معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول آبان‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

اقتصاد دومینیکن در ماه سپتامبر 3.1 درصد رشد کرد

آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن، طی رویدادی برگزار شده به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد تاسیس آن موسسه، گفت که اقتصاد دومینیکن در ماه سپتامبر به بالاترین رشد در سال جاری (3.1 درصد) دست یافته است در حالی که در سه ماهه جولای-سپتامبر رشد اقتصادی به 2.6 درصد رسید. در این راستا آقای  والدز آلبیزو گفت که رشد اقتصادی در 9 ماه اول سال 2023 (ژانویه تا سپتامبر)به 1.7 درصد رسید به خصوص به لطف از ورود 6 میلیون و 023 هزار و 573 جهانگرد در 9 ماهه نخست سال بطوری که در این مدت بیشترین رشد در بخش هتل ها، بارها و رستوران‌ها (10.9 درصد) تجربه شد. 

https://listindiario.com/economia/20231024/economia-dominicana-crecio-3-1-septiembre-mayor-crecimiento-registrado-ano_778583.html

 13 نفر کشته و بیش از 14 هزار مورد احتمالی بیماری دنگی در دومینیکن وجود دارد

جمهوری دومینیکن از یک اپیدمی دنگی رنج می‌برد. بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت عمومی اکثر افراد مبتلا به دنگی کمتر از 19 سال سن دارند (بین سنین 10 تا 19 سال). آقای دانیل ریورا، وزیر بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی گفت که  تا کنون 13 نفر فوت کرده اند و 14 هزار و 89 مورد به عنوان مشکوک به این بیماری به سیستم نظارت اپیدمیولوژیک اعلام شده است. تنها در هفته گذشته 1095 مورد مشکوک به دنگی ثبت شده است. همچنین طی آخرین هفته 33 مورد جدید کووید 19 شناسایی شد به طوری که 37 مورد فعال آن بیماری در کشور وجود دارد.

https://listindiario.com/la-republica/sector-salud/20231026/registran-13-muertes-14-000-casos-probables_778966.html

پیشنهاد وزارت کشاورزی دومینیکن برای حل بحران تولید تخم مرغ

 وزارت کشاورزی با هدف حل بحران ایجاد شده پس از بسته شدن مرز با کشور به دلیل تولید مازاد تخم مرغ یک سری اقداماتی را اعلام کرد. آقای لیمبر کروز لوپز، وزیر کشاورزی گفت که اولین اقدام ذبح مرغ های مسن‌ است که ظرفیت تولید آنها در حال کاهش می‌باشد و افزود که تولیدکننده برای هر مرغ ، یارانه‌ای معادل 50 پزو دومینیکن (حدود 90 سنت دلار) دریافت خواهد کرد. همچنین برنامه دولتی برای خرید تخم مرغ از تمامی انجمن‌ها و تولیدکنندگان در سراسر کشور ادامه خواهد داشت. آقای وزیر همچنین گفت که مصرف تخم مرغ در فهرست برنامه غذائی مدارس در سراسر کشور وارد شد تا بخشی از ناهار دانش آموزان باشد و  از این طریق هشت میلیون تخم مرغ در هفته مصرف شود. با بسته شدن مرز با هائیتی تولیدکنندگان تخم مرغ در جمهوری دومینیکن به دلیل مسدود شدن صادرات به‌هائیتی متضرر شدند. 

https://listindiario.com/economia/20231023/ministerio-agricultura-plantea-soluciones-crisis-produccion-huevos_778539.html

جامائیکا :

اقتصاد جامائیکا در سه ماهه دوم سال جاری 2.3 درصد  رشد کرد

اقتصاد جامائیکا در سه ماهه دوم سال جاری 2.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 رشد کرده است. به گفته روزنامه جامائیکا گلینر، خانم کارول کوی، معاون مدیر موسسه آمار کشور گزارش داد که این افزایش در بخش کالا و خدمات منعکس شده که به ترتیب 2.2 و 2.6 درصد افزایش یافته است.

https://www.prensa-latina.cu/2023/10/19/economia-de-jamaica-con-tendencia-al-crecimiento

کانادا ابتکارات تجاری جدیدی را برای کارائیب اعلام کرد

 آقای جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت که در سال گذشته حجم تجارت کالا میان کشورش و ملت های کارائیب به بیش از 1.8 میلیارد دلار رسید. آقای ترودو طی میزگردی در مورد تجارت و سرمایه گذاری در روز پایانی اجلاس سران کانادا و جامعه کشورهای کارائیب یا کاریکوم تاکید نمود: "ما می خواهیم این تجارت را بیش از پیش توسعه دهیم تا شغل های خوبی ایجاد کنیم و خوشحالم که امروز اعلام نمایم که در چارچوب برنامه تعرفه کشورهای مشترک المنافع کارائیب ورود محصولات بدون عوارض گمرکی به خصوص منسوجات و پوشاک را گسترش خواهیم داد." از سوی دیگر افزود که برای تقویت روابط بین شرکت های کانادایی و کارگران کارائیبی آنها کانادا متعهد به اجرای برنامه جدید نیروی کار خارجی برای بخش کشاورزی و فرآوری ماهی و شیلات است. 

https://jamaica-gleaner.com/article/news/20231019/canada-announces-new-trade-initiatives-caribbean#google_vignette

سنت وینسنت و گرانادین :

پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول برای رشد اقتصادی وینسنت و گرنادین مثبت است

بر اساس گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول (WEO) در مورد کارائیب، پیش بینی اقتصادی مطلوبی برای سنت وینسنت و گرنادین برای سال های 2023 و 2024 می‌باشد. گزارش مزبور رشد  اقتصادی 6.2 درصد برای سال  2023 و 5 درصد برای سال 2024 را پیش بینی می‌کند. در سال 2023 سنت وینسنت و گرنادین‌ها با میانگین 4.7 درصد از بقیه کشورهای منطقه پیشی خواهند گرفت و تنها اقتصاد ( البته مبتنی بر نفت) گویان است که پیش بینی بهتری در منطقه وسیع تر کارائیب در رشد اقتصادی از خود نشان می دهد.

https://caribbean.loopnews.com/content/imf-world-economic-outlook-shows-positive-growth-projections-svg 

گویان :

کشور گویان به هشت شرکت نفتی اجازه حفاری در آب های خود می دهد

آقای بهارات جاگدیو، معاون رئیس جمهور گویان، اعلام کرد که دولت کشورش اجازه حفاری در آب های این کشور را به هشت شرکت نفتی خارجی داد که در مناقصه برگزار شده برنده شدند. شرکت «توتال انرژی» مستقر در فرانسه، با مشارکت «قطر انرژی» و «پتروناس» از مالزی، یکی از شرکت هایی بود که برنده مناقصه حفاری نفتی در یک بلوک آب کم عمق شد. اجازه مشابه برای حفاری در بلوک های آب کم عمق نیز به شرکت «International Group Investment Inc » مستقر در نیجریه، به شرکت های« Liberty Petroleum Corporation، Hess و ExxonMobil» از آمریکا؛ به شرکت « China National Offshore Oil Corporation /CNOOC» و شرکت «SISPRO Inc» از گویان داده شد. شرکت نفت گویان همچنین مجاز به حفاری در بلوک های آب های عمیق است و همچنین شرکت «دلکورپ» مستقر در گویان متشکل از دو شرکت عربستان سعودی (Watad Energies and Communications Ltd و Arabian Drilling ).

https://listindiario.com/economia/energia/20231027/guyana-da-luz-verde-ocho-empresas-petroleras-perforar-aguas_780221.html

کوبا و گویان برای افزایش تولید عسل به توافق رسیدند

گویان و کوبا با امضای یادداشت تفاهم (MoU) برای تقویت تولید عسل در گویان روابط خود را تقویت کردند. این امضا در مرکز کنفرانس آرتور چانگ (ACCC) در طول مجمع و نمایشگاه سرمایه گذاری کشاورزی انجام شد. این توافقنامه به دنبال ایجاد چارچوبی برای همکاری بین وزارتخانه‌های کشاورزی هر دو کشور در زمینه‌های جنگلداری، زنبورداری، تولید محصولات دامی و کشاورزی و محصولات گیاهی و سایر زمینه‌ها است. مدنل رامراج، مدیر کل وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد که گویان در حال توسعه همکاری با کشورهایی است که برخی از بهترین شیوه‌های کشاورزی را دارند و کوبا را به عنوان یکی از این کشورها معرفی کرد. وی خاطرنشان کرد که گویان با یک شرکت کوبایی موافقت نامه کمک فنی امضا خواهد کرد که به این فعالیت ها اجازه می دهد تا تولید عسل در گویان را تقویت کند. این فعالیت ها شامل توسعه آموزش به عنوان دستیار فنی برای تولیدکنندگان زنبور عسل، مدیریت، مشاوره در مورد نظارت بر جمعیت زنبور عسل، و آموزش تکنسین‌های دامپزشکی در شاخه زنبورداری است. برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه در این قرارداد عبارتند از کشاورزی شهری و برون شهری، اصلاح ژنتیکی و تولید بذر برنج، آموزش تولیدکنندگان مزرعه در مورد کنترل استفاده از سموم دفع آفات در کشاورزی، مشاوره در مورد بهداشت گیاهی و ایمن و موثر و استفاده از تولید آفت کش.

کوبا در سال 2021 بیش از 10500 تن عسل تولید کرد و در مجموع حدود 500 زنبوردار ارگانیک در کشور وجود دارد. با حمایت دولت، صنعت عسل سازی کوبا با صادرات رکورد 8500 تن در سال 2021 به رشد خود ادامه داده است که عمدتاً به مقصد بازارهای اروپای غربی، کانادا، ژاپن، باهاما و جزایر مارتینیک بوده است. در سال 2022، گویان بیش از 3700 گالن عسل تولید کرده است.

https://www.plenglish.com/news/2023/10/23/cuba-and-guyana-to-ink-agreement-to-boost-honey-production/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما