معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۷:۴۸ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

یک کشاورز استان لباب ماهانه نیم تن گوشت و 400 لیتر شیر تولید می‌کند

تاریخ انتشار: 8/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: آقالی خدایبردیف، یکی از اهالی روستای بشیر از بخش هوجامباز استان لباب هر ماه 400 تا 500 کیلوگرم گوشت و 400 لیتر لبنیات به مردم عرضه می‌کند.

برای تجارت خود، در سال 2015، یک مالک خصوصی خانه یک دامداری متروکه متعلق به اتحادیه کشاورزان جوماگولی مامدوف را خریداری کرد. او آن را ترمیم کرد. سپس شروع به مراقبت از گاوهای دامداری خود کرد. از آن زمان تاکنون تعداد گاوها به 120 راس افزایش یافته است. یک کارآفرین فردی گوشت و محصولات لبنی را عرضه می‌کند. هر ماه 400 تا 500 کیلوگرم گوشت و 400 لیتر لبنیات به مردم عرضه می‌کند.

منبع: https://jeyhun.news/fermer-ezhemesyachno-proizvodit-poltonny-myasa-i-400-litrov-moloka/

رویدادهای بهداشتی مهمی رخ داده است

تاریخ انتشار: 8/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: این روزها "مبارزه با بیماری‌های خطرناک غدد سینه" نامگذاری شد. به همین مناسبت مراسمات متعددی در استان لباب برگزار شد. بیمارستان انکولوژی استان نیز مانند سایر مراکز بهداشتی و درمانی کشور اقدامات موثری را برای پیشگیری و درمان این بیماری خطرناک انجام می دهد.

سازمان‌های بیمارستان انکولوژی استانی، مراکز بهداشتی درمانی استانی و شهری با حضور انکولوژیست ها در طول سال نشست های اطلاع رسانی جامعی در خصوص نئوپلاسم های خطرناک غدد سینه، پیشگیری، تشخیص، درمان و احیای سلامتی آنها برگزار می‌کنند. زنان شاغل در زمینه ­های مختلفی در این رویدادها شرکت می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/proshli-vazhnye-sobytiya-v-oblasti-zdravooxraneniya/

قابلیت‌های فناوری در پالایشگاه نفت سیدی در حال توسعه است

تاریخ انتشار: 9/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: در جلسه هفته گذشته کابینه وزیران ترکمنستان، باتیر آمانوف، معاون نخست وزیر ترکمنستان از کار در حال انجام در پالایشگاه نفت سیدی در شرکت دولتی "ترکمن نفت" گزارش داد.

از اقدامات انجام شده برای تقویت مستمر پایه مادی و فنی ظرفیت­های تولیدی شرکت دولتی "ترکمن نفت" اطلاع رسانی شد. برای این منظور طبق برنامه، اقدامات مناسبی برای نوسازی تجهیزات فناورانه پالایشگاه نفت سیدی و تضمین عملکرد بی وقفه این شرکت در حال انجام است.

رئیس ‌جمهور ترکمنستان پس از استماع این گزارش بر افزایش فعالیت­های پالایشگاه نفت سیدی، معرفی فناوری‌های روز در ظرفیت این کارخانه و ادامه کار برای ایجاد اشتغال جدید تاکید کرد.

منبع: https://jeyhun.news/v-sngiz-razvivayutsya-texnologicheskie-vozmozhnosti/

 

در استان لباب در 450 هکتار زمین زراعی سیر کاشته شده است

تاریخ انتشار: 9/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: در استان لباب کار کاشت سیر و پیاز برای فصل کشاورزی پاییز به پایان رسیده است. در مجموع 450 هکتار سیر در اتحادیه‌های کشاورزان تمامی‌ بخش های استان لباب برای برداشت محصول سال آینده کاشته شده است.

همانطور که در خبر اشاره شد، کشاورزان استان لباب در سال جاری مشتاق تولید سبزیجات و محصولات باغی هستند و تلاش زیادی برای افزایش تولید دارند. مقرر شد سیر در 130 هکتار در بخش چارجو، 108 هکتار در بخش سایات و 71 هکتار در بخش هوجامباز کاشته شود.

کشاورزان استان لباب کاشت پیاز زمستانه را در 900 هکتار از اراضی برنامه ریزی شده به موقع به پایان رساندند. به ویژه کشاورزان بخش های چارجو، هوجامباز و سایات، ارقام اصلی پیاز زمستانه را به ترتیب در 280، 250 و 150 هکتار کاشتند و کارهای برنامه­‌ریزی شده را در سطح استاندارد انجام دادند.

منبع: https://jeyhun.news/chesnok-posazhen-na-450-gektarax/

 

شرکتی که در استان لباب فعالیت می ­کند، قصد دارد "لو بان" را در ترکمنستان افتتاح کند

تاریخ انتشار: 10/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: در سمینار «نفت و گاز ترکمنستان – 2023» که در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد شرکت ملی نفت چین CNPC  که در منطقه قراردادی بختیارلیک در ساحل راست رودخانه آمودریا فعالیت می‌کند، پیشنهاد ایجاد "کارگاه‌های لو بان" در ترکمنستان را دارد.

همانطور که هوو سیزیو، رئیس این شرکت،  در مجمع بین المللی "نفت و گاز ترکمنستان - 2023" اظهار داشت: " CNPC" آمادگی خود را برای بحث در مورد فرصت ‌های همکاری با طرف ترکمنستان در صنعت گاز، برنامه­ ریزی تجاری، انرژی زیستی، برق‌رسانی خودرو و انرژی هیدروژنی اعلام می ­کند.

سازمان ما برای آموزش متخصصان محلی در ترکمنستان اهمیت زیادی قائل است. طی 16 سال گذشته 56 هزار متخصص ترکمنستان آموزش دیده اند و 139 شهروند این کشور برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های چین انتخاب شده اند.

رئیس CNPC گفت: "بر این اساس، مایلم تاکید کنم که CNPC علاقه مند است در ایجاد کارگاه‌های "لو بان" در ترکمنستان به منظور تربیت متخصصان بیشتر برای صنعت نفت و گاز مشارکت فعال داشته باشد."

قابل ذکر است که هدف از برگزاری سمینار:  تربیت متخصصان صنعت نفت و گاز در سطح بین ­المللی می‌باشد.

منبع: https://jeyhun.news/kompaniya-rabotayushhaya-v-lebape-sobiraetsya-otkryt-lu-ban-v-turkmenistane/

جشنواره­ای اختصاص شده به نوری‌هالمامدوف در استان لباب برگزار شد

تاریخ انتشار: 10/8/1402

خبرگزاری جیهون.نیوز: جشنواره مشترک "موقاما سینن عمر" به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد نوری حلمام اف، آهنگساز مشهور ترکمن در تالار موسیقی دولتی به نام سید نظرسیدی بین گروه­های خلاق مدرسه هنری ویژه استان لباب، مدارس هنر کودکان استان لباب و تئاتر درام استان لباب برگزار شد.

در این جشنواره که به آثار این آهنگساز مشهور اختصاص داشت، موسیقی ­هایی در ژانرهای مختلف به نمایش درآمد. دانش آموزان مدرسه هنری کودکان استان لباب، آهنگ "جاپباکلار" را اجرا کردند، همچنین آهنگ "ترکمنستان من" که با موسیقی نوری‌هالمادوف و کلامات گاجی کاکالیف نوشته شده بود، اجرا شد، گروه "کچپلک" هنرستان ویژه استان لباب، گروه کر، گروه‌های آکاپلا، "موسیقی دوتار"، "کلنگ ها پرواز کنید!" را با استادی اجرا کردند. اجرای ترانه‌ها باعث لذت معنوی برای شرکت کنندگان در جشنواره شد.

استادان هنر استان با اجرای آثار شگفت انگیز آهنگساز نامدار ترکمن، تأثیری فراموش نشدنی بر هموطنان گذاشتند. از این رو رفقای شرکت کننده در جشنواره با ابراز قدردانی از این آهنگساز معروف با عشق و مهربانی یاد کردند.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebape-proshel-festival-posvyashhennyj-nury-xalmammedovu/

 

مجمع جوانان کشورهای آسیای میانه و چین در تاریخ 16 تا 18 نوامبر در ماری برگزار می­ شود

تاریخ انتشار: 12/8/1402

خبرگزاری اورینت: مجمع جوانان کشورهای آسیای مرکزی و چین که توسط رئیس جمهور سردار بردی محمداف در اولین اجلاس سران کشورها در قالب " کشورهای آسیای مرکزی و چین " پیشنهاد شد، در تاریخ 16 تا 18 نوامبر در ماری برگزار می‌شود. به گزارش TDH، نورمحمد امانپسوف معاون نخست وزیر این کشور در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان این را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه، سازمان جوانان مختومقلی و سایر ادارات ترکمنستان در حال حاضر اقدامات لازم را برای برگزاری این مجمع در سطح سازمانی بالا انجام می دهند. متخصصان جوان از ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین در برگزاری مجمع همکاری خواهند کرد.

دستور کار شامل موضوعات مربوط به ایجاد قالب جدیدی از همکاری با هدف ایجاد روابط سازنده بین کشورها و مردم، ایجاد مشارکت در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، رفاه محیط زیست، آموزش، علم، نوآوری، فرهنگ و هنر خواهد بود.

علاوه بر این، جوانان به تبادل تجربیات و بحث درباره نقش جوانان در احیای جاده بزرگ ابریشم خواهند پرداخت. این مجمع همچنین شامل جشنواره ای از چهره‌های فرهنگی و هنرمندان آسیای مرکزی و چین خواهد بود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/63086/forum-molodezhi-stran-ca-i-kitaya-sostoitsya-v-mary-16-18-noyabrya

 

سردار بردی محمداف راه اندازی خط جدید انتقال برق ماری-آخال را استارت زد

تاریخ انتشار: 12/8/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در سفری کاری به استان بالکان، راه ­اندازی خط جدید انتقال برق "ماری - آخال" و اتصال آن به حلقه شبکه برق این کشور را استارت زد.

همانطور که TDH گزارش می دهد، متخصصان نیروگاه‌های ماری و آخال با فشار دادن دکمه‌ها، خط برق جدید را به بهره برداری رساندند.

راه اندازی خط انتقال برق جدید تامین برق بی وقفه برای جمعیت و شرکت های صنعتی در استان را تضمین می‌کند.

لازم به ذکر است که خط انتقال برق ماری و آخال یکی از مراحل پروژه ساخته شده در قالب تشکیل حلقه سیستم برق یکپارچه در کشور است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/69376/serdar-berdymuhamedov-dal-blagoslovenie-na-zapusk-novoi-linii-elektroperedachi-mary--ahal

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما