معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 تلاش شرکت سامسونگ ویتنام به منظور صادرات 57 میلیارد دلاری در سال جاری

مسئول تامین مالی شرکت سامسونگ ویتنام (زیرمجموعه شرکت سامسونگ) در دیدار با نخست وزیر ویتنام اعلام نموده است شرکت متبوع وی تلاش دارد میزان 57 میلیارد دلار از محل صادرات در سال جاری درآمد کسب نماید. وی وعده داده است گروه سامسونگ، ویتنام را در مسیر توسعه این کشور همراهی نماید. نخست وزیر ویتنام ضمن تبریک دستاوردهای تجاری این شرکت در 9 ماهه ابتدای سال جاری با درآمدزایی 48 میلیارد دلاری و صادرات 42 میلیارد دلاری، ابراز داشته است این شرکت مشارکت و سهم مهمی در تجارت خارجی ویتنام با جهان دارد. وی اعلام داشته پروژه‌های شرکت سامسونگ ویتنام به تغییر ساختار اقتصادی، توسعه صادرات، توسعه صنایع حمایتی، اشتغال‌زایی و مشارکت در توسعه اقتصادی ویتنام کمک بزرگی نموده است. وی از سرمایه‌گذاری شرکت سامسونگ در زمینه تحقیق و توسعه آموزش منابع انسانی استقبال کرده است. نخست‌وزیر ویتنام وعده داده است تمامی چالش‌ها و مشکلات شرکت سامسونگ ویتنام که بتواند در چارچوب قانون، پیگیری و حل و فصل نماید، دنبال خواهد نمود. وی ابراز امیدواری کرده است شرکت سامسونگ همچنان به ویتنام به عنوان پایگاه استراتژیک تولیدی خود نگریسته و مرکز تحقیق و توسعه و افزایش تولید محصولات اصلی برای بازارهای بین‌المللی ادامه دهد. سامسونگ 18 میلیارد دلار در ویتنام سرمایه گذاری نموده است و در نظر سرمایه‌گذاری خود را به 20 میلیارد دلار برساند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/samsung-vietnam-strives-to-earn-57b-from-export-this-year-4671444.html

 معاون نخست وزیر ویتنام: قصد ویتنام به افزایش تجارت با آمریکا به 200 میلیارد دلار

معاون نخست وزیر ویتنام در نشست تجاری ویتنام و آمریکا که در هانوی برگزار گردید، اعلام نمود آمریکا و ویتنام می‌بایست مشارکت تجاری و اقتصادی خود را افزایش داده و به 200 میلیارد دلار در سال برسانند. وی همچنین ابراز امیداوری نمود با افزایش امکان دسترسی ویتنام به منابع سرمایه‌ایی آمریکا، این کشور در پروژه‌های مقیاس بزرگ ویتنام سرمایه‌گذاری نموده و وارد فهرست ده کشور بزرگ سرمایه‌گذار در ویتنام شود. او همچنین از شرکتها و فعالین اقتصادی دو طرف خواست شناسایی اقتصاد ویتنام به عنوان اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد را با صدای بلندتر درخواست نمایند. وی افزود شناسایی اقتصاد مبتنی بر بازار ویتنام در جهت تقویت تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری و تجاری میان ویتنام و آمریکا در راستای مسیری موثر، برابر، سالم و پایدار اهمیت ویژه‌ای دارد. این نشست، تمرکز بر اولویت‌های توسعه‌ایی ویتنام شامل رفع موانع تجاری و تحرک منابع برای تجارت و تولید، توسعه انتقال انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و افزایش سرمایه‌گذاری پایدار بوده است.

در حال حاضر، آمریکا دومین شریک بزرگ تجاری ویتنام می‌باشد، در حالی که ویتنام یکی از ده شریک بزرگ تجاری آمریکا بوده و سهم مهمی در تامین زنجیره جهانی تامین آمریکا دارد. پس از گذشت 30 سال از برقراری روابط دیپلماتیک ویتنام و آمریکا، حجم تجارت دو کشور با افزایش 300 برابری به رقم 124 میلیارد دلار رسیده و آمریکا را به بزرگترین واردکننده محصولات از ویتنام تبدیل نموده است. آمریکا 11.8 میلیارد دلار در قالب 1306 پروژه در ویتنام سرمایه‌گذاری نموده که از این حیثت، یازدهمین کشور سرمایه‌گذاری کننده در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-eyes-200b-bilateral-trade-with-us-deputy-pm-4671344.html

 افزایش قیمت برنج ویتنام به رکوردی جدید

همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای برنج با کیفیت، قیمت برنج صادراتی ویتنام به رکورد جدیدی افزایش یافته است. در منطقه دلتای مکونگ در جنوب ویتنام، قیمت خرید برنج از کشاورزان از 8000 دونگ (0.33 سنت دلار) در سال گذشته، با افزایش 12.2 درصدی به 9000 دونگ رسیده است. در صورت امتناع از فروش توسط کشاورزان، صادرکنندگان این محصول حاضر به خرید با قیمت‌های بالاتر نیز می‌باشند. وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام اعلام نموده است قیمت‌های برنج به ویژه در مناطق شمالی و دلتای مکونگ در جنوب بصورت روزانه در حال افزایش می‌باشد. قیمت‌های برنج صادراتی نیز رو به افزایش بوده و قیمت برنج 5 درصد شکسته به 643 دلار برای هر تن رسیده است که بالاترین در 15 سال گذشته می‌باشد. این قیمت رکورد قبلی در پایان ماه آگوست سال جاری را افزایش داده است در حال حاضر قیمت برنج صادراتی ویتنام از رقبای اصلی آن یعنی تایلند و پاکستان به ترتیب 13 درصد و 16 درصد بالاتر می‌باشد. صادرکنندگان ویتنامی اعلام نموده‌اند به دلیل بهبود کیفیت برنج ویتنامی، قیمت آنها رو به افزایش بوده و مورد استقبال خریداران جهانی قرار گرفته است. علاوه بر این، تقاضا برای برنج در جهان نیز رو به افزایش بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/rice-prices-resurge-to-record-high-4670913.html

 افزایش 0.08 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه اکتبر ویتنام

بنابر اعلام اداره آمارهای عمومی ویتنام، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در این کشور در ماه اکتبر سال جاری نسبت به ماه نوامبر به میزان 0.08 درصد افزایش یافته است. دلایل اصلی افزایش این شاخص، افزایش تعرفه‌های آموزشی و افزایش قیمت برنج عنوان شده است. تورم کالاهای اساسی در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به 4.38 درصد رسیده است. بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، 9 مورد از 11 گروه کالایی و خدمات از جمله خدمات آموزشی (2.25 درصد)، مسکن و مصالح ساختمانی (0.27 درصد)، آب (0.48 درصد)، خدمات تعمیرات مسکن (0.29 درصد)، نوشیدنی و دخانیات (0.15 درصد)، رستوران و خدمات ارائه مرتبط با غذا (0.06 درصد) و لوازم خانگی (0.03 درصد) شاهد افزایش قیمت بوده‌اند. در این مدت، گروه‌های خدمات ارتباطات و حمل و نقل به ترتیب شاهد 0.11 درصد و 1.51 درصد کاهش قیمت بوده‌اند. بطور متوسط، در ده ماه ابتدای سال جاری میلادی، تورم کالاهای اساسی به میزان 4.38 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2022 افزایش داشته است که بیشتر از افزایش 3.2 درصد متوسط شاخص قیمت مصرف‌کننده عمومی‌بوده است. دلیل اصلی این امر، کاهش متوسط قیمت داخلی بنزین در ده ماه ابتدای سال جاری به میزان 13.24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین کاهش قیمت گاز به میزان 8.55 درصد ذکر گردیده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/october-cpi-increases-0-08-compared-to-september-gso-4670553.html

 تعدیل 2000 نفری نیروی کار یکی از بزرگترین شرکتهای نساجی ویتنام

شرکت ویتنامی Garmex Saigon Corporation اعلاو نموده است در پایان سه ماه سوم سال جاری، تنها 37 کارمند خود را نگه خواهد داشت و 1945 نیروی کار خود را در سال جاری تعدیل خواهد نمود. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت در سال گذشته نیز 1800 نفر از نیروی کار خود را تعدیل نمود. شرکت مزبور دلیل این امر را عملکرد نه چندان موفق خود در دریافت سفارشات در تمام سه ماهه سوم سال جاری ذکر نمود که برای چهارمین فصل متولی زیان‌ده بوده است. از این رو، شرکت ذکر شده در پی برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های خود و در راستای بهینه نموده دارایی‌ها، در نظر دارد برخی از دارایی‌های غیرضروری خود را در آینده نزدیک به فروش برساند. شرکت مزبور یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده البسه در ویتنام بوده که دارای 70 خط تولید در 5 کارخانه می‌باشد. این شرکت در سال 2019 نزدیک به 4.000 نفر نیروی کار در استخدام خود داشت و از سوددهی بالای برخوردار بود. شرکت ذکر شده به دلیل کاهش 93 درصدی سفارشات از سوی شرکای تجاری خارجی خود، برای اولین بار در سال 2022 با زیان مواجه گردید. این شرکت در نه ماهه سال جاری تنها 8 میلیارد ویتنام دونگ (برابر با 320 هزار دلار) درآمد داشته است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل معادل 245 میلیارد ویتنام دونگ (برابر با 10 میلیون دلار) درآمد گزارش کرده است. 

در ماه ژوئن سال جاری، وزارت کار، معلولین و رفاه اجتماعی ویتنام اعلام نمود در 5 ماه ابتدای سال 2023، تعداد 70.000 نیروی کار در صنعت نساجی این کشور اخراج شده و 66.600 نفر دیگر در این صنعت با کاهش ساعت کاری مواجه شده‌اند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/textile-giant-lays-off-2-000-workers-4670510.html

 مازاد تجاری 9.3 میلیارد دلاری بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در ده ماه نخست سال جاری، مازاد تجاری بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام به 9.3 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 26.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. در مدت یاد شده، مجموع صادرات این بخش از اقتصاد ویتنام به رقم 43.09 میلیارد دلار رسیده است که بصورت سال به سال، میزان 4.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. دلیل این امر، کاهش ارزش صادرات محصولات کلیدی از جمله آبزیان با کاهش 20.5 درصدی (رقم 7.45 میلیارد دلار) و بخش جنگلداری با کاهش 19.3 درصد (رقم 11.65 میلیارد دلار) بوده است. از سوی دیگر، صادرات بخش کشاورزی با افزایش 17 درصدی و به میزان 21.94 میلیارد دلار، تقریبا نصف کل صادرات این بخش را تشکیل داده است. در بخش اقلام کشاورزی صادراتی، صادرات میوه و سبزیجات معادل 4.91 میلیارد دلار، برنج 3.97 میلیارد دلار و بادام هندی برابر با 2.92 میلیارد دلار گزارش شده است. در ده ماه گذشته، صادرات بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام به بازارهای آسیایی و آفریقایی به ترتیب 5.7 درصد و 21.6 درصد افزایش داشته و این در حالی است که صادرات این بخش به بازارهای اروپا، آمریکا و اقیانوسیه به ترتیب 20.6 درصد، 11.8 درصد و 17.2 درصد کاهش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/agro-forestry-fisheries-sector-enjoys-trade-surplus-of-9-3b-4672053.html

 ثبت رکورد تازه صادرات میوه و سبزیجات ویتنام

در ده ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات سبزیجات و برنج ویتنام از میزان کل صادرات این اقلام در سال 2022 پیشی گرفته و در مجموع به رکورد 8.9 میلیارد دلاری دست یافته است. در دوره ده ماهه اول سال، صادرات سبزیجات با افزایش 79 درصدی بصورت سال به سال به رقم 4.92 میلیارد دلار رسیده است، این در حالی است که صادرات برنج با افزایش 35 درصدی به رقم 4 میلیارد دلار رسیده است. این میزان صادرات اقلام سبزیجات و برنج، تاثیر معناداری در صادرات 40 میلیارد دلاری بخش کشاورزی و رقم کل صادرات 291 میلیارد دلاری ویتنام در 10 ماه ابتدای سال داشته است. در سال 2022، تحت تاثیر محدودیت‌های بازار چین، صادرات سبزیجات ویتنام به میزان 5.1 درصد کاهش یافت. اگر چه از ابتدای سال جاری، ویتنام سفارشات بسیار بیشتری به ویژه میوه‌های چون دوریان، انبه و جک فروت جهت صادرات دریافت نمود. میزان صادرات میوه دوریان در ده ماه نخست سال جاری بیش از 1.6 میلیارد دلار گزارش شده است. بر اساس اعلام اتحادیه میوه و سبزیجات ویتنام (Vinafruit)، پس از بازگشایی بازار چین بر روی محصولات ویتنام از اوایل سال جاری و همچنین در نتیجه موافقتنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های امضاء شده میان دو کشور، صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به بزرگترین بازار صادراتی این اقلام ویتنام، افزایش یافت. علاوه بر این، میزان صادرات برنج ویتنام نیز در سال جاری به دلیل افزایش قیمت آن، نتایج خوبی رقم زده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/new-record-set-in-fruit-vegetable-exports-4672099.html

 افزایش 22 درصدی تعداد شرکتهای تازه تاسیس در ویتنام در ماه اکتبر سال جاری

در ماه اکتبر سال جاری، تعداد 15400 شرکت تازه تاسیس با سرمایه ثبتی 125.8 تریلیون دونگ (معادل 5.1 میلیارد دلار) در ویتنام به ثبت رسیده است که نسبت به ماه گذشته به لحاظ تعداد 21.7 درصد و به لحاظ ارزش 7.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس اداره آمارهای عمومی ویتنام، از ابتدای سال جاری، تعداد 131.800 شرکت تازه تاسیس با مجموع سرمایه 1.21 کوادرامیلیون دونگ و اشتغال‌زایی 880.000 نفر در ویتنام به ثبت رسیده است. همچنین در مدت ذکر شده، تعداد شرکتهای که مجددا فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، 51900 شرکت گزارش شده است. همچنین در این مدت، تعداد 81.000 شرکت بصورت موقت فعالیت خود را متوقف نموده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/number-of-newly-established-firms-up-21-7-in-october-4672072.html

افتتاح مجتمع پتروشیمی‌به ارزش 5 میلیارد دلار در ویتنام در سال آینده

بر اساس اعلام سرمایه‌گذاران، پروژه سرمایه‌گذاری مجتمع پتروشیمی جنوبی Southern Petrochemical Complex به ارزش 5.1 میلیارد دلار در استان جنوبی باریا-ووم تائو، تولید آزمایشی خود را در ماه نوامبر آغاز خواهد نمود و از اوایل سال آینده میلادی، وارد فاز تجاری خواهد شد. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی لانگ سون  Long Son Petrochemicals Company به عنوان سازنده مجتمع، این پروژه با بالاترین استانداردهای ایمنی و مولفه‌های کاهش آلایندگی ساخته شده است. این مجتمع در مجموع موجب اشتغال‌زایی 1000 نفر خواهد شد که 80 درصد آن ویتنامی خواهند بود. در طول 5 سال گذشته، به منظور افزایش حضور ویتنامی‌ها در پروژه مزبور، شرکت Long Son بیش از 2 میلیارد دلار در زمینه انتقال تکنولوژی و آموزش نیروی انسانی محلی هزینه نموده است. سال گذشته نخست وزیر ویتنام اعلام نموده پروژه مجتمع پتروشمی جنوبی به همراه پالایشگاه Nghi Son در شمال و پالایشگاه  Binh Son  در مرکز این کشور، نقش مهمی در تضمین و تامین عرضه بنزین در بازار داخلی ویتنام ایفا خواهند نمود. مجتمع پتروشیمی مزبور، بزرگترین مجتمع تجمیع شده با قابلیت انعطاف‌پذیری در خوراک اولیه با ظرفیت 1.4 میلیون تن تولید پولیلفین به عنوان ماده اصلی در تولید انواع محصولات پلاستیکی می‌باشد. پیش‌بینی شده است این مجتمع به درآمدزایی 1.5 میلیارد دلاری در سال آتی دست یافته و به درآمد مالیاتی 150 میلیون دلاری استانهای باریا و استان ووم تائو کمک نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/petrochemical-complex-worth-5b-to-open-next-year-4671121.html

 پیش‌بینی کاهش درآمدهای مالیاتی شهر هوشی‌مین به دلیل چالش‌های اقتصادی

بر اساس اعلام مدیر اداره دارایی شهر هوشی‌مین، انتظار می‌رود به دلیل چالش‌های اقتصادی، درآمدهای این شهر در سال جاری با کاهش 4-5 درصدی نبست به میزان هدفگذاری شده خود، رو برو شود. پیش‌بینی می‌شود کل درآمدهای این شهر در سال جاری 20 تریلیون دونگ (معادل 813.1 میلیون دلار) نسبت به رقم هدفگذاری شده کاهش داشته باشد. در ده ماه نخست سال جاری، درآمدهای این شهر به صورت سال به سال، با 8.1 درصد کاهش مواجه شده و به رقم 372 تریلیون دونگ (15.1 میلیارد دلار) رسیده است که 79.3 درصد رقم هدفگذاری شده برای سال جاری است. سه منبع اصلی جمع‌آوری مالیات شهر شامل مالیات داخلی، مالیات بر تجارت و مالیات بر سوخت شاهد کاهش بوده‌اند و این در حالی است که هزینه‌های شهر بصورت سال به سال، 37 درصد رشد داشته است. از این رو و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی برای دو ماه آتی تا پایان سال نیز مبهم می‌باشد، پیش‌بینی می‌شود میزان درآمدهای این شهر در سال جاری 4-5 درصد کمتر از رقم هدفگذاری شده باشد. اداره امور دارایی شهر پیشنهاد نمود است با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و کاهش درآمدهای مالیاتی، تمرکز بر اخذ بدهی‌های مالیاتی معوق به ارزش بیش از 40 تریلیون دونگ (1.63 میلیارد دلار) قرار گیرد. دولت ویتنام هدفگذاری کسب درآمدهای مالیاتی به میزان 469.68 میلیون دلار در سال جاری ارائه داده بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و جهانی و چالش‌های آن، نشانه‌های کاهش این درآمدها از سه ماهه ابتدای سال آشکار گردید. شهر هوشی‌مین در سال گذشته، افزایش درآمد 23.6 درصد و تحقق 471.56 تریلیون دونگ ( 19.2 میلیارد دلار) درآمد مالیاتی را تجربه کرده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-revenues-set-to-fall-5-short-of-target-4671210.html

 افزایش سپرده‌های بانکی علیرغم کاهش نرخ سپرده‌ها

بر اساس اعلام بانک مرکزی ویتنام، علیرغم کاهش نرخ سپرده‌ها، رشد سپرده‌های بانکی اشخاص در 8 ماهه ابتدای سال جاری 9.7 درصد بود است که دلایل آن را غیرجذاب شدن سرمایه‌گذاری در بورس و بازار املاک ویتنام در مدت یاد شده ذکر نموده‌اند. سپرده‌های مردمی در بانکهای ویتنام بین ماههای ژانویه تا آگوست برابر با 6430 تریلیون دونگ معادل 267.9 میلیارد دلار گزارش شده است. تنها در ماه آگوست، سپرده‌های بانکی اشخاص برابر با 43.7 تریلیون دونگ معادل 1.8 میلیارد دلار بوده است. این در حال است که برخی از بانکها که نرخ بهره‌های بسیار بالا پرداخت می‌نمودند، هم اکنون برای سپرده‌های کمتر از یک میلیارد دونگ ( 41 هزار دلار) حدود 7 درصد نرخ بهره پرداخت می‌نمایند. در حال حاضر بیش از 20 بانک برای سپرده‌های یکساله، بین 6 الی 7 درصد بهره پرداخت می‌نمایند. در سالهای گذشته، نرخ‌های بهره پایین در زمان شیوع بیماری کووید19 منجر به سرازیر شدن سرمایه‌های اشخاص به بازارهایی چون بازار سهام و بازار املاک گردیده بود. در شرایط حاضر، بانکها انتظار چنین روند سپرده‌پذیری را نداشته که می‌توان گفت دلیل عمده آن شرایط مبهم بازارهای سهام و املاک می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/bank-deposits-grow-despite-lower-interest-rates-4671216.html

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما