معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ـ شرکت تجارت دام کویت در سال 2022 بیش از 400 هزار راس گوسفند وارد کرده است.

شرکت حمل و نقل و تجارت دام کویت، اعلام کرد این شرکت دارای مزارع در «جبل علی» در امارات، استرالیا، جنوب آفریقا و منطقه «الصلیبیه» در کویت می‌باشد و در عین حال گوسفند زنده و گوشت سرد و منجمد از استرالیا، آفریقای جنوبی، کنیا، برزیل، پاراگوئه، هند، آرژانتین، اروگوئه، نیوزلند، رومانی، اسپانیا، اردن و ایران وارد می‌کند. شرکت مذکور در پاسخ به سوال عبدالعزیز الصقعبی نماینده مجلس اعلام کرد: بیش از 400 هزار راس گوسفند در سال 2022 وارد کرده و کیفیت گوشت گوسفند، مقادیر در دسترس آن، هزینه و ضوابط سازمان کشاورزی و شیلات از مهم ترین عوامل برای واردات گوسفند به کویت محسوب می‌شود و براساس موارد فوق کشورهایی که می‌توان از آنها گوسفند زنده وارد کرد، تعیین می‌شود. اگر چه شرکت سخت در تلاش برای یافتن بازارهای جدید در این زمینه است اما هر یک از بازارها مزایا و مشکلات خاص خود را دارد برای مثال هرچند استرالیا به خاطر برخورداری از زیرساخت مناسب، مقادیر مورد نیاز و قیمت های رقابتی در مقایسه با سایر بازارها به عنوان صادرکننده اصلی گوسفند برای شرکت محسوب می‌شود اما با موانعی همچون قیمت بالای گوسفند در برخی دوره‌ها، شرایط اقلیمی و توقف صادرات (در فصل تابستان) نیز مواجه است. در عین حال آفریقای جنوبی نیز یک بازار امیدوارکننده برای شرکت محسوب می‌شود اما مشکلات فوق العاده این بازار اعم از مشکلات مربوط به سازمان‌های حمایت از حیوانات، افزایش ساختگی و غیر موجه قیمت ها در سال 2022 شرکت را بر آن داشت تا در طول سال واردات گوسفند از این بازار را متوقف کند.

ـ جهش 45 درصدی درآمد سرمایه گذاری کویت در نیمه اول سال 2023

بازده سرمایه گذاری‌های کویت در خارج از کشور طی نیمه اول سال 2023 شاهد جهش قابل توجهی بوده است به طوری که درآمد خالص ناشی از سرمایه گذاری کویت با رشد سالانه بالغ بر 45.5 درصد به حدود 4.95 میلیارد دینار رسیده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر3.4 میلیارد دینار بوده است و این نشان می دهد که کویت در نیمه نخست طی سال های گذشته به لطف گروهی از عوامل مهم همچنان در حال تحقق بالاترین سطح درآمدها در زمینه سرمایه گذاری در جهان می‌باشد که این عوامل عبارتند از: رشد سبد دارایی، عملکرد سرمایه گذاری مستقیم، رشد دارایی‌ها در بخش های مختلف تجاری با علم به اینکه کویت در سه ماهه آخر سال گذشته نزدیک به 2.3 میلیارد دینار درآمد ناشی از سرمایه گذاری به دست آورده است. درآمد حاصل از سرمایه گذاری کویت در خارج به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود که به شرح آتی است:

1ـ  سرمایه گذاری مستقیم:

بازدهی بالغ بر 1.28میلیارد دینار داشته که بر سرمایه گذاری در بخش سهام، مالکیت مستقیم در شرکت ها و کارخانه‌ها در تمام بخش های اقتصادی متمرکز بوده است.

2ـ سرمایه گذاری‌های سبد دارایی:

این سرمایه گذاری نزدیک به 2.8 میلیارد دینار بازدهی به همراه داشته و بر اوراق قرضه و سهام متمرکز بوده است.

3ـ سایر سرمایه گذاری‌ها :

حدود 1.4میلیارد دینار بازدهی داشته که سایر سرمایه گذاری‌های غیر مستقیم حاصل از مشارکت در پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های غیر مالی را تشکیل می دهد.

این داده‌ها نشان می دهد که درآمد حاصل از سرمایه گذاری کویت در نتیجه افزایش 5.25 درصدی نرخ بهره جهانی ـ که بالاترین میزان در 22 سال است ـ در مسیر درست حرکت می‌کند.

سازمان سرمایه گذاری عمومی‌کویت ، به عنوان نخستین صندوق سرمایه گذاری مستقل در جهان ، یک سرمایه گذار بین المللی و نیروی مناسب در بازارهای جهانی محسوب می‌شود . هیات مدیره سازمان ، سبدهای سرمایه گذاری خود را در چارچوب استراتژی توزیع دارایی پویا مدیریت و نظارت کرده و آنها را توسعه می دهد و از طریق این سرمایه گذاری‌ها به دنبال دستیابی به بازده بالا طی دراز مدت می‌باشد بنابراین در شرکت ها و پروژه‌های با کیفیت بالا سرمایه گذاری می‌کند و دارایی‌های آن طی 65 سال گذشته در قاره آمریکا ، اروپا ، آسیا و اقیانوسیه و بازارهای نوظهور رشد استراتژیک داشته است.

سازمان سرمایه گذاری عمومی‌کویت به عنوان صندوق حاکمیتی این کشور ، با دارایی‌های برآورد شده نزدیک به 803 میلیارد دلار دومین صندوق بزرگ جهان محسوب می‌شود .کما اینکه صندوق نسل های آینده کویت با دارایی بالغ بر 853 میلیارد دلار نیز در رتبه پنجم جهانی و پس از سازمان سرمایه گذاری ابوظبی در رتبه دوم کشورهای عربی قرار گرفته است .  

ـ افزایش 120 درصدی صادرات نفت کویت به آمریکا

آمارهای رسمی حاکی از آن است که مجموع صادرات نفت خام از چهار کشور عربی (عربستان، عراق، لیبی و کویت) به آمریکا در ماه اوت سال 2023 بالغ بر 23.270 میلیون بشکه به ارزش  1.877میلیارد دلار بوده است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا، صادرات کویت به آمریکا در ماه مذکور با حدود 120 درصد رشد بالغ به 145.5 میلیون دلار بوده ، این در حالی است این رقم در ماه جولای گذشته بالغ بر67.9 میلیون دلار بوده است. طبق این داده‌ها ، صادرات نفت این کشور به آمریکا به میزان 1.623میلیون بشکه در ماه اوت در رتبه چهارم قرار گرفته است این در حالی است که حجم صادرات آن در ماه جولای گذشته به آمریکا بالغ بر 819 هزار بشکه بوده است. عربستان سعودی با صادرات 11.688میلیون بشکه نفت به ارزش 990.024 میلیون دلار در صدر فهرست چهار کشور صادر کننده فوق به آمریکا قرار گرفته است.

ـ آماده سازی 18 ابتکار و 9 یادداشت تفاهم مشترک برای امضا میان عربستان و کویت

اسیل المنیفی معاون وزیر دارایی کویت از آماده سازی 18 ابتکار و 9 یادداشت تفاهم مشترک در زمینه‌های مختلف برای امضا میان کویت و عربستان سعودی به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی و تحقق چشم انداز رهبری دو کشور مبنی بر تقویت روابط دوجانبه خبر داد. المنیفی در حاشیه شرکت در نخستین نشست کمیته هماهنگی دو کشور گفت در این نشست نحوه گسترش همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف اعم از سرمایه گذاری ، محیط زیست و زیرساخت دو کشور بررسی و در خصوص توسعه همکاری در حوزه ارتباطات ، احداث شهرک های مسکونی و زیرساخت ها با همکاری شرکت های عربستانی توافق شد. وی افزود : این توافقنامه‌ها به تقویت رشد اقتصادی ، ایجاد فرصت های شغلی همچنین جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به دو کشور در چارچوب دستورات رهبری سیاسی و چشم انداز دو کشور منجر خواهد شد . بدر البدر معاون وزارت دارایی عربستان نیز بر اهتمام ویژه نسبت به تحقق تمامی ابتکارات فوق از طریق تیم های کاری تاکید کرد و گفت هدف از برگزاری این نشست ، ارتقای سطح همکاری ، افزایش تجربیات ، تبادل ظرفیت های فنی و توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور است. وی افزود: ابتکارات جدید در چندین حوزه از جمله سرمایه گذاری، حمل و نقل، زیرساخت، برنامه ریزی، مسکن شهری، دام و کشاورزی، ارتباطات، فناوری اطلاعات، نوآوری و توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: آماده سازی برخی تفاهم نامه‌ها جهت امضا در دست اجرا دارند تا براساس آنها اهداف شورای هماهنگی عربستان و کویت را مطابق با رهنمودهای رهبری دو کشور و آرمان‌های دو ملت از جمله احداث خط راه آهن را محقق سازند . البدر حجم سرمایه گذاری کویت در کشورش را بیش از 35 میلیارد ریال سعودی و حجم سرمایه گذاری عربستان در کویت را بیش از 10 میلیارد ریال اعلام کرد.

ـ حفر نخستین چاه توسعه ای، مهم ترین دستاورد شرکت نفت کویت در سال جاری

شرکت نفت کویت «الخلیج» با اشاره به دستاوردهای بزرگ خود در سال جاری ، مهم ترین آنها را حفر نخستین چاه توسعه ای در عملیات مشترک «الوفره» اعلام کرد و گفت با این دستاورد ، مقادیر گاز ارسالی از عملیات مشترک «الوفره» به شرکت نفت کویت ، 12 میلیون فوت مکعب افزایش یافته و مجموعاً به 22 میلیون فوت مکعب در روز رسیده است. خالد العتیبی سرپرست مدیرعامل شرکت نفت «الخلیج» طی سخنانی در مراسم اعطای جایزه سلامت، ایمنی، امنیت و محیط زیست مدیرعامل برای سال 2023 که با حضور علی العجمی مدیرعامل شرکت آرامکو و محمد الدوسری معاون امور اداری و مالی شرکت «شورون» عربستان سعودی برگزار شد ، پروژه تخلیه خط دریایی (الحوت) در عملیات مشترک «الخفجی» و طرح توسعه میدان دریایی «الدره» را از دیگر دستاوردها برشمرد و تاکید کرد این دستاوردها با تلاش مشترک کارکنان در بخش های مختلف شرکت اعم از دفتر رئیسی و عملیات مشترک «الوفره» و «الخفجی» محقق شده است. شایان ذکر است در این مراسم از 44 تن از کارکنان به خاطر ارائه ایده‌ها و ابتکارات مختلف برای ارتقای سطح عملکرد شرکت در زمینه بهداشت ، ایمنی و محیط زیست تقدیر شد. هدف از این جایزه ارتقای چشم انداز و اهداف شرکت «الخلیج» در حوزه‌های بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست است که مدیریت اجرایی به ویژه در حوزه‌های عملیاتی و تولیدی برای حفظ سرمایه انسانی ، دارایی‌ها و عملیات خود به آن اهمیت زیادی می ورزد.

ـ موافقت موسسه نفت کویت با طرح سه مناقصه برای تامین 27 دکل حفاری

کمیته عالی خرید موسسه نفت کویت در چارچوب اجرای استراتژی 2040 جهت توسعه ظرفیت تولید نفت این کشور و به درخواست شرکت نفت با طرح سه مناقصه جهت تامین 27 دکل حفاری به ارزش تقریبی 800 میلیون دینار موافقت کرد . این قراردادها برای تامین دکل های حفاری با قدرت 750 ، 1500 و 3 هزار اسب بخار بزرگ ترین قراردادهای بخش نفت کویت در مرحله فعلی محسوب می‌شوند. منابع تاکید کردند : بخش نفت کویت مایل است با تسریع بخشیدن به اجرای قراردادهای نفتی خود ، ظرفیت تولید کشور را در مرحله آتی افزایش دهد. منابع پیش بینی کردند این مناقصه‌ها ظرف دو هفته آینده به پیمانکاران ارائه و پس از پایان مذاکرات ، در ماه مارس 2024 نهایی و فرآیند تامین این دکل ها ظرف 5 سال انجام شود . منابع فاش کردند : پس از راه اندازی دکل های حفاری جدید ، این شرکت بیش از 180 سکوی حفاری در تمام مناطق کویت خواهد داشت و این امر مستلزم اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفظ ایمنی عملیاتی ، بررسی و آزمایش تجهیزات برای کنترل روند حفاری و چاه‌ها همچنین تدوین طرح ها و برنامه‌های مربوط به حفاری و نگهداری چاه‌ها خواهد بود. کما اینکه افزایش تعداد سکوها این شرکت را قادر خواهد ساخت تا یکی از مهم ترین چالش های پیش روی خود را که افزایش تعداد دکل های حفاری برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور و تحقق دستورالعمل های استراتژیک در زمینه تولید است، را پشت سر بگذارد . کویت تلاش دارد تا از طریق اجرای چندین پروژه سرمایه ای و افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود ، آن را در سال 2024 به 3.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2035 به روزانه 3.650 میلیون بشکه برساند.

ـ کاهش ارزش کل بدهی خارجی کویت در پایان نیمه نخست سال 2023

داده‌های بانک مرکزی کویت حاکی از آن است که ارزش کل بدهی خارجی کویت در پایان نیمه نخست سال 2023 ، شاهد کاهش 5.4 درصدی بوده و به 19.3 میلیارد دینار رسید این در حالی است که این رقم در پایان سه ماهه نخست سال 2023 بالغ بر 20.4 میلیارد دینار بوده است. داده‌های بانک مرکزی نشان می دهد بدهی خارجی کویت (شامل تراز بدهی خارجی دولت و بخش خصوصی) در سه ماهه دوم سال جاری و همچنین سه ماهه چهارم سال 2022 به طور چشم گیری کاهش یافته به طوری که در سه ماهه دوم سال جاری بالغ بر  19.7 میلیارد دینار و در سه ماهه چهارم سال 2022 بالغ بر 19.5میلیارد دینار بوده است. این در حالی است که کل بدهی خارجی این کشور در سه ماهه دوم سال 2022 به پایین ترین سطح به ارزش 18.9 میلیارد دینار رسید. لازم به ذکر است بدهی خارجی کویت شامل سهام بدهی خارجی بخش خصوصی نیز می‌شود که بانک های محلی، شرکت های سرمایه گذاری ، بورس ، بیمه و خصوصی غیر مالی را شامل می‌شود.

ـ 12.7 میلیارد دینار حجم صادرات کویت در شش ماهه نخست سال 2023

بنا بر اعلام این روزنامه، مجموع صادرات کویت در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 12.7 میلیارد دینار و کل واردات این کشور در مدت مذکور بالغ بر 5.8 میلیارد دینار و مازاد تجاری آن بالغ بر  6.8 میلیارد دینار بوده است. نفت و مشتقات اساسی آن با ارزش 11.7 میلیارد دینار بیشترین حجم از صادرات کویت را به خود اختصاص داده است این در حالی است که براساس داده‌های اداره مرکزی آمار کویت، ارزش سایر صادرات (غیر نفتی) کویت در مدت مذکور حدود 582 میلیون دینار و ارزش محصولات صادرات مجدد آن نزدیک به 350 میلیون دینار بوده است. داده‌های مذکور همچنین حاکی از کاهش ارزش صادرات کویت در نیمه نخست سال جاری، آن هم در نتیجه کاهش قیمت نفت از یک سو و اجرای تصمیمات داوطلبانه کاهش تولید از سوی دیگر می‌باشد حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 15.7 میلیارد دینار بوده است. در مقابل واردات این کشور در نیمه نخست سال 2023 رشد داشته و به 6.8 میلیارد دینار رسیده است و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته حدود 5.1 میلیارد دینار بوده است و در نتیجه آن کویت مازاد تجاری به ارزش 10.6 میلیارد دینار در شش ماهه نخست سال گذشته ثبت کرده است. در مورد فهرست شاخص ترین کالاها و محصولات وارداتی کویت در نیمه نخست سال جاری ، خودرو به طور قابل توجهی پیشتاز بوده و این کشور به ارزش 742.5 میلیون دینار خودرو وارد کرده است. ارزش کل کالاهای وارداتی کویت با احتساب دستگاه تلفن حدود 225.8 میلیون دینار، ارزش کل جواهرات و طلای وارداتی آن بالغ بر 310.2 میلیون دینار ، واردات دارو 165 میلیون دینار ، لوازم آرایشی و بهداشتی 62.8 میلیون دینار، دخانیات 50.2 میلیون دینار ، دام زنده 31.4 میلیون دینار، واردات ماهی و سخت پوستان حدود 33 میلیون دینار و میوه و سبزیجات 75 میلیون دینار بوده است.  مهم ترین کشورهای صادرکننده محصولات به کویت در شش ماه نخست سال جاری عبارتند از: چین 1.1 میلیارد دینار، آمریکا 536 میلیون دینار، امارات 531 میلیون دینار ، ژاپن 357 میلیون دینار، هند 322 میلیون دینار و عربستان 304 میلیون دینار.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما