معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۱۱:۱۷ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول آبان ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 140 مگاوات در حاتای

هلدینگ لیماک انرژی، با شرکت‌های GE Vernova  و  İnojen Enerjiتوافقنامه همکاری به منظور احداث یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 140 MWp در بخش ارزین استان حاتای به امضا رساند. ساخت این نیروگاه برق استخدام 500 نفر نیروی کار را در فرآیند احداث به همراه خواهد داشت و انتظار می‌رود ساخت آن تا ماه دسامبر سال 2024 به اتمام برسد. قرارداد لیماک انرژِی با این دو شرکت در احداث "نیروگاه خورشیدی ارزین-1" در زمینه تامین، نصب و راه‌اندازی بوده و طراحی، مهندسی، تامین و راه ‌اندازی این نیروگاه با GE Vernova و نیز مهندسی بومی، تامین و ساخت آن نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری و فناوری‌های انرژی İnojen انجام خواهد گرفت. این نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری 130 میلیون دلار و با دارا بودن مجموع توان اسمی 140 MWp سالانه قادر به تولید بیش از 260 میلیون کیلووات‌ساعت برق خواهد بود. همچنین احداث این نیروگاه برق سالانه از تولید 175 هزار تن کربن دی‌اکسید جلوگیری خواهد کرد. (2023/10/18، حاتای)

ادامه فرآیند احداث پروژه‌های آبرسانی سد آداتپه قهرمان‌مرعش

فرآیند اجرای خطوط انتقال آب از سد آداتپه واقع در بخش گوکسون این استان احداث شده بر روی رودخانه آداتپه به بخش‌های البستان، افشین و گوکسون همچنان ادامه دارد. با اتمام پروژه خطوط انتقال آب این سد؛ نزدیک به 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه تحت پوشش آبرسانی قرار خواهند گرفت. همچنین با اتمام عملیات ساخت خطوط آبرسانی سد آداتپه نزدیک به 35 منطقه مسکونی امکان کشاورزی آبی را بدست آورده و این امر موجب ایجاد اشتغال برای نزدیک به 75 هزار نفر در این منطقه خواهد شد. (2023/10/23، قهرمان‌مرعش)

تاثیر منفی شرایط نامساعد جوی بر برداشت محصول لوبیا در استان بیتلیس

بارش شدید باران در بخش اخلاط استان بیتلیس موجب شد تا برداشت محصول لوبیا در این منطقه تحت تاثیر قرار گیرد. بارش بی وقفه باران به مدت یک هفته در این منطقه، موجب گردید تا امکان خرمن نمودن لوبیای برداشت شده از نزدیک به هزار هکتار از اراضی برای کشاورزان فراهم نشده و این امر اتلاف این محصول بر سر زمین‌های زراعی را در پی داشت. رییس اتاق کشاورزی اخلاط استان بیتلیس ضمن اعلام این خبر گفت در صورت مساعد بودن شرایط جوی؛ محصول برجای مانده بر روی زمین ظرف مدت ده روز خرمن شده و جمع آوری خواهد شد اما با این وجود همچنان با اتلاف نزدیک به 20% از این محصول تولیدی روبرو هستیم. در ترکیه در سال جاری نزدیک به 5 هزار هکتار از اراضی کشاوری بخش اخلاط استان بیتلیس تحت کشت لوبیا صورت گرفته که این میزان زمین کشاورزی تحت کشت؛ نزدیک به 20 هزار تن محصول لوبیا بدست خواهد آمد. اخلاط در تولید لوبیا خوراکی در مقام سوم در ترکیه قرار دارد. (2023/10/23، بیتلیس)

بازدید استاندار شانلی‌عورفا از بزرگترین مزرعه جهان در شانلی‌عورفا

حسن شیلداک، استاندار شانلی‌عورفا، به اتفاق همسر خود از شرکت مزرعه جیلان‌پینار وابسته به مدیریت کل بهره‌برداری کشاورزی/TİGEM، بزرگترین مزرعه جهان بازدید به عمل آورد. این مزرعه دارای یکصد و شصت هزار هکتار وسعت بوده که در آن  64 هزار تن بذر به تولید رسیده و دارای نزدیک به 75 هزار هکتار کشت آبی می‌باشد. وی همچنین از مجتمع فرآوری پسته و مجتمع تولید بذر غلات بازدید کرده و سپس از روند کشت گندم و برداشت پنبه و ذرت سیلاژ بازدید به عمل آورد. استاندار شانلی‌عورفا در خلال بازدید از این مزرعه عنوان داشت: «این مزرعه از وسعت سرزمینی نزدیک به 50 کشور بزرگتر بوده و متشکل از 4 شرکت مجزا می‌باشد. سیستم آبیاری در این مزرعه از نوع آبیاری چرخشی با توان آبیاری 50 هکتار است. بعلاوه در این محل علاوه بر پرورش دام و طیور، 16 نوع بذر متفاوت تولید می‌گردد». (2023/10/22، شانلی‌عورفا)

حضور شرکت‌های ترکیه‌ای در دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز

شرکت‌های ترکیه‌ای با حضور خود در دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در شهر تبریز ایران موجب رونق در روابط اقتصادی، گردشگری و اجتماعی دو کشور هستند. تبریز طی 4 روز گذشته از تاریخ 18 الی 21 اکتبر 2023 میزبان دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی بوده است.

در این نمایشگاه علاوه بر خطوط هوایی ترکیه،شرکت گردشگری فعال در شهر وان و عضو اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه/TÜRSAB و نیز انجمن ورزش‌های طبیعی (تفریح در هوای آزاد) وان نیز ضمن برپایی غرفه حضور داشتند.

جودت اوزگوکچه، رییس منطقه‌ آناتولی شرقی اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه در اینباره گفت: «شرکت‌های متعددی از ترکیه از جمله نزدیک به 15 شرکت گردشگری و انجمن‌های ورز‌ش‌های طبیعی (تفریح در هوای آزاد) به منظور معرفی منطقه در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز حضور یافته و در حد انتظار ما مورد استقبال و توجه قرار گرفتند. ضمن دیدار با هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی قراردادهایی را منعقد می‌کنیم. نمایشگاه‌ها برای فصل جدید سال 2024 برای ما بسیار حائز اهمیت است. به عنوان شرکت‌های ترکیه‌ای در تمامی نمایشگاه‌های ادواری ایران شرکت می‌کنیم. تا کنون با حضور در نزدیک به 15 الی 20 نمایشگاه ایران فرصت شناساندن و معرفی وان، حکاری، یوکسک‌اوا و منطقه آناتولی شرقی را در ایران یافته‌ایم. بازار ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است. (2023/10/24)

وان انتخاب اول گردشگران ایرانی

آگاه سلیم آلوچ، مدیر خطوط هوایی ترکیه در اصفهان ضمن مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به ارزیابی دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز پرداخت. وی که مسئولیت نمایندگی خطوط هوایی ترکیه در تبریز را نیز برعهده دارد ضمن بیان این مطلب که تبریز برای این شرکت از مقاصد بسیار حائز اهمیت است گفت در فصل تابستان میان تبریز و استانبول 7 پرواز در هفته و در فصل زمستان نیز 5 پرواز در هفته صورت می‌پذیرد.

وی گفت عمر دمز، رییس انجمن ورز‌ش‌های طبیعی (ورزش‌های هوای آزاد) وان در دو کشور دارای ارتباطات خوبی در امر ورزش‌های طبیعی بوده و با برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها رویدادهای مشترکی را ترتیب می‌دهند.

سیمین احمدی، یکی از آژانس‌داران ترتیب دهنده تورهای گردشگری در شهر تبریز ضمن بیان این مطلب که در این بخش سابقه 22 سال فعالیت را دارد گفت فعالیت خود را از شهر وان آغاز کرده و در حال حاضر تورهای دریای سیاه نیز توسط آژانس وی ترتیب داده می‌شود. (2023/10/22، وان)

آمار 9 ماهه حضور گردشگران ایرانی در وان

فوزی چلیک‌تاش، معاون اتاق صنایع و بازرگانی وان ضمن بیان این مطلب که در مدت 9 ماهه نخست سال 2023 میلادی از ژانویه تا پایان سپتامبر؛ 485 هزار و 385 گردشگری ایرانی از طریق دروازه مرزی کاپی‌کوی از وان بازدید به عمل آورده‌اند گفت انتظار می‌رود این رقم با اتمام 3 ماه باقیمانده از سال 2023 و تا پایان امسال به عدد 600 هزار نفر برسد.

وی همچنین گفت: «کشور ما با ایران 530 کیلومتر مرز مشترک دارد که نزدیک به 300 کیلومتر آن در استان وان قرار گرفته و یک دروازه مرزی با ایران داریم. دروازه مرزی کاپی‌کوی در سال 2019 به بهره‌برداری رسیده و از ماه آوریل سال جاری بصورت 24 ساعته فعالیت خود را ادامه داده است. در سال 2020 و پیش از دوران پاندمی ویروس کرونا نزدیک به 500 هزار گردشگر ایرانی از وان بازدید به عمل آوردند. که این رقم بر اساس انتظار ما در سال جاری به 600 هزار نفر خواهد رسید. هدف ما رسیدن به عدد 1 میلیون نفر گردشگر ایرانی می‌باشد که این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است. در ماه آگوست 2023 شاهد ورود 100 هزار گردشگری ایرانی به وان از طریق دروازه مرزی کاپی‌کوی بوده‌ایم که این می‌تواند عدد 1 میلیون و 200 هزار گردشگر ایرانی در سال را برای ما به دنبال داشته باشد. اما با این هدفگذاری‌ها نمی‌توان ظرفیت‌های اسکان استان را نیز نادیده گرفت. همه می‌دانیم که بعضا گردشگران ایرانی در سفر به شهر ما با مشکلات اسکان روبرو هستند و در منازل مردم وان اسکان داده می‌شوند. هدف ما بازدید 1 میلیون گردشگر ایرانی از وان است اما برای این هدف نیاز به هتل و امکانات اقامتی داریم. تعداد گردشگران بازدید کننده از وان با احتساب گردشگران ایرانی ورودی به وان از طریق سایر دروازه‌های مرزی ترکیه و ایران و نیز گردشگران عراقی سالانه بیش از یک میلیون می‌باشد». (2023/10/24، وان)

سفر اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش آناتولی شرقی غازی‌آنتپ در استرالیا و مالزی

برخی اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش آناتولی جنوب شرقی، در تاریخ‌های 21 تا 29 اکتبر در قالب هیئت بازرگانی به بازاریابی در مالزی و استرالیا خواهند پرداخت. رییس اتحادیه صادرکنندگان آناتولی جنوب شرقی ترکیه گفت این سفر با هدف بازاریابی در کشورهای دور دست انجام خواهد گرفت و ابتدا سفر به مالزی و پس از آن استرالیا در این برنامه کاری قرار دارد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این سفر با دستیابی به نتایج مثبت همراه باشد. (2023/10/19، غازی‌آنتپ)

کنگره بین‌المللی صنایع نساجی در غازی‌آنتپ

"کنگره بین‌المللی توسعه پایدار و پیشرفت‌های فناورانه در نساجی" با مشارکت دانشگاه غازی‌آنتپ، شهرداری غازی‌آنتپ، اتاق صنایع غازی‌آنتپ، اتحادیه‌های صادرکننده آناتولی جنوب شرقی و 11 دانشگاه دیگر و از سوی رشته مهندسی نساجی دانشکده مهندسی دانشگاه غازی‌آنتپ در این شهر برگزار شد. استاندار غازی‌آنتپ ضمن سخنرانی در این کنگره بر لزوم همکاری و گفتگو در عرصه‌های رقابت بین‌المللی، تجارت بین‌الملل، روابط بین‌الملل، اشتغال و استخدام بین‌الملل و نیروی کار در عرصه داخلی و بین‌المللی تاکید کرد. (2023/10/13، غازی‌آنتپ)

سفر وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه به غازی‌آنتپ

ودات ایشیکهان، وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه به منظور انجام دیدار با تشکیلات حزب عدالت و توسعه در غازی‌آنتپ به این استان سفر کرد. وی با خاطر نشان شدن این مطلب که نرخ بیکاری در ترکیه به 9.2% کاهش یافته است گفت در حال حاضر 31 میلیون و 686 هزار نفر در ترکیه شاغل می‌باشند. وی همچنین گفت دولت طی 20 سال اخیر در غازی‌آنتپ بالغ بر 118 میلیارد لیره ترک انواع سرمایه‌گذاری را داشته که نزدیک به 9 میلیارد لیره آن مربوط به وزارتخانه تحت امر وی می‌باشد. وزیر همچنین با اشاره به انتخابات محلی پیش رو در سال 2024 و نیز موفقیت حزب عدالت و توسعه در امر شهرداری گفت امیدواریم مردم غازی‌آنتپ کیفیت (در خدمات) را فدا ننموده و آن را نادیده نگرفته و در این انتخابات نیز به حزب عدالت و توسعه رای بدهند. (2023/10/15، غازی‌آنتپ)

سفر وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه به غازی‌آنتپ

وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه ضمن سفر به غازی‌آنتپ در نشست جهانی HORASIS به میزبانی اتحادیه‌های صادرکننده آناتولی جنوب شرقی، اتاق صنایع، اتاق بازرگانی و شهرداری غازی‌آنتپ شرکت نمود. وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه در سخنرانی خود ضمن بیان این مطلب که هدف دولت در نقشه راه اقتصادی در وهله اول ثبات قیمت می‌باشد ابراز داشت ترکیه دارای پیشینه و سیاست‌های مالی قدرتمند است. وی همچنین با اشاره به زمین‌لرزه فوریه گذشته جنوب ترکیه ابراز داشت این واقعه موجب شد تا در کشور کسری بودجه بوجود آید که با سپری نمودن آثار زمین‌لرزه این کسری بودجه جبران خواهد شد. وی همچنین با اشاره به وضعیت گردشگری کشور گفت در زمینه گردشگری در سال 2028 جزو سه کشور برتر جهان خواهیم بود. وی در سخنان خود به تشریح و توضیح چرایی لزوم سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه پرداخت. (2023/10/22، غازی‌آنتپ)

نشست رایزنی اقتصادی و کسب و کار با حضور وزیر بازرگانی ترکیه در غازی‌آنتپ

"نشست رایزنی اقتصادی و کسب و کار غازی‌آنتپ" با حضور عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه و به میزبانی اتاق صنایع غازی‌آنتپ در این شهر برگزار شد. این نشست که در آن مشکلات و مسائل بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی و بازرگانی، ارائه راهکارها و درخواست‌ها و انتظارات فعالان اقتصادی مطرح گردید با حضور وزیر بازرگانی ترکیه، معاونان وزیر، رییس اتاق صنایع غازی‌آنتپ، رییس شورای اتاق صنایع غازی‌آنتپ، رییس اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ، رییس شورای اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ، رییس اتاق بورس کالای غازی‌آنتپ، هماهنگ کننده اتحادیه‌های صادرکننده آناتولی جنوب شرقی، رییس زنان کارآفرین اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه در غازی‌آنتپ و نمایندگانی از فعالان اقتصادی و اهالی کسب و کار برگزار گردید. فعالان اقتصادی و اهالی کسب و کار غازی‌آنتپ در این نشست مستقیما در خصوص مشکلات خود و راهکارهای موجود با وزیر بازرگانی ترکیه گفتگو و تبادل نظر داشتند.  (2023/10/22، غازی‌آنتپ)

برگزاری نشست اطلاع‌رسانی شرکت فناوری هواوی در دانشگاه صنعتی ارزروم

"هواوی"، شرکت مطرح جهانی در زمینه فناوری در دانشگاه صنعتی ارزروم به عنوان یکی از شرکای آکادمیک خود نشست آگاهسازی و اطلاع رسانی برای دانشگاهیان و دانشجویان برگزار کرد. این رویداد به رهبری آکادمی ICT هواوی ترکیه در زمینه فناوری‌های انفورماتیک و با هدف تربیت دانشجویان بیشتر با حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی ارزروم و با مشارکت مسئولان شرکت هواوی برگزار شد.

نشست با حضور رییس دانشگاه صنعتی ارزروم، رییس دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه صنعتی ارزروم، هماهنگ‌کننده آکادمی ICT شرکت هواوی در ترکیه، مدیر تحقیق و توسعه شرکت هواوی در ترکیه، کارشناس ارشد تحقیق و توسعه شرکت هواوی در ترکیه و جمعی از دانشگاهیان برگزار گردید. دانشگاه صنعتی ارزروم از دو سال پیش تا کنون همکاری خود با شرکت فناوری هواوی را آغاز کرده است. (2023/10/18ف ارزروم)

افتتاح کارخانه تولید دمپایی در ارزروم

کارخانه تولید دمپایی با سرمایه‌گذاری فاتح ملک، فعال اقتصادی ترکیه‌ای و همکاری شهرداری ارزروم به افتتاح رسید. افتتاح این کارخانه با حضور شهردار و استاندار ارزروم، نمایندگان ارزروم از حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه، معاون وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه و آجون ایلیجالی، فعال اقتصادی اهل ارزروم برگزار گردید. (2023/10/24، ارزروم، )

افتتاح کارخانه کفش در سیرت

احداث کارخانجات با هدف افزایش ظرفیت اشتغال در استان سیرت همچنان در دستور کار قرار دارد. در همین چارچوب کارخانه تولید کفش و دمپایی موسوم به کارخانه "آیَن" با ظرفیت استخدام 70 نفر در منطقه گوکچه‌باغ این استان با حضور رییس تشکیلات استانی حزب عدالت و توسعه در سیرت، رییس اتاق صنایع و بازرگانی سیرت و نیز رییس تشکیلات شهرستانی حزب عدالت و توسعه در شهرستان مرکزی سیرت به انجام رسید. (2023/10/19، سیرت)

افزایش تولید نفت خام در میدان نفتی گابار شیرناک

شرکت سهامی نفت ترکیه گفت تولید نفت در گابار شیرناک در حال حاضر به 25 هزار بشکه در روز رسیده است. شرکت سهامی نفت ترکیه از طریق حساب رسمی ایکس خود این خبر را اعلام نموده و گفت هدف این شرکت در تولید نفت خام در گابار دستیابی به تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام تا پایان سال جاری میلادی می‌باشد که این عدد تا پایان سال 2024 نیز به عدد 100 هزار بشکه نفت ارتقا خواهد یافت. (2023/10/23، غازی‌آنتپ)

[1] توساش: TUSAŞ/سازمان هوافضای ترکیه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما