معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در نیمه اول آبان 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی کرواسی در سال 2023

برخلاف برآوردهای اولیه از تولید ناخالص داخلی کرواسی که نشان می‌داد در نیمه اول سال جاری، اقتصاد این کشور تقریبا سه درصد رشد داشته است، برآورد تجدیدنظر شده، بدبینانه‌تر است و بر اساس آن، رشد اقتصادی کرواسی نزدیک به دو درصد بوده است. اداره آمار دولتی، تخمین قبلی خود را از رشد اقتصادی کرواسی در سه ماهه اول سال، از 2.8 درصد به 1.6 درصد اصلاح کرد، در حالی که اصلاح برای سه ماهه دوم سال ملایم‌تر بود و از 2.8 درصد به 2.7 درصد تغییر یافت. بلافاصله پس از انتشار داده‌های اصلاح شده، برآوردهای قبلی از رشد اقتصادی کرواسی نیز کاهش یافت که تحلیل‌گران بانک رایفهایزن نیز جزو آنها بودند. بر اساس برآورد جدید تحلیل‌گران این بانک، رشد اقتصادی کرواسی در سال 2023 برابر با 2.1 درصد خواهد بود و در سال 2024، با افزایش سرمایه‌گذاری‌های مربوط به بودجه اتحادیه اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی به 2.5 درصد خواهد رسید و متوسط نرخ تورم نیز به 3.3 درصد کاهش خواهد یافت. تحلیل‌گران بانک رایفهایزن قبلا نرخ رشد اقتصادی کرواسی در سال جاری را 2.5 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

منبع: وچرنی لیست

نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی در کرواسی و اتحادیه اروپا

داده‌های اولیه اداره آمار اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی در کرواسی، بسیار پایین‌تر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه اروپا است. بر اساس این گزارش، نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی کرواسی در پایان ژوئن به 66.5 درصد رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته که برابر با 72.4 درصد بود، به میزان 5.9 واحد درصد کاهش یافته است. در انتهای سه ماهۀ اول امسال نیز این نسبت در کرواسی برابر با 69.1 درصد بود. بر اساس داده‌های منتشره، کل بدهی عمومی‌کرواسی در پایان ژوئن سال جاری برابر با 47.9 میلیارد یورو بوده است که 2.3 میلیارد یورو (معادل 5 درصد) کمتر از ژوئن سال گذشته می‌باشد.

در سطح منطقۀ یورو، میانگین نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی در پایان ژوئن، 90.3 درصد بود که 0.4 واحد درصد نسبت به پایان مارس کاهش داشته است. در سطح اتحادیۀ اروپا نیز روند نسبتا مشابهی حاکم بوده و این نسبت از 83.4 درصد در انتهای مارس به 83.1 درصد در انتهای ژوئن رسیده است.

منبع: هینا

کمک‌های جدید اتحادیه اروپا به کرواسی

طبق ارزیابی کمیسیون اروپا، کرواسی تمام 45 برنامۀ اصلاحی و سرمایه‌گذاری لازم را که پیش‌نیاز پرداخت قسط سوم کمک‌های آن در قالب برنامه ملی بهبود و تاب‌‌آوری است، انجام داده است. دولت کرواسی نیز اعلام کرد که با ارزیابی مثبت کمیسیون اروپا از تحقق تمام 45 شاخص پیش‌بینی شده در بخش سوم برنامه ملی بهبود و تاب‌‌آوری (NPOO یا NPRR)، تعداد کل شاخص‌‌های موفقیت‌‌آمیز از آغاز اجرای این برنامه به 104 شاخص برنامه‌ریزی شده رسید که عزم کرواسی را برای اجرای اصلاحات و سرمایه‌گذاری تایید می‌کند.

قسط سوم برنامه ملی بهبود و تاب‌‌آوری کرواسی، 700 میلیون یورو می‌باشد. پیش از این در قالب این برنامه، بیش از 2.2 میلیارد یورو به کرواسی پرداخت شده است که معادل حدود 40 درصد از کل 5.5 میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض موجود بوده است و پس از پرداخت قسط سوم، این مبلغ برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کرواسی به 2.9 میلیارد یورو می‌رسد.

منبع: وچرنی لیست

تضعیف احتمال کاهش نرخ بهره در اتحادیه اروپا

بانک مرکزی اروپا خاطرنشان می‌کند که نرخ بهره تا زمانی که لازم باشد، بالا خواهد بود. با گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه، جهان وارد یک دوره عدم اطمینان جدید می‌شود که در حال حاضر در افزایش قیمت انرژی منعکس شده است. در چنین فضایی، رهبری بانک مرکزی اروپا در هفته جاری برای تصمیم در خصوص نرخ بهره تشکیل جلسه می‌دهد؛ در حالی که در ده جلسه قبلی، همواره تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است. تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی مستقر در فرانکفورت در این هفته افزایش نرخ بهره را که از ژوئیه سال گذشته آغاز شده و منجر به رکورد نرخ بهره برای عملیات کلیدی یورو بین 4 تا 4.75 درصد شده است، ادامه نخواهد داد، همان‌طور که فدرال رزرو آمریکا نیز قبل از آنها این کار را انجام داد؛ البته باز هم این امر به این معنی نیست که نرخ‌‌های بهره به اوج خود رسیده‌اند، بلکه ممکن است با سیر جدید تحولات جهانی، در آینده باز هم افزایش پیدا نماید.

منبع: وچرنی لیست

حداقل حقوق در کرواسی در سال آینده

دولت کرواسی میزان حداقل دستمزد برای سال 2024 را تصویب کرد که طبق آن حداقل دستمزد ناخالص برابر با 840 یورو و حداقل دستمزد خالص حدود 677 یورو تعیین می‌گردد که از 1 ژانویه تا 31 دسامبر 2024 معتبر است. مقدار فعلی حداقل دستمزد ناخالص برابر با 700 یورو است که بدین ترتیب به میزان 140 یورو یا 20 درصد افزایش می‌یابد. دولت همچنین دستمزد ساعتی دانشجویان را از 4.48 یورو به 5.25 یورو افزایش داد.

منبع: هینا

یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در کارخانه پنل‌های خورشیدی

فولکر ویتر، مالک شرکت Vallis Solaris، زنجیره با ارزش یکپارچه صنعت فتوولتائیک، در حال برنامه‌ریزی یک سری سرمایه‌گذاری در منطقه شیبنیک کرواسی است که شامل سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی است.

منبع: هینا

آغاز پروژۀ برداشت گاز در مصر

پس از کشف تجاری گاز در پایان سال 2022 در بلوک دامنهور شرقی در دلتای نیل، شرکت اینا (INA) اولین چاه گاز خود را در مصر تولید کرده است. این چاه گاز در مدت زمان بسیار کوتاهی به زیرساخت‌های تولید میدان دیسوق مجاور متصل شد و در 26 سپتامبر 2023 به بهره‌برداری رسید. این اولین چاه گاز شرکت اینا در مصر است و این شرکت تا به حال در آنجا فقط چاه نفت داشت. اینا در سال 2021 به عنوان شریک 20 درصدی با اپراتور Wintershall Dea و شریک Cheiron Energy وارد امتیاز دامنهور شرقی شد و فعالیت‌های اکتشافی آن در سال جاری به پایان رسید. مصر بازار خارجی کلیدی اینا در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز است که برای مدت طولانی (از سال 1989) در آن حضور داشته است.

منبع: HRT

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما