معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تمرکز بر نحوه استفاده از پول نفت در بودجۀ نروژ

دولت نروژ قرار است پیشنهاد بودجه دولتی سال 2024 را با تمرکز بر نحوۀ استفاده از پول نفت ارائه کند. یک بودجه هنگفت با افزایش استفاده از پول نفت، اثرات منفی بر اقتصاد، تورم و نرخ بهره خواهد داشت و در سمت مقابل، استفاده کم از پول نفت می‌تواند فشارهایی در جهت مخالف به نرخ بهره وارد کند. اقتصاددانان انتظار دارند که بودجه خنثی با استفاده از پول نفت مشابه سال قبل باشد که ثبات تصمیمات نرخ بهره را فراهم کند. علاوه بر این، قیمت مسکن در نروژ روند نزولی داشته است که احتمالا در سپتامبر نیز ادامه داشته است. در بازار بین‌المللی، داده‌های اقتصادی آمریکا به دقت رصد خواهند شد، زیرا نقش کلیدی در تأثیرگذاری بر رشد دستمزد، تورم و نرخ بهره دارند. با وجود برخی ابهامات، هنوز این باور وجود دارد که نرخ بهره در ایالات متحده به اوج خود رسیده است.

https://www.dn.no/makrookonomi/marius-gonsholt-hov/norges-bank/statsbudsjettet-2024/med-blikket-stivt-rettet-mot-oljepengebruken-statsbudsjettet-blir-definitivt-viktigst/2-1-1527351

کارزار جهانی برای ممانعت از اکتشاف معادن در عمق دریا

بیش از 30 سازمان حفاظت از اقلیم و محیط‌زیست، از جمله صلح سبز، اتحاد اقیانوس پایدار و ابتکار اقلیم آبی، نامه‌ای را به 22 سفارت نروژ در سراسر جهان تحویل داده‌اند و از نروژ خواسته‌اند تا از طرح‌های استخراج معادن در اعماق دریا در قطب شمال چشم‌پوشی کند. نروژ، رئیس مشترک یک پنل بین‌المللی در مورد اقیانوس‌های پایدار است. این گروه‌ها استدلال می‌کنند که دانش علمی‌کافی برای ارزیابی اثرات استخراج مواد معدنی در اعماق دریا وجود ندارد و استخراج معدن در اعماق دریا می‌تواند به اکوسیستم‌های منحصر به فرد آسیب رسانده و گونه‌های آسیب‌پذیر را از بین ببرد. آنها از یوناس گار استور، نخست‌وزیر نروژ خواسته‌اند تا از توقف جهانی استخراج معادن در اعماق دریا حمایت کند. کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا از توقف احتیاطی یا ممنوعیت استخراج معادن در اعماق دریا حمایت کرده‌اند و برخی کسب‌وکارهای بزرگ نیز خواستار توقف استخراج در اعماق دریا شده‌اند.

https://www.commondreams.org/news/norway-deep-sea-mining

سهم 93 درصدی خودروهای برقی در بازار نروژ

در ماه سپتامبر، ثبت‌نام خودروهای سواری جدید در نروژ بیش از 29 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به 10342 دستگاه رسید. از ابتدای سال تا انتهای سپتامبر، ثبت‌نام خودروهای سواری جدید در نروژ، 7.1 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و 95499 دستگاه ثبت شده است. فروش خودروهای شارژی نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما سهم بازار به بالاترین سطح ثبت شده افزایش یافت. فدراسیون جاده نروژ گزارش داد که 9617 خودروی سواری برقی (پلاگین) جدید تعداد شامل 9000 خودروی تمام الکتریکی و 617 خودروی پلاگین هیبریدی در سپتامبر سال جاری ثبت شدند که مجموعا  93 درصد از کل خودروهای ثبت‌شده در این ماه را تشکیل می‌دهند. این رقم در مقایسه با سهم 89.1 درصدی خودروهای برقی در سپتامبر سال گذشته، افزایش حدود 4 واحد درصدی را نشان می‌دهد.

https://cleantechnica.com/2023/10/04/norways-evs-at-a-record-93-share/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما