 میلیون دلار (565 تن)

ارمنستان - 2.345 میلیون دلار (597 تن)

لیتوانی - 1.943 میلیون دلار (325 تن)

اوکراین – 1.640 میلیون دلار (325 تن)

عربستان سعودی - 1.578 میلیون دلار (265 تن)

لازم به ذکر است که در دوره ژانویه تا سپتامبر 2023، صادرات محصولات داخلی بالغ بر 2.172 میلیارد دلار بوده است که مشخص می‌شود که صادرات فندق در سال جاری تنها 2.2 درصد از کل رقم می‌باشد.

https://www.bpn.ge/article/115651-kartuli-txilis-eksporti-134-it-shemcirda-sad-gadis-produkti

 

آمار مسافران هوایی در 9 ماه سال 2023

 آقای لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، در نشست خبری پس از جلسه دوشنبه دولت اظهار داشت که طی 9 ماه سال 2023، کشور به 4.6 میلیون مسافر در فرودگاه‌های گرجستان خدمات رسانی کرده است، این بدان معناست که جریان مسافر در تفلیس تقریبا به طور کامل بهبود یافته است، در کوتایسی افزایش چشمگیری داشته است و در فرودگاه باتومی نیز بهبود  کامل شده است. به گفته وزیر گردشگری، این بخش از اهمیت بسیار زیادی برای گرجستان برخوردار می‌باشد، زیرا نشان دهنده روندهای مثبت در بخش گردشگری است که تأثیر مستقیمی‌ بر وضعیت اقتصادی جمعیت گرجستان دارد.  گرجستان 5.6 میلیون بازدیدکننده بین المللی داشته که از این تعداد تا 3.7 میلیون گردشگر بین المللی شناسایی شده است که نسبت به سال 2019 از نظر گردشگری 91 درصد بهبود یافته است. این نکته نیز حائز اهمیت است که در سال های اخیر درآمدهای حاصل از گردشگری بیش از گذشته بوده است، اما بهبود بیشتر نیز خیلی مهم است، چرا که کشور نیاز به کسب نتایج بیشتری ازجمله از مقاصد و اهداف گردشگری دارد.

     وزیر در ادامه گفت که انواع روندها در زمینه گردشگری واقعا مثبت است و این تایید کننده این است که دولت یک سیاست هدفمند و هماهنگ برای توسعه گردشگری و بخش خصوصی دارد و همچنین کمپین‌های آگاهی بخشی دارد که در آن فعالیت ها کند نمی‌شود و دولت  برنامه‌های بلندپروازانه برای سال های آینده دارند. لووان داویتاشویلی خاطرنشان کرد: تردد گردشگران از طریق هوایی به این معناست که این گردشگران قدرت هزینه بیشتری دارند که نتایج بهتری برای اقتصاد گرجستان به همراه دارد.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/310214/levan-davitashvili-2023-tslis-9-tveshi-saqartvelos-aeroportebshi-46-milioni-mgzavri-gvkavda-saaviatsio-gzit-migebul-turists-meti-shedegi-moaqvs-chvens-ekonomikashi

آمار ثبت شرکت ها در گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، تا تاریخ 1 اکتبر 2023، 965509 شرکت در گرجستان ثبت شده است که تنها 26 درصد از آنها فعال هستند. به ویژه، بر اساس داده‌های این منبع ، 717339 شرکت از شرکت های ثبت شده به اصطلاح "شرکت های کاغذی" هستند، در حالی که 248170 نهاد فعال هستند.

در مورد توزیع شرکت ها به تفکیک مناطق کشور، از اول اکتبر سال جاری تفلیس با 43.4 درصد فعال ترین شرکت ها و پس از آن ایمرتی با 11.7 درصد و آجارا با 11.1 درصد قرار دارند. به طور دقیق تر، توزیع شرکت های فعال در تفلیس و مناطق به شرح زیر است:

تفلیس - 107812

ایمرتی - 29100

آجارا - 27613

کومو کارتلی – 17858

سامگرلو-زمو سوانتی  16721

کاختی - 14172

شیدا کارتلی - 11,384

سامتسخه-جاواختی - 9946

گوریه - 5708

متسختا متیانتی 5350

راچا-لچخومی و کومو سوانتی     2 439

جمهوری خودمختار آبخازیا – 12

 

https://commersant.ge/news/economic/saqartveloshi-registrirebuli-kompaniebidan-aqtiuria-mkholod-26-rogoria-biznes-subieqtebis-machveneblebi-regionebis-mikhedvit

آمار مسافران ورودی از روسیه به گرجستان در سال جاری

باتوجه به داده‌های آماری بین المللی ژانویه تا سپتامبر،که توسط اداره ملی گردشگری گرجستان منتشر شده است، در  نه ماه اول  سال جاری 5566980 مسافر بین المللی از گرجستان بازدید کردند که 76.9 درصد بازیابی آمار پیش از همه گیری و 43 درصد افزایش نسبت به سال گذشته می‌باشد.در طول دوره گزارش، بیشترین تعداد مسافران 1149053 از روسیه آمده اند. این رقم 47.3 درصد بیشتر از رقم ژانویه تا سپتامبر سال گذشته و 4.7 درصد کمتر از رقم مشابه سال 2019 قبل از همه گیری است.

با جزئیات بیشتر، از ژانویه تا سپتامبر سال 2022، 780339 مسافر روسی از گرجستان بازدید کردند و در مدت مشابه در سال 2019، تعداد 1205974 مسافر به گرجستان سفر کردند. طبق آمار مسافران بین المللی در گرجستان ، بر اساس داده‌های سال 2023، در میان 3 کشور برتر، به جز روسیه،   ترکیه و ارمنستان نیز می‌باشند.

https://www.bpn.ge/article/115700-mimdinare-cels-sakartvelos-rusetidan-1-149053-mogzauri-ecvia

بیانیه نخست وزیر گرجستان در مورد بندر آناکلیا

ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، همایش جاده ابریشم تفلیس را که با حضور اعضای دولت های کشورهای منطقه و نمایندگان تجارت بین المللی برگزار گردید، را افتتاح کرد. نخست وزیر در سخنرانی خود خاطرنشان نمود که یک بندر جدید در دریای سیاه برای گرجستان به عنوان یک کشور دریایی اولویت دارد و این کشور یک بندر با آبهای عمیق خواهد داشت که در سواحل شرقی دریای سیاه قرار خواهد گرفت. دولت در حال توسعه پروژه بندر آب های عمیق آناکلیا است که پس از تکمیل تمام مراحل، سالانه 100 میلیون تن محموله دریافت خواهد کرد. وی همچنین افزود که در سال 2022  بنادر دریایی گرجستان 12.4 میلیون تن بار را جابجا کردند، بنابراین وعده ایراکلی قریباشویلی به معنای افزایش 8 برابری گردش کالا است.

 شایان ذکر است، آقای لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در جلسه استماع پارلمان که در ماه سپتامبر برگزار شد، اظهار داشت که دو کنسرسیوم مرحله نهایی انتخاب اعلام شده برای توسعه بندرآب های عمیق آناکلیا را پشت سرگذاشته اند. یکی از آنها یک هلدینگ سنگاپور- چینی و دیگری یک شرکت لوکزامبورگ-سوئیسی است. اما به دلیل توافقات محرمانه، نام این شرکت ها هنوز منتشر نشده است. دولت انتظار دارد که هزینه سرمایه گذاری فاز اول آناکلیا تا 589 میلیون دلار باشد.

 

https://bm.ge/news/premieris-gantskhadebit-anakliis-ports-dasrulebis-shemdeg-tsliurad-100-mln-tonis-gatareba-sheedzleba

" پروژه چهارراه صلح" - پیشنهاد ارمنستان به آذربایجان ، ایران ، ترکیه و گرجستان

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در چارچوب "همایش جاده ابریشم تفلیس" به گرجستان سفر کرد و طی سخنرانی خود "پروژه تقاطع صلح" را ارائه کرد که به گفته وی هدف از آن برقراری صلح در منطقه ماوراء قفقاز می‌باشد. واضح است که منطقه ما به صلح پایدار نیاز دارد. منطقه ای که در آن کشورها با مرزهای باز، اقتصادهای به هم پیوسته، فرهنگ، دانش و آموزش مشترک وجود دارند. ایشان اظهار داشت:" به همین دلیل است که دولت (ارمنستان) پروژه چهارراه صلح را توسعه داد که ازاهمیت بالایی برخوردار است و هدف آن توسعه ارتباطات ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، ایران و سایر کشورهای منطقه با نوسازی و ساخت زیرساخت‌های جاده‌ای، خطوط نفتی و سیستم های انتقال برق است." به گفته وی، توسعه زیرساخت های جاده ای که از ارمنستان می‌گذرد بهترین راه برای اتصال شرق و غرب، دریای خزر و مدیترانه است که از سوی بنادر گرجستان حمایت می‌شود.

 نخست وزیر ارمنستان، همچنین برای پیشبرد پروژه مذکور از بخش خصوصی درخواست کمک کرد. وی با بیان اینکه در آینده نزدیک این پروژه را به صورت رسمی ‌به دولت های منطقه ارائه خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که با تلاش مشترک و مشارکت سرمایه گذاران بتوانند آن را اجرایی کنند.

https://bm.ge/news/mshvidobis-gzajvaredinis-proeqti-somkhetis-shetavazeba-azerbaijans-irans-turqetsa-da-saqartvelos

 امضای یادداشت تفاهم با قطر در مورد شناسایی متقابل گواهینامه‌های ملوانان گرجی

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، تفاهم نامه همکاری بین گرجستان و قطر در مورد شناسایی متقابل گواهینامه‌های دریانوردی امضا شد. در چارچوب "همایش جاده ابریشم" در تفلیس، این تفاهم نامه توسط معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، لوان داویتاشویلی و وزیر حمل و نقل قطر، جاسم بن سیف احمد آل ثانی منعقد  گردید. به  گزارش این وزارت، امضای این تفاهم نامه به اشتغال ملوانان گرجی کمک می‌کند. لازم به ذکر است که قطر هفتاد و سومین کشوری است که گرجستان با آن تفاهم نامه ای در خصوص به رسمیت شناختن گواهینامه ملوانان امضاء کرده است.

https://businessformula.ge/News/16367

توسعه  پایانه‌های APM بندر پوتی

یکی از مسئولین ترمینال APM، اپراتور بندر پوتی، اعلام کرد که قرارداد سرمایه گذاری برای توسعه و اتصال این بندر با دولت گرجستان در ماه نوامبر به امضاء می رسد. به گفته مدیر بازرگانی این شرکت، ایان رولینسون، عملیات ساخت و ساز برای توسعه بندر در پایان سال 2024 آغاز می‌شود و در نتیجه ظرفیت بندر افزایش چشمگیری خواهد داشت. به گزارش مشارالیه، سرمایه گذاری‌های اضافی در راه آهن برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل کشور و افزایش پتانسیل آن حائز اهمیت است.  وی همچنین گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان ماه آینده توافقنامه رسمی‌ با دولت گرجستان در خصوص توسعه بندر منعقد شود. کارها از سال 2024 آغاز و در نهایت در سال 2026 زیرساخت های جدیدی در بندر پوتی خواهیم داشت. این امر ظرفیت بندر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و البته تاثیر مثبتی بر اقتصاد گرجستان خواهد داشت. همانطور که مشخص است با توجه به افزایش گردش کالا، در کریدور میانی و همچنین به طور مستقیم در بخش حمل و نقل گرجستان تاخیر وجود دارد، بنابراین سعی می‌شود تا حد امکان به محموله خدمات ارائه شود.

اما به گفته وی، لازم است سرمایه گذاری بیشتری در بخش ریلی انجام شود تا ظرفیت بندر پوتی در آینده، هم در بخش گرجستان و هم در راستای توسعه بندر پوتی، منطبق بر این باشد. شایان ذکر است که ترمینال APM چند سالی است که منتظر تایید دولت گرجستان برای توسعه این بندر بوده است. برآورد هزینه سرمایه گذاری فاز اول این پروژه 250 میلیون دلار بوده است.

https://businessformula.ge/News/16382

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما