معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ورود 40 سرمایه گذار ترک در ماه دسامبر به سنگال

سفیر ترکیه در داکار با استقبال از "ثبات سنگال که سرمایه گذاران را از کشورش جذب می‌کند" اعلام کرد که هیئتی متشکل از حدود چهل تاجر ترک در دسامبر آینده در پایتخت سنگال حضور خواهند داشت. وی با استقبال از همکاری پویا بین دو کشور، یادآور شد که آنکارا از سال 1962 سفارت خود را در داکار افتتاح کرده است و خاطرنشان کرد که مشارکت بین دو کشور به ویژه در زمینه آموزشی، فرهنگی و نظامی است. وی ادامه داد: برای مثال روز گذشته چهار شرکت صنایع دفاعی ترکیه در داکار در مجمع نیروی هوایی حضور داشتند. این دیپلمات علاوه بر مراکز فرهنگی و مدارس ترکیه به شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز که روزانه به داکار پرواز دارد نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم به زودی حجم ترافیک چند برابر شود. به گفته وی، کشورش امسال روی هدف دستیابی به بیش از 622 میلیارد فرانک سیفا در زمینه تجارت (با کاهش نسبی نسبت به سال گذشته، به دلیل زلزله ای که در فوریه گذشته در ترکیه رخ داد) حساب می‌کند .

APS، 26 اکتبر 2023

وام – توافق نامه بین صندوق بین المللی پول و وزارت دارایی: 166 میلیارد برای سنگال

سنگال از وام جدید صندوق بین المللی پول (IMF) بهره مند می‌شود. در واقع، وزارت دارایی و بودجه یک توافقنامه اصولی با موسسه « برتون وودز» امضا کرد که به دنبال آن دولت سنگال به وام 166 میلیارد فرانک سیفا دسترسی خواهد داشت. صندوق بین المللی پول (IMF) موافقت نامه ای اصولی با وزارت دارایی و بودجه سنگال منعقد کرده است که به دنبال آن دولت به وام 166 میلیارد CFA دسترسی خواهد داشت. به گفته رئیس صندوق بین المللی پول برای سنگال، ادوارد جمیل و وزیر دارایی و بودجه، مامادو مصطفی با،، این موافقتنامه را امضا کردند. با بررسی اقتصاد کشور، رئیس بخش آفریقا صندوق بین‌المللی پول اطمینان حاصل کرد که نرخ رشد سنگال در مقایسه با میانگین در زیر منطقه خوب باقی می‌ماند. به گفته وی اگر رشد سنگال را با رشد کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال جاری مقایسه کنیم، سنگال 4.1 درصد است، در حالی که میانگین رشد برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا 3.3 درصد است. رشد اقتصادی سنگال برای سال آینده 8.3 درصد خواهد بود، در حالی که برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا 4 درصد پیش بینی شده است. همه اینها برای این است که بگوییم رشد در سنگال هنوز خوب است، اما به نرخ قبل از همه‌گیری و بحران‌های مختلف نرسیده است. وی همچنین در مورد سیاست های بودجه ای اعلام کرد که دولت سنگال همچنان متعهد به کاهش تدریجی کسری بودجه که 6.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 بود، به 3 درصد در سال 2025 است. وی در سخنرانی خود یادآور شد که جهان شوک هایی را تجربه کرده است که هیچ کس انتظارش را نداشت، مانند کووید-19، بحران روسیه و اوکراین، تنش های سیاسی اجتماعی داخلی و حتی اخیراً وضعیت خاورمیانه. شرایط امنیتی در منطقه فرعی همه اینها ما را بر آن داشت تا نرخ رشد سال 2023 را از 5.3 درصد به 4.1 درصد برای سال تغییر دهیم. تورم نیز از 3.1 درصد به 6.5 درصد اصلاح شد. با بازگشت به چشم انداز بدهی، آقای جمیل اشاره کرد که بدهی سنگال همچنان پایدار است و در پایان سال 2023 برای دولت مرکزی به 72.2 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید و اگر این عدم تامین مالی را حذف کنیم، تقریباً 69.2 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. از سوی دیگر، سال آینده این بدهی به 65.6 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد. بنابراین، روند نزولی خواهد داشت وی به دولت سنگال برای بودجه سبز در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبریک گفت. همچنین این توافق اصولی با صندوق بین المللی پول از نظر وزیر دارایی، مامادو مصطفی با، مهم به نظر می رسد. این مقام دولتی یادآور می‌شود که پس از تصویب این برنامه در ژوئن 2023، سنگال باید از اولین برداشت از منابع اختصاص داده شده به این منظور به مبلغ 133 میلیارد بر اساس نرخ تبدیل دلار بهره ‌برد. وی در پی این جزئیات اشاره می‌کند که این توافق اصولی با صندوق بین المللی پول در مورد لایحه مالی 2024 در مجلس شورای ملی مطرح شده و از پنجشنبه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. این یک قانون مالی به میزان 7003.5 میلیارد فرانک CFA است که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، با کسری بودجه حدود 3.9٪ و این لایحه مالی به خطوط کلی برنامه ای که با صندوق بین المللی پول منعقد کردیم پاسخ می دهد.

لوکوتیدین 27 اکتبر2023

سرمایه گذاری آلمان در صنعت نمک سنگال

آژانس همکاری بین المللی آلمان GIZ  به صورت فراگیر با سهامداران در بخش نمک کار می‌کند تا تولید را تقویت کند و صنعت نمک سنگال را در سراسر جهان رقابتی کند. رییس این آژانس گفت: "ما در تلاش هستیم تا نمک سنگال را ترویج دهیم تا کیفیت آن بهبود یابد تا بتوانیم نمک با منشاء سنگالی را در اروپا، در ایالات متحده و خلاصه در تمام قاره‌های جهان و نه فقط در آفریقا پیدا کنیم." پروژه "بکارگیری نمک" در مارس 2022 آغاز شد و تا آگوست 2024 ادامه خواهد داشت. هدف آن ایجاد مشاغل پایدار و حمایت از بخش نمک و تسریع تجارت به عنوان بخشی از مشارکت برد-برد بین تامین کنندگان و خریداران است. در یک نشست اقتصادی سه روزه که به ابتکار آژانس دولتی آلمان برای همکاری‌های بین المللی تشکیل شده بود، آژانس توسعه بلژیک، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، اداره صنعت در کمیسیون اکوآس، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و سایر سازمان‌ها شرکت کرده بودند. در همین راستا انجمنی با نام Kaolack در مورد نمک 200 شرکت کننده را گرد هم می آورد که از طریق هشت پنل با کارشناسانی از سوئیس، فرانسه، بلژیک، سنگال و منطقه غرب آفریقا تبادل نظر خواهند کرد. این کارشناسان بر روی بخش نمک در سنگال و پتانسیل این بخش از نظر ایجاد شغل کار خواهند کرد. انجمن Kaolack همچنین بدنبال "تشویق زنان و جوانان برای مشارکت در این بخش امیدوار کننده با هدف بهبود شرایط بیش از 15000 کارگر صنعتگر" است.

لوکوتیدین ، 27 اکتبر 2023

همکاری سنگال - چین برای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند

شورای اجرایی حمل و نقل پایدار سنگال CETUD و شرکت صادرات و واردات فنی چین CNTIC اخیراً توافق نامه ای را برای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند در داکار امضا کردند. این توافقنامه در حاشیه سومین دوره مجمع جهانی ابتکار جاده کمربند که از 17 تا 18 اکتبر در پکن برگزار شد، توافق شد. مرحله آزمایشی پروژه اساساً با هدف تجهیز بخشی از شبکه جاده ای در منطقه داکار به فناوریهای هوشمند برای مدیریت بهینه عملیات، یافتن راه حلهایی جهت بهبود جریان ترافیک ، کنترل خودکار، پیشگیری از تخلفات و کاهش تصادفات اجرا می‌شود. با به روز رسانی مطالعه 1998 در مورد زیان‌های اجتماعی-اقتصادی ناشی از اثرات خارجی منفی حمل و نقل در داکار، در سال 2022 برآورد شد که اقتصاد سنگال سالانه 900 میلیارد فرانک سیفا به دلیل مشکلات ناشی از خودروها، آلودگی، ازدحام، ناامنی جاده‌ها و صدا از دست می دهد. این زیانها معادل 6 درصد تولید ناخالص ملی است. "ابتکار جاده کمربند" که در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین اه اندازی شد، با هدف"توسعه زیرساخت های زمینی، دریایی، انرژی و ارتباطات به منظور ارتباط بهتر آسیا، اروپا و آفریقا" است. آخرین نسخه این ابتکار با کنفرانس هایی در مورد موضوعاتی مانند اتصال از طریق زیرساخت ها و خدمات حمل و نقل، توسعه پایدار، اقتصاد دیجیتال، امضای توافق نامه برای 116 پروژه نوآورانه با تاثیر بالا، از جمله حدود 10 پروژه برای آفریقا و تنها یک مورد برای غرب آفریقا، تنظیم شد.

لوکوتیدین ، 28 اکتبر 2023

تمایل دولت برای تبدیل سنگال به "اولین‌هاب هوایی" در غرب آفریقا

وزیر جدید حمل ونقل هوایی و توسعه زیرساختهای فرودگاهی، آنتوان امبنگو، وعده داد که هدف تعیین شده توسط دولت مبنی بر تبدیل سنگال به "اولین‌هاب هوایی" از غرب آفریقا را دنبال کند. وی که در 11 اکتبر به عنوان وزیر حمل و نقل هوایی و توسعه زیرساخت فرودگاه منصوب شد، می‌گوید که از پیشرفت کار در حال انجام در ترمینال بین المللی فرودگاه بلز-دیاگن رضایت دارد .به گفته وی، تبدیل سنگال به عنوان اولین کشور در غرب آفریقا از نظر توسعه زیرساخت های فرودگاهی بخشی از یک استراتژی ملی 2025-2021 است که شامل 15 پروژه شاخص است که هشت مورد از آنها بسیار فوری هستند. وی گفت: اولین پروژه اولویت ایجاد یک مرکز تعمیر و نگهداری هوانوردی است . یک آکادمی‌بین المللی برای حرفه‌های هوانوردی درشهر تیس برای این منظور ساخته شده است. تعمیر و نگهداری فرودگاه‌های ما بسیار گران است، زیرا در کشورهای دیگر از جمله فرانسه یا مراکش انجام می‌شود." وزیر همچنین از اپراتورها خواست تا به سمت دیجیتالی شدن رویه‌ها حرکت کنند تا سفر دیگر برای مسافران مصیبت بار نباشد.

APS، 26 اکتبر 2023

قراردادهای انتقال انرژی الکتریکی سنگال با سایر کشورهای عضو سازمان توسعه رودخانه گامبیا

شرکت ملی برق سنگال Senelec قراردادهای انتقال انرژی الکتریکی را با همتایان خود از سایر کشورهای عضو سازمان توسعه رودخانه گامبیا OMVG گامبیا، گینه کوناکری و گینه بیسائو امضا کرده است. به گفته طرف های ذینفع، هدف از مشارکت؛ ایجاد و متراکم کردن یک شبکه برق مشترک برای کشورهای عضو سازمان توسعه رودخانه گامبیا و همچنین تنوع بخشیدن به منابع تولید انرژی الکتریکی است. با این توافق، امضاکنندگان می‌توانند مانند آنچه که قبلاً بین سنگال و گامبیا انجام شده است، تبادل انرژی کنند و بهترین نرخ برق را برای مشتریان خود داشته باشند. در اجرای این مشارکت، سنگال خود را به عنوان یک اهداکننده قرار می دهد، یعنی در صورت لزوم انرژی الکتریکی را به شرکای خود می فروشد.        

سنه وب، 29 اکتبر 2023

ذخایر گاز و نفت: سنگال در 10 لیست برتر آفریقا

دسترسی همگان به انرژی با کیفیت و کمیت کافی و با هزینه کمتر؛ چالشی است که سنگال قصد دارد با آن روبرو شود. برای موفقیت در این چالش، کشور می‌تواند روی ذخایر گاز و نفت خود حساب کند، البته اگر به فهرستی که مدیر هیدروکربن‌های وزارت نفت و نیرو در کارگاه آموزشی تقویت ظرفیت‌های خبرنگاران در بخش استخراج می‌گوید، اکتفا کند. پاپا سامبا با اظهار داشته است که برای گاز طبیعی، ذخایر 420 میلیارد مترمکعب برای میدان یاکار، 140 میلیارد مترمکعب برای ترانگا، 70 میلیارد مترمکعب برای سانگومار و 560 میلیارد مترمکعب برای لاک پشت بزرگ ahmeim (Gta) از جمله 50 درصد برای سنگال برآورد شده است. به گفته وی سنگال امروزه به لطف این ذخایر گازی در آفریقا در رتبه 10 و در جهان از نظر گاز طبیعی در رتبه 30 قرار دارد. "سنگال همچنین می‌تواند به داشتن ذخایر خوب نفت ببالد. مدیر هیدروکربن‌ها در خصوص این منابع با اشاره به اینکه ذخایر نفتی یک میلیارد و 400 میلیون بشکه برآورد شده است، گفت: نفت خام سنگال برای بلوک سنگومار 630 میلیون بشکه، میدان فن 250 میلیون بشکه، میدان فن 50 میلیون بشکه برآورد شده است، 100 میلیون بشکه برای Sne Nord و 1 میلیارد بشکه در محل (نفت سنگین) برای میدان Dôme Flore.  Cn-Itie  از فرصت استفاده کرد و جهت‌های جدید استاندارد Itie 2023، پیشرفت پروژه‌های نفت و گاز و چالش‌های بخش معدن را برای خبرنگاران توضیح داد. در این راستا، دکتر پاپا فارا دیالو، عضو گروه چند حزبی Cn-Itie (Gmp)، از خبرنگاران دعوت کرد تا به این موضوعات برای اطلاع رسانی بهتر به مردم بپردازند. "هدف شما ارائه اطلاعات مورد علاقه مردم به شهروندان است. این یک مأموریت شریف است که کاملاً با نیاز ما برای تقویت بیشتر بحث عمومی‌به منظور ارتقاء درک مدیریت منابع استخراجی مطابقت دارد. نقش ما روشن کردن سنگالی‌ها بادادن اطلاعات قابل اعتماد ارائه شده توسط گزارش های Itie است. گزارش‌های Itie به طور کلی درآمدهای قابل توجه دولت از صنایع استخراجی و همچنین افشای تمام پرداخت‌های قابل توجهی که توسط شرکت‌های این بخش به دولت انجام شده است، گزارش می‌کند. " هدف Cn-Itie ترویج یک بحث عمومی در مورد مدیریت انرژی‌های استخراجی است و مطبوعات حلقه مهمی در ترویج این بحث عمومی هستند. یک بحث عمومی آگاهانه این امکان را فراهم می‌کند که از کسانی که قرار است این منابع طبیعی را برای مردم مدیریت کنند، پاسخگویی بخواهیم. ما ظرفیت‌های روزنامه‌نگاران را تقویت می‌کنیم تا اطلاعات درست را منتقل کنند و به بحث عمومی علمی دامن بزنند. اگر منابع طبیعی متعلق به مردم باشد، این واقعیت باقی است که هدف از استخراج، کمک به توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور است. هدف این است که اصلاحات را از نظر حکمرانی خوب و شفافیت در بخش معدن، نفت و گاز به پیش ببرد. در پایان این نشست، با داده‌های ارائه شده توسط کمیته Itie، خبرنگاران می‌توانند با تولیدات با کیفیت بالا، خوانشی عینی از روندهای اجتماعی-اقتصادی داشته باشند و در نتیجه شهروندان را آگاه کنند. کمیته مذکور قول می دهد با ارائه داده‌های معتبر و مرتبط در مورد این بخش از هیچ تلاشی برای حمایت از آنها دریغ نکند."

لوکوتیدین 28 اکتبر 2023

در سنگال، درآمد ماهیگیران به دلیل شیوه‌های ترال های کف در حال کاهش است

طبق گزارشی از بنیاد عدالت محیطی، جوامع ماهیگیری در مقیاس کوچک شاهد کاهش منابع ماهی و وخامت شرایط زندگی شان هستند. طبق گزارشی که پنجشنبه 26 اکتبر توسط دادگستری محیط زیست منتشر شد، نزدیک به دو سوم ماهیگیران (65٪) در سنگال می‌گویند که کمتر از پنج سال پیش درآمد دارند، که آن نتیجه "عملکردهای ناپایدار" و "رفتار مخرب زیست محیطی" و "کف ترال ها" است. بنیاد (EJF) که یک سازمان محیط زیست مستقر در لندن است نشان می دهد که "فرای از دست دادن درآمد، جوامع ماهیگیری شاهد بدتر شدن شرایط زندگی خود هستند." به عنوان مثال، "88٪ از ماهیگیران، 93٪ از پردازنده‌ها و 100٪ از ماهی فروشان گزارش دادند که دسترسی محدودتری به ماهی برای مصرف خود دارند." این گزارش عمدتاً بر اساس مصاحبه‌هایی است که بین سپتامبر 2022 و مه 2023 با این جوامع انجام شده است. این گزارش "ترال‌های کف در بحران ماهیگیری در سنگال را در لیست سیاه قرار می‌دهد."

روش‌های ماهیگیری مخرب و ناپایدار زیست‌محیطی که توسط ناوگان کشتی‌های ترال انجام می‌شود، بحران در بخش ماهیگیری صنفی را عمیق‌تر می‌کند. در این گزارش آمده است که ماهیگیران صنعتگر حجم صید خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند و مجبور به رقابت با این قایق ها برای کاهش منابع هستند. علاوه بر این، ماهیگیران صنعتگر با «تهاجم غیرقانونی» این کشتی‌ها به «منطقه‌ای که برای ماهیگیری صنفی در نظر گرفته شده است» مواجه می‌شوند، وضعیتی که منجر به «تخریب مکرر ادوات ماهیگیری» می‌شود. بر اساس این گزارش، 76 درصد از ماهیگیران تور یا طناب های خود را توسط یک کشتی ترال از دست داده اند. این سازمان غیردولتی توضیح می‌دهد که کشتی‌های ترال پایین در سنگال اساساً توسط بازیگران خارجی اتحادیه اروپا (EU) و چین کنترل می‌شوند: «آنها تقریباً به طور انحصاری مصرف بازارهای خارجی، عمدتاً در کشورهای اتحادیه اروپا را تأمین می‌کنند. در همین حال، بسیاری از خانوارهای سنگالی برای به دست آوردن ذخایر ماهی از بازارهای محلی برای مصرف شخصی خود تلاش می‌کنند. به ویژه به دلیل کاهش درآمد، "تعداد زیادی از ماهیگیران مجبور به مهاجرت به خارج از کشور" می‌شوند، به ویژه در اروپا، در کشورهایی مانند اسپانیا که در هفته‌های اخیر ورود صدها مهاجر سنگالی مشاهده شده است. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی در سال 2022، ماهیگیری 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی سنگال و 10.2 درصد از صادرات آن را تشکیل داده است.

لوموند 29 اکتبر 2023

رئیس جمهور امروز سه شنبه کار توسعه مناطق ویژه اقتصادی را آغاز کرد

رئیس جمهور مکی سال، کار توسعه و اتصال منطقه ویژه اقتصادی یکپارچه دیاس را آغاز کرد مکی سال برای تسریع و تقویت توسعه مناطق ویژه اقتصادی (SEZs)، یک جهت گیری استراتژیک را برای توسعه، ارتقاء و مدیریت SEZ ها به منظور ایجاد مدلی از مناطق مرجع در سنگال آغاز کرده است. مناطق ویژه اقتصادی مناطق جغرافیایی توسعه‌یافته و اختصاصی هستند که در آن شرکت‌ها از مزایای مالیاتی و نظارتی به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و تولید بهره می‌برند و در عین حال امکان کاهش عدم تعادل در تراز تجاری و ایجاد شغل گسترده را فراهم می‌کنند .هدف APIX (، مدیر تمام مناطق SEZ)دستیابی به "امنیت و توسعه یکپارچه و منسجم پایگاه زمینی SEZها"(مناطق ویژه اقتصادی) مانند Diass است تا آنها را در کوتاه مدت عملیاتی کند. برای این منظور، APIX  رویکردی را پیرامون توسعه یک برنامه استراتژیک و برنامه توسعه برای منطقه ویژه اقتصادی آزمایشی Diass از طریق مشارکت های استراتژیک آغاز کرد. به طور خاص، یک «مدل کسب‌وکار» برای راهنمایی همه اپراتورها، شرکای فنی و مالی، ارائه‌دهندگان خدمات و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است و در عین حال به دولت اجازه می‌دهد تا کنترل پروژه‌ها را حفظ کند.

با در نظر گرفتن جهت گیری‌های استراتژیک برنامه سنگال در حال ظهور (PSE) و سیاست ملی صنعتی، پنج بخش رشد (غذاهای کشاورزی، صنایع دارویی، مواد، منسوجات، خودرو) بخش های اولویت دار برای ایجاد ارزش و مشاغل مولد را تشکیل خواهند داد .بسیج شرکای خصوصی ساختاری را ارائه می دهد که گزینه اساسی اجتناب از هرگونه بدهی دولتی و همچنین سفته بازی در زمین را در نظر می‌گیرد .توسعه SEZ ها مستلزم بسیج منابع مالی مستقیم از شرکای مالی مانند BOAD برای ساخت جاده‌ها، شبکه‌های مختلف و زیرساخت های اساسی است .مزایای مالیاتی مناطق اقتصادی خاص یکی از مزیت های اصلی این فضاهای اقتصادی توسعه یافته است .شرکت هایی که در آنجا راه اندازی می‌شوند می‌توانند از معافیت های مالیاتی، کاهش نرخ های مالیاتی یا اعتبار مالیاتی بهره مند شوند. دولت همچنین ممکن است یارانه‌هایی را برای تشویق سرمایه گذاری ارائه دهد. مقررات تجاری نیز در مناطق ویژه اقتصادی متفاوت است.کسب‌وکارها می‌توانند از مقررات آسان‌تر در مورد واردات و صادرات، مالکیت زمین، کار و استانداردهای زیست‌ محیطی بهره‌مند شوند. APIX، مدیر تمام مناطق SEZ در سنگال، همچنین خدمات شخصی‌سازی شده را به شرکت‌های راه‌اندازی ارائه می‌دهد، مانند مجوزهای تسریع‌شده و مجوزهای ساخت و ساز.

بهبود زیرساخت ها از دیگر مزایای مناطق ویژه اقتصادی است. دولت دائماً در زیرساخت هایی مانند جاده‌ها، پل ها، بنادر و فرودگاه‌ها برای تسهیل تجارت، سرمایه گذاری می‌کند. مناطق ویژه اقتصادی همچنین می‌توانند خدماتی مانند پارک های تجاری، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد کسب و کار همراه با مزایای اشتغال و تامین نیروی کار محلی در دسترس و آموزش در فن آوری‌های غیر محلی ارائه دهند.

سنه وب 31 اکتبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما