معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی رومانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور رومانی در نیمه اول مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برآوردهای  رشد اقتصادی رومانی

بر اساس گزارشی که توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) منتشر شد، برآوردهای مربوط به رشد اقتصادی رومانی در سال‌های 2023 و 2024 نسبت به قبل کاهش یافته است. طبق آخرین پیش‌بینی‌های بانک بازسازی و توسعه اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی رومانی در سال جاری معادل 1.8 درصد خواهد بود، در حالی که پیش‌بینی ماه مه این موسسه، حاکی از رشد 2.5 درصدی در سال 2023 بود. همچنین طبق این گزارش، رشد سال آیندۀ اقتصاد رومانی نیز 3.2 درصد برآورد می‌شود که در مقایسه با سطح 3.5 درصدی برآورد شده در ماه مه، تعدیل گردیده است.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/27/berd-a-inrautatit-estimarile-privind-evolutia-economiei-romanesti-in-20

توسعۀ فناوری 5G در رومانی

Valeriu Zgonea رئیس سازمان ملی اداری مقررات در ارتباطات (ANCOM) در یک مناظره تخصصی اعلام نمود که اپراتورهای مخابراتی این امید را می‌دهند که در پایان سال 2026، فناوری 5G در رومانی گسترش خواهد یافت، اگرچه این امر بسیار ساده نخواهد بود. وی اظهار داشت: در پایان سال گذشته حدود 3 درصد از شبکۀ ارتباطی در رومانی مربوط به فناوری 5G بود که حدود 730 هزار سیم کارت را شامل می‌شود. طبق داده‌های گزارش شده توسط اپراتورها، در پایان ماه اوت حدود 750 ایستگاه 5G در جوامع شهری وجود داشته است.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/27/zgonea-ancom-tehnologia-5g-va-fi-majoritara-in-romania-undeva-la-sf

انرژی هسته‌ای؛ راه‌حل کاهش قبوض انرژی

سباستین بوردوجا، وزیر انرژی رومانی، راه‌حل پایین نگه داشتن قبوض انرژی را، استفاده از فناوری هسته‌ای می‌داند. وی که در کنفرانس بین‌المللی « Roadmaps To New Nuclear» در پاریس که توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برگزار شد، شرکت نموده بود در این خصوص اظهار داشت: ما باید یک معادله تقریبا غیرممکن را با سه متغیر حل نمائیم که شامل انرژی ایمن، در دسترس و پاک می‌باشد و در عین حال به قبض‌هایی که شهروندان در پایان هر ماه دریافت می‌کنند اهمیت داده شود. ما در نظر داریم که بخش خصوصی به انرژی با قیمت مقرون به صرفه دسترسی داشته باشد تا بتواند رقابت‌پذیری خود را حفظ نماید. کنفرانس پاریس وزرای بیش از 20 کشور را گرد هم آورد و هدف آن سه برابر کردن پتانسیل هسته‌ای تا سال 2050 به منظور دستیابی به این اهداف بود.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/28/energia-nucleara-este-solutia-pentru-mentinerea-unui-pret-redus-al-fa

رومانی؛ اولین مقصدِ گازِ استخراج شده از دریای سیاه

لوسیان پترسکو، یکی از مدیران شرکت OMV Petrom اعلام نمود که اولین مقادیر گاز در سال 2027 از دریای سیاه استخراج می‌شود و رومانی اولین مقصد برای این گاز خواهد بود، اما به گفته یان استریان، مدیرعامل Transgaz، این مقدار برای پاسخگویی به مصرف رومانی کافی نمی‌باشد و این کشور به واردات گاز طبیعی ادامه خواهد داد. لوسیان پترسکو همچنین به مشکلاتی که رومانی در حمل‌و‌نقل گاز دارد اشاره نمود و توضیح داد که جریان حمل‌و‌نقل انرژی می‌بایست مجددا پیکربندی گردد. یان استریان نیز تصریح نمود: قرارداد استخراج 8.2 میلیارد متر مکعب گاز دریای سیاه با کنسرسیوم OMV Petrom و Romgaz امضا شده است، اما این مقدار کافی نخواهد بود و رومانی به واردات گاز ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است OMV Petrom اپراتور این پروژه می‌باشد و هر یک از این شرکت‌ها 50 درصد از سهام این پروژه را دارا می‌باشند. این دو شرکت تا سقف 4 میلیارد یورو برای فاز توسعه این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند نمود که حدود 100 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید خواهد کرد.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/09/28/omv-romania-este-prima-destinatie-a-gazelor-din-marea-neagra-tran

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما