معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۱۳:۰۴ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

از دیدن مواد معدنی و منابع طبیعی خود در جاهای دیگر خسته شده ایم (Felix Tshisekedi)

چند روز پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، فلیکس تشیسکدی، از نیویورک، درخواستی از سرمایه گذاران خارجی برای حمایت از دیدگاه او برای صنعتی کردن جمهوری دموکراتیک کنگو، متمرکز بر تولید باتری‌های الکتریکی، ارائه کرد. این در حاشیه کنفرانس اقتصادی به عنوان بخشی از مجمع "ابتکار تجارت جهانی آفریقا" (GABI) بود که طی آن تشیسکدی در مورد پروژه ایجاد یک کارخانه برای تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی بین زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو با همکاری مالی بحث کرد. رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو چشم انداز خود را برای دگرگونی محلی، در آفریقا، منابع طبیعی این قاره یادآور شد. در این رویکرد، او به طور خاص به مورد کشورش اشاره کرد و گفت اولین پیامی‌که می خواهم به سرمایه گذاران ارسال کنم این است که جمهوری دموکراتیک کنگو تصمیم گرفته است که فرآوری محلی مواد معدنی را در اولویت قرار دهد. این برنامه جاه طلبانه ماست. ما از اینکه همیشه باید به زمین‌های استخراجی خدمت کنیم، از دیدن سنگ‌های معدنی و منابع طبیعی‌مان به مکان‌های دیگری که می‌خواهیم آنها را تغییر دهیم خسته شده‌ایم.» برای دولتش این ابتکار بخشی از انقلاب صنعتی است. به گفته وی، این برنامه که تجسم یک تغییر پارادایم در حاکمیت صنعتی کشور است، با هدف حل مشکل بیکاری و ایجاد ثروت برای جمعیت آفریقایی انجام می‌شود.وی در حضور بسیاری از صنعتگران و بانکداران خارجی خاطرنشان کرد: اکنون می خواهیم این کار را به صورت محلی و با توسعه زنجیره‌های ارزش و ارائه کار و ثروت به کشور و جمعیت خود انجام دهیم. تشیسکدی یک جلسه کاری با رهبران پروژه برای ارزش گذاری مواد معدنی استراتژیک کنگو، به ویژه دلفوس (یک پلتفرم جمع آوری سرمایه و سرمایه گذاری در انرژی) و Buenassa (شرکت تجاری یکپارچه فلزات متخصص در تامین ملی) داشت. وی بدین ترتیب از سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری برای نصب پالایشگاه کبالت و مس در جمهوری دموکراتیک کنگو خبر داد.

یک شرکت کانادایی متهم به نقض حقوق بشر در جمهوری دموکراتیک کنگو

عفو بین‌الملل می‌گوید صدها تن از کنگویی‌ها توسط شرکت کانادایی Ivanhoe Mines که در اکتشاف معدن مس کاکولا مشارکت دارد، از خانه بیرون رانده شده‌اند. به گفته این سازمان غیردولتی، ساکنان پس از آن به خانه‌های بدون آب یا برق منتقل شدند که نشان دهنده نقض حقوق بشر است. عفو بین الملل مواردی از نقض حقوق بشر توسط این شرکت کانادایی در حال توسعه یک معدن مس در جمهوری دموکراتیک کنگو را گزارش کرده است. به طور خاص، Ivanhoe Mines، یک شرکت مستقر در ونکوور، صدها نفر از ساکنان جنوب کشور را به دلیل پروژه اکتشافی خود در سایت معدن کاکولا جابجا کرده است. بر اساس گزارش این سازمان غیردولتی، ده‌ها خانواده در سال 2017 از خانه بیرون رانده شدند. شرکت معدنی Kamoa Copper - که ایوانهو در آن 39.6 درصد سهام دارد نیز خانوارهای زیادی را جابجا کرده است. در این گزارش آمده است: «عدالت اقلیمی نیازمند یک گذار عادلانه است». اگنس کالامار، دبیرکل جهانی عفو بین‌الملل، به طور خلاصه گفت: اخراج‌های اجباری «زندگی‌ها را نابود می‌کند و باید اکنون متوقف شود.» عفو بین‌الملل نقش حیاتی باتری‌های قابل شارژ در سراسر جهان را در انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به رسمیت می‌شناسد. اما معتقداست فضای عدالت به یک انتقال عادلانه نیاز دارد. او گفت: کربن زدایی اقتصاد جهانی نباید منجر به نقض جدید حقوق بشر شود.

دولت می‌خواهد یک مرکز عالی برای تحقیق و توسعه باتری راه اندازی کند

جمهوری دموکراتیک کنگو قصد دارد یک مرکز عالی برای تحقیق و توسعه باتری ایجاد کند. این اقدام بخشی از منطق توسعه زنجیره ارزش مواد اولیه آن و صادرات محصولات نیمه ساخته مانند پیش سازهای باتری و باتری‌های تلفن، رایانه و خودروهای برقی است. این را آنتوانت نسامبا کالامبای، وزیر معادن طی یک پنل بلندپایه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بیان کرد. وی گفت  DRC قصد دارد همراه با زامبیا در یک همکاری برد-برد به این موفقیت دست یابد. DRC و زامبیا کمربند مسی مشابهی دارند و با چالش های مشابهی نیز روبرو هستند. برای به دست آوردن منافع بیشتر، دو کشور تنها می‌توانند منابع، ظرفیت‌ها و تلاش‌ها را با هدف دستیابی به اهداف مشترک ترکیب کنند. برای دستیابی به این اهداف، تصمیم گرفته شد که منطقه ویژه اقتصادی با مزایای مالیاتی ناشی از آن ایجاد شود." همکاری بین جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا در تولید مشترک وسایل نقلیه الکتریکی و باتری از بودجه ایالات متحده بهره مند خواهد شد. جمهوری دموکراتیک کنگو کشوری غنی است و دارای منابع طبیعی مختلفی از جمله طلا، الماس، مس، کبالت، لیتیوم و بسیاری دیگر است که برخی از آنها در حال بهره برداری و برخی دیگر در مرحله تحقیقاتی پس از جمع آوری داده‌ها هستند. رئیس معادن گفت: ما هدف خود را بلند کردن صدای کشورهای آفریقایی در آستانه نشست سران آژانس بین‌المللی انرژی، مواد معدنی و انرژی پاک که برای 28 سپتامبر 2023 در پاریس برنامه‌ریزی شده است، قرار دادیم. به گفته وزیر معادن، جمهوری دموکراتیک کنگو اقدامات مناسبی را برای حفاظت از محیط زیست و جوامع ساکن در قلمروی که پروژه‌های معدنی وجود دارد، اتخاذ کرده است. از جمله اقدامات آن می‌توان به طرح های کاهش و توانبخشی و همچنین امنیت مالی اشاره کرد. وی افزود ما قصد داریم علیه جنگل زدایی و از بین رفتن تنوع زیستی ناشی از استخراج مواد معدنی سبز اقدام کنیم. ما از مشکل گرمایش زمین و پیامدهای آن بر زندگی خود آگاه هستیم. جمهوری دموکراتیک کنگو با کمک منابع معدنی سبز خود می خواهد با همه سرمایه گذاران همکاری کند و خواهان یک مشارکت عملیاتی است که برنده-برد باشد. به این ترتیب ما به شراکت حاصل از جمع صفر پایان خواهیم داد. جمهوری دموکراتیک کنگو قصد دارد در یک مشارکت برد-برد با سایر دولت ها کار کند تا آفریقا را در تولید باتری‌های الکتریکی قوی کند. برای برآورده ساختن الزامات مربوط به مدیریت اثرات مضر معدن، وزیر پیشنهاد می‌کند که قانونی را به اجرا بگذارد که مستلزم توسعه مطالعات تأثیر فعالیت های معدنی بر محیط زیست است.

پروژه‌های توسعه در جمهوری دموکراتیک کنگو: کمک های مالی شرکا از 3 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از 10 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافت.

نخست وزیر، ژان میشل ساما لوکوند، در جلسه مشورتی بین اعضای دولت و شرکای فنی و مالی که توسط وزارت دارایی سازماندهی شد، بر چالش های مرتبط با اجرای پروژه‌های توسعه در جمهوری دموکراتیک کنگو با بهره مندی از منابع مالی خارجی متمرکز شد. وی از شرکای فنی و مالی کنگو-کینشازا خواست تا مدل های نوآورانه ای را در تأمین مالی پروژه‌ها با هدف ایجاد هماهنگی بین رشد، تأمین مالی و تأثیر واقعی در تجربه روزانه مردم کنگو ایجاد کنند. به نوبه خود، نیکلاس کزادی، وزیر دارایی، گفت که دولت تحت رهبری فلیکس تشیسکدی، در بسیج منابع قابل توجهی از طرف شرکا برای تأمین مالی پروژه‌ها و برنامه‌ها، پیشرفت های چشمگیری داشته است.  به گفته وی، مجموع تامین مالی تخصیص یافته به پروژه‌ها و برنامه‌ها توسط 4 کمک کننده اصلی یعنی: بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا، BADEA و IFAD از 3 میلیارد دلار در پایان سال 2020 به بیش از 10 میلیارد در سال 2023افزایش یافته است. با این حال، او خاطرنشان کرد، ظرفیت جذب بسیار پایین است. برای یادآوری، دولت در حال حاضر برنامه توسعه شاخص خود را بر اساس 145 منطقه در جمهوری دموکراتیک کنگو اجرا می‌کند. تحویل بیش از 700 زیرساخت (مدرسه، بیمارستان و ساختمان اداری) مرحله اول برنامه مذکور تا پایان سپتامبر در نظر گرفته شده است.

SADC: تمایل به اجرای برنامه‌های نوآورانه برای مناطق روستایی

اجرای برنامه‌های نوآورانه در خدمت مناطق روستایی در افتتاحیه نمایشگاه نوآوری و تحول روستایی SADC در 27 سپتامبر در کینشازا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مورد نظر بود. معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد، ویتال کامره به نمایندگی از نخست وزیر اعلام کرد: برای تحول مناطق روستایی، ما موظف به طراحی و اجرای برنامه‌های نوآورانه در خدمت مناطق روستایی هستیم و برگزاری این رویداد بخشی از اجرای آرمان‌های دستور کار 2063 اتحادیه آفریقا به ویژه منطقه تجارت آزاد و ابتکار یکپارچگی منطقه ای آن است. معاون نخست وزیر در امور اقتصادی از تلاش اتحادیه آفریقا برای تغییر فضای خود به طور عام و مناطق روستایی به طور خاص تشکر کرد.  وی همچنین از مشارکت همکاران AUDA-NEPAD )SADC، WFP و FAO) در سازماندهی این رویداد قدردانی کرد. در جریان سومین مجمع تحول در آفریقا، که در پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو در ژانویه 2022 برگزار شد، کشورهای عضو اتحادیه آفریقا بیانیه کینشازا را تصویب کردند که شامل مجموعه ای از اهداف برای اجرای برنامه تحول روستایی در آفریقا است. ویتال کامره با اشاره به اینکه کشورهای مذکور به نقش کاتالیزوری جوانان به عنوان موتورهای تحول متقاعد شده اند، اشاره کرد. معاون نخست وزیر خاطرنشان کرد: اتحادیه آفریقا همواره جوانان و به ویژه کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند را در راس اولویت های خود قرار داده است و در عین حال از کشورهای عضو می خواهد که سیاست های خود را برای تقویت دسترسی جوانان به نوآوری‌ها و کار شایسته هماهنگ کنند. وی یکی از مهمترین اهداف این نمایشگاه را کمک به جوانان برای کارآفرینی و نوآوری برای تغییر مناطق روستایی در آفریقا اعلام کرد.

استان Haut-Katanga: قاچاق کاتد مس  

150 ورق کاتد مس به ارزش بیش از 300 هزار دلار آمریکا توسط سرویس های امنیتی پلیس ملی کنگو در Haut-Katanga در مرز جانبی موسوشی در زامبیا رهگیری شد. به گفته سرویس‌های اطلاعاتی پلیس ملی کنگو، ورقه‌های کاتد مس رهگیری شده در زامبیا با 15 کیسه مس و کابل‌های برق فشار قوی نیز همراه بوده است.  از ژوئیه گذشته، استان‌هاوت-کاتانگا توسط دزدی‌های مکرر کاتدهای مس همراه بوده است. در 24 آگوست 95 ورقه کاتد مس توسط سرویس های امنیتی در دروازه عوارضی کانیاکا در چند متری مرز بین زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو رهگیری شد. در ابتدای سپتامبر بیش از 200 برگه سرقتی دیگر از برخی منازل مسکونی در شهرهای لیکاسی و لوبومباشی کشف شد. دو ماه پیش، 120 تن کاتد به ارزش نزدیک به یک میلیون دلار متعلق به شرکت Tenke Fungurume توسط ماموران وزارت استانی رهگیری شد و سپس به مقر منطقه نظامی 22 کاتانگا بالا منتقل و از آن جا نیز ناپدید شد. طبق تحقیقات موسسه ملی حقوق بشر، ژنرال جیهانگا اسمیت از منطقه نظامی 22 بیش از یک ماه است که در در کینشازا زندانی است و فرماندار ژاک کیابولا نیز در همین مورد توسط سرویس‌های اطلاعاتی نظامی‌بازجویی شده است.

اولین ایستگاه صنعتی پروژه گاززدایی خلیج کابونو در گوما

وزیر هیدروکربن، دیدیه بودیمبو، کلید اولین ایستگاه صنعتی پروژه گاز زدایی خلیج کابونو، واقع در منطقه گوما، کیوو شمالی را در روز چهارشنبه 27 سپتامبر رسما دریافت کرد. این مرحله نشان‌دهنده انتقال پروژه به فاز صنعتی آن است، پس از مرحله آزمایشی که در سال 2017 راه‌اندازی شد. به گفته دیدیه بودیمبو، حداقل سه ایستگاه مشابه برای پاکسازی بخشی از دریاچه کیوو، جایی که دی اکسید کربن محلول در آب تهدیدی برای جمعیت محلی است، ضروری است. با این حال، او تاکید کرد که تشخیص گاز زدایی که هدف آن استخراج دی اکسید کربن مضر برای سلامتی است، از مهار گاز متان برای تولید برق بسیار مهم است. این فاز اول پروژه توسط شرکت فرانسوی Limnological Engineering در حال اجراست و کل هزینه فاز صنعتی حدود 5 میلیون یورو برآورد شده است. پروژه گاز زدایی خلیج کابونو برای جلوگیری از بدترین سناریو، یعنی فوران گاز در زیر دریاچه کیوو و/یا یک انفجار بزرگ، که می‌تواند منجر به انتشار گازهای بالقوه خطرناک شود، حیاتی است. کارشناسان تخمین می زنند که این پروژه می‌تواند جان 2 میلیون نفر را در صورت انفجار CO2 نجات دهد. این پروژه در می 2016 توسط Aimé NGOI-MUKENA، وزیر هیدروکربن‌های وقت راه اندازی شد و برای اجرای آن به شرکت فرانسوی Limnological Corporation سپرده شد. با وجود اعلام اولیه در سال 2020 برای تکمیل گاز زدایی در مقیاس بزرگ خلیج کابونو، این پروژه تاکنون پیشرفت نکرده بود.

استقبال سما لوکوند از نزدیک شدن به هدف 36 میلیارد دلاری تعیین شده توسط برنامه دولتش که در مجلس ملی تصویب شده است.

لایحه بودجه سال مالی 2024 در جلسه عمومی 29 سپتامبر 2023 توسط نمایندگان مجلس ملی قابل پذیرش اعلام شد. این متن که از روز جمعه 15 سپتامبر در مجلس سفلی ارائه شد، توسط نخست وزیر ژان میشل ساما لوکوند دفاع شد. سما لوکنده در سخنرانی خود تقریباً سه سال پس از استقرار دولتش، از اصلاحات انجام شده استقبال و در نتیجه رشد درآمدها را تا رسیدن به هدف 36 میلیارد دلاری که قبلاً وعده داده بود تسهیل کرد. وی یادآور شد که دولت وی در آوریل 2021 بر اساس یک برنامه اقدام تجدید نظر شده متمرکز بر 15 ستون شامل 62 محور اولویت که در 4 بخش عمده، یعنی بخش سیاسی، قضایی، دفاعی و امنیتی گروه بندی شده اند، سرمایه گذاری شده است. بخش اقتصادی و مالی؛ بخش بازسازی و بخش اجتماعی و فرهنگی برنامه دولت ساما لوکوند 36 میلیارد دلار برای دوره 2021-2023 یا 12 میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

آغاز بکار بررسی پروژه‌های بانک جهانی

همانطور که در جریان یکصد و دهمین نشست شورای وزیران اعلام شد، دولت جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق وزارت دارایی و بانک جهانی بحث‌هایی را درباره اقدامات راهبردی و عملی برای افزایش اثرات توسعه ناشی از پروژه‌های تامین مالی شده بانک جهانی آغاز کرده‌اند.  از 2 تا 3 اکتبر 2023، عمدتاً به دلیل مسئولیت پاسخگویی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و مشتاق به اعمال مدیریت کارآمد و مؤثر منابع عمومی، بازتاب تأثیرات توسعه پروژه‌ها مطرح شد. از آنجا که، علیرغم این واقعیت که پرتفوی بانک جهانی طی پنج سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است (8.5 میلیارد دلار در سال 2023)، مقیاس و ارتباط تأثیرات این سرمایه گذاری‌ها همچنان بحث برانگیز و گاه ناشناخته باقی مانده است. بررسی عملکرد پروژه یک رویکرد سه مرحله‌ای را دنبال می‌کند: فهرست پروژه‌های تامین‌شده توسط بانک جهانی در طول 5 سال گذشته و نتایج و تأثیرات اصلی حاصل از این تأمین مالی؛ شناسایی نقاط قوت و ضعف نهادی و عملیاتی در اجرای پروژه‌های جاری و تأثیر آن‌ها بر اجرای پروژه‌ها و در نهایت شناسایی اقدامات راهبردی و عملی با تمرکز بر تقویت همکاری بین بانک جهانی و بر اساس یک تشخیص عینی دولت با هدف بهبود مدیریت پروژه و افزایش اثرات در مقیاس به نفع مردم.

نیکلاس کزادی وزیر دارایی گفت این تخصیص ها که در سال 2018 در آخرین بررسی پرتفوی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار بود، امروز به 8.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. کیفیت اجرای پروژه‌ها علیرغم عملکرد خوب، به شهروندان کنگو اجازه نداده است که تأثیر این رشد را در زندگی خود احساس کنند، به دلیل عدم جذب یا استفاده کارآمد و مؤثر از منابع. وی خاطرنشان کرد: چالش‌های مربوط به تهیه و اجرای پروژه‌هایی که از خارج تامین می‌شود، به عبارت دیگر منابعی داریم که استفاده بهینه نمی‌شود در حالی که با نیازهای اساسی و فوری توسعه‌ای مواجه هستیم که برآورده نشده و مدام در حال افزایش است. به این ترتیب، بر خلاف بررسی‌های قبلی، این یکی باید نشان دهنده تفاوت در رویکرد، به ویژه تقویت نقش دولت در نظارت بر سبد پروژه‌ها و افزایش حمایت فنی بانک جهانی باشد. در مقابل پس زمینه این تعهد مشترک است که اقدامات ما بدون شک باعث تقویت کارایی در استفاده از منابع مالی پروژه و افزایش اثربخشی اجتماعی-اقتصادی اثرات توسعه در مقیاسی به نفع مردم خواهد شد.

یک مسیر جدید 850 میلیون دلاری برای تسریع صادرات مس کنگو

به گفته شرکت سازنده، یک پروژه جاده ای 850 میلیون دلاری که معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو را از طریق زامبیا به یک بندر آفریقای شرقی متصل می‌کند، بیش از 150 مایل از سفر موجود را کاهش می دهد. فلیکس تشیسکدی و هاکاینده هیچیلما از زامبیا 2 اکتبر در محلی که قرار است بخش مهمی از مسیر - یک پل 345 متری (1130 فوت) بر روی رودخانه لواپولا که کشورهایشان را از هم جدا می‌کند - ایجاد شود، ملاقات کردند.

GED Africa مستقر در موریس، که توسط Duna Aszfalt Zrt.، یک شرکت ساختمانی مجارستانی حمایت می‌شود، این جاده را خواهد ساخت. GED در پاسخ به سوالات گفت که کارهای ساختمانی عمده پس از فصل بارانی که در شرف شروع است آغاز می‌شود و تکمیل آن سه سال طول خواهد کشید. این پروژه همچنین شامل پست های مرزی یک توقفه بین زامبیا و کنگو و میدان‌های عوارض می‌باشد. این مسیر باید به کاهش ازدحام کمک کند زیرا شرکت‌های معدنی در تلاش برای تامین و صادرات منابع مس و کبالت در بزرگترین تولیدکننده آفریقا هستند. سفر از طریق مسیرهای موجود به دلیل مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی و جاده‌های ضعیف ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد. با گسترش تولید فلزات کلیدی برای انتقال انرژی، حمل و نقل به یک مشکل بزرگتر تبدیل خواهد شد. GED گفت: "مس، کبالت، لیتیوم و سایر مواد معدنی استخراج شده در منطقه برای فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و آینده کم کربن حیاتی هستند." انتقال انرژی سبز تقاضا را به طور تصاعدی افزایش داده است و با افزایش حجم تولید، نوسازی جاده‌ها بسیار مهم است. نوسازی، ساخت و توسعه 184 کیلومتر (114 مایل) بزرگراه به کامیون دارانی که از لوبومباشی در کنگو سفر می‌کنند کمک می‌کند تا سریعتر به بندر دارالسلام تانزانیا برسند. GED در حال مذاکره با بانک تجارت و توسعه و شرکت مالی آفریقایی برای تامین مالی است.

آفریقا: واکسن جدید مالاریا جان میلیون‌ها کودک را نجات می‌دهد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن جدید و ارزان مالاریا را برای پیشگیری از مالاریا در کودکان توصیه کرده است که می‌تواند در مقیاس وسیع تولید شود. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO 2 اکتبر اعلام کرد واکسن جدید R21/Matrix-M که توسط موسسه جنر در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا ساخته شده است، انتظار می رود در اواسط سال 2024 در دسترس قرار گیرد.  آکسفورد که این واکسن را با موسسه سرم هند تولید کرده است، در اعلام این خبر گفت: این موسسه در حال حاضر ظرفیت تولید 100 میلیون دوز در سال را دارد و می‌تواند این واکسن را طی دو سال آینده به 200 میلیون دوز در سال افزایش دهد. تدروس گفت که دوزها بین 2 تا 4 دلار آمریکا هزینه دارند. وی در اظهارات خود در این اطلاعیه افزود: به عنوان یک محقق مالاریا، خواب روزی را می دیدم که یک واکسن ایمن و موثر علیه مالاریا داشته باشیم. اکنون دو واکسن داریم. WHO استفاده از اولین واکسن مالاریا را توصیه کرد. RTS,S/AS01، در سال 2021، اما تقاضا بسیار بیشتر از در دسترس بودن آن است. یکی از بدترین بلاها برای بشریت، مالاریا در درجه اول کودکان و نوزادان را می‌کشد که در سال 2021 حدود 247 میلیون مورد و 619000 مورد مرگ وجود داشته است. وی خاطرنشان کرد که مالاریا "بار مخصوصاً زیادی بر دوش کودکان در آفریقا می‌گذارد. جایی که سالانه نزدیک به نیم میلیون کودک در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. از هر 20 مورد 19 مورد و مرگ و میر در آفریقا رخ می دهد و بیشتر مرگ و میرها مربوط به کودکان زیر پنج سال است. در واکنش به این اعلامیه، ( Roll Back Malaria (RBM خاطرنشان کرد که واکسن جدید از کودکان در برابر شایع ترین و کشنده ترین شکل مالاریا، Plasmodium falciparum محافظت می‌کند. مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای آفریقا، دکتر ماتشیدیسو موتی، بر اهمیت واکسن جدید تاکید کرد و گفت که "پتانسیل واقعی برای از بین بردن شکاف عظیم تقاضا و عرضه دارد." این واکسن‌ها می‌توانند به تقویت تلاش های پیشگیری و کنترل مالاریا کمک کنند و جان صدها هزار جوان در آفریقا را از این بیماری کشنده نجات دهند. واکسن R21 هنوز باید مراحل بعدی را طی کند تا بتوان آن را در سطح بین‌المللی برای توزیع گسترده‌تر خریداری کرد. واکسن RTS,S در اوایل سال 2024 در برخی از کشورهای آفریقایی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود واکسن R21 در اواسط سال 2024 در دسترس قرار گیرد.

شرکت‌های اکتشافی کانادایی در DRC به عنوان کانون لیتیوم

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) که مدت‌ها به دلیل ثروت مس و کبالت خود شهرت داشت، همچنین به عنوان منبع مهمی از لیتیوم، فلزی که برای ساخت باتری‌های قابل شارژ در تلفن‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) استفاده می‌شود، مشخص شده است. اعتقاد بر این است که ذخایر لیتیوم هنوز استفاده نشده این کشور رقیب استرالیا، چین و آرژانتین است و کاشفان کانادایی از جمله Tantalex Lithium AJN Resources Inc CSE و همچنین AVZ Minerals استرالیا را به خود جذب می‌کند. . AJN Resources به سرپرستی کلاوس اکوف که در سال 2017 AVZ Mineral به پروژه لیتیوم Manono در کلاس جهانی دست یافت، برخی از بالقوه پرسودترین ذخایر لیتیوم را در شرق DRC به اشتراک گذاشته است. به غیر از مجوز کابوندا، جایی که AJN امیدوار است حفاری را تا پایان اکتبر 2023 آغاز کند، این شرکت اخیراً دو مجوز دیگر در روند Manono به دست آورد که در آن AVZ Minerals  401 میلیون تن درجه بندی 1.65٪ Li2O (دی اکسید لیتیوم) را در چشم انداز Roche Dure خود تعریف کرد. این شرکت در حال سازماندهی مجوزهای حفاری برای مناطق مجوز جدید برای انجام حفاری کم عمق برای شناسایی وقوع پگماتیت در مناطق پروژه است که سرمایه گذاران چینی اشتهای زیادی برای پروژه‌های جدید دارند.

انجمن تجارت کشاورزی جمهوری دموکراتیک کنگو

در سخنرانی خود در انجمن تجارت کشاورزی DRC که تا 5 اکتبر در کینشازا برگزار شد، رئیس گروه بین المللی فارست، جورج آ. فارست، از سرمایه گذاران، مقامات و بازرگانان دعوت کرد تا این بخش از زندگی اجتماعی را ارتقا دهند تا اطمینان حاصل شود که از خودکفایی غذایی اطمینان حاصل کنند. وی پس از بیان خود در مورد "پتانسیل کشاورزی-غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو، پویایی در حال پیشرفت"، در این جلسات که موضوع اصلی آنها "انتقام خاک از زیر خاک" است، تصویر ثروت جمهوری دموکراتیک را ترسیم کرد و گفت کنگو، در جانوران و گیاهان، دارایی عمده ای دارد که به کشور اجازه می دهد صنعت محلی را ارتقا و توسعه دهد. کشور به گفته وی همچنان بسیار وابسته به دنیای خارج است. وی افزود «کنگو ، مانند قاره آفریقا، هنوز برای غذای خود بیش از حد به دنیای خارج وابسته است. ما به واردات بیشتر آنچه مصرف می‌کنیم ادامه می دهیم و این تأثیر منفی بر محیط تجاری و ارتقای صنعت محلی، به ویژه بخش کشاورزی و مواد غذایی دارد."رئیس گروه بین المللی فارست پیشنهاد کرد کشوری که علیرغم وسعت زمین‌های قابل کشت وسیع و جمعیتی که بیش از 60 درصد جوان است، از این فرصت برای بهره مندی از آن استفاده نمی‌کند. و به گفته وی، به دلیل واردات، هر سال میلیاردها دلار ضرر می‌کند. کنگو 70 درصد از قلمرو تحت پوشش جنگل ها، رودخانه کنگو، زمین‌های حاصلخیز بسیار زیاد، باران فراوان، آفتاب دائمی است. کنگو بیشترین پتانسیل را در آفریقا برای تولید مواد غذایی با کیفیت بالا با هزینه کم دارد. در عین حال، رئیس گروه فارست برآورد کرد که انقلاب کشاورزی که باعث رشد می‌شود، به غلبه بر برخی چالش های پیش روی کشور، به ویژه آموزش و اشتغال در بین جوانان کمک می‌کند. او گفت که جمهوری دموکراتیک کنگو سرزمینی با پتانسیل های زیاد و همچنین دارای پارادوکس های بزرگ است. علاوه بر این، این تاجر بر عزم خود برای کمک از طریق گروه بین‌المللی فارست در ارتقای بخش کشاورزی-غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو و ایجاد شغل تاکید کرد.

آفریقا: خطوط هوایی آفریقایی کاهشی را در حجم بار در ماه اوت ثبت کرد

بر اساس تجزیه و تحلیل بازار بار هوایی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) که در این هفته منتشر شد، خطوط هوایی آفریقا با کاهش 4.7 درصدی حجم محموله در مقایسه با آگوست 2022، ضعیف ترین عملکرد را در آگوست 2023 داشتند. بر اساس تجزیه و تحلیل، برای آفریقا، این کاهش قابل توجهی در عملکرد در مقایسه با جولای (+ 2.3٪) بود. قابل ذکر است، مسیرهای آفریقا-آسیا در ماه آگوست به دنبال رشد 11.2 درصدی در جولای، 1.1 درصد کاهش یافت، در حالی که ظرفیت 3.8 درصد بالاتر از سطح اوت 2022 بود. داده‌های منتشر شده برای بازارهای جهانی محموله هوایی آگوست 2023 نشان می دهد که تقاضای محموله هوایی سال به سال رشد داشته است. ویلی والش، مدیرکل یاتا در بیانیه ای گفت: "تقاضای محموله هوایی 1.5 درصد نسبت به آگوست گذشته رشد داشته است. این اولین رشد سال به سال در 19 ماه گذشته است.  

لغو سلب حقوق استخراج چند شرکت از سوی وزیر معادن

وزیر معادن، آنتوانت انسامبا کالامبائی، تصمیم خود را در مورد سلب حقوق استخراج چندین اپراتور لغو کرد. تصمیمی‌که نگرانی سرمایه گذاران را در مورد محیط تجاری در جمهوری دموکراتیک کنگو کاهش می دهد. با بازگشت به تصمیم اتخاذ شده در جولای 2023 مبنی بر لغو حقوق استخراج معادن توسط 29 شرکت، دولت کنگو با بازگرداندن حقوق معدنچیان به سرمایه گذاران اطمینان می دهد. این تصمیم قطعاً در راستای برنامه‌های ریاست جمهوری برای تقویت فضای سرمایه گذاری است.  نامه‌های اخیر دبیرخانه این وزارتخانه خطاب به برخی از این شرکت‌ها، از لغو سلب حقوق معدنی آنها خبر داده است. گروه قزاقستانی( Eurasian Resources Group (ERG و تولیدکنندگان سیمان محلی مانند PPC Barnet و کارخانه سیمان لوکالا (Cilu) از جمله ذینفعان این چرخش هستند. به ویژه، شرکت های تابعه Boss Mining و COMIDE گروه ERG تحت تأثیر این دستورات قرار گرفتند که بر هشت مجوز معدن تأثیر گذاشت. این واقعیت که دولت در تصمیم خود تجدید نظر کرده است به عنوان پیشرفت واقعی تعبیر می‌شود که هم به سرمایه گذاران و هم به سازمان‌های غیردولتی محلی اطمینان می دهد. یکی از بازیگران معدنی کنگو با بیان اینکه «اقدام وزیر گام مهمی در مسیر درست است»، در عین حال تأکید می‌کند که «بررسی تصمیم وزیر کالامبائی می‌تواند سیگنالی قوی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تلقی شود.»

در جمهوری دموکراتیک کنگو، بخش معدن جایگاه غالبی را هم در اقتصاد ملی و هم در اقتصادهای محلی به خود اختصاص داده است. سهم قابل توجهی از 43 درصد از بودجه ملی، 47 درصد از تولید ناخالص داخلی، تولید 95 درصد صادرات و 25 درصد اشتغالزایی در قلمرو را تشکیل می دهد. در زمانی که جستجو برای سرمایه گذاری برای توسعه زنجیره ارزش آن، به ویژه در فرآوری محلی منابع معدنی، یک اولویت استراتژیک برای کشور است، ثبات فضای کسب و کار امری ضروری است. لغو تصمیم در مورد سلب حقوق معدن نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند. این تصمیم همچنین مورد استقبال جامعه مدنی و جوامع محلی قرار گرفته است و باعث اطمینان خاطر در مورد آینده این بخش و اجرای موثر مشخصات امضا شده در آگوست گذشته توسط Boss Mining و COMIDE شده است که منادی بسیاری از مزایای مثبت برای جوامع محلی است.

فلیکس تشیسکدی نیروگاه برق آبی بوسانگا با ظرفیت 240 مگاوات را افتتاح کرد.

فلیکس آنتوان تشیسکدی، در ادامه تور خود در کاتانگا بزرگ، 6 اکتبر 2023، نیروگاه برق آبی بوسانگا واقع در 135 کیلومتری کولوزی در استان لوالابا را افتتاح کرد. با این راه اندازی این نیروگاه 240 مگاوات کسری انرژی صنعت معدن کاهش می یابد. برای رئیس دولت، بحث افزایش عرضه جریان الکتریکی است که اپراتورهای معدن برای تصفیه و تبدیل محلی سنگ معدن به منظور ایجاد ارزش افزوده سودمند برای همه ذینفعان به آن نیاز دارند. در واقع، شروع کار ساخت و ساز در سال 2017 ، راه اندازی چهار توربین 60 مگاواتی در سال 2021 و افتتاح در 6 اکتبر 2023 انجام شد. متوسط تولید برق سالانه بوسانگا 1.32 میلیارد کیلووات ساعت است. این سد قوسی دو انحنا در بتن فشرده به ارتفاع 141.5 متر می‌باشد. ظرفیت کل مخزن 1298 میلیارد متر مکعب است. حجم خاکبرداری 1.86 میلیون مترمکعب و حجم بتن 077 میلیون مترمکعب است. نیروگاه برق آبی توسط China Railway Group Limited در حالت BOT (ساخت، بهره برداری، انتقال) با سرمایه گذاری 656 میلیون دلار ساخته شده است.

کنگو قراردادهای نفت و گاز را به شرکت‌هایی اعطا می‌کند که جنجال‌برانگیز نامیده می‌شوند

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو اخیراً اولین قراردادها را در مناقصه 30 بلوک نفت و گاز متان منعقد کرد، اما انتخاب برخی از شرکت‌ها موضوع بحث‌های شدید است. دیدیه بودیمبو وزیر هیدروکربن و نیکلاس کزادی وزیر دارایی طی مراسمی در 18 شهریور از امضای قرارداد مشارکت در تولید با دو شرکت Winds Exploration and Production LLC  و الفاجیری انرژی Alfajiri Energy برای بهره برداری از بلوک های گازی در منطقه دریاچه کیوو، در شرق کشور خبر دادند.

با این حال، نگرانی‌هایی در مورد دقت نظر دولت در فرآیند انتخاب شرکت پدید آمده است. بر اساس گزارش ها گواهی شرکت Winds Exploration and Production LLC توسط ایالت تگزاس در ژوئیه 2023 به دلیل ادعای عدم پرداخت مالیات لغو شد و به طور قانونی برای انجام تجارت در ایالت غیرفعال شد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که الفاجیری انرژی مستقر در کانادا تنها در ژانویه 2022، شش ماه قبل از راه‌اندازی مناقصه، با هیچ سابقه شناخته‌شده‌ای در این صنعت، ثبت شده است. علی‌رغم تضمین‌های آقای بودیمبو مبنی بر شفاف بودن این روند، دولت هنوز قراردادها را منتشر نکرده است. شرکت آمریکایی Symbion Energy که در ژانویه 2023 برنده بلوک گازی Kivu نیز شد، هنوز قراردادی امضا نکرده است. این شرکت با قراردادهای دوران جنگ در عراق و افغانستان شناخته شده است. در حال حاضر، پرنکو تنها شرکت بزرگ نفتی است که علاقه خود را در این مناقصه تایید کرده است. بنیاد Rainforest UK اضافه می‌کند که گروه فرانسوی-بریتانیایی، با این حال، در فرانسه به دلیل مسائل زیست محیطی و فساد مورد انتقاد قرار گرفته است. فراخوان مناقصه برای بلوک های واقع در استان‌های ایتوری و شمالی کیوو که تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه قرار دارند، انتظار می رود در هفته‌های آینده علاقه بیشتری را به خود جلب کند. با این حال، این مناقصه برای 30 بلوک نفت و گاز قبلا مورد انتقاد گروه‌های محیط زیست و حقوق بشر قرار گرفته است، زیرا بسیاری از بلوک ها با مناطق حفاظت شده و زمین‌های اجدادی جوامع محلی همپوشانی دارند.

Primera Gold بر قابلیت ردیابی جریان‌های مالی حاصل از استخراج طلای دستی تمرکز دارد

Primera Gold DRC SA در یک بیانیه مطبوعاتی از تلاش‌های تیم خود برای اجرای موفقیت‌آمیز قابلیت ردیابی جریان‌های مالی در بخش طلای حاصل از استخراج صنایع دستی استقبال کرد.

Primera Gold در این سند اعلام می‌کند که اکنون 95٪ از پرداخت ها از طریق موسسات بانکی کنگو انجام می‌شود. «این اولین مورد در جمهوری دموکراتیک کنگو و در بخش طلای صادراتی است. در پایین دست این زنجیره، 250 تاجر دسته A و B، شناسایی و ثبت شده قانونی و همچنین 10 خریدار تایید شده که از طرف Primera Gold DRC S.A خرید می‌کنند، وجود دارد که باید برای مصرف کنندگان نهایی طلای صادراتی کنگو اطمینان بخش باشد.  در همین سند، Primera Gold یادآوری می‌کند که استان کیوو جنوبی قبل از به طور متوسط سالانه 25 کیلوگرم به مبلغی معادل 1.5 میلیون دلار صادر می‌کرد و کل جمهوری دموکراتیک کنگو به طور متوسط سالانه 100 کیلوگرم به مبلغی معادل 6 میلیون دلار صادر می‌کرد.

از ژانویه تا 30 سپتامبر 2023، Primera Gold DRC S.A بیش از 3 تا 5 تن به ارزش حدود 210 میلیون دلار صادر کرد که در دستان کنگویی‌ها در گردش بود. در بیانیه مطبوعاتی که توسط Gisèle Kayembe Fontaine، مدیر ارتباطات Primera Gold DRC S.A امضا شده، آمده است که این به اندازه کافی آرزوی رئیس دولت، یعنی میلیونر شدن کنگو را محقق می‌کند. همچنین، Primera Gold معتقد است که نتایج ارائه شده برای آینده بخش طلای صنایع دستی در جمهوری دموکراتیک کنگو، که در آن تقلب بیشتر به نفع کشورهای همسایه بوده، اطمینان بخش و بسیار دلگرم کننده است. هدف Primera Gold DRC S.A یکسان باقی می‌ماند، اینکه بتواند در آینده 100 درصد از طلای صنعتی استخراج شده در جمهوری دموکراتیک کنگو را که هنوز از مدار رسمی خارج است، به دست آورد.

Gecamines و شرکت مراکشی یادداشت تفاهمی‌برای توسعه یک مزرعه 1000 هکتاری امضا کردند

Gecamines و شرکت مراکشی OCP Africa یادداشت تفاهمی را برای توسعه چندین پروژه استراتژیک از جمله مزرعه 1000 هکتاری، 5 اکتبر 2023، در کینشازا در حاشیه کار انجمن تجاری کشاورزی DRC امضا کردند. رییس ژکامین گفت ما به تازگی یک یادداشت تفاهم با شرکت مراکشی OCP Africa امضا کرده ایم. این قرارداد منجر به توسعه یک مزرعه تجاری 1000 هکتاری با ارزش افزوده ادغام شده در تولید بذر و کشاورزی خواهد شد. این پروژه ما را به سمت توسعه سوق خواهد داد. ابزار تولید کود، کودهای فسفاته است، علاوه بر این، مولفه آموزشی است که با ابتکارات معطوف به کشاورزان و مشاوران کشاورزی در کانون اقدامات آموزشی است و در بعد صنعتی، توسعه باتری‌ها وجود دارد. این بدان معناست که این یادداشت تفاهم یک مشارکت راهبردی جنوب-جنوب بین این دو نهاد ایجاد می‌کند که زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، منابع انسانی و همکاری را برای ایجاد ارزش افزوده پوشش می دهد. برای نماینده OCP آفریقا، این تفاهم نامه به دنبال امضای آن با وزارت کشاورزی است. او عزم شرکت خود را برای حمایت از Gecamines در اجرای پروژه‌های استراتژیک خود تأیید کرد.

کشاورزی: سما لوکوند کار انجمن تجارت کشاورزی DRC را راه اندازی کرد

جمهوری دموکراتیک کنگو علیرغم پتانسیل کشاورزی شناخته شده خود، واردکننده عمده محصولات غذایی است. اکثریت جمعیت آن از ناامنی غذایی رنج می‌برند. برای تغییر این پارادوکس، نخست وزیر، سما لوکوند، چهارشنبه 4 اکتبر، مجمع تجارت کشاورزی DRC را با موضوع "انتقام خاک از زیر خاک" راه اندازی کرد. این نشست های دو روزه (4 تا 5 اکتبر) که توسط وزارت کشاورزی و وزارت دارایی سازماندهی شده است، به ویژه با هدف قرار دادن جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان مقصد سرمایه گذاری پیشرو در بخش کشاورزی برگزار می‌شود. سما لوکنده گفت این فرصتی برای برجسته کردن نقشی است که بازیگر عمومی‌باید در اصلاح بخش کشاورزی ایفا کند تا سرمایه گذاری لازم در این بخش را تحریک کند. سازماندهی این انجمن کاملاً به موقع است. من امیدوارم که مبادلات درخشانی پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با "انتقام خاک در زیر خاک" داشته باشم، او معتقد است قبل از دعوت از 500 شرکت کننده در این مجمع، فرصت بی سابقه ای به بازیگران بخش دولتی و خصوصی ارائه شده است. «شناسایی زمینه‌های همکاری و در نتیجه تحقق پروژه‌های کشاورزی و توسعه پروژه‌های برد-برد که برای جمهوری کنگو و سایر نقاط جهان سودآور است.» نیکلاس کزادی، وزیر دارایی، در این مراسم سخنرانی کرد. وی اصلاحاتی که توسط دولت برای توسعه بخش کشاورزی به ویژه در بخش مالیات آغاز شده است، همچنین برای دستیابی به نتایج مطلوب، اجرای یک چهارچوب همکاری برای گرد هم آوردن بازیگران این بخش را ضروری دانست. بهبود دسترسی به منابع مالی. ایجاد چهارچوب مطلوب برای سرمایه گذاری؛ آموزش همه بازیگران در این بخش؛ رفع موانع موفقیت کارآفرینان ؛ ایجاد مشارکت و بهبود دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل و انرژی از جمله این إصلاحات برشمرده شد. برای وزیر کشاورزی خوزه امپاندا، چالش اصلی این جلسات تبدیل پتانسیل کشاورزی جمهوری دموکراتیک کنگو به ثروت واقعی، تبدیل این کشور به یک قدرت کشاورزی واقعی و تضمین حاکمیت غذایی مردم کنگو است.

: Glencore بیش از 1 میلیارد دلار از سال 2022 به کنگو پرداخت کرده است

از طریق دو شرکت تابعه،( Kamoto Cooper Company (KCC و( Mutanda Mining (MUMI، تولیدکنندگان "بزرگ" مس و کبالت، Glenore RDC، با سهم کلی بیش از 1 میلیارد دلار در میان بزرگترین کمک کنندگان به بودجه دولتی از سال 2022 است.  ماری چانتال کانیندا، رئیس Glencore DRC و مدیر عامل KCC، 3 اکتبر در کینشازا در خلال پنجمین دوره کنفرانس سالانه گلنکور، با موضوع "معدن‌سازی مسئولانه و توسعه پایدار" گفت: «آخرین گزارش در مورد پرداخت‌ها به دولت‌های مختلف، که در ژوئیه گذشته منتشر شد، نشان داد که ما 1.137 میلیارد دلار مالیات، کارمزد و سایر تعهدات به دولت کنگو پرداخت کرده‌ایم.  به گفته رئیس Glencore RDC، علاوه بر سهم خود در خزانه عمومی، نگران رفاه هزاران کارمند و پیمانکار خود نیز است.   او گفت: «ما به کار بر روی رفاه منابع انسانی خود ادامه می دهیم که در پایان سال 2022 بیش از 8700 کارمند و 7650 پیمانکار داشت که اکثریت آنها از جوامع ما هستند. برای مارک دیویس، مدیر عامل گلنکور مس آفریقا، دستاوردهای Glencore DRC در سال‌های 2022 و 2023 نشان می‌دهد که این شرکت چندملیتی یک سرمایه‌گذار مسئول است. نیکلاس کزادی وزیر دارایی نیز در این کنفرانس بر درخواست دولت از شرکت های معدنی برای مشارکت بیشتر در توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد. علاوه بر نیکلاس کزادی، لوسی تاملین، سفیر ایالات متحده در جمهوری دموکراتیک کنگو و نیکول بواتشیا، معاون رئیس دفتر رئیس جمهور نیز حضور داشتند. این کنفرانس سالانه فرصتی برای Glencore است تا با ذینفعان خود در برنامه جهانی خود تعامل داشته باشد که هدف آن ترویج تعامل گسترده در زمینه موضوعات استخراج مسئولانه، به ویژه کاوش در فعالیت های صنعتی و صنایع دستی است که به توسعه اجتماعی-اقتصادی توسعه پایدار DRC کمک می‌کند. به عنوان یادآوری، شرکت عمومی GECAMINES مالک 25٪ KCC و دولت مستقیماً مالک 5٪ MUMI است.

 

جمهوری کنگو (برازاویل)

محیط زیست - UNDP به کنگو در پاکسازی سایت های نفتی کمک خواهد کرد

خطرات اجتماعی و زیست محیطی را می‌توان در مناطق بهره برداری نفت از طریق پیشگیری کاهش داد. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و وزارت هیدروکربن‌ها می خواهند یک چهارچوب مشارکتی پیرامون مسئولیت اجتماعی شرکت ها و انتقال انرژی ایجاد کنند. موضوع حفاظت از محیط زیست و بهره برداری پایدار از منابع در مرکز جلسه 21 سپتامبر در برازاویل بین وزیر هیدروکربن، برونو ژان ریچارد ایتوآ و نماینده مقیم UNDP در کنگو، آداما-دیان بری، قرار داشت. دو طرف خواستار تقویت مشارکت خود در زمینه توسعه پایدار، مبارزه با آلودگی و ارتقای انتقال انرژی شدند. به گفته آدام-دیان بری، توسعه محلی در مناطق بهره برداری نفت از جمله اقدامات اولویت دار این مشارکت آینده است. او اطمینان داد: «UNDP مایل به همکاری با وزارتخانه برای تقویت حقوقی ملی و همچنین مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی است که ناشی از خطرات اجتماعی و زیست محیطی است.» در مورد انرژی انتقال، برنامه توسعه ملل متحد کشور را به سرمایه گذاری در تنوع از منابع انرژی خود با حرکت به سمت انرژی‌های پاک تشویق می‌کند. این شامل سرمایه گذاری در بهره برداری از گاز و هم چنین در سوخت زیستی است که تکنیک های نوآورانه ای را تشکیل می دهد که به ما امکان می دهد به سمت بازیافت محصولات خاص حرکت کنیم. بحث در مورد انتقال انرژی شایسته است در کشوری که عمدتاً به درآمدهای نفتی برای توسعه و هیدروکربن‌ها برای نیازهای سوخت خود بستگی دارد، توسعه یابد. وی ادامه داد: قبلاً یک مشارکت در این زمینه در حال انجام بود. تیم های ما با هم همکاری خواهند کرد تا به طور خاص محتوای محلی را تماشا کنند. ما امیدواریم در ابتدای سال 2024 بتوانیم با اجرای ملموس مداخله در زمین در مناطق عملیاتی به نفع مردم محلی پیش برویم.»

پروژه‌های اتصال بین چهار کشور آفریقای مرکزی ادامه دارد

رهبران شش کشور عضو جامعه اقتصادی و پولی کشورهای آفریقای مرکزی (Cemac) در سال 2020 در پاریس، در بحبوحه یک بحران بهداشتی، میزگردی را برای بسیج مالی برای یازده پروژه که برای اتصال به یکدیگر در نظر گرفته شده بود، آغاز کردند. سه سال پس از راه اندازی این سیاست، 25 سپتامبر، آخرین مورد از این یازده پروژه، که کار روی آن در ماه مه گذشته آغاز شد، مربوط به ساخت سیزدهمین کریدور است که از منطقه سانگا در شمال کنگو تا مرز آفریقای مرکزی امتداد دارد.

۸۰ درصد از این پروژه‌ها در واقع آغاز شده است. پروفسور Michel-Cyr Djiena Wembou، دبیر دائمی‌برنامه اقتصادی و مالی Cemac ( (PREF-Cemac) گفت: اتصال بین چهار کشور در زیر منطقه مؤثر است و کار می‌کند. این ارتباط بین کنگو، کامرون، گابن و گینه استوایی است. با این حال، برخی از این پروژه‌ها به دلیل اتفاقات سال های اخیر کووید-19 و نیز جنگ در اوکراین کند شده اند. به گفته ژان باپتیست اوندایه، وزیر دارایی کنگو و همچنین رئیس کمیته راهبری PREF-CEMAC، مقامات Cemac باید در نوامبر آینده میزبان میزگرد دومی‌برای بسیج منابعی باشند که هنوز به تامین مالی پروژه‌های یکپارچه در این منطقه اختصاص دارد.

Falcon 7X رئیس جمهور ساسوانگوسو در چند ثانیه فروخته شد

فالکون 7 ایکس رئیس جمهوری کنگو، که در ژوئن 2020 در فرودگاه بوردو پس از یک سری اقدامات قانونی طولانی که برای چندین دهه توسط رئیس شرکت Commisimpex، یک تاجر لبنانی، علیه دولت کنگو آغاز شد، در حراجی 3 اکتبر در فرانسه به قیمت بیش از هفت میلیون یورو فروخته شد.  هواپیمای ریاست جمهوری کنگو توسط یک خریدار ناشناس در چند ثانیه خریداری شد و باعث نارضایتی شدید مقامات در برازاویل شد که گلایه خود را به سفیر فرانسه اعلام کردند. تیری مونگالا، سخنگوی دولت کنگو گفت «ما نارضایتی خود را از ماهیت تکراری رویه‌های مزاحم ابراز کردیم، رویه‌هایی که از دیدگاه ما مطابق با قوانین عادی و با تمام شیوه‌های دیپلماتیک ساده در تناقض است.ذهواپیمائی که یک هواپیمای ریاست جمهوری است و مزین به پرچم کنگو است که نشان کشور را بر روی خود دارد و برای استفاده انحصاری رئیس جمهور است، باید مانند هر اموالی که تحت قانون دیپلماتیک است از مصونیت برخوردار باشد. ما حراج را تنها یک پیشنهاد دهنده دنبال کردیم. این هواپیما در مدت 5 دقیقه با قیمتی بسیار کمتر از ارزش خود فروخته شد. دولت کنگو از ابزار تجدید نظر استفاده خواهد کرد.

مزایده این هواپیمای تولید شده توسط Dassault Aviation، که باید جبران خدمات شرکت Commisimpex را امکان‌پذیر سازد، در دسامبر 2022 توسط دادگاه قضایی بوردو دستور داده شد. قیمت هفت میلیون یورو تعیین شده است. رئیس Commisimpex، محسن هجیج، دوست صمیمی سابق رئیس جمهور ساسو انگوسو، چندین قرارداد بین سال‌های 1983 و 1986 برنده شد: ساخت یک پل یا یک روستا به ویژه. اما در سال 1986، پس از سقوط قیمت نفت، وضعیت اقتصادی در جمهوری کنگو بدتر شد و تنها بخشی از کار به پایان رسید. در سال 2000 و سپس در سال 2013، دادگاه بین المللی داوری در پاریس دو بار به کنگو دستور داد تا غرامت شرکت آقای هجیج را جبران کند. با گذشت سالها، مبلغ ادعا شده توسط تاجر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، از حدود 100 میلیون یورو در زمان شروع اختلاف در سال 1992 به حدود 1.7 میلیارد یورو امروز.

 

جمهوری آفریقای مرکزی

ازسرگیری پروازهای مستقیم خطوط هوایی اتیوپی به بانگی

خطوط هوایی اتیوپی اعلام کرده است که پرواز مستقیم مسافربری خود به بانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) را در نوامبر 2023 از سر خواهد گرفت. این پرواز سه بار در هفته در روزهای سه شنبه، جمعه و یکشنبه انجام خواهد شد. این پروازها علاوه بر اتصال جمهوری آفریقای مرکزی به بیش از 130 مقصد بین المللی خطوط هوایی اتیوپی در پنج قاره، به تقویت فعالیت های اجتماعی-اقتصادی بین آدیس آبابا و بانگی و فراتر از آن کمک می‌کند. به گزارش اتیوپی، با این گزینه سفر، بانگی فرصت بسیار خوبی برای تقویت روابط دوجانبه خود با سایر نقاط جهان خواهد داشت. گروه خطوط هوایی اتیوپی سریعترین برند هواپیمایی در حال رشد در جهان و بزرگترین برند هواپیمایی در قاره آفریقا است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما