معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۲

رویداد جوامع جهانی فناوری و استارتاپ در دبی

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی بنا دارد از از 15 تا 18 اکتبر 2023 بزرگترین گردهمایی استارت اپ ها و سرمایه گذاران این حوزه را با عنوان «گسترش ستاره شمالی» برگزار کند.

رویداد "گسترش ستاره شمالی" در راستای تعهد اتاق دبی به حمایت از استارت آپها برای توسعه اقتصاد امارات متحده عربی، تحکیم موقعیت دبی به عنوان یک مرکز پیشرو برای سرمایه دیجیتال و گسترش حضور استارت‌آپ‌ها و جذب جامعه فناوری جهانی در این امارت است.

این رویداد که توسط مرکز تجارت جهانی دبی و میزبانی اتاق اقتصاد دیجیتال دبی برگزار می‌شود، از تبدیل امارات به یکی از انعطاف‌پذیرترین، متنوع‌ترین و وابسته‌ترین اقتصادهای جهان پشتیبانی می‌کند. نمایشگاه "Expand North Star" شامل حضور برجسته ترین شرکت های نوظهور جهان به همراه مبتکران و بنیانگذاران شرکت های بزرگ است تا از فرصت های رشد در دبی استفاده کرده و توسعه اقتصاد دیجیتال امارات را محقق کنند.

برنامه ده ساله توسعه دبی(D33 ) که توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی ایجاد شده است، در صدد دو برابر کردن اندازه اقتصاد امارات به 32 میلیارد درهم در 10 سال آینده و تثبیت موقعیت دبی به عنوان یکی از 3 شهر برتر اقتصاد دیجیتال جهان است. اقتصاد دیجیتال یکی از ارکان اساسی این دستورکار است و برنامه امارات را برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای تحول دیجیتال با دستیابی به میانگین ارزش اقتصادی سالانه 100 میلیارد درهم تثبیت می‌کند.

همچنین نمایشگاه "Expand North Star" قصد دارد از هدف برنامه ده ساله توسعه دبی(D33 ) مبنی بر تبدیل 30 شرکت نوپا به شرکت های میلیاردر جهانی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار تا سال 2033 حمایت کند.

سعید الگرگاوی، نایب رئیس اتاق اقتصاد دیجیتال دبی گفت: «میزبانی نمایشگاه Expand North Star در راستای تبدیل دبی به یکی از منعطف ترین مراکز دیجیتال در جهان است و پس از دوره گذشته این رویداد در نتیجه قراردادهایی که طی آن منعقد شد، ما شاهد تاسیس حدود 150 شرکت استارتاپی جدید در امارات بودیم.»

با تکیه بر تجربه موفق برگزاری Expand North Star در سال گذشته، رویداد مذکور امسال در 11 سالن نمایشگاهی در بندر دبی میزبانی خواهد شد. بیش از 1800 شرکت استارت آپی از 100 کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، همچنین این نمایشگاه بیش از 1000 سرمایه گذار را با مدیریت دارایی‌هایی به ارزش یک تریلیون دلار به دبی جذب می‌کند.

رویداد مذکور روز یکشنبه، 15 اکتبر، با افتتاحیه رسمی و کنفرانس جهانی برای مدیران فناوری آغاز می‌شود و روز دوم آن شامل گردهمایی «دوشنبه هوش مصنوعی» است که گروه برگزیده ای از استارت‌آپ‌های با رشد سریع در زمینه هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه استارت آپ های هندی در خارج از هند(India Central) و همچنین نمایشگاه صد استارت اپ برتر آسیا و آفریق ا(Asia Fast 100 and Africa Fast 100) از جمله حاضران در روز دوم این رویداد هستند.

در همین رابطه، Trixie LohMirmand معاون اجرایی مدیریت رویدادها در مرکز تجارت جهانی دبی و برگزارکننده دو رویداد GITEX Global و Expand North Star، گفت: «درخواست های بسیار زیاد شرکت هایی از کشورهای مختلف برای مشارکت در GITEX بیانگر رشد دبی در زمینه فناوری و رشد استارت اپ های حوزه فناوری در آینده است.»

 Expand North Star شامل سه رویداد فرعی "فین تک جهش"، "آینده بلاک چین" و "توسعه بازاریابی" است و سرمایه گذارانی از 70 کشور برای انعقاد قرارداد، تامین مالی مشترک و جذب سرمایه برای برای گسترش فعالیت های عملیاتی استارتاپ ها در این رویداد حاضر می‌شوند.

 نمایشگاه Expand North Star همچنین برای اولین بار شاهد راه اندازی یک ابتکار جدید به نام "Emaratipreneur Inc" خواهد بود که یک رویداد اجتماعی و بستری برای برای کارآفرینان، مبتکران و سرمایه گذاران اماراتی جهت توسعه ارتباط و آشنایی با تحولات جهانی در این حوزه است.

در طول دوره شش ماهه اول سال جاری میلادی، اتاق اقتصاد دیجیتال دبی با موفقیت مجموعه ای از 12 نمایشگاه را در سراسر خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا برگزار کرد. به عنوان بخشی از این نمایشگاه‌ها، جلساتی با ۲۷۹ شرکت از جمله شرکت‌های چندملیتی، شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها و بزرگ‌آپ‌ها هماهنگ شد تا پتانسیل رشد عظیم در دبی را به نمایش بگذارد و مزایای انجام تجارت در امارت را برجسته کند. اتاق اقتصاد دیجیتال دبی همچنین در این مدت 237 جلسه B2B بین سرمایه‌گذاران ترتیب داد. علاوه‌بر این، این بازدیدها با هدف تشویق مشارکت در نمایشگاه آینده Expand North Star، یکی از بزرگترین گردهمایی‌های جهانی برای استارت آپ ها که از 15 تا 18 اکتبر در دبی برگزار می‌شود، انجام شد.

در ماه مارس سال جاری، شیخ حمدان بن محمد ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی، طرح "ایجاد اپلیکیشن در دبی"[1] را راه اندازی کرد. این طرح به رهبری اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، با هدف ترویج رویکردی فعالانه برای کارآفرینی دیجیتال در میان جوانان اماراتی است.

برنامه «ایجاد اپلیکیشن در دبی» به استعدادهای داخلی برای ایفای نقش کلیدی در دستیابی به چشم انداز دیجیتالی امارات متحده عربی قدرت می دهد و هدف آموزش 1000 اماراتی را به عنوان بخشی از تلاش برای 3 برابر کردن تعداد توسعه دهندگان برنامه در امارات تا سال 2025 تعیین کرده است. این طرح از 100 برنامه جدید پشتیبانی می‌کند. پروژه‌هایی برای توسعه اپلیکیشن‌های پیشرفته، که طی دو سال آینده در فروشگاه‌های اپلیکیشن دیجیتال این امارت در دسترس قرار خواهند گرفت.

این اتاق همچنین از ابتکار جدیدی برای راه‌اندازی پلتفرمی‌برای شرکت‌های دیجیتال خبر داد که طیف گسترده‌ای از خدمات را با هدف کمک به استارت‌آپ‌های فناوری، SMEها و MNC‌ها برای راه‌اندازی و گسترش در دبی ارائه می‌دهد. این ابتکار شامل طیف کاملی از حمایت ها از جمله خدمات صدور مجوز، راه حل های بانکی، فضای اداری، خدمات ابری و غیره است، و یک فروشگاه برای شرکت هایی ایجاد می‌کند که به دنبال ایجاد یا گسترش تجارت خود در امارات با حمایت اتاق دبی هستند. این اتاق همچنین کارگاه آموزشی ویژه ای را با 20 نهاد دولتی برای بحث در مورد چالش های پیش روی صنعت دیجیتال برگزار کرد.

شایان ذکر است اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، یکی از سه اتاقی که زیر چتر اتاق‌های دبی فعالیت می‌کند، با هدف تقویت موقعیت دبی به عنوان یک رهبر جهانی در اقتصاد دیجیتال، جذب استعدادهای متخصص، شرکت‌های پیشرو و سرمایه‌گذاری‌های جدید و ایجاد محیطی پویا برای حمایت از رشد اقتصادی ایجاد شده است.

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی نقشی محوری در دستیابی به اهداف استراتژی اقتصاد دیجیتال امارات ایفا می‌کند، بر اساس پیش‌بینی‌های اعلام شده توسط دولت امارات؛ اقتصاد دیجیتال این کشور تا سال 2031 به ارزشی بیش از 140 میلیارد دلار دست خواهد یافت، که دستیابی به این هدف با برنامه‌های اتاق اقتصاد دیجیتال دبی برای جذب 300 استارت‌آپ دیجیتال به این امارت تا سال 2024 امکان پذیر خواهد بود. اتاق اقتصاد دیجیتال دبی تنها در نیمه اول سال 2023 توانست 69 شرکت فناوری نوظهور را به این امارت جذب کند.

منابع؛

https://www.dubaichamber.com

https://tdra.gov.ae

https://mediain.com

پاورقی:

[1] Create Apps in Dubai

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما