معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 عراق بدنبال بستن گذرگاه­های غیر رسمی اقلیم کردستان:

شارپرس: رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از توافق با مقامات اقلیم کردستان برای بستن گذرگاه­های غیررسمی این منطقه خبر داد.

عمر وائلی در مصاحبه با رسانه­ های این کشور با اشاره به وجود 20 گذرگاه غیررسمی و 8 گذرگاه رسمی در اقلیم کردستان اظهار داشت گذرگاه ­های غیررسمی اقتصاد عراق را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر این که تدابیر دولتی و اراده واقعی برای کنترل همه گذرگاه­های مرزی و جلوگیری از ورود کالاهایی که به اقتصاد عراق صدمه می زند وجود دارد، افزود بر اساس دستورالعمل دولت، درحال تشکیل کمیته عالی برای مذاکره با مقامات اقلیم کردستان با هدف بستن گذرگاه ­های غیر رسمی هستند و نسبت به بستن آنها از طریق یک کمیته مشترک به توافق رسیده­ اند.

راه اندازی سامانه الکترونیکی «حساب من» با حضور مسرور بارزانی:

روداو: مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، روز چهارشنبه 19 مهر 1402 با بازدید از پروژه جامع سیستم الکترونیکی پرداخت حقوق کارمندان، از راه اندازی سامانه الکترونیکی «حساب من» با هدف مدرنیزه و شهروند-محور کردن سیستم بانکی این منطقه خبر داد. این سیستم پرداخت حقوق کارمندان بخش دولتی را تسهیل می‌کند و در آینده نیز بخش خصوصی را تحت پوشش قرار می دهد. نخست وزیر اقلیم کردستان افزود: «تاکنون سه بانک وارد این پروژه شده اند و مذاکرات با چند بانک دیگر ادامه دارد. این سیستم به جلوگیری از فساد و پولشویی کمک کرده و باعث پرداخت به موقع حقوق ها خواهد شد.

در حال حاضر 20 مرکز ثبت نام در اربیل ایجاد شده است و پروسه ثبت نام آن در سلیمانیه و دهوک در ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد.

خودکفایی عراق در تولید برخی محصولات:      

میدل ایست نیوز:  وزارت صنعت و معدن عراق، موادی که عراق در آن به خودکفایی رسیده، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، ضحی الجبوری، سخنگوی وزارت صنعت و معدن عراق، اعلام کرد عراق در تولید واکسن دام، سیمان، نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه، پفک، شکر، آب معدنی، نمک صنعتی، نمک خوراکی و بستنی به خودکفایی رسیده است.

بر همین اساس، قوطی‌های آلومینیومی‌برای بسته بندی نوشیدنی‌های گازی و آبمیوه از جمله محصولات صنعتی است که به خارج از عراق صادر می­ شود. الجبوری همچنین به این نکته اشاره کرد که کیفیت محصولات به صورت دوره ای از مواد اولیه تا محصول نهایی بررسی می‌شود و در صورت عدم احراز شرایط لازم، محصول مجدداً تولید یا از رده خارج می‌شود.

کاهش 80 درصدی تولید گردو در منطقه هورامان:

روداو: شیوع بیماری­های قارچی آسیب فراوانی به درختان گردو منطقه کوهستانی هورامان در نزدیکی مرز ایران وارد کرده و در اثر کاهش چشمگیر تولید این محصول، کشاورزان و باغداران با ضرر مالی قابل توجهی مواجه شده اند.

منطقه هورامان به واسطه تولید با کیفیت­ترین گردو در سطح منطقه معروف است و بسیاری از تولیدات آن به سایر بخش­های عراق صادر می ­شود. اما به گفته بسیاری از باغداران منطقه، امسال تولید این محصول در مقایسه با سال گذشته تا 80% کاهش یافته است.

هورامان سالانه 100-70 تن گردو مورد نیاز بازار اقلیم را تأمین می‌کند؛ اما امسال به واسطه شیوع بیماری­های قارچی، این میزان به شدت کاهش یافته است که باعث کمبود گردو در بازار و افزایش 1500 دیناری آن در مقایسه با سال گذشته شده است. این موضوع باعث شده است که واردات گردو از مناطق غربی ایران در دستور کار قرار گیرد.

گردو مهمترین محصول منطقه هورامان است. براساس داده‌های اداره کل کشاورزی حلبچه، حدود 99 هزار اصله درخت گردو در استان حلبچه وجود دارد.

احداث دو سیلوی جدید گندم در اقلیم کردستان:

روداو: نوزاد شیخ کامل، مدیرکل بازرگانی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان، اعلام کرد 2 سیلو جدید در اقلیم کردستان در سال آینده افتتاح می‌شود و افتتاح یک سیلوی دیگر نیز در دستور کار است.

براساس اظهارات ایشان یکی از 2 سیلوی جدید در منطقه کلار و دیگری در منطقه رویه از توابع دهوک احداث شده است. در اقلیم کردستان 8 سیلو وجود دارد که با تکمیل این 2، تعداد سیلوهای اقلیم کردستان به عدد 10 می رسد و یک سیلوی دیگر نیز در حلبچه احداث خواهد شد. در حال حاضر سیلوی مستقر در اربیل ظرفیت ذخیره 100هزار تن گندم را دارد در حالی که سایر سیلوها ظرفیت ذخیره سازی بین 40 تا 60 هزار تن دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما