معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۷:۳۷ - مشاهده: ۳۷۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ریاست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی از آذربایجان به ایران منتقل شد

ریاست سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از آذربایجان به ایران منتقل شد. تصمیم در این باره در بیست و هفتمین اجلاس شورای وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان که در تاریخ 10 اکتبر در شوشا برگزار شد، اتخاذ شد.

https://report.az/xarici-siyaset/iet-e-sedrlik-azerbaycandan-irana-kecib/

 

ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان به 67.5 میلیارد دلار رسید

در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان 14.9 درصد افزایش یافت و به 67.5 میلیارد دلار رسید. طالح کاظم اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان این مطلب را اعلام کرد. وی گفت: به ویژه، در طول دوره گزارش، ذخایر ارزی بانک مرکزی آذربایجان با بیش از 4 درصد افزایش به 9.8 میلیارد دلار آمریکا رسید.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanin-strateji-valyuta-ehtiyatlari-67-5-milyard-dollara-catib/

توسعه همکاری‌ها با ترکیه در زمینه‌های صنعتی و فناوری

در دیدار وزیر اقتصاد آذربایجان با وزیر صنعت و فناوری ترکیه، موضوعات مشارکت تجار و کارآفرینان ترک در پروژه‌های جدید آذربایجان، سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی و محله‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان با محمت فاتح کاجیر وزیر صنعت و فناوری ترکیه دیدار کرد. در این دیدار از توسعه روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در جهات مختلف ابراز خرسندی شد. برای گسترش مشارکت اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری متقابل، تبادل تجربیات در حوزه‌های صنعتی و فناوری و همچنین تقویت همکاری‌ها در سایر جهات مورد اشاره قرار گرفت. طرفین در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری، مشارکت بازرگانان ترک در پروژه‌های جدید اجرا شده در آذربایجان، سرمایه گذاری در پارک های صنعتی و محله‌ها تبادل نظر کردند.

Türkiyə ilə sənaye və texnologiya sahələrində əməkdaşlığın inkişafı müzakirə olunub (economy.gov.az)

 

دومین نشست وزرای کشاورزی سازمان کشورهای ترک در باکو برگزار شد

بیانیه نهایی دومین نشست وزرای کشاورزی سازمان کشورهای ترک به تصویب رسید. دومین نشست وزرای کشاورزی سازمان کشورهای ترک (TDT) در باکو برگزار شد. در این نشست که به ریاست مجنون ممدوف وزیر کشاورزی آذربایجان و کوبانیچبک آمور علی‌یف دبیرکل سازمان کشورهای ترک برگزار شد، وزیران کشاورزی و معاونان وزیران کشورهای عضو سازمان و نمایندگانی که به عنوان ناظر دعوت شده بودند، حضور داشتند. مجنون ممدوف طی سخنرانی در این مراسم گفت که از زمان نشست سران نخجوان در سال 2009، سازمان کشورهای ترک راه درازی را پیموده است. وزیر کشاورزی با بیان اینکه آقای الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان تقویت روابط با کشورهای TDT در همه زمینه‌ها را یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری آذربایجان اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: امروز سازمان کشورهای ترک TDT به یک سارمان جهانی تبدیل شده است. سازمانی قوی و به رسمیت شناخته شده که جغرافیای بزرگی را که حدود 160 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، پوشش می دهد. سهم TDT در منابع زمین کشاورزی جهانی 6.1 درصد از جمله 3.9 درصد در زمین زراعی، 2.2 درصد در تولید جهانی محصولات کشاورزی و 2 درصد در صادرات محصولات کشاورزی و فرآوری است. شرکت کنندگان در این نشست خاطرنشان کردند: در شرایطی که کشورهای جهان با تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آب و زمین، شهرنشینی در سطح بالا و مشکلات دیگر مواجه هستند، دولت های ترک نیز باید برای این چالش ها و با تبادل تجربیات آماده باشند. در راستای به کارگیری فناوری‌ها و راهکارهای جدید، باید به افزایش بهره وری و توسعه پایدار دست یابند. در اجلاس وزرا، فرصت‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه کشاورزی، افزایش گردش مالی و تحقق پروژه‌های مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سخنرانان در این نشست اظهار کردند که کشورهای ترک ظرفیت گسترده ای برای همکاری در تمام جهات کشاورزی دارند.

در این نشست، پیشنهادات طرف آذربایجانی در خصوص ایجاد پلتفرم واحد دیجیتالی داده‌های کشاورزی کشورهای ترک، تولید مشترک محصولات کشاورزی و غذایی با برند TDT به کشورهای عضو سازمان ارائه شد و در انجام کار در این راستا به توافق رسید. پیشنهاد طرف آذربایجان برای تعیین یکی از شهرهای کشورهای TDT به عنوان پایتخت کشاورزی نیز مورد استقبال قرار گرفت. شهر قوبا - آذربایجان تا نشست بعدی وزرای کشاورزی TDT بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده پایتخت کشاورزی اعلام شد. توافق بر سر برگزاری نشست بعدی وزرای کشاورزی TDT در قزاقستان حاصل شد. در پایان این مراسم، بیانیه نهایی دومین نشست وزرای کشاورزی سازمان کشورهای ترک به تصویب رسید. در این سند، افزایش گردش مالی محصولات کشاورزی و غذایی، ترویج سرمایه‌گذاری‌های متقابل، انتقال فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی، تبادل بهترین تجربیات متقابل، مدیریت مؤثر منابع آب و خاک، ارتقای نظام بیمه کشاورزی و سایر زمینه‌ها به عنوان مسیرهای اصلی همکاری آینده کشورهای عضو TDT تعیین شدند.

Bakıda Türk Dövlətləri Təşkilatının Kənd Təsərrüfatı Na... (agro.gov.az)

 

برگزاری کنفرانس بین الملل علمی‌با موضوع «کریدور بین المللی حمل و نقل- لجستیک: انگیزه‌های توسعه از زنگیلان»

سایت وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل: در مناطق جبرائیل، قوبادلی و زنگیلان که در منطقه اقتصادی زنگزور شرقی قرار دارند، با سازماندهی مشترک هیات ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، کمیته دولتی گمرک و دانشکده اقتصاد وزارت علوم (آموزش و پرورش) 2023 کنفرانس بین المللی علمی- عملی با موضوع «کریدور بین المللی حمل و نقل- لجستیک: انگیزه‌های توسعه از زنگیلان» از تاریخ 16 تا 17 نوامبر برگزار خواهد شد. در این کنفرانس از تاثیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی بر توسعه اقتصادی در قاره اوراسیا، افتتاح کریدور زنگزور و ادغام آن در سیستم های حمل و نقل موجود، توسعه و دیجیتالی شدن این سیستم ها و اجرای مکانیزم های گمرکی نوین در کشورها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. کارمندان نهادهای دولتی داخلی و خارجی، سازمان‌های بین الملل، اتاق های فکر، دانشمندان و مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی شرکت خواهند کرد.

“Beynəlxalq nəqliyyat-logistika dəhlizi: Zəngilandan inkişaf impulsları” mövzusunda beynəlxalq elmi-praktik konfrans keçiriləcək / Xəbərlər / Media - Mincom

 

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از انتقال 24 میلیارد متر مکعب گاز خبر داد

24 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله ترانس آناتولی (TANAP) منتقل شد. پرویز شهبازوف وزیر انرژی، در جریان سومین همایش انرژی آذربایجان و ترکیه و کنفرانس بین‌المللی «نخجوان - منطقه انرژی سبز» که در نخجوان برگزار شد، بیان کرد. به گفته وی، از ماه ژانویه سال جاری تاکنون 7.2 میلیارد مترمکعب گاز از آذربایجان به ترکیه صادر شد که 4.2 میلیارد متر مکعب آن به وسیله تاناپ منتقل شده است. پرویز شهبازوف همچنین خاطرنشان کرد: امسال 10.2 میلیارد متر مکعب گاز از آذربایجان به ترکیه صادر خواهد شد. به گفته وزیر انرژی، ترکیه نقش مهمی در افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا خواهد داشت.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/nazir-istifadeye-verilenden-tanap-vasitesile-24-mlrd-kubmetr-qaz-neql-olunub-788033

آنار نجفلی: 80 درصد بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند تکمیل شده است

درصد بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند که برای آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است تکمیل شده است.  این مطلب را آنار نجفلی سخنگوی آژانس دولتی راهداری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «رپورت» بیان کرد. وی یکی از مهم ترین پروژه‌های زیربنایی جاده عبوری از منطقه جبرائیل و زنگیلان را احداث بخشی از کریدور زنگزور از آذربایجان دانست و گفت: طول بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند 123.5 کیلومتر است. پیشرفت فیزیکی پروژه 80 درصد است. جاده با 4 و 6 باند تردد طبق درجه فنی یکم در حال ساخت است. 58 زیرگذر، 27 پل و 3 تونل به طول 12 کیلومتر در کنار جاده در حال احداث است. 89 درصد از کار بر روی سازه‌های مصنوعی و 77 درصد روی پل ها و تونل ها تکمیل شده است. به موازات جاده جدید، جاده موجود به طول 144 کیلومتر هم اکنون توسط ما در حال بازسازی است. این کارها هم اکنون در قطعه هورادیز - زنگیلان در حال انجام است. نجفلی خاطرنشان کرد که جاده دیگری که از بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - اقدم شروع می‌شود، بزرگراه شکربیلی - جبرائیل - هادروت است. طول کل جاده 39.7 کیلومتر است. جاده با 4 خط تردد طبق درجه فنی اول در حال ساخت است. رئیس جمهور در تاریخ 19 اکتبر 2022 در افتتاح قطعه 14.2 کیلومتری جاده مذکور تا شهر جبرائیل و همچنین قطعه 8.2 کیلومتری بعد از شهر جبرائیل در تاریخ 5 ماه می سال جاری شرکت کرد. ساخت بقیه جاده ادامه دارد و رو به اتمام است.

https://oxu.az/economy/785541

احداث پل راه آهن روی رودخانه هکری رو به اتمام است

شرکت «راه آهن آذربایجان» در مرحله اتمام ساخت پل راه آهن بر روی رودخانه هکری است. طول این پل به  418 متر و عرض آن به 6.5 متر می رسد و دارای 13 دهانه است. ساختار پایه‌ها و عرشه پل از بتن آرمه مسلح است.

https://report.az/infrastruktur/hekeri-cayi-uzerinde-tikilen-demiryol-korpusunde-isler-yekunlasmaq-uzredir/

ایجاد یک سیستم بیمه کشاورزی مشترک بین کشورهای ترک

موضوع ایجاد یک سیستم بیمه کشاورزی مشترک در بین کشورهای ترک مورد بحث است. این موضوع را عثمان ییلدیز رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه کشاورزی ترکیه (TARSIM) در دیدار با فواد صادق اف رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی آذربایجان(ASF) بیان کرد. به گفته وی، استفاده از تجربیات آذربایجان در بکارگیری سازوکار بیمه کشاورزی در سایر کشورها امکان پذیر خواهد بود. فواد صادق اف رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی آذربایجان گفت: بیش از 420 هزار هکتار زمین کشاورزی در سراسر کشور توسط صندوق بیمه کشاورزی آذربایجان بیمه شده است که 25 درصد کل زمین‌های کشاورزی را تشکیل می دهد. رئیس صندوق با یادآوری اینکه در سال 2022 بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار منات بیمه پرداخت شده است، گفت: تعداد سوانح بیمه در سال 2023 به شدت افزایش یافته است و بر این اساس میزان پرداختی‌های بیمه نیز افزایش خواهد یافت. وی همچنین تاکید کرد: مذاکرات و محاسبات اولیه در خصوص اضافه شدن خطرات جدید از جمله خطرات خشکسالی به بیمه اراضی کشاورزی در دوره آتی انجام شده است.

https://t.me/economy_az/13009                     

 

مراسم کلنگ زنی پل جاده ای بین آذربایجان و ایران در زنگیلان برگزار شد

در چارچوب «یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگور شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران»، مراسم کلنگ زنی پروژه‌های احداث پل جاده ای و زیرساخت های مرزی- گمرکی و نیز مقاوم سازی ساحل در این منطقه روز 6 اکتبر در حوالی شهرک آغبند شهرستان زنگیلان برگزار و عملیات ساختمانی آغاز شده است. شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه آذربایجان و ایران، و جناب آقای مهرداد بذرپاش وزیر محترم راه و شهرسازی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و آذربایجان در این مراسم حضور داشتند.

دستگاههای دولتی مربوطه گزارشهای مفصلی در باره مختصات و پارامترهای فنی پل روی رودخانه ارس، پروژه مسیر تقرب به پل، شاخص های گذرگاه مرزی و گمرکی مربوطه که در منطقه ایجاد می‌شود، اقدامات مقاوم سازی ساحل و خاکریزی به منظور بازگرداندن رودخانه به مسیر قبلی خود و پروژههای ساخت خط و پلهای ریلی جدید بین منطقه اقتصادی شرق زنگزور و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران به شاهین مصطفی اف و آقای مهرداد بذرپاش ارایه کردند.

روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به طور ویژه خاطرنشان کردند که شاخص‌های پل جاده‌ای و زیرساخت‌های گمرکی مرزی به افزایش حمل و نقل محموله‌های ترانزیتی از طریق خاک کشورها و تسهیل سفر به جمهوری خودمختار نخجوان کمک می‌کند. به این ترتیب که تعداد وسایل نقلیه باری قابل دریافت روزانه در مبادی خروجی از مرز دولتی که دارای 7 خط تردد و همچنین پل خودرویی خواهد بود، حداقل 1100 دستگاه خواهد بود.

https://report.az/infrastruktur/zengilanda-azerbaycanla-iran-arasinda-avtomobil-korpusunun-temelqoyma-merasimi-kecirilib/

 

شاهین مصطفی اف: ارتباط با نخجوان با عبور از خاک ایران از طریق پل های جدید ایجاد می‌شود

روابط جمهوری آذربایجان و ایران چند وجهی است و حوزه‌های اقتصادی، تجاری، لجستیکی و انرژی را پوشش می دهد. این مطلب را شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در زنگیلان بیان کرد.  شاهین مصطفی اف با بیان اینکه در جریان سفر مهرداد آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور به آذربایجان، زمان بیشتری به توسعه روابط حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ایران اختصاص خواهد یافت، خاطرنشان کرد: اگرچه جهان تحت پوشش همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است، اما تأثیری بر حمل و نقل دو کشور نگداشته است. به گفته وی، حمل و نقل بار در 8 ماهه امسال 41 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، حجم حمل و نقل ترانزیتی نیز 47 درصد افزایش یافته است. همچنین حجم حمل و نقل از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب نیز 57 درصد افزایش داشته است.

https://azertag.az/xeber/sahin_mustafayev_yeni_korpuler_vasitesile_iran_erazisinden_kechmekle_naxchivanla_baglanti_yaradilacaq-2776963

 

آیسسکو برای اولین بار در حوزه فضا در آذربایجان سرمایه گذاری می‌کند

سند اعلامیه مشترک بین «آذرکاسموس» و «آیسسکو» امضا شد. بر اساس این سند، سازمان آیسسکو پروژه سرمایه گذاری در حوزه فضا را برای اولین بار در آذربایجان اجرا می‌کند. وقار بایراموف مشاور روابط بین‌الملل «آذرکاسموس» این مطلب را بیان کرده است. وی با بیان اینکه هدف از این پروژه ایجاد نوآوری در زمینه فضا و همچنین حوزه‌های اقتصاد از جمله گردشگری، کشاورزی و محیط زیست می‌باشد، گفت: همچنین هدف اصلی در اینجا توسعه اکوسیستم است. به عبارتی، دسترسی به فناوری‌های ماهواره‌ای، ایجاد فعالیت‌های مشترک با انجمن‌های علمی و ارایه فناوری‌های نوآورانه جدید است.

https://apa.az/infrastruktur/isesco-azerbaycanda-ilk-defe-kosmos-sahesine-investisiya-yatiracaq-788877

 

بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد

بانک جهانی پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی آذربایجان در سال 2023 میلادی 1.5 درصد و در سال 2024 میلادی نیز  2.4 درصد افزایش خواهد یافت.

https://apa.az/maliyye/dunya-banki-azerbaycanin-iqtisadi-artim-proqnozunu-aciqlayib-788993

 

احتمال اختصاص وام از سوی بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای توسعه «انرژی سبز» در آذربایجان

النور سلطانوف معاون وزیر انرژی آذربایجان با هیئتی به سرپرستی ماتئو پاترون مدیر عامل اروپای شرقی و کشورهای قفقاز بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) دیدار کرد. النور سلطانوف در این دیدار گفت که همکاری‌های بلندمدت با بانک اروپایی بازسازی و توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله بخش انرژی وجود دارد. در این دیدار بر اهمیت پروژه «تقویت شبکه انتقال به منظور یکپارچه سازی منابع انرژی تجدیدپذیر در شبکه» در زمینه گسترش استفاده از انرژی سبز تاکید شد.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/ayib-azerbaycanda-yasil-enerjinin-inkisafina-kredit-ayira-biler-789027

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما