معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۱۴:۵۱ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته دوم آبان ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

از زمان افتتاح تونل جدید زیگانا، بیش از 1 میلیون وسیله نقلیه از آن استفاده کرده اند.

بیش از 1 میلیون وسیله نقلیه از تونل زیگانا که دریای سیاه و منطقه آناتولی شرقی را به هم متصل می‌کند، در 5 ماه گذشته از زمان افتتاح آن از مورخ 3 می 2023 استفاده کرده اند. تونل جدید زیگانا که در بزرگراه طرابوزان - گوموشخانه قرار دارد، طولانی ترین تونل ترکیه و اروپا و سومین تونل طولانی جهان با طول 2×14.5 کیلومتر به عنوان یک لوله دوبل است، که در تاریخ 3 می 2023 به بهره برداری رسید و تقریباً 5 ماه از زمان افتتاح آن می‌گذرد. در این مدت 1 میلیون و 100 هزار وسیله نقلیه از این تونل عبور کرده است. روزانه هزاران خودرو از گذرگاه کوه زیگانا که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌هایی است که شرق آناتولی را به دریای سیاه شرقی متصل می‌کند، از آن استفاده می‌کنند که 20 دقیقه طول بزرگراه را کوتاه کرده است. تونل جدید سالانه 190 میلیون لیر صرفه جویی خواهد داشت که شامل 57 میلیون لیر در زمان و 133 میلیون لیر در سوخت است.

با اجرای این پروژه 90 پیچ در مسیر موجود حذف شد. هندسه جاده با کاهش شیب از 7.7 درصد به 3.3 درصد بهبود یافت. این مسیر 8 کیلومتر کوتاه شد و زمان سفر به طور متوسط 20 دقیقه، برای خودروها و 60 دقیقه برای وسایل با تناژ سنگین کاهش یافت. با توجه به اینکه این پروژه با کاهش 16 هزار و 598 تنی انتشار کربن، فرصت حمل و نقل ایمن و راحت‌تر را برای رانندگان فراهم می‌کند، پیچ‌ها و رمپ‌های تند روزهای سخت را برای رانندگان به‌ویژه در ماه‌های زمستان به دلیل بارش شدید باران و برف تسهیل کرده است و این مشکلات را پایان داده است. از سوی دیگر، تونل جدید زیگانا اخیراً در رده «روش ساخت و ساز» در چارچوب جوایز دستاورد جهانی فدراسیون بین المللی راه (IRF) 2023 برای اولین بار در جهان، منتخب جایزه شد. (تاکا – 16 اکتبر)

کارگاه آموزشی گردشگری طرابوزان در دانشگاه کارادنیز تکنیک برگزار شد.

کارگاه آموزشی گردشگری طرابوزان در دانشگاه کارادنیز تکنیک با حضور مدیران گردشگری و فعالین این حوزه برگزار شد. در این کارگاه سخنرانان اظهار داشتند که گردشگری مهمترین منبع درآمد طرابوزان است و سال قبل درآمد گردشگری بیش از یک میلیارد دلار بوده و امسال نیز تعداد گردشگران نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است. هرچند اعداد و ارقام سال 2023 هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد از لحاظ درآمد تفاوت زیادی نداشته باشد. ما باید تلاش کنیم گردشگران را در اینجا نگه داریم. هم ما و هم ادارت محلی وظایفی را در این زمینه دارند. همچنین جهت جایگزینی گردشگران در فصل های غیر از فصل تابستان باید مقاصد جدید جذب گردشگر پیدا کنیم که در این راستا می‌توان با دایر کردن سفرهای کشتی بین طرابوزان و روسیه-اکراین می‌توان جذب گردشگر داشته باشیم. از طرفی دیگر مدیریت مناطق گردشگری از قبیل شانا و دریاچه سراء و به ویژه اوزونگول نیاز به بازنگری دارد. گفته می‌شود 25 هزار تخت رسمی و 80 تا 100 هزار تخت غیر رسمی در طرابوزان وجود دارد. این کارگاه در ادامه در سه کار گروه پایداری گردشگری در طرابوزان، مشکلات گردشگری در طرابوزان و شناسایی مبداء های جدید برای جذب گردشگر ادامه پیدا کرد و در پایان گزارش هر کار گروه به مسئولین مربوطه ارائه شد.

در این کارگاه آموزشی، معاون دانشگاه کارادنیز تکنیک گفت که برخی از شرکت کنندگان، به دعوت از اداره دیانت انتقاد داشتند که ایشان در پاسخ گفتند، با توجه به اینکه 80 درصد گردشگران ما از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و آنها چون مسلمان هستند، لذا حضور اداره دیانت می‌تواند در این راستان از قبیل پاکسازی مساجد نقش مفیدی داشته باشد. (گونه باکیش – 17 اکتبر)

 

در مجموع 800 پست دستیار پژوهشی جدید از ظرف شورای آموزش عالی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شد.

شورای آموزش عالی ترکیه در مجموع 800 پست دستیار پژوهشی، که 624 پست به دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی و 76 پست برای دانشگاههای در محدوده حوزه‌های اولویت دار، پست جدید دستیار پژوهشی اختصاص داد.

اسامی دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی: آنکارا، آتاتورک، بوغازیچی، بورسا اولوداغ، چوکوروا، دوکوز ایلول، اژه، ارجیس، فیرات، قاضی، گبزه تکنیک، حاجت‌تپه، استانبول تکنیک، استانبول، دانشگاه استانبول کاراچنیک و سراچ‌نیکال شرق میانه و نی یلدیز و موسسه فناوری ازمیر بودند که در مجموع 624 ظرفیت دستیار پژوهشی برای دانشگاه‌های فوق اختصاص یافت.

اسامی دانشگاههای متخصص در حوزه‌های اولویت دار، دانشگاه عبدالله گل، آکدنیز، علوم اجتماعی آنکارا، اسکی شهیر عثمان قاضی، اسکی شهیر تکنیک، گالاتاسارای، قاضی آنتپ، استانبول مدنییت، کارابوک، کوجالی، نیده عمر هالیسدمیر، اوندوکوز ماییس، پاموک کاله، ساکاریا، علم و فناوری، ساکاریا، سلچوک، سلیمان دمیرل، تکیرداغ نامیک کمال و توکات قاضی عثما پاشا بودند که در این زمینه حوزه‌های اولویت دار فعالیت دارند، در مجموع 76 ظرفیت برای 19 دانشگاه اختصاص یافت.  (گونه باکیش – 17 اکتبر)

نماینده مجلس حزب خوب طرابوزان در مجلس از وزیر حمل و نقل در خصوص رفع مشکل صف های طولانی مدت تریلی‌ها در مرز سارپ سوال کرد.

یاووز آیدین، نماینده مجلس حزب خوب طرابوزان در مجلس ترکیه در مورد حل مشکل صف طولانی وسایل نقلیه در دروازه مرزی سارپ از وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه سوال کرد. یاووز آیدین، نماینده مجلس حزب خوب طرابوزان، مشکل صف های طولانی کامیون در مرز سارپ که مهمترین دروازه ترکیه به قفقاز و آسیای مرکزی است را مطرح کرد. وی با ارائه سوالی از عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، در مورد وضعیت رانندگان کامیون که مدت ها در دروازه مرزی سارپ منتظر می مانند، سوال پرسید. وی مشکلات تجربه شده در دروازه مرزی سارپ که جایگاه مهمی در صادرات و واردات ترکیه دارد را در دستور کار مجلس ترکیه قرار داد. یاووز آیدین، خواستار پاسخ وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در مورد حل ازدحام در دروازه مرزی سارپ شد. (گونه باکیش – 17 اکتبر)

براساس اطلاعات سازمان آمار ترکیه، میزان استخدام در طرابوزان نسبت به شهرهای دیگر منطقه بیشتر است.

بر اساس داده‌های دریافتی از طرف سازمان آمار ترکیه (TÜİK)، مشخص شد که در ماه سپتامبر چند نفر در طرابوزان مشغول به کار شده اند. سازمان آمار ترکیه، آمار استخدام از طرف اداره کار (İŞKUR) در ماه سپتامبر 2023 را به اشتراک گذاشت. بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده، 111 هزار و 451 شغل در سراسر ترکیه از طریق اداره کار در سپتامبر 2023 ایجاد شده است.

از میان افراد شاغل، 66 هزار و 815 نفر مرد و 44 هزار و 636 نفر زن بودند. بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه، در بازه زمانی 9 ماهه سال 2023، در مجموع 9 هزار و 130 نفر از طریق اداره کار در طرابوزان مشغول به کار شدند. در این داده‌ها، طرابوزان از طریق اداره کار رتبه اول را در منطقه از نظر کاریابی کسب کرده است. بر اساس آمار اداره کار که توسط سازمان آمار ترکیه منتشر شده است، بیشترین تعداد مشاغل در دوره ژانویه تا سپتامبر 2023 در حوزه «تولید» در بخش صنعت است.

(گونه باکیش – 18 اکتبر)

 

خرید خانه برای شهروندان منطقه شرق دریای سیاه به رویا تبدیل شده است.

سازمان آمار ترکیه آمار فروش مسکن را اعلام کرد. بر اساس ارقام اعلام شده، قدرت خرید مسکن در منطقه شرق دریای سیاه کاهش یافته است. این سازمان، آمار فروش مسکن را به تفکیک استانها در ماه سپتامبر اعلام کرد. رقم فروش مسکن در منطقه شرق دریای سیاه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. داده‌های اعلام شده حاکی از آن است که به طور کلی آمار فروش مسکن در منطقه کاهش یافته است.

فروش خانه در طرابوزان که در سپتامبر سال 2022، نهصدو هشت(908) واحد بود، در سپتامبر 2023 به 894 واحد کاهش یافت. در حالی که در سپتامبر سال 2022 تعداد 194 واحد مسکونی در آرتوین فروخته شده بود، این رقم در سپتامبر 2023 به 101 واحد کاهش یافته است. همچنین در حالی که 108 خانه در بایبورت در سپتامبر 2022 فروخته شد، این رقم در سپتامبر 2023 به 77 واحد کاهش یافت. در گیره سون نیز 588 واحد مسکونی در سپتامبر 2022 فروخته شده بود که این رقم در سپتامبر 2023 به 492 واحد کاهش یافت.

ارقام فروش مسکن در گوموشخانه در سپتامبر 2022 و 2023 با 98 واحد مسکونی باقی مانده است. در شهر اردو، تعداد فروش مسکن که در سپتامبر 2022، به تعداد 733 واحد بود، در سپتامبر 2023 به 662 واحد کاهش یافت. در ریزه نیز تعداد فروش خانه که در سپتامبر 2022، 304 واحد مسکونی بود، در سپتامبر 2023 به 268 مورد کاهش یافت.  (گونه باکیش – 18 اکتبر)

جزیره سرمایه گذاری یک امر ضروری برای طرابوزان است.

احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، با بیان اینکه صنعتگران طرابوزان به دلیل کمبود زمین برای ایجاد کارخانه، سرمایه گذاری خود را به خارج از شهر منتقل می‌کنند، غیرقابل قبول دانست و در این مورد اظهارات مهمی اظهار داشت.

گوردغان گفت: در سال 2016، آقای فاروق اوزلو، وزیر صنعت در آن زمان با دیدگاهی خوب، خطر خوشه‌بندی صنعت، تنها در مناطق خاص در کشورمان را دید و پیش بینی کرد که باید پایگاه‌های صنعتی دیگر در مناطق خاصی در کشورمان به منظور افزایش تولید صنعتی با ارزش افزوده بالا ایجاد شود. در این راستا در ساحل شهر آرسین استان طرابوزان که برای کل منطقه شرق دریای سیاه جذابیت دارد و ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند، گفت، در ساحل شهرستان آرسین می‌توان یک منطقه صنعتی ساخت که در آن محصولات ارزشمند تولید نمود. این پروژه یک روز قبل از سفر رئیس جمهور کشورمان به طرابوزان با فرمان ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی مورخ 24 آگوست 2019 منتشر شد، به عنوان «منطقه صنعتی» اعلام شد. عدم توجه سیاستمداران طرابوزان به پروژه‌های بزرگ و اولویت دادن به پروژه‌های کوتاه‌مدت که به شهر کمکی نمی‌کند و تنها بر پیروزی در انتخابات تمرکز کرده اند، این شهر را به نابودی برده است. به همین دلیل، عموم مردم طرابوزان مدیون سیاستمدارانی از شهرمان هستند که این موضوع را به آنها یادآوری می‌کنند. نجات استان طرابوزان در گرو ارتقای اقتصاد آن به سطحی پایدار و توسعه صنعت با ارزش افزوده بالا و همچنین صادرات بالا است. به همین دلیل، سرمایه گذاری منطقه صنعتی جزیره سرمایه گذاری آرسین طرابوزان یک پروژه ضروری برای آینده طرابوزان است. به همین دلیل، از رهبران افکار عمومی طرابوزان، نمایندگان مجلس طرابوزان و سیاستمداران دعوت می‌کنیم که فوراً از این پروژه حمایت کنند. (تاکا – 18 اکتبر)

دانشگاه طرابوزان دانشجوی پاره وقت جذب می‌کند!

دانشکده‌های بهداشت، فرهنگ و ورزش دانشگاه طرابوزان برای جذب دانشجوی پاره وقت اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است که در تقویم سال تحصیلی 2024-2023 از تاریخ 10 آبان ماه 1402 «دانشجویان بصورت پاره وقت»  در واحدهای دانشگاهی استخدام خواهند شد.

در بیانیه دانشگاه طرابوزان در این خصوص آمده است: در طول تقویم سال تحصیلی 2024-2023، دانشجویان بصورت پاره وقت از تاریخ مذکور بر اساس تعداد سهمیه‌های تعیین شده توسط هیئت مدیره استخدام خواهند شد. لذا دانشجویانی که شرایط لازم را دارند و مایل به کار در گروه خود هستند با پر کردن فرم درخواست برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری می‌توانند به دانشکده مربوطه خود مراجعه کرده و ثبت نام کنند. (گونه باکیش – 6 اکتبر)

هیئت اتاق تجارت و صنعت ترابوازن برای جذب گردشگری سلامت به تفلیس سفر کرده است.

هیئتی به ریاست ارکوت چلبی رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان (TTSO) در مورد مسائل همکاری به ویژه گردشگری سلامت در تفلیس پایتخت گرجستان، دیدارهایی را انجام دادند. این هیئت شامل ارکوت چلبی رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان، محمد چلبی معاون اتاق، محمد اوچونجو اوغلو عضو مجلس اتاق، اوزگور کولاموچ و باریش چووالجی معاون مدیر بهداشت استان طرابوزان، سامی آیان رئیس دفتر استاندار طرابوزان و کارشناسان گردشگری اتاق تجارت و صنعت طرابوزان از اتاق تجارت وصنعت گرجستان بازدید کردند. ارکوت چلبی، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان اظهار داشت که با پروازهای مستقیم برنامه ریزی شده بین تفلیس و طرابوزان، فعالیت های گردشگری توسعه یافته و فعالیت های تجاری نیز افزایش خواهد یافت. گیورگی پرتایا، رئیس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنعت گرجستان نیز اظهار داشت که از تجارت با ترکیه و طرابوزان راضی هستند و اظهار داشت که با بهبودهایی که در بزرگراه‌ها و خطوط هوایی انجام می‌شود، تفلیس و طرابوزان به یکدیگر نزدیک خواهند شد. در نتیجه ارتباطات بین همه بخش ها تقویت خواهد شد. پرتایا با بیان اینکه بیشتر اعضای اتاق آنها با طرابوزان فعالیت تجاری دارند، اظهار داشت: با بهبود امکانات این تعداد افزایش خواهد یافت. چلبی اتاق تجارت و صنعت گرجستان را به طرابوزان دعوت کرد و پیشنهاد داد که جلسات تجاری دوجانبه برگزار کنند. در این بازدید همچنین اطلاعاتی در مورد پروژه‌های قابل توسعه مشترک بین موسسات و فرصت های گردشگری و گردشگری سلامت طرابوزان ارائه شد. (گونه باکیش – 24 اکتبر)

افزایش تعداد خودروهای ثبت شده برای تردد در طرابوزان نسبت به سال قبل

سازمان آمار ترکیه، آمار خودروهای زمینی موتوری را اعلام کرد. با توجه به این آمار در ماه سپتامبر در طرابوزان 198 هزار و 740 وسیله نقلیه تردد کردند. 47.7 درصد از این وسایل نقلیه موتورسیکلت، 37.1 درصد خودرو، 8.8 درصد وانت، 3.7 درصد تراکتور، 1.7 درصد کامیون، 0.6 درصد مینی بوس، 0.3 درصد اتوبوس و 0.1 درصد را خودروهای خاص تشکیل می دهند.

تعداد خودروهای ثبت ‌شده در تردد نسبت به ماه قبل ۱۵.۵ درصد کاهش داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۳.۹ درصد افزایش داشته است. تعداد کل وسایل نقلیه ثبت شده در تردد تا پایان ماه سپتامبر در ترکیه 28 میلیون و 183 هزار و 745 دستگاه بوده است. 53.1 درصد اینها را خودرو، 17.2 درصد موتورسیکلت، 15.8 درصد وانت، 7.7 درصد تراکتور، 3.4 درصد کامیون، 1.8 درصد مینی بوس، 0.7 درصد اتوبوس و 0.3 درصد را خودروهای خاص تشکیل می دهند. (گونه باکیش – 24 اکتبر)

استاندار گوموشخانه گفت، در زمینه گردشگری و معدن در این شهر متمرکز خواهیم شد.

آلپر تانری سوور، استاندار گوموشخانه که در 17 آگوست کار خود را آغاز کرده، پس از بازدید از منطقه و مشاهدات خود، در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران دیدار کرد و وضعیت کلی را ارزیابی کرد.

تانری سوور در نشست خبری گفت، قبل از هر چیزی که توجه اینجانب را به خود جلب کرد، گرمی، صمیمیت و صفای دل مردم گوموشخانه بوده است. تانری سوور با یادآوری اینکه بازدیدهای منطقه ای خود را به پایان رسانده و بیشتر مناطق تاریخی و توریستی شهر را بررسی کرده است، گفت: مردم گوموشخانه از روزی که من وارد شدم درباره گردشگری صحبت کرده اند. گفته‌هایی وجود دارد که اگر گوموشخانه توسعه پیدا کند، گردشگری نیز توسعه می یابد که این نکته خیلی مهم و درستی است و بنابراین برای توسعه گردشگری در این شهر همه تلاش های خود را انجام خواهیم داد. از طرفی دیگر یادآور می‌شوم که بخش معدن را نباید نادیده گرفت و تنها دلیلی که گوموشخانه به استان تبدیل شد و مردم در این جغرافیا ساکن شدند، معادن است. باید صنعت معدن را کمی احیا کنیم. من فکر می‌کنم که اپراتورها باید با افتتاح مناطق معدنی جدید به اینجا آورده شوند و به زودی ابتکارات جدی در این راستا خواهیم داشت. (گونه باکیش – 25 اکتبر)

سمپوزیوم شیلات و علوم آبزیان در طرابوزان آغاز به کار کرد.

افتتاحیه سمپوزیوم بین المللی شیلات و علوم آبزیان (SOFAS 2023) در بانک ملی ژن شیلات در طرابوزان برگزار شد. در این سمپوزیوم 240 دانشمند از 27 کشور در سمپوزیوم SOFAS-2023 که با همکاری وزارت کشاورزی و جنگلداری (TOB) - موسسه تحقیقات مرکزی شیلات (SUMAE) و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) - کمیسیون عمومی‌شیلات مدیترانه سازماندهی شد، شرکت کردند.

عزیز یلدیریم استاندار طرابوزان، محمد اوزتاباک فرماندار شهرستان یومرا، عیسی کاپلان مدیر کشاورزی و جنگلداری استان، دکتر ارجان کوچوک رئیس موسسه تحقیقات مرکزی شیلات، پروفسور اولوی ساران رئیس بنیاد تحقیقات عمومی، دکتر ابراهیم خلیل سوزمن متخصص آبزی پروری GFCM و بسیاری از محققین در آن شرکت کردند. استاندار طرابوزان در سخنانی در این سمپوزیوم گفت: شهرها با حفظ ارزش های فرهنگی خود و انتقال آن به نسل های آینده می‌توانند موفق باشند. یلدریم با اشاره به اینکه طرابوزان و منطقه دریای سیاه نیز دارای فرهنگ ماهیگیری است، گفت: ماهیگیری که جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ باستانی شهر ما دارد، یکی از چهار زیرمجموعه بخش کشاورزی کشورمان است و به این امر کمک می‌کند. به تغذیه انسان، تامین مواد خام در بخش صنعت، ایجاد فرصت های شغلی و پتانسیل صادراتی بالایی دارد. در جایگاه بسیار ارزشمندی قرار دارد. در دنیای امروز تغییرات بسیار سریعی در جنبه‌های اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. این تغییر همچنین تأثیر زیادی بر زمینه‌هایی مانند تجارت و تغذیه دارد. در کشور ما که از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است، صنعت ماهیگیری نه تنها منبع درآمدی برای صدها هزار نفر است، بلکه منبع مهمی‌برای تغذیه جمعیت رو به رشد کشور در حال توسعه ما است. در این راستا استفاده منطقی از منابع موجود کمک شایانی به اقتصاد کشور در زمینه تولید به ویژه آبزی پروری، تامین نیازهای پروتئینی جمعیت روزافزون، گشایش زمینه‌های جدید اشتغال و حمایت از صادرات خواهد کرد. (گونه باکیش – 25 اکتبر)

هیات اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در خصوص فرصت های تجاری در آذربایجان به این کشور سفر کرد.

شرکت های عضو اتاق تجارت و صنعت طرابوزان جلسات تجاری دوجانبه ای را در باکو با تجار آذربایجان برگزار کردند و همکاری‌های جدیدی را آغاز کردند. در رویداد نشست تجاری دوجانبه بین المللی که توسط اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در باکو، پایتخت آذربایجان، برای شرکت های عضو فعال در بخش ساخت و ساز با حمایت وزارت بازرگانی و KOSGEB برگزار شد، اقداماتی برای همکاری‌های جدید انجام شد.

در چارچوب پروژه خوشه مصالح ساختمانی طرابوزان که توسط اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در راستای برنامه حمایتی وزارت تجارت انجام شد، یک رویداد بین المللی تجاری دوجانبه در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد. نمایندگان 25 شرکت عضو اتاق تجارت و صنعت طرابوزان با نمایندگان بخشهای مربوطه در آذربایجان دیدار کردند و در مورد فرصت های همکاری گفتگو کردند. در این رویداد 125 دیدار کاری دو جانبه انجام شد.

ارکوت چلبی، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در این خصوص اظهار داشت که آنها برای یافتن بازارهای جدید برای اعضای اتاق ادامه می‌دهند و با پروژه‌های خوشه‌بندی و حمایت‌های دولت، شرکت‌های عضو اتاق را برای ایجاد همکاری‌های جدید و یافتن بازارهای جدید به خارج از کشور می‌برند. چلبی در ادامه گفت، ما آگاه هستیم که هر همکاری جدید کمک بزرگی به صادرات، اشتغال و توسعه کشورمان خواهد کرد و در راستای این هدف به کار خود ادامه می دهیم. از این نظر، دولت ما نیز کمک بزرگی به بازرگانان ما می‌کند. در باکو، شرکت های ما در بخش ساخت و ساز جلسات تجاری برگزار کردند و به همکاری‌های جدید گام برداشتند. ما فعالیت های خود را در چارچوب پروژه‌های خوشه ای و حمایت های دولتی ادامه خواهیم داد. تلاش خواهیم کرد تا افق های جدیدی را برای اعضای خود باز کنیم و فرصت های همکاری ایجاد کنیم. (گونه باکیش – 25 اکتبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما