معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۹

معرفی ظرفیت های منابع انرژی تجدید پذیر در استان آستراخان

انرژی‌های سبز از منابع تجدیدپذیر شامل نورخورشید ، آب و باد از جایگاه ویژه ای برخوردار می‌باشند. بر اساس وب سایت دولت استان آستراخان در این منطقه 300 روز در سال هوا آفتابی است. منابع انرژی تجدید پذیر امکان بهره برداری مصرف کنندگان از انرژی پاک و نیز کاهش اتلاف انرژی در خطوط انتقال برق را فراهم می نماید.

در بازه زمانی از سال 2017 لغایت سال 2020 دوازده نیروگاه خورشیدی به ظرفیت کل 285 مگاوات در استان آستراخان احداث گردیده است.

 مشخصات و ویژه گی‌های نیروگاه‌های خورشیدی آستراخان به شرح ذیل است:

- نیروگاه خورشیدی زاودسکایا واقع در منطقه ولودارسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «پرُم ستروی ماتیریالی» (مصالح صنعتی ساختمانی) واقع در منطقه ناریمانوفسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «نیوا» وقع در منطقه پریوُلژسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «تیناکی» واقع در منطقه ناریمانوفسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «ینوتویفکایا» واقع در منطقه ینوتویفسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «آختوبینسکایا» واقع در منطقه آختوبینسکی به ظرفیت 60 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «فونتوفسکایا» واقع در منطقه پریوُلژسکی به ظرفیت 60 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «اوکراساچنایا» واقع در منطقه ناریمانوفسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «وادودیلیتلنایا» واقع در منطقه ناریمانوفسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «لیمانسکایا» واقع در منطقه لیمانسکی به ظرفیت 30 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «اکتیابرسکایا» واقع در منطقه چرنویارسکی به ظرفیت 15 مگاوات؛

- نیروگاه خورشیدی «پیسچانایا» واقع در منطقه چرنویارسکی به ظرفیت 15 مگاوات.

در ماه ژوئن سال 2021 بین دولت استان آستراخان و شرکت با مسئولیت محدود «آویلار سولار تکنولوژی» توافقنامه همکاری در زمینه توسعه انرژی‌های خورشیدی در استان آستراخان به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه، طرفین قصد دارند پروژه‌های سرمایه گذاری در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی شبکه ای به ظرفیت کل تا 200 مگاوات در بازه زمانی از سال 2022 لغایت سال 2026 انجام دهند. استان آستراخان در رتبه بندی سرمایه گذاری پروژه‌های انرژی تجدید پذیر جزء پنچ منطقه پیشرو قلمداد می‌شود و  نامزد رتبه اول منطقه  در عرصه «منطقه انرژی تجدید پذیر» می‌باشد. از سال 2017 لغایت سال 2023 دوازده نیروگاه خورشیدی با ظرفیت کل 285 مگاوات در استان آستراخان احداث گردیده است. علاوه بر این، پروژه سرمایه گذاری در زمینه ساخت نیروگاه خورشیدی بوگدینسک به ظرفیت کل 60 مگاوات در دست اجرا قرار دارد. پنجاه درصد تولید انرژی آستراخان از محل انرژی‌های پاک تامین می‌گردد.

در سال 2021 پارک بادی به ظرفیت کل340.2  مگاوات در استان آستراخان مورد بهره برداری قرار گرفت. این پارک بادی شامل پنج نیروگاه بادی می‌باشد: «ایزلوچنایا»، «مانلانسکایا»، «استاریتسکایا»، «خولمسکایا» و «چرنویارسکایا». در حال حاضر استان آستراخان در میان 66 منطقه فدراسیون روسیه به سه منطقه پیشرو در رتبه بندی سرمایه گذاری‌ها  در منابع انرژی تجدید پذیر تبدیل شده است.

آثار مثبت پروژه‌های ساخت منابع تجدید پذیر در خاک استان آستراخان در عرصه‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی برای کل استان آستراخان بشرح ذیل قابل ذکر می‌باشد :

- بکارگیری زمین‌های متروکه یا از قبل بهره برداری نشده؛

- اثربخشی مثبت برای اقتصاد منطقه به دلیل جذب سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های بزرگ؛

- افزایش میزان تولید مهندسی قدرت در خاک استان آستراخان؛

- کاهش تولید دی‌اکسیدکربن به دلیل عدم وجود آلودگی هوا/آب یا سایر اثرات منفی بر محیط زیست؛

- ایجاد فرصت های شغلی تکمیلی.

در استان آستراخان طی نه ماه سال 2023 فقط سهم نیروگاههای خورشیدی از تولید برق به بیش از 10 درصد از کل حجم انرژی تولید شده بوده است از این رو استان آستراخان در فهرست مناطق با انرژی « سبز» توسعه یافته وارد گردیده است.

نیروگاه‌های بادی به ظرفیت کل 340.2 مگاوات در استان آستراخان قرار دارد. تعداد 9 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت کل 225 مگاوات انرژی خود را به شبکه‌های توزیع کننده شرکت «روس ستی یوگ» منتقل می‌کنند.

آقای دنیس آفاناسیِف معاون رئیس دولت استان آستراخان در چارچوب بیست و هشتمین همایش بین المللی و نمایشگاه «نفت و گاز ترکمنستان-2023» در شهر عشق آباد در خصوص ویژگی‌ها و چشم اندازهای توسعه منابع انرژی تجدید پذیر در منطقه خزر گزارش داد. بنابر اعلام وی، استان آستراخان در زمره 5 منطقه پیشرو از لحاظ توسعه انرژی‌های جایگزین در فدراسیون روسیه وارد شده است. به گفته وی، در حال حاضر در استان آستراخان 50 درصد کل تولید انرژی  از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تامین می‌گردد. ظرفیت انرژی سبز در استان آستراخان به 625.2 مگاوات رسیده است که 45.7 درصد از کل ظرفیت تولید برق منطقه ای را تشکیل می دهد. در چارچوب سرمایه گذاری‌های بعمل آمده 60 میلیارد روبل (برابر با 638 میلیون دلار) برای ساخت پروژه‌های مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و بادی اختصاص یافته است.

شایان ذکر است با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان آستراخان و برخورداری از منابع طبیعی شامل نورخورشید، باد و آب فراوان، این  استان توانسته با سرمایه گذاری مناسب و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی مذکور خود را در زمره استان‌های پیشرو در فدراسیون روسیه در عرصه بهره برداری از منابع تجدید پذیر معرفی نماید.

با عنایت به رویکرد مقامات استان آستراخان به توسعه نیرو گاه‌های تامین انرژی از طریق منابع تجدید پذیر بنظر میرسد هدف گذاری برای اختصاص سهم بیشتر از 90% از برق تولیدی از طریق انرژی‌های پاک می‌باشد در این صورت نیمی از کل نیاز برق استان آستراخان که در حال حاضر 1300 مگاوت است از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌گردد که در نوع خود می‌تواند برای استان آستراخان مایه مباهات تلقی شود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما