معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ اول آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تهدید مشاغل توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعیِ مولد، این روزها عملا در دسترس همه است. این امر در سال جاری در ظهور برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی متعدد در بازار دیده شده است. برنامه‌هایی مانند Chat GPT، شور و علاقه و نگرانی مردم را برانگیخته است؛ نگرانی از اینکه اگر شرکت‌ها شروع به انتقال کارهای انسانی به هوش مصنوعی کنند، برنامه‌های هوش مصنوعی، بیکاری نیروی کار را به همراه خواهند داشت.

مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات کسب و کار فنلاند منتشر شد، پاسخ مناسبی به این نگرانی ارائه می‌دهد. آنتی کاوهانن، مسئول تحقیقات اشتغال در این موسسه می‌گوید: اگرچه طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها با تغییرات قابل‌توجهی مواجه هستند، اما میزان و سطح قرار گرفتن در معرض تأثیرات هوش مصنوعی مولد در مشاغل مختلف متفاوت است. بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقات کسب و کار فنلاند، یک پنجم شاغلان در فنلاند در مشاغلی کار می‌کنند که حداقل نیمی از وظایف کاری در معرض تهدید جایگزینی با هوش مصنوعی مولد هستند و به نظر می‌رسد نخبگان بازار کار بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تأثیرات هوش مصنوعی دارند. بر اساس این مطالعه، در فنلاند، افراد تحصیل کرده، شاغل با سطح درآمد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر، بیشتر از سایرین در معرض تأثیرات هوش مصنوعی قرار دارند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009945874.html

تمدید سقف قیمت انرژی برای جلوگیری از بحران گاز در زمستان

به گزارش فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا در حال بررسی تمدید مهلت سقف قیمت گاز طبیعی است. اتحادیه اروپا نگران است که جنگ در خاورمیانه و آسیب به خط لوله گاز در دریای بالتیک، باعث گران شدن گاز در زمستان شود. به گفته منابع فایننشال تایمز، با وجود کاهش قیمت گاز طبیعی و ذخایر بالای بی‌سابقه، جنگ در غزه و همچنین آسیب احتمالی به «زیرساخت‌های گاز» می‌تواند بر قیمت گاز تأثیر بگذارد. به گفته این منابع، سقف قیمت در صورت شروع به افزایش قیمت گاز، سیاستی موجه خواهد بود. لازم به ذکر است سقف قیمت در صورتی اعمال می‌شود که قیمت‌ها در طول سه روز بیش از 180 یورو در هر مگاوات ساعت باشد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009939537.html

احتمال کمک مالی اتحادیه اروپا برای تعمیر خط لوله آسیب دیده

پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند قبل از نشست شورای اروپا با همتایان استونیایی و سوئدی خود در بروکسل دیدار کرد تا دیدگاه‌هایشان در مورد چگونگی پیشرفت تحقیقات در مورد آسیب به خط لوله گاز Baltic connector و کابل‌های مخابراتی زیر آب به اشتراک گذاشته شود. در همین حال، خبرگزاری AFP گزارش داد که هلسینکی با پکن برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد یک کشتی چینی که احتمالا به آسیب خط لوله گاز زیر دریا مرتبط است، کار می‌کند. مقامات فنلاند یک لنگر را پیدا کردند که گمان می‌رود متعلق به یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ‌کنگ باشد که به نظر می‌رسد در اوایل این ماه باعث این آسیب شده است. هلسینکی عکس‌هایی از مسیرهای زیر آب منتشر کرد که گمان می‌رود توسط یک لنگر شش تنی که در بستر دریا کشیده شده و سپس به خط لوله بالتیک کانکتور برخورد کرده است، تولید شده است. بازرسان فنلاندی از فرض عمدی بودن این آسیب خودداری کرده‌اند.

پتری اورپو گفت که او همچنین قصد دارد در مورد تامین بودجه اتحادیه اروپا برای کمک به تعمیر خط لوله آسیب‌دیده، از طریق مکانیسم این اتحادیه برای مقابله با تهدیدات هیبریدی مذاکره کند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا از زمان انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آسیب به خط لوله از فنلاند حمایت کرده است.

https://yle.fi/a/74-20057288

https://yle.fi/a/74-20057159

افزایش توان نیروگاه‌های خورشیدی در فنلاند

پروژه‌های انرژی خورشیدی متعددی در مقیاس صنعتی برای فنلاند برنامه‌ریزی شده است که در صورت تحقق، ظرفیت تولید ترکیبی نیروگاه‌ها را چند برابر خواهد کرد، به نحوی که ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ در فنلاند می‌تواند تا سال 2030 تا 190 برابر افزایش یابد. شرکت توسعه پایدار ایالتی Motiva در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده است که اکنون مجموع توان نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس صنعتی 50 مگاوات است، اما توان آن می‌تواند به بیش از 9500 مگاوات افزایش یابد. در صورت تحقق تمامی‌پروژه‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان سال 2030، ممکن است 120 نیروگاه در فنلاند وجود داشته باشد. در حال حاضر، 16 نیروگاه خورشیدی در مقیاس صنعتی در فنلاند وجود دارد و شش نیروگاه در دست ساخت است که با راه‌اندازی آنها ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگِ بیش از یک مگاوات را از 50 مگاوات به تقریبا 310 مگاوات افزایش می‌دهد.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌ها و منابع عمومی، 64 پروژه انرژی خورشیدی به مرحله تصویب رسیده است که در صورت اجرا، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در مقیاس صنعتی را حدود 6500 مگاوات افزایش خواهند داد. همچنین بیش از 30 پروژه در مرحله پیش آزمون قرار دارد که با اجرای آنها 2700 مگاوات به ظرفیت تولید افزوده می‌شود. اندازه نیروگاه‌ها نیز در حال افزایش است. در بیانیه مطبوعاتی Motiva آمده است که در میان نیروگاه‌های برنامه‌ریزی شده، رایج‌ترین آنها پارک‌های خورشیدی 50 تا 100 مگاواتی است، اما در میان آنها چندین نیروگاه 500 مگاواتی نیز وجود دارد. در حال حاضر بزرگترین نیروگاه خورشیدی فنلاند، نیروگاه شرکت سولاریگو واقع در کالاجوکی است که حداکثر توان خروجی آن 13 مگاوات است.

تولید برق خورشیدی در مقیاس کوچک نیز در فنلاند به شدت در حال رشد بوده است. بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده توسط آژانس انرژی در تابستان، ظرفیت تولید برق خورشیدی در مقیاس کوچک در سال گذشته بیش از 60 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. در پایان سال گذشته در مجموع حدود 635 مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی در مقیاس کوچک به شبکه برق متصل شده بود. لازم به ذکر است تولید در مقیاس کوچک به سیستم‌های انرژی خورشیدی کمتر از یک مگاوات اطلاق می‌شود که به طور معمول در خانه‌ها و ساختمان‌های بخش خدمات استفاده می‌شود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009946231.html

افزایش محبوبیت پنل‌های خورشیدی در فنلاند

شرکت‌های مسکن و ساختمان‌های تجاری به دلیل استفاده از مدل صورتحساب تخفیف سودمند، پنل‌های خورشیدی به ساختمان اضافه می‌کنند که می‌تواند قبض برق را کاهش دهد. پنل‌های خورشیدی نه تنها در پشت‌بام خانه‌های مستقل، بلکه در سقف بلوک‌های آپارتمانی و ساختمان‌های تجاری در فنلاند در حال رواج هستند که تا حدودی به دلیل مدل صورتحساب تخفیف است، که در آن می‌توان از برق خورشیدی اضافی برای کاهش قبوض برق با فروش مجدد آن به شبکه استفاده کرد. این امر عمدتا در تابستان رخ می‌دهد، زمانی که خورشید طولانی‌تر و مستقیم‌تر در فنلاند می‌تابد. در حال حاضر حدود چهار پنجم برق خورشیدی فنلاند از پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام خانه‌های کوچک و شرکت‌های مسکن تامین می‌شود. با این حال، اپراتور شبکه Fingrid تخمین زده است که با رواج بیشتر مزارع خورشیدی بزرگ، سهم برق پشت‌بام در آینده کاهش خواهد یافت. محبوبیت پنل‌های خورشیدی در چند سال گذشته در فنلاند به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

https://yle.fi/a/74-20056402

هلسینکی در میان 5 شهر برتر توریستی در اروپا

در رده‌بندی اخیر Conde Nast Traveler، شهرهای کورک (ایرلند)، دوبلین (ایرلند) و سیه‌نا (ایتالیا) بالاتر از پایتخت فنلاند قرار گرفتند و هلسینکی رتبه چهارم را در فهرست ده شهر برتر اروپا از نظر دوستانه‌ترین شهرهای اروپا در این جایزه کسب کرد. استکهلم، اسلو و کپنهاگ در رده‌های پایین‌تر قرار گرفتند و هلسینکی تنها شهر نوردیک بود که در بین ده شهر برتر رتبه‌بندی شده است. تعداد کل رای دهندگان در نظرسنجی سفر این مجله بیش از نیم میلیون نفر بود. بیشتر گردشگرانی که به هلسینکی می‌آیند از ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و سوئد هستند.

https://yle.fi/a/74-20056375

خروج شرکت فنلاندی سازنده آسانسور و پله برقی از روسیه

شرکت فنلاندی سازنده آسانسور و پله برقی (Kone) اعلام کرد که فروش عملیات خود را در روسیه به یک شرکت هلدینگ که مقر آن در مسکو است (S8 Capital)، تکمیل کرده است. این شرکت اعلام کرد که با این معامله (که ارزش آن فاش نشده) با تایید مقامات مربوطه، به طور کامل از روسیه خارج شده است. این شرکت در مارس 2022 تصمیم خود را برای تعلیق تحویل و دریافت سفارشات جدید در روسیه اعلام کرد. در ژوئن 2022، برنامه خود را برای واگذاری تجارت و عملیات خود در این کشور اعلام کرد و افزود که انتظار دارد این واگذاری تا پایان سال مجوزهای لازم را دریافت کند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24371-finland-s-kone-completes-withdrawal-from-russia.html

برنامه‌ریزی شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری چهار میلیارد یورویی در فنلاند

شرکت سازنده باتری چینی (Svolt) اعلام کرد که در حال بررسی ساخت یک کارخانه بزرگ سلول باتری در فنلاند است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، ارزش این سرمایه‌گذاری در حدود چهار میلیارد یورو خواهد بود و کارخانه به طور مستقیم بیش از 3 هزار نفر را استخدام خواهد کرد. این شرکت علاوه بر فنلاند، در حال بررسی ساخت کارخانه باتری در سایر نقاط اروپا نیز هست. این کارخانه برنامه‌ریزی شده، ظرفیت تولید 50 گیگاوات ساعت در سال را خواهد داشت و باتری‌هایی برای خودروهای برقی تولید خواهد کرد. طبق شایعات منتشر شده در بازار، خودروساز آلمانی BMW با Svolt بر سر سفارش باتری به ارزش 13 میلیارد یورو به توافق ‌رسیده است، اما هیچ یک از این دو شرکت این اطلاعات را تایید نکرده‌اند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009943670.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما