معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

واکنش مثبت برزیل به کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل اخیراً از تصمیم ایالات متحده برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا تمجید کرد.

واکنش‌ برخی مقامات برزیلی به این موضوع به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

لولا خواستار پایان دادن به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا شد:

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل اخیراً از تصمیم ایالات متحده برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا تمجید کرده است. او معتقد است که این امر می‌بایست به یک تغییر دائمی تبدیل شود. هدف لولا بهبود ثبات در سراسر منطقه با این اقدام است. لولا داسیلوا در ابتدای سال 2023، درست پس از آغاز مسئولیت، روابط دیپلماتیک در سطح عالی با ونزوئلا را احیا نمود. وی در پستی در شبکه‌های اجتماعی از تحریم های گذشته آمریکا علیه ونزوئلا انتقاد کرد. او گفت این اقدامات فقط به مردم عادی صدمه می زند. تحریم‌ها همچنین حل مسالمت آمیز منازعات را دشوارتر می‌کند. بنابراین، او از آمریکا می خواهد که تحریم ها را لغو کند، نه اینکه آن را صرفاً به عنوان یک اقدام موقت تبدیل کند.

رئیس جمهور برزیل که بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین را رهبری می‌کند، اعتقاد دارد که لغو طولانی‌مدت تحریم‌ها کمک خواهد کرد. این امر سیاست ونزوئلا را با ثبات تر می‌کند. علاوه بر این، به صلح و ثبات در کل منطقه کمک خواهد کرد. دولت آمریکا یک گام از تحریم های اقتصادی خود عقب نشینی کرد. این تحریم ها صنایع نفت، گاز و طلای ونزوئلا را هدف قرار داده بود. 

روابط ایالات متحده و ونزوئلا برای سال ها متشنج بوده است و تحریم ها اقتصاد ونزوئلا را فلج کرده است. این امر همچنین روابط با کشورهای همسایه مانند برزیل را تیره نمود. درخواست لولا داسیلوا برای پایان دائمی تحریم ها می‌تواند درها را برای همکاری‌های منطقه ای بهتر باز کند.

پتروبراس بازگشت به بخش نفت ونزوئلا را بررسی می‌کند:

شرکت نفت دولتی پتروبراس برزیل در حال بررسی بازگرداندن سرمایه به ونزوئلا است. این ایده پس از تعلیق موقت تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا مطرح شد. مدیر عامل شرکت پتروبراس، ژان پل پراتس، اشاره داشت که تمرکز صرفاً روی تجارت است، نه بر سیاست یا ایدئولوژی. در گذشته، پتروبراس و شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) با هم همکاری داشتند. آنها در اکتشاف نفت در ونزوئلا و یک پالایشگاه در برزیل شریک شدند. 

همکارهای احتمالی برزیل و ونزوئلا شامل خرید نفت ونزوئلا و مشارکت در پروژه‌های نفتی است. پراتس معتقد است که ایالات متحده به ونزوئلا به عنوان یک منبع نفت در آینده نگاه می‌کند و دلیل آن را کاهش در ذخایر نفت غیرمتعارف ایالات متحده می‌داند. صنعت نفت ونزوئلا برای رشد مجدد نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد. به گفته پراتس، پتروبراس می‌تواند کمک بزرگی در اینجا باشد. او این را بخشی از یک طرح بزرگتر برای روابط انرژی در آمریکای لاتین می‌داند. با این حال، پراتس جزئیاتی در مورد اینکه پتروبراس به کدام دارایی‌های ونزوئلا علاقه دارد را به اشتراک نمی‌گذارد. وی گفت: این اطلاعات هنوز در دست بررسی بوده چراکه تصمیم برای لغو تحریم‌های آمریکا کاملا جدید است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما