معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

توصیه به کشاورزان برای کشت گندم از اواسط اکتبر

کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند برای عملکرد بهتر برای کشت گندم از اواسط اکتبر اقدام نمایند. ارقام تایید شده گندم عبارتند از Chakwal-50، NARC-2009، PARC-2009 و غیره. توصیه شده است که برای بذرهای باکیفیت از دانه گریدر استفاده شود و برای تولید بهتر 1.5 کیسه کود DAP، 2-3 کیسه کود اوره و یک کیسه SOP استفاده شود.

https://dailytimes.com.pk/1138364/farmers-advised-for-wheat-cultivation-from-mid-october/

 بانک جهانی اظهارنامه مالیاتی حقوق بگیران را ملغی کرد

بانک جهانی توصیه خود مبنی بر اعمال مالیات بر حقوق ماهانه زیر 50000 روپیه در پاکستان بود را پس گرفت. افراد حقوق بگیر از ژوئیه تا سپتامبر 2023،  70.6 میلیارد روپیه مالیات بر درآمد پرداخت کردند که از مجموع 65 میلیارد روپیه سهم صادرکنندگان و بخش املاک و مستغلات بیشتر بود. بانک جهانی اعلام کرد که توصیه‌اش بر اساس داده‌های قدیمی سال 2019 بوده و برای اطلاع‌رسانی هرگونه اصلاح آستانه مالیات بر درآمد، تحلیل جدیدی بر اساس تورم اخیر و شرایط بازار کار لازم است.

https://tribune.com.pk/story/2439858/world-bank-retracts-tax-statement

 افزایش محموله‌های ترانزیتی افغانستان نگرانی‌های قاچاق را افزایش می دهد

محموله‌های ترانزیتی از افغانستان به پاکستان در سال دوم حکومت طالبان با افزایش 39 درصدی کانتینرها (102886 کانتینر در سال مالی 2023) افزایش یافته است. ارزش محموله نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته که به 6.7 میلیارد دلار (67 درصد افزایش) و همچنین اقلام مستعد قاچاق با افزایش 63 درصدی به 3.7 میلیارد دلار رسیده است. پاکستان تجارت به روپیه را مجاز دانست و برای حمایت از دولت کابل، معافیت های مالیاتی ارائه کرده است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد فعالیت های قاچاق افزایش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1779952/surge-in-afghan-transit-cargo-raises-smuggling-concerns

 برق ارزان در ماه‌های زمستان

دولت پاکستان در حال کار بر روی یک "بسته زمستانی" چهار ماهه برای صنعت است که هدف آن تامین برق ارزان در ماه‌های زمستان برای بهبود رشد صنعتی و کاهش بار پرداخت ظرفیت نیروگاه است. این بسته که انتظار می رود حدود 25 میلیارد روپیه هزینه داشته باشد، در سراسر کشور مشروط به تصویب کابینه فدرال و صندوق بین المللی پول (IMF) قابل اجرا خواهد بود. دولت در حال بررسی گزینه‌هایی برای پوشش هزینه است، زیرا به دلیل محدودیت های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نمی‌تواند آن را در یارانه‌ها تعدیل کند. این بسته همچنین ممکن است برای مصرف‌کنندگان داخلی برای اهداف گرمایشی در زمان کمبود گاز گسترش یابد.

https://www.brecorder.com/news/40267132/cheap-power-during-winter-months-package-for-industry-on-the-cards

 افزایش 5.16 درصد صادرات به چین

صادرات کالا و خدمات پاکستان به چین در دو ماه اول سال مالی 2023-2024 با 5.16 درصد افزایش به 350.297 میلیون دلار رسیده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 333.077 میلیون دلار بوده است. در آگوست 2023، صادرات به چین به 198.932 میلیون دلار رسید که نسبت به 159.021 میلیون دلار در آگوست 2022 افزایش قابل توجهی داشت که رشد ماهانه قابل توجه 31.42 درصد را نشان می دهد.

https://tribune.com.pk/story/2439758/exports-to-china-increase-by-516

 وزیر برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه پاکستان تسریع پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان CPEC را تأیید می‌کند

سامی سعید وزیر برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه پاکستان در دیدار با یو بو، رئیس شرکت هلدینگ بندر خارج از کشور چین (COPHC) بر تعهد این کشور به پیشبرد پروژه‌ها در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) تاکید کرد. سامی سعید بر تبدیل گوادر به بندر و هاب لجستیکی در سطح جهانی و ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی تاکید کرد. همچنین هر دو طرف تعهد خود را برای افزایش همکاری در چارچوب CPEC با تمرکز بر توسعه گوادر نیز تأیید کردند.

https://www.youtube.com/watch?v=mkTcLd3b_Us

 نخست وزیر، قاچاق را «تهدید وجودی» توصیف کرد

انورالحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان اعلام کرد که روزانه 27 هزار خودروی نفت قاچاق ایران با دخالت مقامات محلی وارد پاکستان می‌شود و این موضوع وجود یک شبکه قاچاق ریشه دار را برجسته می‌کند. قاچاق و تجارت غیرقانونی ارز یک تهدید وجودی برای پاکستان است. نخست وزیر تاکید کرد که ارتش نقش مهمی در مهار قاچاق نفت ایفا کرده است. وی همچنین در مورد دیدار خود با مدیر عامل صندوق بین المللی پول صحبت کرد و از تعهد پاکستان به مالیات بر ثروتمندان و اصلاح نظام مالیاتی خبر داد. گسترش نقش شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه در دست بررسی است. کاکار از اقدام در برابر مهاجران غیرقانونی افغان دفاع کرد و در انتخابات آینده زمینه رقابت را برای همه احزاب سیاسی تضمین کرد. همچنین وی بر تعهد حکومت به شفافیت و بی طرفی در روند انتخابات نیز تاکید کرد.

https://tribune.com.pk/story/2440287/pm-terms-smuggling-existential-threat

بخش نساجی با چالش های زیادی مواجه است

در سال مالی 2022-2023، بخش نساجی پاکستان با چالش هایی مانند هزینه‌های بالای تامین مالی، پنبه گران و افزایش تعرفه‌های انرژی مواجه شده است. توقف تعرفه‌های انرژی، افزایش قیمت محلی پنبه و افزایش هزینه‌های مالی باعث کاهش 24 درصدی سود بخش به 72.6 میلیارد روپیه رسیده است. نرخ موثر مالیات برای صنعت به 20 درصد افزایش یافته است. در حالی که برای افزایش صادرات نساجی هنوز خوش بینی‌هایی وجود دارد، همچنین چالش هایی مانند هزینه‌های بالای انرژی و کمبود گاز ادامه دارد. انتظار می رود تولید پنبه با شرایط آب و هوایی مساعد احیا شود، اما صادرات نساجی در دو ماه اول سال مالی 2023-2024 تاکنون 10 درصد کاهش یافته است.

https://tribune.com.pk/story/2440263/textile-sector-faces-challenges

مدیر عامل اداره توسعه تجارت پاکستان راه‌هایی را برای صادرات به کشورهای آفریقایی می‌بیند

زوبیر موتیوله، مدیر عامل اداره توسعه تجارت پاکستان (TDAP)، بر نیاز به ارزش افزوده بیشتر، کاوش در بازارهای جدید و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) برای بخش نساجی تاکید کرد. او پتانسیل موجود در بازارهای آفریقا را برجسته کرد و صنعت مستقر در سیالکوت را به دلیل تلاش های تحقیق و توسعه آنها ستود. زوبیر موتیوله وضعیت سخت اقتصادی در پاکستان را تصدیق کرد و خواستار بهبود زنجیره تامین برای کاهش هزینه‌های تجارت شد. در همین حال، ایجاز آکهوکر، رئیس سابق PRGMEA، نگرانی‌های خود را در مورد مسائلی که صنعت با آن مواجه است، از جمله نیاز به سیاست‌های بلندمدت اقتصادی، کمک های نقدی بیشتر، بازپرداخت سریع‌تر مالیات فروش و نرخ‌های ارز پایدار را مطرح کرد. او اتخاذ یک استراتژی بازاریابی تهاجمی و انتصاب سرکنسول افتخاری در کشورهای اروپایی را برای تقویت صادرات پیشنهاد داد.

https://tribune.com.pk/story/2440266/tdap-ceo-sees-avenues-for-exports-to-african-states

پاکستان در حال بررسی طرحی برای تکمیل پروژه گاز ایران بدون تحریم های آمریکا است

مقامات پاکستان در حال بررسی طرحی برای بازسازی پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان برای اجتناب از تحریم های آمریکا و جریمه 18 میلیارد دلاری ایران هستند. در این راستا دفتر دادستانی کل موظف است از طریق ادارات مربوطه ایالات متحده امریکا تأثیر تحریم ها را بر این پروژه ارزیابی کند.

https://www.geo.tv/latest/513826-pakistan-mulls-plan-to-complete-iran-gas-project-sans-us-sanctions

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما